Ortodox rabbinikus nyilatkozat a kereszténységről
Huszonöt ortodox rabbi adta ki december 3-án azt a nyilatkozatot, amelyben a keresztény-zsidó párbeszédet szorgalmazzák, elismerve a kereszténység értékeit. A hírről a Vatikáni Rádió angol nyelvű szerkesztősége is tájékoztatott.
Az
angol nyelvű nyilatkozatot az izraeli Center for Jewish-Christian Understanding and Cooperation
(CJCUC) oldalán tették közzé, amelyet abból a célból hoztak létre, hogy
megteremtsék a kereszténység és a zsidó vallás közötti, elsősorban teológiai
tanulmányokon alapuló párbeszéd lehetőségét. Az intézet alapító szándékában
megfogalmazza, hogy a párbeszédet a közös bibliai hagyomány teszi mindenek
előtt szükségessé, amelyből kölcsönös tisztelet fakadhat egymás iránt.
A most
megszületett nyilatkkozatot huszonöt vezető rabbi írta alá az Egyesült
Államokból, Európából és Izraelből, arra hívva több ortodox zsidó vezetőt, hogy
csatlakozzanak a dokumentumhoz aláírásukkal.
„A
nyilatkozat igazi jelentősége abban áll, hogy testvéri kapcsolatra törekszik
zsidó és keresztény vallási vezetők között, miközben elismeri a keresztény hit
pozitív teológiai státuszát. Zsidók és keresztények feladata, hogy az alapvető
erkölcsi értékeket közvetítsék a világban” – nyilatkozta Shlomo Riskin
rabbi, a nyilatkozat megszületésének egyik kezdeményezője, a CJCUC alapítója,
az izraeli rabbinátus tagja, Efrat főrabbija. Bár a nyilatkozat nem tekinthető
közvetlen válaszként az egyház 1965-ben kiadott „Nostra aetate” kezdetű
nyilatkozatára, a „Mennyei atyánk akaratát teljesítve” címet viselő
dokumentum a kereszténységnek a zsidó szövetség örök voltát elfogadó
hozzáállásából született meg, valamint annak is köszönhető, hogy a keresztény
vezetők kifejezték tiszteletüket a zsidóság felé az elmúlt évek nemzetközi
párbeszédében.
„Zsidó
gondolkodók már korábban is megfogalmaztak a zsidó-keresztény párbeszédre
vonatkozó nyilatkozatokat, mint például Dabru Emet 2000-ben, de kevés ortodox
rabbi tudott mit kezdeni az azokban felmerülő teológiai és gyakorlati
felhívásokkal a saját vallási tardíció fényében. A jelenlegi nyilatkozat
annyiban lehet átütő, hogy a világ különböző pontjain lévő zsidó közösségek
befolyásos vezetői elismerték, hogy a judaizmus és a kereszténység teológiailag
nem állnak harcban egymással a végsőkig, és hogy a két vallásnak több közös
gyökere van spirituálisan és a gyakorlati életben is. A mi „mérgezett”
történelmi múltunkban ez a lépés példa nélkül való” – mondta Eugen Korn
rabbi, a CJCUC akadémiai vezetője.
A
nyilatkozat hivatkozik korábbi hivatalos rabbinikus nézőpontokra is, hogy
igazolja a kereszténységgel való együttműködést és a keresztény vallás
elismerését. „Megértettük, hogy a hagyományos judaizmuson belül van helye
annak, hogy úgy tekintsünk a kereszténységre, mint Isten emberiségre vonatkozó
szövetségi tervének részére, mintegy a judaizmusból fejlődött vallásra, amely
Isten akarata szerint való” – nyilatkozta Irving Greenberg rabbi, aki a
keresztény-zsidó párbeszéd elkötelezett teológusa.
David
Rosen jeruzsálemi rabbi, az amerikai zsidó szövetség vallásközi kapcsolatokért
felelős nemzetközi igazgatója hozzátette, hogy „Ahhoz, hogy foglalakozni
tudjunk az előttünk álló kihívásokkal, úgy mint a radikális szekularizmus
támadása, a vallási szélsőségesség és a morális relativizmus, szükséges, hogy
együtt tudjunk működni.”
Az alábbiakban a nyilatkozat teljes terjedelmében olvasható
Mennyei atyánk akaratát teljesítve:
Egy zsidó–keresztény partnerség felé
Csaknem kétezer éves
kölcsönös ellenségeskedés és elidegenülés után, mi, Ortodox Rabbik,
izraeli, amerikai és európai közösségek, intézmények és szemináriumok
vezetői felismerjük a számunkra adatott történelmi lehetőséget. Keresztény
testvéreink felénk nyújtott békejobbjának elfogadásával Mennyei Atyánk
akaratának megvalósítására törekszünk. Zsidóknak és keresztényeknek partnerként
közösen kell korunk erkölcsi kihívásaira választ adniuk.
1. A Soá 70 éve ért véget. Ez volt a zsidók évszázados
megvetésének, elnyomásának és elutasításának – és így a zsidók és a
keresztények között kialakult ellenséges viszonynak – borzalmas tetőfoka.
Visszatekintve ma már világos, hogy a képtelenség e megvetés legyűrésére és az
emberiség javát szolgáló konstruktív párbeszéd kialakítására
megtépázta az antiszemitizmus gonosz erőivel
szembeni ellenállás képességét, így a földet gyilkosság
és népirtás árasztotta el.
2. Felismerjük, hogy a II. Vatikáni Zsinat óta a
katolikus egyház tanításai a zsidó vallásról alapjaiban és
végérvényesen megváltoztak. A Nostra aetate 50 évvel
ezelőtti kihirdetése a kiengesztelés folyamatát indította el
közösségeink között. A Nostra aetate és az ennek szellemiségét követő hivatalos
egyházi okmányok egyértelműen elutasítják az antiszemitizmus minden formáját,
megerősítik I-ten és a zsidó nép felbonthatatlan szövetségét, elutasítják az
istengyilkosság vádját és a keresztények és zsidók közötti egyedülálló
kapcsolatot hangsúlyozzák. II. János Pál pápa „idősebb testvéreinknek”, XVI.
Benedek pápa pedig „hitbeli atyáinknak” nevezte a zsidókat. Ezen alapokból
kiindulva, katolikus és más keresztény egyházi vezetők őszinte párbeszédet
kezdeményeztek a zsidókkal, mely az elmúlt öt évtizedben fokozatosan
bontakozott ki. Nagyra becsüljük, hogy az egyház megerősítette:
Izrael egyedülálló helyet foglal el a szent történelemben és
a világ eljövendő megváltásában. Ma a zsidók megannyi kereszténytől
őszinte szeretetet és tiszteletet tapasztalnak, ami a párbeszédre való
törekvésben, találkozók és konferenciák formájában nyilvánul meg szerte a
világon.
3. Ahogy azt Maimonidész és Jehuda Halévi
is tette[1] , mi is elismerjük, hogy a kereszténység
létrejötte nem hiba vagy véletlen műve, hanem isteni akarat eredménye volt
és ajándék a nemzeteknek. I-ten a zsidó és a keresztény vallás
elválasztásával a hitben erősen különböző partnereket szándékozott létrehozni,
s nem ellenségeket teremteni. Jacob Emden rabbi írta: „Jézus kétszeres
jóságot hozott a földre. Egyrészről fejedelmien megerősítette Mózes Tóráját – s
egyetlen Bölcs sem beszélt határozottabban a Tóra megváltoztathatatlan
voltáról. Másrészről Jézus eltörölte a nemzetek bálványait és kötelezte őket
Noé hét parancsolatának betartására; erkölcsi jellemvonásokkal erősítette meg
őket, hogy különbül viselkedjenek, mint a mező állatai. A keresztények
őszintén I-tenért cselekvő gyülekezetek, melyek fennmaradnak; szándékaik
igazak, s jutalmuk nem marad el.”[2]
4. Samson Raphael
Hirsch rabbi arra tanított minket, hogy „a keresztények elfogadták a
Zsidó Biblia ótestamentumi részét, mint az i-teni kinyilatkoztatás
könyvét. Ahogy azt a Biblia hirdeti, a keresztények megvallják hitüket a menny
és a föld I-tenében és elismerik az i-teni gondviselés korlátlan (egyedülálló)
uralmát.”[3] Most, hogy a keresztény egyház elismerte I-ten
és Izrael örök szövetségét, mi zsidók is elismerhetjük a
kereszténység folyamatos alkotó érvényességét, amely partnerünk a
világ megjavításában. Tehetjük ezt félelmek nélkül, hogy eme kijelentésünket hittérítő szándékkal
kihasználnák. Ahogy azt a Shear Yashuv Cohen rabbi vezetése alatt álló,
Izrael Állam Főrabbinátusa és az Apostoli Szentszék között működő bizottság
kijelentette: „Többé nem ellenségek vagyunk, hanem egyértelműen partnerek
az emberiség túléléséhez és jólétéhez szükséges alapvető erkölcsi értékek
hirdetésében.”[4] Egyikünk sem tudja I-ten küldetését egyedül
véghezvinni ebben a világban.
5. Zsidóknak és
keresztényeknek egyaránt szövetség által megpecsételt küldetése a világ
tökéletesítése a Mindenható egyeduralma alatt, hogy az
egész emberiség az Ő nevéért kiáltson, s az utálatosságok
eltöröltessenek a földön. Megértjük mindkét oldal tétovázását abban, hogy
elismerjék ezt az igazságot, s felszólítjuk közösségeinket, hogy a
bizalmon és tiszteleten alapuló kapcsolat érdekében próbálják meg
félelmeiket legyőzni. Hirsch rabbi azt is tanította, hogy a Talmud a
keresztényeket „ember és ember közötti kötelességek tekintetében a zsidókkal
egy szintre helyezte. Nemcsak az igazságosságot célzó
kötelességek érvényesek irányukban és javukra, de
a cselekvő, testvéries emberi szeretet parancsa is.” A múltban a
keresztények és zsidók kapcsolatát gyakran Ézsau és Jákob ellenséges
viszonyán keresztül szemlélték. Mégis Naftali Zvi Berliner rabbi (Netziv)
már a 19. század végén megértette, hogy a zsidókat és a keresztényeket I-ten
szerető partnereknek szánta: „Az elkövetkezendőkben, mikor a tiszta szellem által
vezérelve Ézsau gyermekei elismerik Izrael népét és a zsidó nemzet érdemeit,
akkor mi is késztetést érzünk majd arra, hogy Ézsauban testvérünket ismerjük
fel.”[5]
6. Bennünket,
zsidókat és keresztényeket sokkal több minden köt össze, mint ami elválaszt:
Ábrahám erkölcsi egyistenhite; a menny és a föld egyetlen Teremtőjével való
kapcsolatunk – aki szeret és óv mindnyájunkat –, a Szent Zsidó Iratok, valamint
a hagyomány kötelékébe, az élet értékeibe, a családba, az együtt érző
becsületességbe, az igazságosságba, az elidegeníthetetlen szabadságba, az
univerzális szeretetbe és az eljövendő világbékébe vetett hitünk. Moses Rivkis
rabbi (Be’er Hagoleh) megerősíti mindezt és azt írta: „a Bölcsek csak napjaik
bálványimádóira hivatkoztak, akik nem hittek a világ teremtésében, a
kivonulásban, I-ten csodálatos cselekedeteiben és a törvény i-teni eredetében.
Ezzel ellentétben azon nemzetek, melyek között szétszórattunk, hisznek a vallás
összes ezen alaptételeiben.”[6]
7. Partneri
kapcsolatunk nem próbálja meg minimalizálni közösségeink és a két vallás
különbözőségeit. Abban hiszünk, hogy I-ten megannyi küldött által fedi fel
igazságát, ugyanakkor megerősítjük minden ember I-tennel szembeni alapvető
erkölcsi kötelességeit, amelyet a zsidó vallás mindig is hirdetett Noé
egyetemes törvényei által.
8. I-ten mintájára a zsidóknak és a keresztényeknek
példát kell mutatniuk szolgálatról, feltétel nélküli szeretetről és
szentségről. Mindannyian I-ten szent képmására teremtettünk, s mi zsidók és
keresztények azáltal maradunk hűek a szövetséghez, hogy közösen
vállalunk aktív szerepet a világ megváltásában.
Rabbi Jehoshua Ahrens (Németország)
Rabbi Marc Angel (Egyesült Államok)Rabbi Isak Asiel (Szerbia főrabbija)
Rabbi David Bigman (Izrael)
Rabbi David Bollag (Svájc)
Rabbi David Brodman (Izrael)
Rabbi Natan Lopez Cardozo (Izrael)
Rabbi Kotel Dadon (Horvátország főrabbija)
Rav Yehudah Gilad (Izrael)
Rabbi Alon Goshen-Gottstein (Izrael)
Rabbi Irving Greenberg (Egyesült Államok)
Rabbi Marc Raphael Guedj (Svájc)
Rabbi Eugene Korn (Izrael)
Rabbi Daniel Landes (Izrael)
Rabbi Benjamin Lau (Izrael)
Rabbi Simon Livson (Finnország főrabbija)
Rabbi Asher Lopatin (Egyesült Államok)
Rabbi Shlomo Riskin (Izrael)
Rabbi David Rosen (Izrael)
Rabbi Naftali Rothenberg (Izrael)
Rabbi Hanan Schlesinger (Izrael)
Rabbi Shmuel Sirat (Franciaország)
Rabbi Daniel Sperber (Izrael)
Rabbi Jeremiah Wohlberg (Egyesült Államok)
Rabbi Alan Yuter (Izrael)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése