SZENT ILONA
Augusztus 18.
+328/30.
+328/30.
Ilona
az ötvenedik éve körül járhatott, amikor feltűnt a történelemben Nagy
Konstantin császár édesanyjaként. Korábbi életéről a következőket tudjuk:
250
körül születhetett, valószínűleg a bithiniai Drepanum városban. Erre biztos
adatunk nincs, de történészek ezzel magyarázzák, hogy Nagy Konstantin a várost
Helenopolisznak, 'Ilonavárosnak' nevezte el, feltehetően azért, hogy
megtisztelje anyja születési helyét.
Ilona
egyszerű családból származott, Szent Ambrus úgy tudja, hogy apjának vendéglője
volt, s Ilona is ott dolgozott. Itt ismerte meg és vette feleségül Constantius
Clorus, aki 293-ban császár lett; a császárhoz már nem illett a vendéglős
lánya, ezért elbocsátotta és új házasságot kötött Teodórával. 306-ban Ilona fia
lépett a trónra, Nagy Konstantin néven. Fia maga mellé vette a császári
udvarba, s megajándékozta a császárné címmel, úgyhogy Ilonát ettől kezdve
Flavia Julia Helena Augustának hívták.
A
császár szabad kezet adott anyjának a birodalmi kincstár felett, nevét és képét
ráverette pénzekre. Ilona pedig ezt az új helyzetet jóra használta. Utazásai
során mindenütt törődött a szegényekkel, sokakat kiszabadított a börtönből és a
bányából, másokat visszahívatott a számkivetésből.
Nem
tudjuk, mikor tért meg. Caesareai Euszébiosz szerint a fia térítette meg, ezzel
szemben Szent Ambrus Konstantin megtérítését tulajdonítja anyjának. Egy
bizonyos: Ilona példaszerű keresztény életet élt az erények és az irgalmasság
cselekedeteinek gyakorlásával. Sokszor egyszerű ruhában vegyült el a hívők
között, így vett részt a liturgiában, máskor szegényeket hívott meg asztalához,
és saját kezűleg szolgált föl nekik. Rendkívül okos asszony volt. Ez főleg
akkor mutatkozott meg, amikor a családban egymást érték a súlyos civódások.
326-ban
szentföldi zarándokútra indult. Végiglátogatta Palesztina szent helyeit, és
templomokat építtetett Betlehemben az Úr születésének helye fölé és az Olajfák
hegyén a Mennybemenetel helyén. A hagyomány szerint Jeruzsálemben a Golgotán
megtalálta a Szent Keresztet és a szenvedés más eszközeit is. Erről Aquileiai
Rufinus (345--410) a következőket írja egyháztörténetében:
,,A
niceai zsinat idején Ilona, Konstantin édesanyja, ez a hitével és
vallásosságával egészen egyedülálló asszony isteni intések alapján Jeruzsálembe
ment és az ottaniak segítségével kereste a helyet, ahol Krisztus szent testét
keresztre feszítették.
A
helyet azért nem volt könnyű megtalálni, mert az üldözések idején egy
Vénusz-szobrot állítottak föl (a Golgotán), hogy aki Krisztus tiszteletéért
odamegy, úgy tűnjék, Vénuszt tiszteli. Ezért a keresztények elkerülték a
helyet, s az már majdnem feledésbe merült. Amikor Ilona égi jel alapján
rátalált a helyre, eltávolíttatott onnan mindent, ami a pogány kultuszhoz
tartozott, és a mélybe ásva (egy sziklaüregben) megtalálták a három keresztet.
A
megtalálás örömét csak az zavarta, hogy a kereszteket nem lehetett egymástól
megkülönböztetni. Ott volt ugyan külön Krisztus keresztjének felirata is, de
nem lehetett meghatározni, melyik kereszthez tartozik. Az emberi tudatlanság
isteni segítségre szorult.
Történt,
hogy a város egyik előkelő asszonya megbetegedett és már a halálán volt.
Makariosz jeruzsálemi püspök, amikor látta, hogy Ilona és a vele lévők nem
tudják eldönteni, hogy a három közül melyik Krisztus keresztje, így szólt:
Hozzátok ide a talált kereszteket és Isten mutassa meg nekünk, melyik volt az
Úré! Ezután a királynéval és kíséretével együtt bement a beteghez és térdre
borulva így imádkozott: ťUram, ki arra méltattál minket, hogy az emberi nem
üdvösségét egyszülött Fiad a kereszt elszenvedésével hozza meg, és most
szolgálód szívébe sugalltad, hogy megkeresse azt a boldog fát, amelyen
üdvösségünk függött, mutasd meg a három kereszt közül azt, amely az Úr
dicsőségét szolgálta, vagy azt mutasd meg, mely kereszteken haltak meg a
latrok. Mutasd meg azzal, hogy ez a félholt asszony, ha az üdvözítő keresztje
érinti, térjen vissza a halálból az életre!Ť
Ezek
után hozzáérintették az asszonyhoz az egyik keresztet, de nem történt semmi.
Hozták a másikat is, de akkor sem történt meg a kért gyógyulás. Amikor azonban
odahozták a harmadik keresztet is, az asszony kinyitotta a szemét, fölkelt és
sokkal fürgébben, mint betegsége előtt, járni kezdett. Visszanyerte egészségét
és magasztalta Isten hatalmát.
A
császárné e jel láttán fogadalmának megfelelően azon a helyen, ahol az Úr
keresztjét megtalálta, királyi pompával ragyogó templomot építtetett. A
szegeket, melyekkel az Úr testét a fára szegezték, elvitte a fiának. Ezekből az
zablát és sisakot csináltatott, melyeket hadviselés közben használt.
A
császárné az üdvöt hozó fa egy részét elvitte fiának, a másik részét ezüst
tokba foglaltatta és ott hagyta Jeruzsálemben. Ezt ma is nagy tisztelettel
őrzik. Jámborságának egy másik jelét is a városban hagyta: meghívta ebédre az
Istennek szentelt szüzeket, s azt mondják, olyan tisztelettel fogadta őket,
hogy szolgálóruhát öltött és maga szolgálta föl a mosdóvizet, az ételt és az
italt. A földkerekség parancsoló urának édesanyja Krisztus szolgálóinak
szolgálója lett.''
Meg
kell mondani, hogy az itt elmondottakról sem Caesareai Euszébiosz, aki jól
ismerte a palesztinai történelmet, sem Jeruzsálemi Szent Cirill nem szól.
Ilona
80 éves lehetett, amikor ismeretlen helyen meghalt. Testét Rómába vitték és a
Via Labicana mentén egy kör alaprajzú mauzóleumban temették el. Szent Ambrus
szent emlékezetű nagyasszonynak mondja. A római zarándokok az ő sírját is
fölkeresték.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése