Az Irgalmasság Szentévét kihirdető Ferenc pápa,
mint mindenki jól tudja, a Jézus Társasága tagja. Ötszáz éve az alapítók között
élt Xavéri Szent Ferenc.Úgy érezte,hogy a katolikus Anyaszentegyháznak a
távol-keleti népekkel komolyabban kellene foglalkoznia és ennek a gondolatnak
lett szószólója. Távol-Keletre utazott és az ott élők misszionáriusa lett.
Szent Ignácnak, a jezsuita rend alapítójának írt leveléből idéz a napi
zsolozsma olvasmánya: „Bejártuk az új keresztények falvait, azokét, akik néhány
éve részesültek a keresztény vallás szentségeiben. Ott portugálok egyáltalán
nem laknak, mert az a föld igen terméketlen is, szegény is. A bennszülött
keresztényeknek nincsenek papjaik, és nem is tudnak egyebet, mint azt, hogy ők
keresztények. Nincs, aki misét mondjon nekik; nincs, aki a Hiszekegyet, a
Miatyánkot, az Üdvözlégyet vagy a Tízparancsolatot tanítaná nekik.Amióta
idejöttem, egyáltalán nem pihentem: szorgalmasan körüljártam a falvakat, és
megkereszteltem minden gyermeket, aki még nem volt megkeresztelve. Köztük
rengeteg olyan csecsemőt is, akik, mint ahogy mondani szokás, még azt sem
tudják, miben különbözik a jobb kezük a baltól. A nagyobbacska gyermekek pedig
a zsolozsmát elmondani vagy enni és pihenni sem hagytak, csakhogy valamilyen
imádságra tanítsam meg őket. Ekkor kezdtem megsejteni: hogy ilyeneké a mennyek
országa. Minthogy ilyen szent követelést kegyetlenség lett volna
visszautasítanom, a keresztvetésen kezdtem, azután az Apostoli Hitvallást, a
Miatyánkot és az Üdvözlégyet véstem emlékezetükbe. Megfigyeltem, hogy nagy
tehetség van bennük; s ha lenne valaki, aki keresztény tanításra oktatná őket,
kétség nélkül igen jó keresztényekké válnának. Ezen vidéken sokan csak azért
nem lesznek keresztényekké, mert nincs, aki keresztényekké tegye őket. Nagyon
sokszor eszembe jutnak az európai egyetemek, különösen a párizsi; szeretném
végigrohanni, és válogatás nélkül szerte kiabálni, hogy azokat, akikben több a
tudomány, mint a szeretet, így döbbentsem meg: ’Jaj, a lelkek milyen nagy száma
van kizárva a mennyországból a ti bűnötök miatt, és jut kárhozatra!’ Bárcsak
ennek a feladatnak is annyira nekifeküdnének, mint a tanulmányaiknak, hogy
számot tudjanak adni Istennek a tudományukról és a rájuk bízott talentumokról.
Ez a gondolat ugyanis arra indítaná legtöbbjüket, hogy miután elmélkedtek Isten
ügyéről,törekedjenek meghallani lelkük mélyén Isten szavát, és feledve az
egyéni kedvteléseiket, meg pusztán az emberi dolgokat, mindenestül Isten
útmutatására és döntésére bízzák magukat. Szívből így kiáltanának: Itt vagyok,
Uram! Mit akarsz, hogy cselekedjem? (ApCsel 9,6 Vulg) Küldj oda, ahová csak
kívánod, akár még Indiába is!” Az irgalmasság etimonja a jezsuita atyáktól: „A
mindennapi nyelv, kétségtelenül, egyházi latinság befolyása alatt, az
irgalmasságot a részvéttel vagy a megbocsátással azonosítja. Ez az azonosítás
igaz, de azzal a veszéllyel jár, hogy elfátyolozza azt a konkrét gazdagságot,
amelyet Izrael, tapasztalatai alapján, belesürített ebbe a szóba. Izrael
számára ugyanis az irgalmasság két gondolat-áramlat találkozási pontján foglal
helyet: egyik a részvét, másik a hűség. Az első héber szó: (rahamim) egyik
lénynek a másikhoz való ösztönös ragaszkodását fejezi ki. Ennek az érzelemnek a
szemiták szerint az anyaméhben (rehem) (1Kir 3,26), egy apa (Jel 31,20; Zsolt
103,13) vagy testvér (Ter 43,30) belső részeiben (rahamim, ma azt mondanánk, a
szívében) van a székhelye. Ez a gyengédség nyomban cselekedetekben tükröződik:
részvétben valami tragikus helyzet alkalmával (Zsolt 106,45), vagy a bántalmak
megbocsátásában. (Dán 9,9) A másik héber kifejezést (hesed) olyan szóval
fordítják görögre,mely szintén„irgalmat” jelent. A görög és héber szövegek
magyar fordításai az irgalmasságtól a szeretetig több szót alkalmaznak:
gyöngédség, szánakozás, részvét, könyörület.
2015. december 8., kedd
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése