REGENSBURGI SZENT WOLFGANG (FARKAS)
püspök
*Schwaben, 924 körül. +Pupping, 994. október 31.
Közepes jólétben élő, szabad szülők gyermekeként
született, s hetedik életévétől kezdve egy pap oktatta, majd Reichenau
akkoriban igen híres kolostori iskolájába került, ahol hamarosan kitűnt
tehetségével, jámbor komolyságával és szerénységével. A közösen keresett nagy
cél hozta össze itt Wolfgangot Henrikkel, würzburgi Poppo püspök testvérével, a
későbbi trieri érsekkel, akivel egész életre szóló barátságot kötött. Wolfgang
előtt egyedül a ,,vita monastica'' (szerzetesi élet) lebegett célként, Henriket
viszont a világi főpap életpályája vonzotta.
Henrik rábeszélő művészetével elérte, hogy Wolfgang a
würzburgi dómiskolában tanult tovább, ahol a jó barátok együtt részesültek a
kor híres tanítója, az itáliai Novarából származó István oktatásában.
Wolfgangnak a legkülönbözőbb kérdésekben tanúsított éleslátása sem
tanulótársai, sem mestere előtt nem maradt rejtve. Ő pedig a püspöki város
közepette kezdett mindinkább szakítani a világi becsvággyal. A szerzetesi
fogadalom letétele lett legfőbb vágya, de barátja, Henrik egyelőre más irányba
terelte Wolfgang életútját: amikor 956-ban I. Ottó császár Henriket meghívta
Trier érseki székébe, Wolfgang vele ment, s ott a katedrális kanonokja és
tanára lett. E helyzetében is aszketikusan élt, fellépésében szerény maradt.
Jellemző volt rá, hogy tanítványaitól nem fogadott el tandíjat, pedig
megillette volna. Csakhamar sikerült a trieri káptalan tagjait visszavezetnie a
kánonok szerinti, ,,kanonoki'' életre.
Amikor 964-ben Henrik érsek meghalt, még utolsó
órájában is magas állást akart közvetíteni Wolfgang számára. Ő azonban
elutasította azt, és szerzetes lett Einsiedeln szigorú fegyelméről ismert
kolostorában, ahová mint tanár sok hallgatót vonzott.
970 körül az augsburgi Szent Ulrik (lásd: 335. o.)
püspök, aki látogatóként tartózkodott a kolostorban, pappá szentelte.
Életrajzírói erre az időre vonatkozóan közlik egy látomását, amelyben megjelent
neki Szent Otmár (689 körül--759), s tudatta vele ,,szegényes és ínséges''
vándorlásának kezdetét és élete utolsó huszonkét évére megjövendölte számára a
püspöki méltóságot.
Wolfgangban felébredt a vágy a missziós tevékenység
iránt; elhagyta a kolostort, Csehországon át Magyarországra vándorolt, de
lelkében szerzetes maradt egész életén át. Annak felismerése azonban, hogy a
kolostor falai mögött nem képes kifejteni képességeit, ismét a világ
nyomorúsága felé fordította.
Magyarországon akkor már sikeresen megkezdte a térítés
munkáját passaui Szent Pilgrim (lásd: A szentek élete, 879. o.) püspök. Amikor
Pilgrim értesült hittérítői buzgalmáról, magához hívatta Passauba. Személyes
találkozásuk feltárta számára e férfi jelentőségét. Mint már ifjúkorában is,
most újból megkísérelték, hogy Wolfgang képességeit egy püspökség vezetésének
javára kamatoztassák; ezúttal sikerrel. Pilgrim mindent gondosan elrendezett;
972 karácsonyán I. Ottó császár a még mindig vonakodó Wolfgangot Regensburg
püspökévé nevezte ki; egy olyan püspökségbe, amelynek cseh területen voltak
missziós feladatai. Most kellett hát megmutatkoznia, hogy éppen ez a helyzet
kínált Wolfgang számára lehetőséget arra, hogy megvalósítsa krisztusi életét. A
legszerényebb igények, mindenféle személyes becsvágytól való mentesség,
szervezőképesség és áldozatkészség, a helyi adottságokba való beleérzés,
valamint szelíd kímélet és irgalmasság jellemezték püspökségét.
Kinevezése utat nyitott Bajorországban a reformra kész
szerzetesség számára. ,,Lennének csak szerzeteseink, minden más bőségesen
elegendő lenne'' -- ezekkel a szavakkal foglalta össze a programot, amellyel
püspöki munkáját megkezdte. Bár a püspökségnek pénzügyi hátrányt jelentett, nem
habozott, hogy a regensburgi régi Szent Emmeram kolostort, amely mindig a
püspökséghez tartozott, elválassza tőle, és egy rátermett apát vezetése alá
helyezze. A bencés regula szigorú figyelembevétele volt a püspök célja
székvárosa és egyházmegyéje kolostoraiban. Regensburgban megalapította a bencés
nővérek kolostorát (Közép-Münster), s megreformálta Felső- és Alsó-Münster két
női alapítását; mindezt a Regensburgban székelő II. Henrik herceg
támogatásával. Wolfgang püspöksége idején Regensburg szellemi életében erős
fellendülés következett be (könyvkészítés, miniatúrafestészet).
A püspök tettereje és szelídsége, egyszerű
prédikációja és szerény életmódja megszerezte számára népe szeretetét. Jellemző
rá egy esemény, amelyről életrajzírója, Otloh tudósít: egy nyomorúságosan
öltözött szegény ember ellopott egy darabot a püspök értékes ágyfüggönyéből. Az
egyik buzgó őr észrevette, s a szerencsétlent ura elé hurcolta. Wolfgang
először azokat dorgálta meg, akik oly rosszul őrködtek, hogy kísértésbe vitték
a szegény embert. Ezután ,,szívében részvétre indulva'' nagylelkűen
megbocsátott a tolvajnak, s a püspöki ruhatárból ruhákat hozatott számára.
Széles egyházpolitikai látóköréről tanúskodik önzetlen
együttműködése II. Ottó császárral és Civakodó II. Henrik herceggel, akinek
gyermekeit -- a későbbi Szent II. Henrik (lásd: A szentek élete, 345. o.)
császárt, augsburgi Brúnó püspököt, Boldog Gizellát (lásd: A szentek élete,
767. o.) és Boldog Brigidát -- egy ideig ő nevelte Regensburgban.
Mivel a csehországi misszió érdekében Ottó császár
szükségesnek tartotta egy új cseh püspökség felállítását, Csehország viszont a
regensburgi egyházmegyéhez tartozott, küldöttséget menesztett Wolfgang
püspökhöz, és beleegyezését kérte. A regensburgi klérus ellenezte az új cseh
püspökség felállítását, Wolfgang viszont kinyilvánította, hogy szívesen
feláldozza önmagát és minden birtokát, csak hogy Csehországban szilárd alapot
nyerjen Isten országa. Lemondott Csehországra vonatkozó püspöki jogairól, II.
Ottó pedig 976-ban megalapította a prágai püspökséget.
Wolfgang minden helyzetben hűséget tanúsított a
császár iránt. Amikor Civakodó Henrik felkelt Ottó császár ellen (976--977),
Wolfgang, hogy bebizonyítsa hűségét, a herceg elől Mondsee kolostorába tért ki,
s megreformálta és felvirágoztatta a kolostort. Itteni tartózkodása képezi
bizonyára ama legenda történeti magvát, amely szerint Wolfgang remeteéletet élt
az Abersee, a később róla elnevezett Wolfgangsee mellett.
Életrajza a nép számára csodásnak tűnő tetteiből
meglehetősen sokat közöl -- valamennyi irgalmából fakad. E tudósításokból
világosan kitűnik, hogy a legkevésbé sem törődött azzal, hogy csodás tetteivel
valamiféle különleges dicsőséget szerezzen a maga számára; ellenkezőleg: akár
szembeteget gyógyított ki a szenvedéséből, akár megszállottat szabadított meg,
a meggyógyítottat mindig hallgatásra intette, hogy tette ne kerüljön
nyilvánosságra. ,,Kiderül, hogy milyen tudatosan és buzgón menekült a számára
semmit sem jelentő dicsőítés elől, s inkább szigorúnak tűnt, mint hogy az
embereknek akarjon tetszeni!'' -- fűzi hozzá életrajza.
994-ben egy Duna menti utazása alkalmával a
felső-ausztriai Puppingben fejezte be életét. Újból rávilágít Szent Otmárhoz
való kapcsolatára, hogy a helység templomát az ő tiszteletére emelték; Wolfgang
-- huszonkét évvel említett látomása után -- az oltár elé vitette magát, majd
miután meggyónt és megkapta a szent kenetet, az október 31-ről november 1-re
virradó éjjel meghalt. Holttestét ünnepélyes menetben vitték a regensburgi
Szent Emmeram kolostorba. Még ma is ott lévő sírjánál számos csoda történt.
Szentté avatására 1052. október 7-én került sor Szent IX. Leó pápa regensburgi
látogatása alkalmával.
Példája:
Nagy tudósok is kudarcot vallanak,
de csak emberi mércével!
Nem tudhatjuk, hogy mi lesz a végső eredmény…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése