Jézus Szent Szíve
az úrnap nyolcadát követő péntek, az egyházi év utolsó
változó ünnepe*
A Szent Szív a vallásos lélek számára Jézusnak
az emberért való önfeláldozó, megváltó szeretetét állítja oda követelményül.
A kultusz nyomai már a középkorban, így
kódexirodalmunkban is felbukkannak. Hajnal Mátyás emlegetett,
emblémákkal, azaz szimbolikus képekkel is illusztrált imádságos könyve (1629)*mégsem
ebbe a kultikus áramlatba tartozik. Klaniczay Tibor és Holl Béla vizsgálódásai*
szerint "a műfajok egyesítésének barokk eljárásával «lelki comoediá»-ban jeleníti meg a léleknek mennyei jegyesével való
misztikus kapcsolatát. A Jézussal egyesülő szívnek ebben az allegorikus
játékában felhasználja a bibliai Énekek énekének szerelmi stilisztikáját
is."
A kultuszt Alacocque Szent Margit látomásai
(1673–1625) szentesítették: a megjelenő Jézus különösen az emberi hálátlanságot
fájlalta, és a Szív tisztelőinek az engesztelést, a hónap első péntekjén való
gyónást, áldozást kötötte lelkükre.* Margit mindjárt a Szent Szív
különös oltalmába ajánlotta magát. Ezt a felajánlást később egészen napjainkig
jámbor egyének és közösségek, városok és nemzetek követik. Maga XI. Pius az Egyházat is a Szív oltalmába
ajánlotta.
A Szent Szív ikonográfiájának első jelentős hazai
barokk emléke a tihanyi bencés templom oltára (1750),*
továbbá a jezsuiták vízivárosi templomának képe (1765).*
A márianostrai hajdani pálos templom oltárképén Jézus hatalmas szívéből
kereszt nő ki, jelképezvén a szeretetből vállalt halált.
A felvilágosodás, illetőleg a jozefinizmus nem
kedvezett az ájtatosság terjedésének. Az 1814-ben visszaállított Jézus Társaság
azonban legfőbb tömegpasztorációs programjának tekinti és az egész országra
kiterjedő népmissziókon kedvelteti: a társadalmi szolidaritás és megbékélés, a
szociális megújhodás orvosságaként hirdeti. Alig van
hazánkban templom, ahol Jézus Szent Szíve-szoborral, képpel ne találkoznánk.*
Ezekben azonban nincs köszönet, mert kevés kivétellel, lelketlen, giccses
tömegmunkák. Említést érdemel, hogy Varga János somogyi juhászember
fafaragványainak egyik legkedveltebb eleme a Szent Szív.
A kissé érzelgősre hangolt kultusz általában megmaradt
az egyházi, templomi keretekben, apácaközösségekben és a magándevoció
világában. Falusi népünk igazában és egészében máig sem vette lelki
tulajdonába. Ezt az is mutatja, hogy szakrális néphagyományt – tudomásunk
szerint – még nem sarjasztott. A napot a hívő nép legtöbb helyen nem tartja
számon. Színes megnyilatkozás volt Kalocsán és
Mezőkövesden életre hívott Jézus Szíve-körmenet, ahol különös alkalom nyílt az
ünneplő népviseletben való megjelenésre. Részt vett rajta a környékbeli faluk
népe is. Ezt a jezsuiták a hagyománytisztelet érdekében külön is szorgalmazták.
A Jézus Szíve-dedikációk egy-két korai időpontot nem
számítva, mind a múlt század végétől kezdve tűnnek föl:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése