Dr. Udvardy György püspök

Dr. Udvardy György püspök
Pécsi Egyházmegye

2016. augusztus 8., hétfő

Az Irgalmasság Szent Éve 250.




Mert nem ismerték fel Őt, inkább idegennek tűnt a szemükben! Talán Isten nagyvonalúságára akar ebben a történetben rámutatni Jézus. Ami egyben a szeretet jellemvonásának is felfogható, így isteni erényként. Megengedővé lenni az értetlenség iránt, az együgyűség iránt is. Amiért a bölcsesség, a kegyelem ereje engem többre tesz képessé, az nem arra való, hogy másokat megalázzak!
Jézus, a nagyvonalúság erényét olyan szinten volt képes emberként teljesíteni, hogy, bár már itt tudja, hogy az együgyűség, az értetlenség, a szűklátókörűség, a jóra képtelensége az embernek, pontosabban az önteltség, amiből fakad az, hogy nekem csak az jó, amit én állítok, én hiszek és én tartok bizonyosnak, jónak, igaznak, áldozatot követel magának, a maga bizonyságára. (Sokszor, az együgyűség pontosan az, hogy félve, megijedve a szenvedés terhétől, megmenteni próbálom magamat, magamtól akarom ellökni azt, és mástól elvárni, hogy szenvedjen, helyettem is.) Nem ijed meg ettől a végtelenül sajnálatraméltó képtelenségtől!
Jézus valami olyant tud, amit nem mond ki, mert egyszerűen kimondhatatlan, nincs rá emberi kifejezés, de mégis értésére akarja adni azok számára, akik részeseivé lehetnek annak a kegyelemnek, melyet Ő birtokol. Istenként birtokolja Jézus azt, amiből kijut azoknak, akik Isten kegyelméből részt vállalnak, elfogadnak bármennyit is: ez nem más, mint az, hogy tudja és tudnia kell mindenkinek, ki bírja Isten hitét, hogy Isten bölcsessége nem jár bárkinek! A nagyvonalúság olyan hatalom, mely képes áldozattá válni, azért, hogy bőven termővé lehessen! Ahogy a picinyke mag kész meghalni, hogy belőle bő termés válhasson. De, csak az után, hogy a magot elvetik! Eltemetik, láthatatlanná kell lennie az anyagi világ előtt! Mert az anyagi világ, ki értetlenül áll az áldozat és a szenvedés, majd az elvetés előtt, vágyakozik a bőséges termésre, mely életet adni képes a számára. (Akkor is így van ez, ha ennek éhségét tagadja a világ. Amiért az éhség mibenlétének azonosítására nem engedi magát képessé tenni. Ennek oka talán egyetlen dolog lehet: az, hogy egyre inkább az ember bezárkózik önmagába. Pedig, a szeretet elfogadásának egyetlen módja a nyitottság, a felszabadultság, a kiszolgáltatottság felvállalásának bátorsága. Amit, ha nem tart éberen önmagában az ember, akkor nem marad más, mint a félelem, a rettegés.) Paradoxon? Igen az! Mulatságos? Igen az! Mégis, az ellentmondások nem haszontalanok. Így van az, hogy Isten még a bűnt, a bűnös embert is képes a maga javára, a szeretet és a jó javára fordítani, hasznosítani.
Bizony, kimondható, hogy semmi sem haszontalan a világban, Istennel, és Istenben. Márpedig, minden mi történik a teremtésben, Istenben történik. Semmi sem kerüli el a Teremtő figyelmét, így a teljességben, a részletekben ott lehet a rossz, mégis, Isten nagyvonalúságával mondta ki a teremtésre, a teremtett mindenségre: látva mindent a teljességben és egészben, együtt, hogy jó! És ezt, én nem érthetem meg, amíg a részletekben veszek el. Meg kell engednem a világban a rosszat, olykor még nekem is szabad a rosszat elszenvednem, abban a hitben, hogy az, még az én javamat is szolgálhatja, még akkor is, ha nem értem, ahogy Jób is kénytelen volt a szenvedését elhordozni! Mindannyian szenvedést okozunk, és szenvedtetünk, miközben szenvedünk magunk is a másiktól. Egymásnak okozunk szenvedést, amiért nem értjük meg, vagy tiltakozunk annak megértésétől, amire és aminek ismeretében Isten kimondta, hogy jó! Nem birtokoljuk Isten bölcsességét, mert el vagyunk foglalva a magunk bölcselkedésével! Nem könnyű látóvá válni annak, aki a nézés képességében pöffeszkedik.
Istenem, Te láttatni akarod, próbálod velem, az emberrel azt, ami jó, ezért kinyilatkoztatod magadat, felfeded azt, amire mi azt mondjuk, hogy titok. Mert nem akarsz titkolódzni előttünk, előttem! Istenem add meg, hogy bölcsességedet érteni, hinni, elfogadni, és benne létemet örömömnek elfogadni képes lehessek! Ámen




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése