COPERTINO*-I SZENT JÓZSEF
minorita pap
(1603-1663)
*Copertino, 1603. június 17. +Osimo, 1663. szeptember
18.
1663 októberének elején a minoriták rendfőnöke azt a
megbízást adta ki, hogy írják meg a rövid idővel azelőtt meghalt József atya
életét: ,,Stílusa legyen egyszerű, világos és szerény, hasonló József atya
boldog lelkéhez. Nem akarom, hogy frázisok legyenek beleszőve, vagy hogy a
kifejezés előkelőségét keressék benne. Azt sem akarom, hogy Isten szolgáját,
akiről szó van, dicsőítsék.''
Amikor József meghalt, egész Európában ismerték a
nevét, pedig nem alapított új rendet, nem írt egyetlen könyvet sem, nem kezdett
új lelkipásztori módszereket. Nemcsak képtelen volt arra, hogy politikai és
tudományos okossággal belekapcsolódjon az Egyháznak a kezdődő felvilágosodással
és az állami abszolutizmussal folytatott vitájába, hanem hiányzott belőle az a
gyakorlatiasság is, amelyet egy kolostori tisztség viselése megkíván. Úgy
tűnik, hogy József ezen a téren az apjára ütött, aki jó ember volt ugyan, de
nem értett sem a pénz, sem a birtok kezeléséhez. Amikor várandós felesége
látta, hogy megint jön a végrehajtó, az istállóba menekült; ott hozta a világra
Józsefet. Az anyát komoly, kemény nőnek mutatják be. József elsősorban
hevességét illetően hasonlított hozzá: egyszer késsel támadt valakire, azért
anyja egész éjszakára kizárta a házból, miután összetört rajta egy botot.
Az iskolában alig ért el eredményt. Sokkal jobban
vonzotta a templom és az istentisztelet; egyre jobban megnyilvánult egy
sajátsága és adottsága, amely egész életét meghatározta: gyakran -- mintha nem
is volna jelen -- teljesen magába merült és érzéketlenné vált minden iránt, ami
körülötte játszódott le. Ez aztán csakhamar valódi eksztázissá fokozódott.
Meglehetős bizonyossággal tanúsították, hogy hetedik vagy nyolcadik életévében
,,önkívületbe'' esett, s teljesen megragadták belső élményei, mégpedig zenével
kapcsolatban. Ezért kapta társaitól a ,,tátott szájú'' gúnynevet.
Hozzájárult mindezekhez, hogy nyolcadik és tizennegyedik
életéve között betegségek választották el a külvilágtól és pajtásaitól.
Kelevényeinek látványa és bűze még anyja számára is nehézzé tette az ápolást.
Amikor József végül meggyógyult, nem tudta megtanulni, hogy kapcsolatot
teremtsen a mindennapi élet dolgaival; belső élményeinek elhatalmasodása és
szemlélődő befeléfordulása nem is engedte meg a normális foglalatosságot és
életmódot. Arra gondolt, hogy kolostorba lép; tizenhét évesen fel is vették a
kapucinusok laikus testvérnek. Gyenge egészsége és a kolostori munkákban való
használhatatlansága miatt azonban nyolc hónap múlva elbocsátották. Ahogy maga
elbeszélte, úgy tűnt neki, mintha akkor a szerzetesruhával együtt az eleven
bőrét is lehúzták volna róla.
Örömére azonban -- némi nehézségek után -- szolgaként
felvette egy minorita kolostor. Itt megtanult olvasni és írni, s végül
becsületessége és jámborsága miatt felvették a rendbe is. 1628-ban pappá
szentelték.
Copertino közelében a Santa Maria de Grottella
kolostorba osztották be. Külső élete és szolgálata éppen olyan egyszerű volt,
mint azelőtt; belső világossága, egy teljesen egyszerű és erős lélek fénye
azonban nem maradhatott elrejtve. A bűnösök kedvet nyertek a jóra, a
zaklatottak békét, az elnyomottak örömet, a szenvedők vigasztalást és segítséget
kaptak tőle. Belső élete azonban különösen eksztázisokban nyilvánult meg, s
ezek olyan gyakoriak voltak, hogy életrajzírója elmondhatta róla: ,,Eksztatikus
életet élt.'' Lelkét egyszerűen lenyűgözte Isten nagysága és szeretete.
József esetében az eksztázis nemcsak abban állt, hogy
szellemi képességeit magához ragadta Isten és kikapcsolódtak érzékszervei,
hanem sokszor és hosszasan lebegett is. Levitációnak, lebegésnek azt a
jelenséget nevezik, amikor valaki minden külső segítség nélkül a gravitációtól
független állapotba kerül. Józsefet sokan látták a föld felett lebegni vagy
repülni. Egyszer egy kolostorban egy festmény volt rá olyan hatással, hogy
amikor elment mellette, felrepült a Megfeszített képéhez, és mintha szoborként
odaerősítették volna, hosszú ideig ott maradt. Máskor mise közben emelkedett
föl 30--50 cm magasságba és merült el teljesen a misztérium szemlélésében. Az
is megtörtént, hogy társával belépett egy templomba, s az ének hallatára
fölemelkedett, de magával ragadta társát is és előrerepült vele a
tabernákulumhoz.
A fizikusok keresik a jelenség magyarázatát, és éppen
József az, akire bizonyítékul hivatkozhatnak, mert annyi szemtanúja volt
lebegéseinek. Magyarázatot mind a mai napig nem találtak.
Ha egy vallásos emberen valami rendkívüliség válik
láthatóvá, a jámbor és kíváncsi embereket magához vonja. A nép és a nemesség
Maria de Grottellába indult, hogy láthassák az atyát és beszéljenek vele, rendi
elöljárója pedig misszionáriusként küldte az egész tartományba. Az általa
keltett feltűnés az egyházi elöljárók előtt sem maradhatott elrejtve. Egy
püspöki helynök kételkedve írta róla: ,,Egy harminchárom éves ember a Messiást
játssza; egész néptömeget vonz maga után.'' Az ügy ebben az egyébként is
felkavart időben nem tűnt jelentéktelennek. Józsefet az inkvizíció kivizsgálás
végett Nápolyba idézte. Itt -- mint később Rómában sem -- semmiféle hamisságot
nem sikerült azonban megállapítani, mégis át kellett települnie egy olyan
kolostorba, ahol rejtetten élhetett. 1639-ben azután rendi atyjának, Assisi
Szent Ferencnek a sírtemploma melletti konventbe került. Tizennégy évig maradt
Assisiben.
Az inkvizíciónál történt feljelentés, kihallgatásai és
áthelyezése mélyen érintették. Ellenszegülés és levertség kísértette; olyan
magatartások, amelyeket saját tanúsága szerint azelőtt nem ismert. Két évig
,,olyan kevés fény jutott a lelkébe, mint a parányi ablakon át a cellájába.''
József azonban sohasem kereste a kényelmet. Magától
értetődőnek tűnt számára, hogy az első arcvonalban álljon, és a gonosz támadásait
saját magán tapasztalja meg. Megtörtént, hogy szerzetestársai reggel félholtan
találták a templomban, ahol éjszakai imádságát végezte és a sátánnal
viaskodott, akinek ijesztő alakját gyakran testileg is látta. A gonosz sötét
szakadékát azért tapasztalta meg olyan erősen, mert a másik oldalon rendkívül
erősen élte át Isten hatalmas világosságát.
A formát, ahogy József Isten közelségére válaszolt, az
eksztázisra való egészen különleges képessége és adottsága jellemezte. Benne a
testi földhözkötöttség és a lelki szárnyalás, a normális érzékelhető élet és a
vallási elragadtatás közti egyensúly olyan ingadozó volt, hogy csak egy kis
indíték kellett, és máris ,,önkívület''-be esett. Elég volt számára, ha
Jézusról vagy Máriáról, vagy a mennyországról hallott, és hatalmas sóhajtással
máris eksztázisba esett. Ezután már nem érzett semmit. Ő maga mondta: ,,A lélek
királynőhöz hasonlít, akinek a testi érzékek a szolgálói. Ha a lélek a király
lakába lép, az érzékek kívül maradnak, és semmiféle inger sem mozgatja meg
őket. Maga a lélek pedig teljesen Teremtője birtokába kerülve nyugszik.''
Legerősebb élménye volt mindennap a szentmise. Közben
minduntalan eksztázisba esett, úgyhogy szentmiséje esetleg öt óra hosszáig is
tartott. Jézus halála vagy más esemény, amelyről az olvasmányokban szó esett,
annyira hatott rá, mintha akkor történt volna. Egy virágvasárnapon a passió e
szavainál: ,,A keresztre vele. -- szinte halottként zuhant a földre, és ezalatt
saját szavai szerint valóban közel járt a halálhoz. Hasonlóképpen összeesett
egyszer Pál megtérésének ünnepén e szavaknál: ,,Saul, Saul, miért üldözöl
engem?'' (ApCsel 9, 4); hátrahanyatlott és karját kereszt alakban széttárva
hosszú időn át fekve maradt. Amikor ismét lábra állt, könnyezett, gyengeségében
az oltárra kellett támaszkodnia, majd így szólt: ,,Nagy hatalom volt ez, nagy
hatalom.''
József számára nem fantáziájának játékáról volt szó,
hanem annak közelségéről, Akit szeretett. Ő maga tette fel magának a kérdést:
Miért szomorkodom Jézus halála miatt, amely mégiscsak nagyon rég történt? Miért
tölt el szorongással a gyermek Jézus szemlélése, hiszen sok ideje annak, hogy
Jézus gyermek volt? Az Úr maga válaszolt neki lelkében: ,,Egykor keresztre
feszítettek, és meghaltam az emberekért; készségem azonban, hogy meghaljak érted,
örökre megmarad. Egykor gyermek voltam; a szeretetben pedig mindig is az
vagyok. Ha valaki gyermekként akar látni, gyermekként talál meg; ha
megfeszítettként, a megfeszítettként talál rám; vagy megostorozottként, vagy
más alakban mutatom meg magam neki. Szeretetem ugyanis olyan formában jelenik
meg, amelyben az emberek emlékeznek rám és szemlélnek engem.''
József igazi élete -- mint az összes szenté -- az
istenszeretetben állt. A szeretet gyakran annyira megragadta, hogy énekelnie
kellett. Belső telítettsége saját maga által kitalált dallamokban áradt ki.
Életében általában nagy szerepet játszott a zene: amint már említettük, első
gyermekkori eksztázisa zenével kapcsolatban történt; később pedig megtiltották
neki, hogy részt vegyen ünnepélyes istentiszteleteken és körmeneteken; mert az
énekek hallatára csaknem bizonyosan eksztázisba esett.
Lelke olyan dolgok iránt volt érzékeny, amelyeket az
átlagember észre sem vesz. Távolból megérezte a veszélyt, amelybe egy rendtársa
utazása során került, tudott a pápa haláláról is, még mielőtt bármiféle hír
érkezett volna róla. Aki találkozott vele, annak készen kellett lennie arra,
hogy belelát a lelkébe. Némely embereket, akiknek lelkét bűn csúfította el,
József olyan torznak látott, hogy sem jelenlétüket, sem beszédjüket nem tudta
elviselni.
Korának nyugtalansága és kuszáltsága közepette
világosságot és erőt sugárzott. Nem csoda, hogy a híre egyre jobban elterjedt.
Bíborosok, püspökök, fejedelmek keresték fel, vagy ajánlották magukat imájába.
A protestáns Braunschweig-Lüneburgi János Frigyes herceg a katolikus hitre tért
általa. Mindig szegények és segítséget keresők vették körül, boldogok voltak,
ha ruházatának egy kis darabkájához jutottak, és ezt a betegekre helyezték.
Emlékezésül vagy ereklyeként sokan magukkal vitték legalább a kolostor falának
egy darabkáját.
Rendi elöljáróinak mindez bizonyos gondokat is
jelentett. Az ilyenféle rendkívüli ember, mint József nemcsak áldás környezete
számára, hanem teher is. Az inkvizíció még élesebben figyelte a különös jelenségeket
és a nép növekvő odaáramlását, és teljesen meglepetésszerűen avatkozott be 1653
júliusában. Józsefet megfigyelés végett a pietrarubbiai kapucinus kolostorba
vitték és a külvilággal minden kapcsolatát megszakították. Ott-tartózkodásának
híre azonban gyorsan elterjedt, s miséje alatt csakhamar összegyűlt a nép a
templom előtt. Átküldték hát Fossombrone nehezen hozzáférhető kapucinus
kolostorába. Végül a minoriták VII. Sándor pápához (1655--1667) fordultak
kérésükkel, hogy József visszatérhessen egyik kolostorukba. A pápa hozzájárult,
átvitelének azonban titokban kellett végbemennie. Éjjel vitték az Ancona
tartományban lévő Osimo minorita kolostorába. Ott élt elrejtve és a
rendtársaitól elválasztva, gyakori eksztatikus egyesülésben Istennel.
Amikor 1663 elején beteg lett, cellájában
felállítottak egy kis orgonát; az orgonista játszott neki, ő pedig énekelt
hozzá, és a többieket is arra szólította fel, hogy énekeljenek vele együtt. ,,A
szamár kezd a hegyre felkapaszkodni'' -- mondta tréfálkozva, amikor érezte,
hogy közeledik a vég. A közelgő halál hatására ezeket mondta: ,,A kéreg nem
akar leválni a fáról'' és: ,,Borzalmas ez az átmenet.'' Utolsó napjaiban
eksztázisban feküdt, belső tűz emésztette és így énekelt: ,,Lelkem, szeress,
szeress!'' 1663. szeptember 18-án halt meg rendtársai körében.
,,A szent atya meghalt'' -- mondogatta a nép, amint
ismertté vált halála. 1753-ban boldoggá, 1767. július 16-án szentté avatták.
Imádság:
Istenünk, te csodálatos bölcsességeddel azt akartad, hogy mikor
egyszülött Fiad a földről fölmagasztaltatik, mindeneket magához vonzzon. Szent
József érdemeiért és példájára add, hogy a földi vágyaktól megszabadulva,
tökéletesen hasonlók lehessünk Szent Fiadhoz. Aki veled él és uralkodik
mindörökké.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése