SZENT BERTALANRÓL NEVEZETT SZENT ANNA
kármelita apáca
*Almendral, 1549. október 1. +Antwerpen, 1626. június 7.
Az
alapítások könyvében Avilai Szent Teréz (lásd: A szentek élete, 589. o.)
ismételten említ egy laikus nővért, akit ,,munkatársának'' nevez, és igen
nagyra becsült. Palenciába való utazásáról szóló tudósításában ez áll: ,,Öt
nővér kísért és egy munkatársam, aki egy idő óta rendszeresen velem volt.
Laikus nővér ugyan, de Isten nagy szolgálója, és olyan értelmes, hogy sokkal
jobban a segítségemre tud lenni, mint némelyik kórusnővér.''
Hűséges
kísérője, akiről a nagy szent ilyen bizonyítványt állított ki, Szent
Bertalanról nevezett Anna volt. Almendralból, egy Avila közelében levő faluból
származott. 1549. október elsején született egy igen jámbor és tehetős
parasztembernek, név szerint Garcia-Mançanasnak legfiatalabb gyermekeként, de
már tízéves korában elvesztette szüleit. Így hát testvérei gondozása alatt nőtt
fel, akik a mezőre küldték, hogy legeltesse a nyájat. Eleinte elég félénk volt,
később azonban megszerette foglalatosságát, amely lehetővé tette számára, hogy
Jézussal beszélgessen. Amikor felnőtt, testvérei férjhez akarták adni. Ehhez
azonban egyáltalán nem vonzódott. Az Isten Anyjához menekült, és egy nap
meghallotta szavait: ,,Ne aggódj! Én magam vezetlek el olyan helyre, ahol rendi
nővér lehetsz, és az én ruhámat hordod majd.'' Nem sokkal ezután álmában látott
egy kicsi, szegényes házat, amelyben durva szövetet viselő szerzetesnővérek
laktak. Szomjas volt és italt kért tőlük. Egy korsóban nagyon áttetsző, tiszta
vizet adtak neki. Amikor elbeszélte ezt a helység plébánosának, az elküldte az
új avilai Szent József kolostorba, amely az első kármelita kolostor volt
Jézusról nevezett Teréz reformja óta. Amikor odaérkezett, azonnal megismerte az
álmában látott házat. Minden pontosan egyezett, sőt még a korsó is ugyanaz
volt. Felismerte már az útját. Még nagy küzdelmeket kellett ugyan kiállnia,
mert testvérei visszariadtak attól, hogy olyan szigorú szerzetbe lépjen. De az
1570. év halottak napján beléphetett a megreformált kármelita nővérek első
laikus testvéreként.
Jézusról
nevezett Teréz, a kis kolostor alapítónője kezdettől fogva kedvelte a
szokatlanul szerény, mélységesen jámbor leányt, kinek szeméből sugárzott tiszta
lelke, ki oly fáradhatatlanul kész volt minden munkára, és láthatóan csak arra
gondolt, hogyan szolgáljon Istennek és nővértársainak. De még jobban meg
kellett ismernie Annát. Egy napon, amikor Anna bensőséges imába merült,
megjelent neki Jézus, de már nem gyermekként, mint korábban, hanem mélységesen
szomorúan, és azt mondta neki: ,,Nézd a lelkeket, akik szeretetem ellenére
elvesznek! Segíts, nekem őket megmenteni!'' Eközben olyan világosan megmutatta
neki Franciaországot, mintha ott lett volna, és a sok lelket is, akik mind
elvesznek. Csak egy pillanatig tartott ez a látomás, de olyan égő szeretetet
ébresztett Annában Isten és a lelkek iránt, és olyan csillapíthatatlan és
állandó szomjúságot a lelkek megmentésére, hogy azonnal készen volt a
legszigorúbb vezeklés elviselésére is, ha megengedték volna neki. Amikor
gyóntatóatyjában az a gyanú ébredt, hogy az ördög szedte rá, megnyitotta a
szívét Teréznek.
Hogyan
örvendezhetett Teréz bensőleg, amikor a fiatal nővérben a kegyelemnek
ugyanazokat a hatásait fedezte fel, melyeket jól ismert saját tapasztalatából,
és amelyek őt a Franciaországot fenyegető veszedelem láttán arra késztették,
hogy reformját teljesen az imádság és az áldozat apostolságára irányítsa. --
Megnyugtatta Annát, hogy természetfölötti szomjúsága semmiképpen sem démoni
eredetű, vezeklő buzgóságát azonban az engedelmesség gyeplőjével mérsékelte.
Teréz tudta, hogy sokkal többet nyert benne, mint egy derék laikus nővért. Anna
fogadalomtételének napja 1572. augusztus 15. volt. Mivel nem tudott írni, az
okmányt kereszttel hitelesítette. Kolostori nevét (Szent Bertalanról nevezett)
alig választhatta volna meg jobban, minthogy azét az apostolét választotta,
akiről maga Jézus mondta, hogy ,,nincs benne álnokság''. Annában sem volt
álnokság. Különösen betegápolónak vált be.
Teréz
ugyanis ekkor már sokat betegeskedett. Ehhez járult még, hogy 1577 karácsony
estéjén a sötétben lezuhant egy lépcsőről, és eltörte a jobb karját. Mivel a
törést kezdetben nem szakszerűen kezelték, nemcsak nagy fájdalmat okozott neki,
hanem erős akadályt is jelentett számára, úgyhogy állandóan segítségre szorult.
Ezt a segítséget Szent Bertalanról nevezett Anna Teréz életének utolsó öt
évében szeretettel teli, áldozatos módon nyújtotta neki. Kimosta ruháit,
segítette az öltözködésben, éjszakánként gyakran virrasztott cellája ajtajában,
hogy azonnal kéznél legyen, ha szükség lesz rá. Hála a hasonlíthatatlan
beleélőképesség adományának, Teréz kézírását utánozva sikerült neki az írást is
megtanulnia, úgyhogy titkárnőjeként is szolgálatára állhatott. Mindenekelőtt
azonban, amikor 1579 tavaszán a Teréz reformművét csaknem teljesen megsemmisítő
üldözés nehéz vihara végre alábbhagyott, utolsó utazásainak elválaszthatatlan
útitársa lett.
Önéletrajzában,
amelyet évtizedek múlva írt elöljárója megbízásából, arról tudósít, hogy azok a
nehézségek, amelyeket Teréz Az alapítások könyvében említ, csak egy töredékét
képezték azoknak a nagy szenvedéseknek, amelyeket az akkori Spanyolország rossz
útjain, s a nem kevésbé rossz járműveken és fogadókban, jeges télben és izzó
nyári forróságban együtt viseltek el. Közben a maga számára az jelentette a
legnagyobb szenvedést, hogy az annyira szeretett és tisztelt Teréz anyának
mindezek közepette olyan kevés kényelmet tud csak nyújtani, sőt nemegyszer még
az élethez szükségeseket is alig. De milyen hálát érzett Teréz mindazért, hogy
éppen ilyen helyzetben volt mindig körülötte egy ennyire hűséges, szerető és
,,megértő'' ember, akiben teljesen megbízhatott, úgyhogy, mint kiemelten
tanúskodik róla: ,,inkább az ő kedves tanácsát követte, mint sok kórusnővérét
'. ,,A szent annyira hozzászokott az én szegényes és durva szolgálatomhoz, hogy
nem akart meglenni nélkülem'' -- írja Anna szerényen.
A
legmegragadóbban mégis Teréz életének utolsó napjaiban mutatkozott meg a
kölcsönös szeretet. Burgosból jövet -- előre nem látott okokból - - ahelyett,
hogy Avilába tért volna haza, az Alba de Torresbe vivő útra kellett rátérnie.
Amikor 1582 szeptemberének végén az ottani kármelita kolostorba érkezett, Teréz
már valósággal haldoklott. Anna megtett mindent, hogy a beteg szenvedéseit
megkönnyítse, és egy kis örömet tudjon még neki szerezni. Mivel tudta, hogy
Teréz milyen sokat adott mindig a tisztaságra, teljesen átöltöztette az
örökkévalóságba vivő útra, s ezt a szent hálás mosollyal köszönte meg, mert
beszélni már nem tudott. Végül Anna már el sem mozdult mellőle. Amikor
jóakaratúan megkísérelték, hogy egy rövid időre elküldjék, Teréz nyugtalan
lett, és értésükre adta azt a kívánságát, hogy hívják vissza. ,,Alig pillantott
meg, rám mosolygott, s annyira kimutatta ragaszkodását, hogy kézen fogott, és
fejét a karomra hajtotta. Így tartottam átkarolva, csaknem jobban halódva, mint
ő, amíg ki nem lehelte lelkét.''
Jézusról
nevezett Teréz halála mérhetetlen veszteséget jelentett Anna számára. Teréz nem
sokkal a halála után egy éjjel megjelent neki dicsfénnyel övezve, és egész
további élete folyamán oltalmazón maradt mellette. Jóllehet az ő életében is --
különösen későbbi éveiben -- volt mélyebb belső sötétség, útját többnyire
megvilágították a látomások, hallomások, és jövendő események előre közlései,
mindenekelőtt pedig a szemlélődésnek azok az egészen bensőséges kegyelmei,
amelyekben a léleknek Istennel való tökéletes egyesülése következik be.
Önéletrajzában ismételten említ egy ,,szemlélődést'', és azt mondja róla: ,,Ez
Jézus Krisztusnak nem olyan szemlélése, amilyennek egyébként látom, nem is
valamely más jelenés, hanem olyan, mintha az egész imádásra méltó Legszentebb
Háromság volna bennem, és bár a lelkem nem lát semmit, ugyanazt a tiszteletet
érzem, mintha jelenlevőként látnám.'' Vagy: ,,Az Úr azt a kegyelmet tanúsította
irántam, hogy meglátogassa lelkemet, és nagy egyesülésben vonja magához.''
Anna
valóban rászorult a nagy kegyelmekre, hogy betölthesse küldetését, amely azzal
hárult rá, hogy olyan sokáig a legszorosabb bizalmasa volt a kármelita rend
nagy reformátorának. Már a Teréz halála utáni első két évtizedben, amelyet Anna
még Spanyolországban töltött, a terézi hagyomány mentsvárának tekintették. Öt
más spanyol kármelita nővérrel együtt később arra hivatott, hogy a szent művét
bevezesse Franciaországba és Németalföldre is. Jóllehet ezeken a helyeken szent
életű papok és világiak köre már előkészített mindent, az alapítónő igazi
szellemét személyes módon is közvetíteni kellett. Így hát a legkülönbözőbb
komoly nehézségek leküzdése után a hat kármelita nővér francia hölgyek és urak
kíséretében 1604. október 15-én Párizsba érkezett. Arra törekedtek, hogy
eljussanak itt a vértanúságra. Bár nem várt rájuk erőszakos halál, a más
jellegű alkalmak nem hiányoztak ahhoz, hogy önmaguknak meghalhassanak. A
szerény Anna számára bizony nem csekély áldozatot jelentett, hogy azt kívánták
tőle, fehér fátylát cserélje fel feketével: alighogy megérkezett
Franciaországba, kórusnővérré emelték.
Az
1605. év kezdetén arra szemelték ki, hogy a Párizs utáni első új francia
alapítás, Pontoise priorisszája legyen. Milyen lehetett az egyszerű, almendrali
születésű parasztlánynak, hogy a többnyire igen jól képzett, s a legjobb
körökből származó francia nőknek, akiknek a nyelvét nem is értette, s akik nem
tudtak spanyolul, a tanítójuk és mesterük legyen! Isten és Szent Teréz anya
azonban nem hagyta cserben. A francia novíciák kitűnően megértették, s ugyanúgy
szerették és tisztelték, mint Pontoise népe. Hasonlóan történt a párizsi
anyakolostorban, és később Tours-ban is, ahol 1608-ban alapította meg és három
éven át vezette a kolostort. Még a hugenották rokonszenvét is sikerült
megnyernie barátságos jóságával.
Szent Bertalanról nevezett Anna mégis elhagyta Franciaországot 1611
őszén, csupán hétéves ott-tartózkodása után. Amint előtte már sokan munkatársai
közül, elfogadott egy meghívást a spanyol Németalföldre, a mai Belgium
területén, ahol Izabella helytartónő és férje, Albert le akarta telepíteni az
új rendet. Amikor Anna 1612-ben Antwerpenbe érkezett, szentségének híre már
messze megelőzte. Várakozásaiban nem csalódott. Az itt alapított kármel, amint
Isten előre jelezte neki, ,,világító fáklya'' lett és a kármelita szellemiség
melegágya az egész környék számára. Az ország határain messze túlra terjedt
Anna áldásos tevékenységének híre. Még Itáliából, Franciaországból,
Lengyelországból is mentek hozzá emberek, közöttük kiemelkedő személyiségek is,
mert nem maradhatott rejtve, hogy Isten nagy karizmák: a tanács, a csodatevés,
a prófécia adományaival látta el. Művét azonban az akkor már jóval hetven
fölött levő apáca imádkozásával koronázta meg: amikor nassaui Móric, Oránia
kálvinista hercege jól felszerelt csapatai élén kétszer is (1622- ben, majd
1624-ben) megkísérelte, hogy éjszaka rajtaütéssel megtámadja a katolikus
Antwerpent, senki sem sejtette a veszélyt. Anna azonban titokzatos módon,
anélkül, hogy tudta volna, miért teszi, felszólítást kapott az imádságra.
Felkelt, felébresztette nővéreit, és órákon át a kimerülésig imádkozott. Amikor
a püspök minden körülményt alaposan megvizsgált, nem talált természetes
magyarázatot az eseményre, Szent Bertalanról nevezett Anna pedig megkapta az
,,Antwerpen őrzője és megszabadítója'' címet. Amikor 1914--18 között Belgiumra
is átcsaptak már az első világháború borzalmai, XV. Benedek pápa alkalmul
használta ezt fel, hogy a már régóta előkészített boldoggá avatást 1917-ben
elvégezze. 1982-ben II. János Pál pápa szentté avatta.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése