Ferenc pápa záróbeszéde a családszinóduson
Október 24-én, a záródokumentum megszavazásával véget ért a püspöki szinódus munkája Rómában. A kilencvennégy pontból álló zárójelentést (Relatio Finalis) kétharmados minősített többséggel megszavazta a szinóduson részt vevő 270 püspök. Ferenc pápa szavazást követően elmondott beszédét adjuk közre.
Kedves
őboldogságos, eminenciás, excellenciás atyák, kedves testvéreim és nővéreim!
Mindenekelőtt
az Úrnak szeretnék köszönetet mondani, aki ezekben az években szinódusi utunkon
vezetett minket Szentlelkével, akinek az egyház sosem nélkülözi segítségét.
Szívből
mondok köszönetet Lorenzo Baldisseri bíboros őeminenciájának, a szinódus
főtitkárának, Mons. Fabio Fabene őexcellenciájának, a szinódus altitkárának, és
velük együtt Erdő Péter bíboros őeminenciájának, a relátornak, és Mons. Bruno
Forte őexcellenciájának, különleges titkárnak, továbbá a delegált elnököknek, a
fogalmazóknak, a tanácsadóknak, a fordítóknak és mindazoknak, akik
fáradhatatlanul és az egyház iránti teljes odaadással dolgoztak: szívből
köszönöm! Szeretnék köszönetet mondani a bizottságnak is, amely elkészítette a
szinódusi jelentést: némelyek az egész éjszakát ébren töltötték.
Köszönetet
mondok mindnyájatoknak, kedves szinódusi atyák, testvéri delegátusok, auditorok
és tanácsosok, plébánosok és családok, tevékeny és gyümölcsöző
részvételetekért.
Köszönetet
mondok azoknak is, akik „névtelenül”, csendben, nagylelkűen segítették e
szinódus munkáját.
Mindnyájatokért
imádkozom, hogy az Úr jutalmazzon meg titeket kegyelmének bőséges ajándékaival.
Miközben
figyelemmel kísértem a szinódus munkáját, feltettem magamban a kérdést: Mit
jelent majd az egyház számára ennek a családról szóló szinódusnak a lezárása?
Nyilvánvalóan
nem azt jelenti, hogy a családdal kapcsolatos összes témát lezártuk, hanem azt,
hogy megpróbáltuk megvilágítani ezeket az evangéliumnak, az egyház kétezer éves
hagyományának és történelmének fényével, a remény örömét öntve beléjük, és
igyekeztünk elkerülni azt a könnyű hibát, hogy azt ismételgessük, ami
vitathatatlan vagy korábban elmondott.
Biztosan
nem azt jelenti, hogy a családot érintő vagy fenyegető összes nehézségre és
kétségre hiánytalan megoldásokat találtunk, hanem azt, hogy ezeket a
nehézségeket és kétségeket a hit fényébe helyeztük, alaposan megvizsgáltuk, és
félelem nélkül, fejünk homokba dugása nélkül szembe néztünk velük.
Azt
jelenti, hogy mindenkit arra bátorítunk: értse meg, mennyire fontos a család
intézménye, valamint a férfi és nő között megkötött, az egységen és a
felbonthatatlanságon alapuló házasság intézménye, és becsülje meg ezeket mint a
társadalom és az emberi élet lényegi alapját.
Azt
jelenti, hogy meghallgattuk és meghallgattattuk a családoknak, valamint az
egyház Rómába jött pásztorainak hangját, akik a világ összes részén élő
családok terheit és reményeit, gazdagságait és kihívásait a vállukon hordozzák.
Azt
jelenti, hogy bizonyítékát adtuk a katolikus egyház elevenségének, annak, hogy
az egyház nem fél felrázni az emberek elaltatott lelkiismeretét, és nem fél
„bepiszkolni kezét” a családról való élénk és nyílt vitával.
Azt
jelenti, hogy megpróbáltuk Isten szemével nézni és értelmezni a mai valóságot,
sőt valóságokat, megpróbáltuk a hit lángjával meggyújtani és megvilágosítani az
emberek szívét egy olyan történelmi időszakban, amelyet elbátortalanodás,
társadalmi, gazdasági, erkölcsi válság és döntően negatív kilátások
jellemeznek.
Azt
jelenti, hogy tanúságot tettünk mindenki előtt: az evangélium az örök újdonság
élő forrása marad az egyház számára, szemben azokkal, akik az evangéliumot
tanként akarják halott kövekbe zárni, amelyekkel másokat meg lehet kövezni.
Azt is
jelenti, hogy lelepleztük a zárt szíveket, amelyek gyakran rejtőznek még az
egyház tanításai mögött is, vagy a jó szándékok mögött, és amelyek Mózes
tanítói székébe akarnak ülni, és meg akarják ítélni – időnként
felsőbbségérzettel és felszínesen – a nehéz eseteket és a sérült családokat.
Azt
jelenti, hogy kijelentettük: az egyház a Lélek szegényeinek és a bocsánatért
esdeklő bűnösöknek az egyháza, és nemcsak az igazaké és a szenteké, jobban
mondva az igazaké és a szenteké, amennyiben szegényeknek és bűnösöknek érzik
magukat.
Azt
jelenti, hogy igyekeztünk kiszélesíteni a látókört, hogy felülmúljunk minden
konspiratív hermeneutikát vagy perspektívák lezárását, hogy megvédjük és
terjesszük Isten gyermekeinek szabadságát, hogy továbbadjuk a keresztény
újdonság szépségét, amelyet nemegyszer egy idejétmúlt vagy egyszerűen
érthetetlen nyelvezet rozsdája fedett be.
E
szinódus folyamán a szabadon – és sajnos időnként nem teljesen kedvező
módszerekkel – kifejezett, különböző vélemények egyértelműen gazdagították és
elevenné tették a párbeszédet, egy olyan egyház élő képét nyújtva, amely nem
„előre gyártott modulokat” használ, hanem hitének kiapadhatatlan forrásából
merít élő vizet a kiszáradt szívek szomjúságának csillapítására (1).
Azt is
láttuk, hogy – az egyház tanítóhivatalának világosan meghatározott dogmatikai
kérdésein kívül – vannak dolgok, amelyek megszokottnak tűnnek az egyik földrész
püspökének, egy másik földrész püspökének viszont furcsának, sőt botrányosnak
bizonyulhatnak; az, amit egy jog megsértésének tartanak az egyik társadalomban,
világos és érinthetetlen előírás lehet egy másikban, az, ami egyeseknek
lelkiismereti szabadság, az másoknak merő zavarosság lehet. Valóban, a kultúrák
nagyon különböznek egymástól, és minden általános alapelvnek be kell ágyazódnia
az egyes kultúrákba, ha igényt tart arra, hogy megtartsák és alkalmazzák (2).
Az 1985-ös szinódus, melyet a II. vatikáni zsinat lezárásának 20. évfordulóján
tartottak, az inkulturációról úgy beszélt, mint „a hiteles kulturális
értékeknek a kereszténység integrálása általi belső átalakulásáról és a
kereszténységnek a különféle emberi kultúrákba történő begyökereztetéséről” (3).
Az inkulturáció nem gyengíti az igazi értékeket, hanem megmutatja azok
igazi erejét és hitelességét, mert úgy használja fel ezeket az értékeket, hogy
nem változtatja meg őket, sőt, azok alakítják át szelíden és fokozatosan a
különféle kultúrákat (4).
Azt
láttuk – különbözőségeink gazdagságán keresztül is –, hogy az előttünk álló
feladat mindig ugyanaz: hirdetni az evangéliumot a ma élő embereknek, megvédeni
a családot minden ideológiai és individualista támadástól.
És a relativizmusnak
vagy mások démonizálásának csapdáját elkerülve azon voltunk, hogy
teljesen és bátran átöleljük Isten jóságát és irgalmát, aki felülmúlja a mi
emberi számításainkat, és semmi másra nem vágyik, csak arra, hogy „minden ember
üdvözüljön” (1Tim 2,4), így akartuk ezt a szinódust az irgalmasságnak az egyház
előtt álló rendkívüli szentévébe beillesztve megélni.
Kedves
püspöktestvéreim!
A
szinódus megélése azt is jobban megértette velünk, hogy a tan igazi védelmezői
nem azok, akik a tanítás betűjét, hanem akik a szellemét, akik nem az eszméket,
hanem az embert, akik nem a formulákat [megfogalmazásokat], hanem Isten
szeretetének és megbocsátásának ingyenességét védelmezik. Ez semmiképpen sem
azt jelenti, hogy lekicsinyeljük a megfogalmazásokat, a törvényeket és az
isteni parancsokat, hanem hogy felmagasztaljuk az igazi Isten nagyságát, aki
nem érdemeink, de még nem is tetteink szerint bánik velünk, hanem egyedül
irgalmának határtalan nagylelkűsége szerint (vö. Róm 3,21–30; Zsolt 129; Lk
11,37–54). Azt jelenti, hogy legyőzzük a nagyobb testvér [a báty] (vö. Lk
15,25–32) és az irigy szőlőmunkások (vö. Mt 20,1–16) állandó kísértését. Sőt
azt jelenti, hogy jobban értékeljük azt, hogy a törvények és a parancsok az
ember érdekében vannak, és nem fordítva (vö. Mk 2,27).
Ebben
az értelemben a köteles bűnbánat, az emberi tettek és erőfeszítések mélyebb
jelentéssel gazdagodnak: nem a megvásárolhatatlan, a Krisztus által a kereszten
ingyenesen végbevitt üdvösség árát jelentik, hanem a választ. Annak, aki
elsőként szeretett minket, és ártatlan vére árán megváltott minket, amikor még
bűnösök voltunk (vö. Róm 5,6).
Az
egyház elsődleges kötelessége nem az, hogy elítéléseket és kiközösítéseket
osztogasson, hanem hogy hirdesse Isten irgalmasságát, megtérésre hívjon és
minden embert az Úr üdvösségére vezessen (vö. Jn 12,44–50).
VI.
Pál pápa csodálatos szavakkal ezt mondta: „Azt gondolhatjuk tehát, hogy minden
bűnünk vagy Istentől való menekülésünk még erősebb szeretet lángját lobbantja
fel őbenne, még erősebb vágyat arra, hogy újra övéi legyünk és visszaillesszen
minket üdvözítő tervébe […]. Isten – Krisztusban – végtelenül jónak tárja fel
magát […]. Isten jó. És nem csupán önmagában jó, hanem – mondjuk ki sírva –
értünk jó. Ő szeret, keres minket, gondol ránk, ismer, indít és vár minket.
Boldog lesz – ha szabad így mondanunk – azon a napon, amikor visszafordulunk,
és azt mondjuk: Uram, jóságodban bocsáss meg nekem. Így tehát bűnbánatunk Isten
örömévé válik.”(5)
Szent
II. János Pál pápa is kijelentette: „Az egyház akkor él hiteles életet, amikor
megvallja és hirdeti az irgalmasságot […], és amikor odavezeti az embereket az
Üdvözítő irgalmasságának forrásaihoz, melynek letéteményese és osztogatója”. (6)
XVI.
Benedek pápa is azt mondta: „Az irgalmasság voltaképpen az evangélium
üzenetének központi magja, magának Istennek a neve […]. Mindaz, amit az egyház
mond és tesz, azt az irgalmasságot nyilvánítja ki, amelyet Isten érez az ember
iránt. Amikor az egyháznak egy félreértett igazságot vagy egy elárult értéket
kell hangsúlyoznia, mindig az irgalmas szeretettől ösztönözve teszi ezt, annak
érdekében, hogy az embereknek életük és bőséges életük legyen (vö. Jn 10,10)”.
(7)
Ennek
fényében és ennek az egyház által megélt kegyelmi időszaknak köszönhetően,
miközben a családról beszéltünk és vitatkoztunk, úgy éreztük, hogy
gazdagítottuk egymást. Közülünk oly sokan megtapasztalták a Szentlélek
működését, aki a szinódus igazi főszereplője és alkotómestere volt. A „család”
szó most már mindannyiunk fülében másként cseng, mint a szinódus előtt,
olyannyira, hogy benne látjuk a szinódus hivatásának összefoglalását és az
egész szinódusi folyamat értelmét. (8)
Az
egyház számára voltaképpen a szinódust lezárni azt jelenti, hogy
ténylegesen újrakezdjük az „együtt járást”, hogy elvigyük a világ
minden részébe, minden egyházmegyébe, minden közösségbe és minden közegbe az
evangélium világosságát, az egyház ölelését és Isten irgalmasságának támaszát!
Köszönöm!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése