BOLDOG DUFRESSE GÁBOR-TAURIN
misszionárius, püspök, vértanú
*Lezoux, 1750. december 8. +Csengtu,1815. szeptember
14.
A kínai misszió 18. századi történetét sokszor
tekintik a hanyatlás és visszalépés évszázadának. Kanghszi császár 1722-ben
bekövetkezett halála után Kínában burkolt keresztényüldözés folyt, mely
tartományról tartományra terjedve ismételten véres egyedi üldözésekben tört ki.
Ennek -- a keresztény hitvallás dicsőséges példái mellett -- nemcsak az egyének
és a közösségek hittagadása lett a következménye, hanem a külföldiek egyre
szigorúbbá váló szemmeltartása miatt a hithirdetők számának folytonos
csökkenése is. Mindehhez járult még a jezsuita rend feloszlatása. Kívülről
tekintve a 18. század valóban a visszalépés jegyében állt; és mégis a hősiesség
századának kell nevezni. Egyszerű keresztények, akik hitoktatókként álltak a
felszámolt közösségek élén, vagy a külföldi hittérítőket vezették útjaikon;
maguk a kínai és külföldi hithirdetők, a sokféleképpen megfélemlített nyáj
pásztorai hősies hitvallók voltak. A csendes és szinte névtelen főpásztorok
közé tartozott Dufresse Gábor is.
1750. december 8-án született Lezoux-ban
(Puy-de-Dőme). Először szűkebb hazájának iskoláiba járt, később Párizsban a
híres Collčge Louis-le-Grand-ban tanult, majd belépett a Saint-Sulpice
szemináriumba. 1774-ben diákonusként került a Külföldi Missziók szemináriumába.
Még ez év decemberében pappá szentelték, és egyéves további előkészület után
elhagyhatta Franciaországot. Szecsuán kínai tartományba rendelték.
Miután az úton és Makaóban elmélyítette
nyelvismereteit, François Pottier (1726--1792) apostoli vikárius, a szecsuáni
misszió szervezője a tartomány északi részébe küldte, ahol a keresztények már
évek óta nem láttak papot. Itt folytatta Gábor áldásos tevékenységét, amíg azt
az 1784-es üldözés meg nem szakította. Augusztus 27-én letartóztatták a senszi
misszióba rendelt négy ferencest. Ebben az időben tört ki északon a mohamedánok
felkelése, s az elfogottakat azzal gyanúsították, hogy titokban egyetértenek a
mohamedánokkal, mivel a szokásos felfogás szerint az iszlámot és a
kereszténységet egy vallásnak tekintették. A gyanú a Pekingben lefolytatott
kivizsgálás során megalapozatlannak bizonyult, de kiderült a perből, hogy a
betiltott keresztény vallás a kormányzat számára ismeretlen és ijesztő
mértékben él tovább. A császár ezért megparancsolta, hogy a keresztények ellen
szigorúan járjanak el. Már 1784 vége felé -- Szecsuánban elsőként -- elfogták
Gábort, de hamarosan kiszabadult. Egy keresztény családban akarta kivárni az
üldözés végét, de eljutott hozzá Jean-Didier de Saint-Martin püspök (+1801)
felszólítása, hogy jelentkezzék önként, mert ezzel a keresztény közösségeket
megkíméli a zaklatástól. Gábor azonnal követte a felszólítást, és 1785. február
27-én Csengtuban bebörtönözték. A püspökkel és két másik francia hittérítővel
együtt, akik hasonlóképpen önként jelentkeztek, rövid szecsuáni fogság és a
pekingi többszörös kihallgatás után a Középső birodalomból való száműzetésre
ítélték és Kanton kikötővárosba vitték őket.
Gábor onnan Manilába ment, s ott várta az alkalmat,
hogy visszatérhessen Makaóba nyájához. Bár a száműzött misszionáriusok tudták,
hogy újabb felfedezésük a biztos halált jelenti számukra, a püspök és Gábor
1788. október 20-án a Makaóba való visszatérés veszélyes útjára lépett. Folyami
úton jutottak el Hukuang tartományon át Csunkingba 1789. január 14-én. A
hittérítő új munkateréül most Kelet- Szecsuánt és az egész Kveicsu tartományt
jelölték ki. A püspök, aki 1792-ben Pottier vikárius utóda lett, útitársát már
1793-ban a misszió helyettes vikáriusává nevezte ki. Gábor 1800-ban Szecsuán
püspöke lett, 1801-ben, J.-D. de Saint-Martin halála után, rábízták az egész
misszió vezetését.
A hittérítők minden bizonytalanság közepette is
termékeny építő munkát végeztek. Évről évre ezernél több felnőttet kereszteltek
meg.
Gábor püspök apostoli vikáriusként először Pierre
Trenchant-t (1766-- 1806) szentelte püspökké, később pedig Jean-Louis Florens-t
(1756-- 1814), olyan pápai kiváltságok alapján, amelyeket Kína missziós
püspökei kaptak az üldözések idejére. Ezután megkezdett egy munkát, amely
nemcsak a szecsuáni misszió, hanem az egész kínai misszió számára nagy áldást
jelentett. Papjaival megtartotta kínai területen az első zsinatot. Az óriási
távolságok és a nagy veszély miatt a püspöknek lehetetlen volt látogatnia
hatalmas egyházkörzetét. Ezért maga köré gyűjtötte papjait, hogy alapvető
megegyezésekre jussanak a keresztények lelki gondozásával és a pogányok
megtérítésével kapcsolatosan, és így egységes eljárást rögzítsenek az egész
misszió számára. A zűrzavaros idők miatt ezt a zsinatot csak 1822-ben hagyták
jóvá Rómában.
Egy olyan széles látókörű misszionáriusnak, mint
Gábor, természetszerűen látnia kellett az üldözés idején igen szerény
szemináriumi képzés hátrányait. Ő szorgalmazta elsőként és a leghatékonyabban
az új központi szemináriumot a párizsi misszionáriusok Kelet-Ázsiában levő
valamennyi missziója számára (1769-ig Sziámban állt fenn). Néhány kísérlet után
Makaó protektorának, Letondalnak 1808-ban sikerült Malakka angol félszigeten,
Puló-Penangban felállítania az új szemináriumot. Gábor évről évre odaküldte
legjobb szeminaristáit.
A hittérítők nyomasztó hiánya, a tartós bizonytalanság
és üldöztetés ellenére tovább fejlődött a szecsuáni egyház. A keresztények
száma 1801- től 1815-ig 15.000-rel emelkedett, és Gábor halálakor már mintegy
60.000-et tett ki. Az Egyház növekedése -- amint a püspök kifejezetten hangsúlyozza
a Hitterjesztési Kongregációnak írt tudósításában -- elsősorban a keresztények
élénk apostolkodásából fakadt, mivel a hithirdetőknek -- még a kínaiaknak is --
óvatosnak kellett lenniök a pogányokkal való érintkezésben. Az eleven
apostolság szellemét elárulja az egyház egész szervezete is. Egyetlen
hithirdető, még a püspök sem maradhatott tartósan egy helyen. ,,A keresztények
gondozása -- írta Gábor 1814-ben Rómába -- többnyire az olyan hívők házaiban
történik, akik erre alkalmasak, és biztonságban is vannak. A keresztények nagy
szétszórtsága miatt számos ilyen állomás van: Kelet-Szecsuánban 123,
Nyugat-Szecsuánban 73, északon 73, délen 183, az egész tartományban 577;
Kveicsu tartományban 10, Jünnanban 25.'' Az ,,állomások'' egyben a püspök és a hittérítők
menedékhelyei is voltak.
Szecsuán új alkirálya határozott készséget tanúsított
az iránt, hogy végrehajtsa a keresztények elleni császári dekrétumot, így az
üldözés észrevehetően erősödött, különösen amikor 1814-ben új rendelkezést
tettek közzé a keresztények ellen. Gábor püspök már évek óta vándoréletet élt,
állandó hajsza és üldözés közepette. 1815. január 25- én a kínzások
következtében már meghalt papjainak egyike, Csao Ágoston. 1815 áprilisában
Dufresse kiadta utolsó rendelkezéseit a misszió vezetésére vonatkozóan. Az
egyik Pulo-Penangból elbocsátott papjelölt, aki az alkirály pribékjeinek kezébe
esett, a kínvallatás közben elárulta a püspök tartózkodási helyét. Így 1815.
május 18-án őt is letartóztatták, majd Csengtuba vitték. Fogsága alatt jól
bántak ugyan vele, de szeptember 13-án halálra ítélték, és szeptember 14-én
kora reggel kivégezték. Azt a harminc keresztényt, akiket vele együtt vezettek
a vesztőhelyre, és akiket mindvégig állhatatosságra bátorított, halála után nem
ölték meg, hanem száműzték.
Már az 1816. szeptember 23-i konzisztóriumon
magasztalta VII. Pius Krisztus e hitvallójának állhatatosságát és bátorságát.
1900-ban több sorstársával együtt boldoggá avatták.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése