Forrai Tamás SJ: A Szent Ignác-i lelkiség nem más, mint Isten örömteli keresése
A katolikus egyház július 31-én emlékezik meg Loyolai Szent Ignácról, a Jézus Társasága megalapítójáról, aki 1556-ban ezen a napon hunyt el – s hitünk szerint e napon született újjá az égi hazában. Forrai Tamást, a jezsuiták magyarországi rendtartományának vezetőjét kérdeztük ebből az alkalomból.
–
Loyolai Szent Ignác sorsában világosan megmutatkozik az isteni Gondviselés,
hiszen baszk nemesi család sarja volt, a spanyol alkirály apródja, később pedig
mint fiatal tiszt, Isten létével nem sokat törődve dicső jövőről álmodott.
Amikor azonban 1521-ben, harmincéves korában, pünkösd vasárnapján – nyilván ez
sem véletlen – súlyosan megsebesült Navarrában, élete gyökeresen megváltozott.
Mintha érvényesült volna esetében a „szél ott fú, ahol akar” alapigazsága.
–
Talán pontosabb, hogy a Szentlélek mindig meglepetést hoz életünkben! Az
„ágyúgolyó”, amely ellőtte a fiatal Inigo térdét, valóban megváltoztatta egy
ember és rajta keresztül az egyházunk életét. Éppen 525 éve született Loyolai
Szent Ignác (1491–1556), akire halálának napján, július 31-én emlékezik az
egyház. Idén a jezsuiták, az ignáci lelkiségben élők, katolikusok szokatlan
módon is ünnepelhetnek: látványos film készült a rendalapítóról. Igaz, a
Spanyolországban forgatott Fülöp-szigeteki film címe csupán ennyi: Loyolai
Ignác, az alcíme viszont már szókimondóbb: „Katona, bűnös, szent”.
A kalandos kosztümös mozit – amelynek világpremierje július 27-én volt – nem
fogja mindenki szeretni, de tény: egy szentről szól, akinek az élete, munkája
máig él és éltet.
–
Súlyos sebesülését követően Ignác hamar megtapasztalta, mi a különbség a Sátán
lelke és az Isten lelke között. Mit jelent ez?
– Nem
is olyan hamar! Ahogy nekünk is, úgy Ignácnak is hosszú úton kellett átmennie,
hogy megtapasztalhassa ezt a különbséget. Azt írja: a Lélek mint „tanítómester”
vezette ebben az időben. Mindez számunkra is adhat reményt, hogy van még időnk
a tanulásra. Ignác úgy beszél később erről, mint a szellemek
megkülönböztetéséről. A vigasz a Lélek ajándéka. Ebben, ha csendben odafigyelek
életemre, észre fogom venni az utamat jelző világosságot, a belső megerősödést
és motivációt. Azt, hogy helyemen érzem magam, örömmel tudom elfogadni
teremtettségem, és benne a törékenységemet is! És ez által megnyílok a másik
ember és Isten felé. Mindennek a hiányát, ellenkezőjét nevezi Ignác a
vigasztalanságnak. A Lelkigyakorlatok során megtanulhatunk figyelni a kettő
közti különbségre, azaz tudom magam egyre jobban megnyitni annak, hogy a Lélek
vezethessen. Ignác Lelkigyakorlatos Könyve, mint egy kísérési
tapasztalat leírása, erről a dinamikáról szól.
–
A világszerte híres jezsuita lelkigyakorlatok bölcsője a Barcelona melletti
Manréza, ahol Ignác misztikus élményeket élt át. Idáig nem jut el mindenki.
Lehet ezt erőltetni, vagy Isten különleges kegyelme ez, és csak kevesek
kiváltsága?
– Nem
kell mindenkinek ide eljutni: a Lelkigyakorlatok valóban nem a kevesek
kiváltsága! Sőt, már Ignác megtapasztalja, hogy a harmincnapos elvonulás, a
világból való elvonulás ideális közege valóban különleges ajándék. Ezért is
ajánlja máris a hétköznapok lelkigyakorlatát. Ez akár egy évet is átölelve egy
fordított irányt jelez: itt a lelkigyakorlat dinamikáját hozzuk be a saját
életünk hétköznapjaiba egy éven át. Ez a szép lehetőség valóban elérhető
mindenki számára idehaza is.
De
természetesen azért a hétvégés vagy nyolcnapos Szent Ignác-i lelkigyakorlat
tapasztalatát mindenkinek szívből kívánom! A mi dobogókői Manrézánk is ideális
hely erre, minden nyitott ember számára. A szűkös kapacitást inkább az okozza,
hogy ezen út személyes kísérést, tehát jelentős emberi erőforrást igényel.
Ezért vagyok szívből hálás azért, hogy a napokban immár a harmadik olyan
kétéves képzésünk zárul, amelyben jezsuiták, papok, szerzetesek és világiak
csoportja készült fel arra, hogy ignáci lelkigyakorlatokat kísérjen velünk
együtt. Ez egy igazi megosztása a karizmánknak, ahogy ennek Ignác is szívből
örülne!
–
Ignác világi apostolkodása felkeltette a hivatalos egyházi körök gyanakvását,
az inkvizíció elé állították, kétszer be is börtönözték. Mi volt az, ami nem
tetszett a hivatalos köröknek, és miben állt ennek az apostolkodásnak az
újdonsága?
– Aki
ismeri egyházunk akkori állapotát, az tudja, hogy nehéz leírni annak a belső
romlottságnak a mélységét, ami az általános állapot volt akkor Európa-szerte.
Ignác ezt pontosan látta, és belülről akart segíteni – szemben a reformátorokkal,
akik kívülről akarták újraépíteni az egyházat. Ráadásul mindezt Ignác
világiként tette! Az alaptapasztalata az volt, hogy a reformok bennünk
kezdődnek, ott viszont azonnal indíthatók! Ezt éppen azért állíthatta, mert
mélyen hitt az ember istenképmásiságában és abban, hogy ezért mindig ott van
bennünk az alapvető isteni jó, amit csak felszínre kell hozni, csak fel kell
szabadítani ahhoz, hogy működni tudjon! Ignác saját megtéréséből, és abból,
ahogy erre reflektált, született meg a lelkigyakorlatos út, amit ő elkezdett
megosztani más, megtérést kereső világiakkal. Azt tapasztalta és azt adta át,
hogy a Lélek mindenkihez szól: nekünk csak meg kell hallani és szabadon
követni. Ebben természetesen nincs semmi új, ezt végig vallotta az egyház. Ignác
apostolkodásnak az újdonsága ennek a régi-új tapasztalatnak megújítása és az
élet minden területre való gyakorlati, bátor kiterjesztése.
Mégis,
mindezzel Ignác „természetesen” szembe ment az akkori általános klerikális
állásponttal, amely különösképpen is feszült volt az éppen megszülető
protestantizmus miatt. Ebből született a konfliktusa. A történelmietlen vád,
amely a jezsuitákhoz kapcsolná az inkvizíciót, éppen ezért nevetséges. Éppen az
ellenkezője igaz: Ignác maga is megszenvedte az inkvizíció hatalmát! Ignácra
jellemző, hogy nagyon ügyelt arra, hogyha már hamisan megvádolták, akkor mindig
tisztázza is magát. Legyen ez az inkvizíció mentségére mondva, hogy esetében az
ártatlanságát írásban is megadták, ami a mindig egyházhű Ignác számára
különösen is fontos volt!
–
Milyen területeken volt még újító Szent Ignác?
–
Ignác misztikus! „Újító” elsősorban abban, ahogy személyesen megéli a hitét és
átadja másoknak. Ez az ignáci lelkiség, amely nagyon Jézus személyére figyel és
így természetesen a Szentírásra. Ahogy Ignác az első társait megtalálta, abból
egy szerzetesi életforma született. Ebben látszólag kevesebb a látható, szilárd
tartókeret. Valójában egyszerűen a misszióra akarta felszabadítani a társait.
Ebben fontossá vált a lelkigyakorlatok dinamikájában növekvő szerzetesi élet,
az egyén és közösség harmóniája. Fontos szerepet kapott a megkülönböztetés és
reflexió. Mindezt persze meg kellett alapoznia egy újfajta belső rendi
képzésnek (formációnak), amely mélyebb, hosszabb ideig tart és ahol az elmélet és
amelyben gyakorlat szervesen egymásra épül.
Ha a
misszió volt Ignác számára a központi küldetés, akkor ennek eszköze lett a
multiplikáció. Ezért volt olyan fontos és kedves szolgálat számára, és ezért
olyan fontos azóta is az egyháziak képzése, szolgálata. Ide kapcsolódik és
hasonlóan fontos a világiak megszólítása, képzése és kísérése, hogy aztán azok
maguk válhassanak mások támaszaivá.
Az
Isten Országát jobban szolgáló misszió elsődlegességéből adódik még, hogy Ignác
számára fontos volt annak folyamatos figyelése, hogy mit és miért, kiért
teszünk. Ezen cél világossága mellett könnyebb a megfelelő formát rugalmasan
megtalálni. Éppen az ignáci „két lábbal a földön járás” eredménye, hogy az
intézmény és karizma nem zárja ki egymást, hanem egymást kiegészítve működnek.
–
A jezsuita rend számára kezdettől fogva alapvetően fontos a tudás, az oktatás.
Hogyan mutatkozik ez meg napjainkban?
– Igen,
Ignác számára a lelkek segítésének alapvető eszköze volt az oktatás. Felnőtten
tanulóként tapasztalta meg korának egyetemeit és választotta ki az akkori
párizsi modellt a rendi képzés alapjául. Amikor azonban már az első –
eredetileg saját képzést – szolgáló iskola sikertörténetté vált, akkor elindult
a jezsuita pedagógia tudatos formálása, amely aztán meghatározta a keresztény
világ oktatásügyét. Ma mintegy két és félmillió fiatal tanul jezsuita képzési
intézményekben világszerte. Ezek érdekessége, hogy – mint missziós eszköz –
mindig a helyi szükségletre igyekeznek építeni és olyan modellt alkotni, ami
máshol is átadható. Amit idehaza Miskolcon, az avas-déli lakótelepen húsz éve
indult gimnáziumunkkal vagy éppen az egyetemi szakkollégiumokkal elkezdtünk, az
éppen ennek a hagyománynak egy szép, megújító, bátor példája.
–
Ugyancsak kiemelkedő a jezsuiták számára a misszió, már a 16. századtól kezdve
a világ számos, a kereszténységet nem vagy csak alig ismerő területén hirdették
az evangéliumot. Hogyan lehet ez manapság hatékony, amikor lassan egész Európa
missziós területté válik, megtagadva keresztény gyökereit?
–
Igen, a jezsuita rend küldetését tekintve missziós rend, nem tanító rend, és
még kevésbé az „ellenreformáció” csapataként jött létre és él máig. Ebben is az
a jezsuita eljárásrend alapja, hogy a misszionárius azt keresi, ami az adott
kultúrában érték, vagyis keresi, hol található meg az istentapasztalat és az
emberi jóság hiteles gyökere, és arra épít. Úgy mondjuk, hogy a jezsuita
misszió az inkulturáció útja, azaz a helyi értékekre, értékekbe hozza el az
evangéliumot.
Manapság
ugyanerre van szükség. Az nem segít, hogy mi volt, azt kell nézni, hogy hol
élnek ma az emberek, mik ma a kérdéseik, örömeik és fájdalmaik. És ott kell
Jézust hirdetni!
Igen,
Európa is missziós területté vált. Örülünk annak, hogy például hozzánk is
jöttek immár fiatal jezsuita szerzetesek más országokból, hogy az itteni
missziót erősítsék. És ez egyáltalán nem zárja ki, hogy nekünk továbbra is
aktívan kell támogatni mind a klasszikus missziót (egy fiatal rendtársunk ezért
kérte, hogy Srí Lankán szolgálhasson a legszegényebb tamilok között), mind a
pápák által ránk bízott nemzetközi szolgálatokat, akár a Gergely Egyetemen,
akár a Vatikán Rádióban. A keresztény misszió így egyre inkább egy valóban
egyetemes misszióvá válik, ahol egyre jobban és szabadabban tudjuk megosztani
erőforrásainkat.
–
Sokat beszélünk ma az újraevangelizációról és annak jelentőségéről. Milyen
szerepük lehet ebben a jezsuitáknak?
–
Nagyon sok minden történt az elmúlt évtizedekben az újevangelizáció
tudatosítása, megértése és gyakorlata terén – mégis csak az elején állunk.
Nagyon sokan keressük ennek útját és nem is lesz csak egyetlen út van, ahogy
korábban sem így volt. A jezsuita út talán ott formálódik, ahol a keresztény
gyökerek és az új utak szabad keresése összeérnek. Benedek pápa arra buzdított
minket, hogy menjünk el a „határokig”, azaz használjuk lelkiségi, reflexiós és
szervezeti erősségünket arra, hogy merjünk új utakat is keresni és ennek
érdekében párbeszédet folytatni minden jó szándékú emberrel és hittel. Ferenc
pápa maga erre tökéletes példa! Persze azt is látni kell, hogy van, akiket
megijeszt ez, akik szeretnének visszamenni valami régi biztosba. De mégis ebben
van talán nekünk egy különleges lelkiségi és történelmi tapasztalatunk és ezért
felelősségünk is.
Nemsokára
elkezdődik a 36. Általános Rendgyűlés, amelynek éppen ez lesz a legfőbb
kérdése: hol tudjuk jobban odatenni életünket, szolgálatunkat az evangélium
hirdetésében?
–
A jezsuiták a szerzeteseknél általános három fogadalomtétel – tisztaság,
szegénység, engedelmesség – mellett a pápának is engedelmességet fogadnak. Ez
hogyan alakult ki?
–
Ignác és első rendalapító társai hamar találkoztak azzal, hogy amint és ahogy
ők szerették volna útjukat meghatározni, az nem megy: a velencei–török háború
miatt nem indulhatott hajó velük a Szentföldre, hogy ott misszionáljanak. Az
ezt követő közösségi megkülönböztetés eredménye volt, hogy stabil közösséget
alkotnak, és a küldetést átadják az egyházat képviselő pápának.
–
Mit jelent a jezsuita rend számára, hogy Ferenc pápa személyében először ül
jezsuita Szent Péter trónján, aki viszont a ferences rend megalapítójának,
Assisi Szent Ferencnek a nevét vette fel? És mi a jelentősége ennek a
névválasztásnak?
– Ami
igazán jelentős, számunkra talán elsősorban az, hogy hosszú idő után újra
szerzetes és először tengerentúli a pápa. Ez a tapasztalat új, más perspektívát
hoz, amire szükség van egyházunkban, világunkban. Maga a névválasztás azt is
mutatja számomra, hogy itt nem valami „jezsuita büszkeségről” van szó, de arról
a törekvésről igen, hogy a szerzetesi tapasztalat látható legyen világunkban.
–
Bár a jezsuiták és a ferencesek között számos különbség van, abban azonos a két
rend, hogy mindkettőben alap az alázatosság harmadik foka, ami Szent Ignác
szerint a Jézus iránti szeretetnek az a foka, hogy szeretnék hozzá hasonló
lenni, méghozzá a gyalázatot viselő, szenvedő, megvetett, elutasított Jézushoz.
Hogyan valósul ez meg a gyakorlatban, egy sikerorientált világban, amely
elutasítja a szenvedés minden formáját?
–
Valóban, meghívásunk alapja a szenvedő, megvetett, elutasított Jézushoz való
közelség vágya – ha ehhez az Úr kegyelmét adja. Ez azonban nem csak ma nem
divatos, ez sose volt a jámbor szimbolikán túlmutató fő áramlat… Mégis, ma ez
kifejezetten egy ellenkultúrát képvisel, ami számunkra is kihívás, hogy merjük
élni! Számomra ez annak a hétköznapi megtapasztalásában jelenik meg például,
ahogy egyre jobban megtanulom, mit jelent elengedni akár saját álmokat és
elfogadnom a saját vagy mások törékenységét. De ez nekünk, mint mindenkinek,
egy naponta újratanulandó feladat. Ez nem valami olyan, amit egyszer és
mindenkorra birtokolni tudnék, hanem sokkal inkább egy valódi zarándoklat, egy
életen keresztül! Minderre nincs általános recept, nincs más, minthogy újra és
újra – magam helyett – a megvetett Jézusra tekintek.
Évek
óta feladatom az időseink kísérése. Ebben számomra nagyon meghatározó és
megerősítő tapasztalat azon rendtársak mellett lennem, akik messze jutottak a
belső szabadságnak ezen az útján.
–
Mit üzen nekünk ma Loyolai Szent Ignác, az ignáci lelkiség?
– Isten örömteli keresését – és itt minden szót komolyan gondolok! Azt
üzeni, hogy Isten jelen van ebben a beteggé tett világunkban és életet akar
adni, mert szeret. Ennek az isteni szeretetnek a tapasztalata adja azt az
örömöt, ami ki tudja tágítani szívemet és gondolatomat a másik ember és az
egész világ felé. Ennek az öröméből születik meg a megosztás, átadás vágya,
amit Ignác nagylelkűségnek mond: a kitágult szív, amely mindent és mindenkit
lassan be tud fogadni. És ez egy keresés, ahogy a zarándok keresi az utat. Nem
mintha Isten elrejtette volna előlünk, hanem mert a kapott szabadságunk
komolysága követeli meg, hogy nekünk kelljen dönteni a jó mellett, Jézus
mellett.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése