SZENT CASSIANUS (JÁNOS)
apát
*360 körül +Marseille, 430-435 között
A 3., de még inkább a 4. században a világ egy
figyelemre méltó jelenség tanúja volt. Először Egyiptomban, utána
Palesztinában, Szíriában és Kisázsiában az emberek Krisztusért elhagyták
családjukat, otthonukat, városukat. Céljuk a puszta volt; itt akarták utánozni
az üldözések idejének hőseit, a vértanúkat, mégpedig vértelen mártíriummal:
virrasztás, böjtölés és a bűnbánat egyéb cselekedetei által. Itt vívták meg
harcukat a démonok ellen, ,,nem annyira a vér és test ellen..., hanem a
fejedelemségek és hatalmasságok, e sötét világnak kormányzói és az égi
magasságok gonosz szellemei ellen'' (Ef 6,12).
Ezt a mozgalmat nemcsak kezdete kapcsolja a római
birodalom keleti részéhez; itt jutott el tetőpontjára is, itt alakították ki a
későbbi kolostori élet modelljét. Alexandriai Szent Atanáz (lásd: A szentek
élete,192. o.) már 357 körül megszerkesztette a szerzetesség ,,programiratát'':
Szent Antal életét. Felső-Egyiptomban az idősebb Szent Pakhomiosz (lásd: 271.
o.), miután megismerte a remeteélet nagy veszedelmeit, megalapította az első
nagyobb kolostorokat, amelyekben a szerzetesek együttesen küzdhettek a
keresztény tökéletesség eszményéért. Az Alexandriától délre fekvő sivatagban
élt a szerzetesség teoretikusa, Euagriosz Pontikosz (346--399), aki lelki
írásaiban a sivatagi atyák hagyományos tanítását kapcsolta össze merész
filozófiai és teológiai spekulációkkal.
,,A kereszténység új hőseiről'', a szerzetesekről
szóló hír hamarosan elterjedt a birodalom nyugati részén is. A szerzetesi
életforma Nyugaton történő elterjesztésében a legnagyobb érdemet Cassianus
szerezte.
Sajnos alig tudunk többet róla, mint amit ő maga említ
önmagáról írásaiban. Szülőföldje feltehetően Scythia Minor római provincia
volt. 360 körül születhetett. Korán belépett egy betlehemi kolostorba.
Írásainak jó latinsága arról tanúskodik, hogy előzően alapos tanulmányokat
folytatott. 385 után hamarosan egy társával, Germánusszal Egyiptomba, a
szerzetesség hazájába ment. Mintegy tizennégy évig tartózkodott itt, hogy
megismerje a remeték aszketikus életmódját és lelki életét. Ezután mindketten
Konstantinápolyba utaztak, s ott Cassianust diákonussá szentelte Aranyszájú
Szent János (lásd: A szentek élete, 516. o.). Cassianus nagyon szerethette
püspökét, mert amikor száműzték, Rómába indult, hogy megvédelmezze I. Ince
pápánál (401-- 417). Ez a bátor tette bizonnyal megalapozta a jó hírét Rómában,
mert sok évvel később, amikor Nesztoriosz tévtana kezdett elterjedni, tőle
akartak felvilágosítást kérni a keleti viszonyokról. Időközben azonban
Cassianus már Gallia déli részén, Marseille-ben alapított két kolostort: az
egyiket férfiak, a másikat nők számára. A Szent Viktorról nevezett
férfikolostort saját maga vezette.
Feltehetően már előzően, Rómában pappá szentelték.
További életéről alig tudunk valamit. 430 és 435 között halt meg kolostorában.
Cassianus különösen két írásával gyakorolt igen nagy
hatást a következő évszázadokra. Az első: De institutis coenobiorum. Benne
Nyugat szerzetessége elé tárja példaként Kelet szerzeteseinek iletmódját és
lelki tanítását. Valójában ezzel alakította ki a nyugati kolostorokat Szent
Benedek (lásd: A szentek élete, 339. o.) nagy törvényhozásáig. Ebben az
írásában szó van a szerzetesek ruházatáról, a nappali és éjszakai liturgikus
imáról, az újoncok felvételéről és tanításáról, végül azokról a főbűnökről,
amelyek ellen a szerzetesnek harcolnia kell; ezek: mértéktelenség, paráznaság,
fösvénység, harag, szomorúság, restség, dicsőségvágy, gőg.
A másik, fontosabb művét Cassianus Collationes
patrumnak, Az atyákkal való beszélgetéseknek nevezte el. Az egyiptomi
remetéknél szerzett élményeit írja le benne. Az anakorétákkal folytatott
huszonnégy, vélhetően képzelt beszélgetésben sűríti ,,a puszta bölcsességé''-t.
Alig ért el más lelki könyv olyan sikert, mint ez. Az egész középkoron át az
újkorig egyre másolták. Nem akadt olyan kolostor, amelyben hiányzott volna.
Szent Benedek ajánlja a regulájában, Aquinói Szent Tamás (lásd: A szentek
élete, 67. o.) pedig gyakran idézi tekintélyként.
Mi hát ennek a műnek a tartalma, amely által Cassianus
sok évszázad számára a lelki élet tanítómestere lett? A ,,gyakorlati'',
,,tevékeny'' életet hangoztatja, amely a bűn elleni harcban és az erényekre
való törekvésben valósul meg, tehát körülbelül a mai ,,aszkézis'' fogalommal
egyezik meg. Megkülönbözteti tőle az ,,elméleti'', ,,szemlélődő'' életet, amely
,,a mennyei dolgok szemlélését, a legszentebb valóságok megismerését'' foglalja
magában. ,,Aki el akar jutni a szemlélődésre, annak először feltétlenül teljes
buzgósággal és minden ereje mozgósításával a tevékenységet kell elsajátítania.
Hiába törekszik tehát Isten szemlélésére az, aki nem kerüli a bűn szennyét.''
Önmegtagadás, magányosság, szegénység, böjt, virrasztás, imádság által kell hát
eltávolítani a szentség útján tornyosuló akadályokat. ,,A másodrangút, a
böjtöket, az éjszakai virrasztásokat, a visszavonultságot, a Szentírás
tanulmányozását a fő cél érdekében kell tehát gyakorolnunk, nevezetesen a szív
tisztaságáért, amely a szeretetben nyilatkozik meg, s nem szabad amazok miatt
elhagynunk ezt a fő célt.'' Ha elértük a tökéletes szeretetet, a szív
tisztaságát, akkor már adottak a szemlélődés feltételei. Az eszmény ugyanis az,
hogy a lélek szüntelenül Istennel foglalkozzék. Ez a célunk a mennyben, ennek
megvalósítására kell már a földön is törekednünk, amennyire ezt az emberi
természet lehetővé teszi.
A szemlélődés Cassianus szerint tartós foglalkozás
Istennel. Amik pedig akadályozzák lelkünket, hogy állandóan isteni
gondolatokkal foglalkozzék, azok az idegen gondolatok, amelyek keletkezése nem
rajtunk múlik ugyan, de amelyeket mégis elfogadhatunk vagy visszautasíthatunk.
Szükséges ezért, hogy különbséget tegyünk gondolataink között. Az egyik
gondolatot Isten támasztja bennünk a Szentlélek megvilágosítása által, a
másikat pedig a sátán, aki vagy azáltal csalogat minket, hogy kedvünket leljük
a rosszban, vagy pedig titkos és csalárd mesterkedésével, hiszen a világosság
angyalává is tud változni. Az első pillantásra mindkét gondolat teljesen
hasonlónak tűnik egymáshoz, mint ahogy a hamis érme gyakran nagyon hasonló a
valódihoz. A kettő megkülönböztetésének képességét Cassianus ,,discretio
spirituum''nak, ,,a szellemek megkülönböztetésé''-nek nevezi. Ez a discretio
minden erény anyja, oltalmazója és irányítója. Így hát már Cassianusnál is
találkozunk a megkülönböztetés hasonló szabályaival, mint amilyeneket Loyolai
Szent Ignác (lásd: A szentek élete, 387. o.) állított fel később klasszikus formában
a lelkigyakorlataiban.
A tökéletesség csúcsát azonban a ,,tiszta imádság'', a
,,tűz imája'' képezi, amelyet csak nagyon kevesen ismernek saját
tapasztalatukból. Az ember nem is juthat el hozzá saját erejéből, hanem csak
kegyelemként áradhat beléje.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése