Turkson bíboros a klímacsúcsról: Ha kudarcot vallunk, az emberiség becsukja az ajtót maga mögött
Peter Turkson bíborost, az Igazságosság és Béke Pápai Tanácsának elnökét, aki részt vett a teremtett világ védelméről szóló Laudato si’ kezdetű enciklika előkészítésében, a Vatikánban kérdeztük a napokban Párizsban zajló nemzetközi klímakonferencia kapcsán.
–
A napokban zajlik az ENSZ 21. nemzetközi klímakonferenciája. Hogyan
befolyásolhatja ez a nagyszabású tanácskozás földünk jövőjét?
– A
klímacsúcson részt vevő államfők megpróbálnak megállapodni abban, hogyan
lehetne lassítani a globális felmelegedés ütemét és elkerülni az
éghajlatváltozással járó tragikus következményeket. A tét az emberi élet
feltételeinek biztosítása a kék bolygón. A kérdés az, hogy a klímakonferencia
tud-e olyan hatékony, jogilag, gazdaságilag kötelező érvényű döntéseket hozni,
amelyek lecsökkenthetik az üvegházhatású gázok kibocsátását, és ezáltal
lelassíthatják a globális felmelegedést. Amennyiben sikeres lesz a tanácskozás,
bebizonyosodhat, hogy van esély a fenntartható fejlődésre és közös otthonunk
jövőjének biztosítására. Ha kudarcot vall a konferencia, akkor az emberiség
becsukja az ajtót maga mögött.
November
30. és december 11. között rendezik Párizsban az ENSZ 21. klímakonferenciáját
(COP21). A 195 országot érintő klímacsúcs célja egy olyan megállapodás aláírása,
amelynek betartásával globális szinten sikerül megállítani az éghajlatváltozást
és 2 °C
alatt tartani az éves átlaghőmérséklet-növekedést.
–
Kihez szól Ferenc pápa Laudato
si’ kezdetű
enciklikája?
– A
június 18-án napvilágot látott enciklika mindenkihez, minden katolikushoz és
minden keresztényhez, minden hívő és nem hívő emberhez szól a földön. Mindenkit
párbeszédre, együttérzésre és konkrét cselekvésre szólít.
–
Ferenc pápa milyen utat határoz meg enciklikájában?
– A
pápa szavai a Laudato si’-ben nagyon egyértelműek: „egyetlen világért,
egy közös tervvel” (LS 164). Az államok saját erőfeszítésükből nem oldhatják
meg a természeti világ katasztrófáit. Kivitelezhető nemzetközi megállapodásokra
van szükség (173). A Szentatya nem riad vissza attól, hogy megrója a nemzetközi
közösséget, amiért az ígéretek ellenére nem tudott felmutatni előrelépést az
1992-es riói klímacsúcs óta. A napokban zajló konferenciával kapcsolatban pedig
azt mondta: mi, hívő emberek nem tehetünk mást, mint hogy imádkozunk Istenhez
azért, hogy a jelenlegi tárgyalások pozitív irányba haladjanak, hogy a jövő
generációinak ne kelljen szenvedniük az óvatlan határozatlanság következményei
miatt (169).
–
A politikai vezetőkön kívül kiknek üzen még az enciklika szavain keresztül a
Szentatya?
– A
Szentatya nem csupán a politikusokhoz és a szakértőkhöz szól felhívásában.
Mindenkinek tennie kell közös otthonunk megóvása érdekében. Ferenc pápa számos
példát sorol, sok egyszerű és jó szokást, melyekkel mindenki tehet a
környezetszennyezés ellen – például szelektív hulladékgyűjtéssel,
újrahasznosítással, a felesleges energia- és vízhasználat kerülésével.
–
Milyen ok-okozati összefüggés van a környezetszennyezés és az emberiség
erkölcsi viselkedése között?
–
Ferenc pápa szoros összefüggést lát a két dolog között, vagyis aközött, hogyan
bánunk a környezetünkkel és aközött, hogyan viszonyulunk embertársainkhoz. Arra
figyelmeztet, ne gondoljuk, hogy a társadalmi problémák és környezetünk válsága
egymástól függetlenek, lehet, hogy különböző aspektusaik vannak, de
ugyanazokhoz a gyökerekhez nyúlnak vissza. A Szentatya azt kéri, nyissuk ki
fülünket, és halljuk meg a föld és a szegények jajkiáltását, fájdalmas sírását!
Mert amilyen mértékben kizsákmányoljuk és leromboljuk környezetünket, olyan
mértékben fosztjuk meg és rekesztjük ki a szegényeket a javakban való
részesedésből.
–
Ferenc pápa arra biztat, hogy bátran nézzünk szembe a valós helyzettel.
– A
problémákat bátran fel kell ismerni, és pontosan azonosítani kell őket. Még
mindig vannak olyanok, akik a nyilvánvaló jelenségek ellenére sem ismerik be,
mit teszünk a bolygónk és egymás ellen, rejtegetik a problémákat úgy, hogy
eltitkolják a tüneteket. Becsületesnek kell lennünk – és meg kell
különböztetnünk a jót a rossztól! Például az elmúlt két évszázadban a
kőolaj-kitermelés óriási méreteket öltött. Nem hazudhatjuk tovább, hogy a föld
energiaforrásai kiapadhatatlanok, végtelenek. Az idő halad, és az a veszély
fenyegeti földünket, hogy lakhatatlanná válik. Nem engedhetjük, hogy a gazdaság
továbbra is úgy fejlődjön, hogy nem törődik a környezetre gyakorolt káros,
pusztító hatásokkal, egyszerűen figyelmen kívül hagyja őket.
–
Milyen elvárásokkal tekintenek a napokban véget érő klímacsúcsra az egyház
képviselői?
– Négy
hónappal a Laudato si’ kezdetű enciklika megjelenése után, október
26-án bíborosok, pátriárkák és püspökök, összesen kilencen az öt kontinensről, felhívást
intéztek a klímakonferencia résztvevőihez. Azt kérik, a klímaegyezmény
legyen méltányos, jogilag kötelező, és hozzon valódi változást. A tíz pontban
összefoglalt nyilatkozat bátor és kreatív vezetésre hív, amely képes
alárendelni a nemzeti érdeket a közjónak, különös figyelmet szentelve a
szegényeknek. Az egyházi vezetők azt kérik, hogy az egyezmény a technikai
dimenzió mellett vegye figyelembe a klímaváltozás etikai és erkölcsi oldalait
is, ismerje el globális közjónak az éghajlatot és a légkört. A párizsi
egyezmény eredményezzen valós változást, amely elismeri, hogy harmóniában kell
élni a természettel, és biztosítja az emberi jogokat mindenki számára,
beleértve az őslakos népeket, a nőket, a fiatalokat és a dolgozókat. A
főpásztorok felhívása történelmi jelentőségű. A különböző kontinensek püspökei
első közös kezdeményezése ez, melynek keretében saját lelkipásztori szolgálatuk
tapasztalataival és a Szentatya tanításán keresztül konkrét politikai
javaslattal fordulnak a klímakonferencián részt vevő tagok felé, és próbálnak hatással
lenni döntéseikre.
–
Vannak-e nyilvánvaló gyümölcsei a Laudato si’-ben megfogalmazott felhívásnak?
– Sok
vezetőben idéztek elő pozitív változást a pápa szavai és enciklikája. Emellett
katolikusok, keresztények és más vallások hívői imádkoznak, és konkrét
cselekvésre buzdítanak. Buddhisták, hinduk, zsidók és muzulmánok az éghajlatra
vonatkozó nyilatkozatot adtak ki. A különböző hitű és felekezetű emberek
közösen harcolnak a föld jövőjéért. A Laudato si’ kezdetű enciklika
minden jóakaratú emberhez szól. Az elmúlt hetekben több ezren – hívők és nem
hívők egyaránt – nyilvánították ki a közös otthon megóvása iránti vágyukat és
reményüket.
– Mit tehetünk a tárgyalások sikere érdekében?
– Az
enciklika két
imádsággal zárul. Az egyik a keresztény, a másik a nem keresztény
istenhívők ajkán szólal meg. Ezek az imák vagy bármely más, a konferencia
eredményességéért mondott fohász eljutnak az Atyához. Imádkozzunk a teremtett
világért, az emberiségért, imádkozzunk a bölcs és bátor döntésekért, bolygónk
jövőjéért. Kérjük az Atyát különösen a szegényekért, a kirekesztettekért és a
még meg nem születettekért. Kérjük, engedje, hogy megőrizzük ezt a földet,
csodálatos, közös otthonunkat.
–
Hogyan befolyásolhatja az irgalmasság szentéve a teremtett világ jövőjét?
– A Szentatya december 8-án ünnepélyesen megnyitotta a Szent
Péter-bazilika szent kapuját, és ezzel beléphettünk az irgalmasság évébe. A
szentév lehetőséget nyújt számunkra arra is, hogy óvjuk a teremtett világot, és
gondját viseljük, valamint arra is, hogy irgalommal forduljunk a szegények
felé. Annak érdekében, hogy mind a természet, mind az emberiség megszabaduljon
a fenyegető pusztulástól. Ebben a szentévben az imádság és a kiengesztelődés
segíthet bennünket, hogy Isten irgalma kiáradjon közös otthonunkra és
mindazokra, akik betöltik azt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése