A SZERETET ISTENE
elmélkedés első rész
elmélkedés első rész
Olvasóimnak feltűnhet, hogy írásomat saját sorsom bemutatásával kezdtem. Talán elég lett volna édesapám kedves énekét idéznem, melyet remek tenor hangján oly sokszor dúdolt munkája közben: „Isten, ki fent uralkodol a csillagok felett, és bölcsen végzed dolgaid a fellegek felett: hozzád emelkedik ma a föld szegény fia, és kérve kér, hogy figyelmezz buzgó imáira”Amikor öt testvérem után hatodiknak jelentkeztem, úgy vélem, magányos munkáiban többször eldúdolta ezt a mástól sohasem hallott hitvallást. Nem tapasztaltam az otthon töltött tizenöt év alatt, hogy teher lennék a családban. Talán kissé vigasztalta az Úr az ének második versszakában. Ennek a befejezés már apró koromban szíven ütött: „Csak az ember felejt el, akinek észt adál, s akit legjobban szeretvén képedre alkotál” Amikor édesapám és édesanyám döntését kértem, talán mindketten egyre gondoltak: hátha ez a nyurga kislegény a szeretet jövendő próbáit bírni fogja. Kis ministráns koromban kérdezte tőlem: „Kisfiam, tudod-e, hogy mit mond a miséző pap a szentmise végén, amikor visszamegy az evangélium oldalára és halkan egy hosszabb szöveget imádkozik latinul?” Fogalmam sem volt róla. Elmesélte, hogy Simicza Sebestyén atya, legénykori jó barátja elmondta neki a titokzatos szöveget: „Kezdetben volt az Ige, az Ige Istennél volt, és Isten volt az Ige, ő volt kezdetben Istennél. Minden általa lett, nélküle semmi sem lett, ami lett, ami lett. Benne az élet volt, s az élet volt az emberek világossága. A világosság a sötétségben világít, de a sötétség nem fogta fel” (Jn 1,1-5) Ez nyolcvanöt éve történhetett, de még most is látom csillogó szemét, és érzem szavai nyomán azt a kimondhatatlan örömöt, hogy barátja ezt elmondta neki. A hivatásomhoz adott beleegyezéskor erre talán már nem gondolt, de bizonyára boldog volt, hogy legkisebb fia egykor ott áll majd az oltárnál, és naponta elmondja a többi ékes latin szöveggel együtt a hatalmas titkot az Igéről. Édesapám ráérzett akkor a Szentháromság titkára. Talán ma sem fogjuk fel igazán ezt a nagy titkot. Elsős elemista koromban csak annyit tanulhattam meg a Kis Katekizmusból: „Ki az Isten? – Isten az egész világ Ura és a mi mennyei Atyánk.” Mivel az okosodó fiúk, lányok értelme többre vágyik, jó lenne ezt a gimnazista anyagot is megtanulni: „Az az Isten, aki a mindentudó és mindenható isteni lényeget (természetet, szubsztanciát, állagot) öröktől fogva önmaga erejéből birtokolja” A lényeg az, ami a dolgot azzá teszi, ami és minden mástól megkülönbözteti. A természet a lényeget jelenti, de akkor használjuk, ha a lényeg sajátságos működését jelöljük vele. Az állag vagy latinul substantia pedig akkor használatos, ha arra utalunk, hogy a lényeg önmagában is megáll és képes arra, hogy sok mindent fenntartson és működtessen, ami csak tartozék (a test bőrszíne, a haj) a dolgok lényege lehet növény vagy állat. Azt a valamit, ami élteti őket, jobb híján növényi léleknek (anima vegetativa) vagy állati léleknek (anima sensitiva) nevezzük. Az igazi lelket, az emberét és angyalét önálló szellemi önállóságnak hívjuk. A növény és az állat is önállóság, de igazán nem tudjuk megmondani, mi is az? A fa vagy a macska elpusztul, vége az egyediségének. Az emberi és az angyali lélek nem pusztul el. Az angyali és az emberi lélek értelmes substantia. Ennek a kettőnek olyan irányítója van, amit személynek nevezünk. Az istenséget, is mint értelmes és akaratos lényeget Személyek birtokolják.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése