Zsófia és három leánya: Fides, Spes, Charitas
a
folklorisztikus egyházi hagyomány szerint együtt szenvedett vértanúhalált.*
Hazai tiszteletük a gótikában bukkan föl,
Emlékezetüket elsősorban az a szárnyasoltár (1440) őrzi, amely Zólyomszászfalu
(Sásová) templomából került a besztercebányai múzeumba.* Egyéb gótikus táblaképei: Bártfa
(Mettertia-oltár 1500, Pieta-oltár), Berzenke (Bzinov, 1500), Kassa
(székesegyház, 1470; Bártfáról, Múzeum, 1520), Kispalugya (Paludzka,
1510), Lőcse (1410), Magyarfenes (Vlaha, 1499, a
gyulafehérvári püspöki rezidenciában), Németlipcse (Deutsch-Liptsch,
Lupča, 1450, Szlovák Nemzeti Galéria), Gyöngyös (1490).*
Faszobra: Pozsony (1510, Szlovák Nemzeti
Galéria).*
Oltárai: Eperjes (1462), Nagyvárad
(1513).*
Zsófia kultusza a magyar középkor végén nyilván az
egész országra kiterjedt. A besztercebányai egyházmegyében Dubravica
(XV. század), Szucsány (Sučany, XIII. század), a nyitraiban Barossháza
(Pružina), Ösvényes (Ochodnica), Sztrecsény (Strečno), a
kassaiban Zboró (Zborov) templomának ősi soron ő a védőszentje. Jó volna
ismernünk a hozzáfűződő szlovák szakrális néphagyományt.
A Zsófia-legendát az Érdy-kódex* adja elő. A bújdosó Anaklétus pápa
tanácsára Dömötör görög király feleségül veszi Zsófiát, Manfredus perzsa király
leányát. Rómába jönnek. Zsófiának már három lánya van: Fides, Spes és Charitas,
azaz a Hit, Remény, Szeretet.
Dömötör király Rómában vértanúhalált szenved. Abban az
órában Zsófia angyali éneket hall. Leányait is felkölti, és íme szent angyal
jelenék meg ő előttük, állván és nagy szép koronát tartván kezében mindeniknek
feje fölött. Szent Zsófia asszonynak kedég hét szép koronákat. Angyalok
közlik velük, hogy rájuk is vértanúság várakozik, sőt az ti asszony anyátok
kedég hétször szenved és mindenszer koronáztatik.
Ezután Zsófia Konstantinápolyban nagy szép egyházat
(Hagia Sophia) rakat, kinek mása ne lenne ez világon. Rómában huszonnégy
templomot építtet. Kemény penitenciában élt, leányaival együtt. Hamarosan
vértanúságra jutnak.
A Hit azt kéri halála előtt az Úrtól, hogy minden
ki én halálomnak napjáról megemléköznek, igaz hittel ez világból kimúlván,
megüdvözöjtessenek. A Reménység kérése: valaki az te jegyösödnek
dicséretire te szenvedésödről megemléközendik, bizony reménységben múljék ki és
kétségnek veszedelméből megszabadojtassék. A Szeretet így könyörög: valaki
őróla megemléközendik, szent szeretetnek jószágában gyarapodhassék. A
lányok haláluk után nyomban megjelennek édesanyjuknak, hogy őrá is méltóságos
tisztület várakozik.
A császár Zsófiát is kegyetlenül megkínoztatja,
megöleti és árnyékszékbe vetteti. Isten angyala azonban épségben, szépségben
feltámasztja. A szent asszony ismét a császár elé megy, aki újra megöleti. Ez
hétszer ismétlődik, de Zsófia mindig életre kel. Sokan megtérnek, Adrianus
császárt pedig végül a pokolbeli ördög ragadja el.
Zsófia utoljára ezt köti a rómabeli népek
lelkére: valaki a mi halálunkról tisztölettel megemléközendik, minden
kérelmésében meghallgattassék, kik kedég szegénységben avagy fogságban és egyéb
nyomorúságban, te szent irgalmadnak miatta megvigasztaltassanak… Olvastatik
rólok – írja tovább a legendaszerző –, hogy valaki ez szentöknek
életöket olvassa, azon napon gonosz halállal meg nem hal. Ő halálának kedég
idejin bizon töredelmesség nélkül, tiszta gyónás nélkül, Oltáriszentség nélkül
és hit, reménység, szeretet nélkül, és isteni malaszt nélkül ki nem múlhat… Még
úgy olvastatik, hogy valamely házban ő életök meg jelend írván, senki ott
gonosz halállal meg nem hal. Az ház meg sem éghet tűznek miatta.
Zsófia asszonynak és három leányának legendája teljes
egészében a középkori folklór talajából sarjadzott, történeti hitele nincsen,
az évszázadok során azonban mind kerekebbé vált. Alakjuk, nevük révén szimbolikussá
lett, és a hittudomány pártfogóiként tisztelték éket. Állítólag III. Leó pápa
kezdeményezésére terjedt el a Zsófia-mise, amelyet a hívek súlyos
szükségeikben mondattak. A mise sajátsága volt, hogy hét kollektával kellett
bemutatni, és mindegyiknél meg kellett gyújtani egy gyertyát. Véniát is kell
tenni, és elmondani egy Miatyánkot. Offertóriumkor egy dénárt kell
felajánlani, és Szent Zsófia tiszteletére hét darab kenyeret kell kiosztani hét
özvegynek vagy hét árvának. Minden alkalommal ismét egy-egy véniát kell
végezni. A pap a misét csak azután folytathatja tovább, ha mindezeknek a mise
felajánlója eleget tesz. Áldozás után szintén a felajánlónak kell a gyertyákat
eloltani, egy Miatyánkot elmondani, és mindegyik kollekta alkalmával ismét
véniát tenni. A misét különösen olyanok végeztették, akik bírák vagy
igazságtalan emberek elnyomása alól Zsófia segítségével akartak menekülni.*
A liturgikus könyveinkben található számos bejegyzés a
Zsófia-kultusz hajdani hazai nagy népszerűségét igazolja. Egy kézírásos beírás
szerint, amit a hívő lélek az Úrtól kér, Zsófia közbenjárására teljesíti.
Találkozunk egy teljes miseszöveggel is.*
Mindezek a kultikus hagyományok, amelyek Zsófiának és három leányának
legendájából kicsendülnek, a népi jámborság legarchaikusabb jellegeihez
tartoznak. A kultuszt a reformáció, illetőleg a tridenti zsinat liturgikus
szigorításai söpörték el, alakját azonban a mai szlovák szakrális néphagyomány
még nyilván számontartja. A kultusz egyébként a lengyeleknél is virágzik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése