Az Isten Országának kezdete, az Egyház. Jézus
Názáretben. „Amikor ezeket a példabeszédeket elmondta, Jézus eltávozott onnan.
Visszament városába, és az ottaniakat tanította a zsinagógákban. Azok
csodálkozva kérdezgették: Honnan van ennek a bölcsessége és a csodatevő
ereje? Nem az ácsnak a fia? Nem Mária az anyja, nem Jakab, József, Simon
és Júdás a testvérei? S nővérei nem mind itt élnek köztünk? Honnét vette hát
mindezeket? És megbotránkoztak rajta. Jézus erre megjegyezte: A prófétának csak
a saját hazájában és házában nincs becsülete. Hitetlenségük miatt ott több
csodát nem is tet.” (Mt 13,53-58) Jézus karrierjét nem Názáretnek köszönheti.
Amikor a zsidók ősapját, Ábrámot Isten kiválasztotta, hogy a bálványimádásba
süllyedt emberiségből indítsa el a világ megváltását, egy csomó tekintélyes
zsidót ösztönzött arra, hogy egy jelentéktelen törzsből, József, kisebbik
fiának, Efraimnak törzséből származzék Sámuel próféta, aki kenje fel Sault
királynak, majd amikor elvesztette Isten kegyét, akkor a betlehemi Jesszének a
legkisebb fiát, Dávidot kenje felt királlyá. Dávid Isten választottja
volt.Éélete végefelé egy másik próféta, Nátán értesíti arról, hogy az ezer évvel
későbbi leszármazottja lesz majd a világ örökös királya, akit egy
szeplőtelen Szűz szül, és Mária lesz a neve. (Lk 1,26-33) Jeruzsálem pusztulása
előtt Mikeás próféta megjövendöli, hogy a Messiást Édesanyja Betlehemben szüli
meg, bár akkor már Názáretben lakik. Nem ő, hanem Isten rendezi így el a római
császár öntudatlan közreműködésével (Lk 2,1-7) Nagy Heródes római
helytartó,király elől Isten Egyiptomba menekíti Fiát, és onnét pár év múlva
visszarendeli Zsidó országba, Szent józsef dönt újra Názáret mellett. Ezt a
helyzetet haszálják ki a zsidó főtanács vezetői, és nem teszik fel Jézusnak a
kérdést a döntő tárgyaláson (és azóta sem, soha: Te Názáreti Jézus
tulajdonképpen hol születtél?) Mikeás prófétát persze mindenki tudja idézni:
„De te, (Betlehem) Efrata, b ár a legkisebb vagy Júda nemetségei között, mégis
belőled szültik majd nekem, aki uralkodni fog Izrael felett. Származása az
ősidőkre, a régmúlt időkre nyúlik vissza, Ezért elhagyja őket az Úr, míg nem
szül, akinek szülnie kell, és testvéréhez, Izrael fiaihoz, vissza nem tér a
maradék. Föllép és legelteti nyáját az Úr erejében, az Úrnak, az ő Istenének
fenséges nevében. Letelepedhetnek, mert hatalmát kiterjeszti egészen a föld
határáig. Ő maga a béke lesz”(Mik 5,1-4a) Kerersztelő János halála. „Akkoriban
Heródes negyedes fejedelem hallotta Jézus hírét. ’Ez Keresztelő János – mondta
szolgáinak - feltámadt, innenn van benne a csodatevő erő’. Heródes ugyanis
elfogatta Jánost, bilincsbe verette és börtönbe vetette fivére, Fülöp felesége,
Heródiás miatt. János ugyanis figyelmeztette: ’Nem lehet a tiéd!’ Meg is akarta
ölni, de félt a néptől, mert prófétának tartották. Heródes születése napján
történt, hogy Heródiás lánya táncolt a vendégeknek. Annyira
megtetszett Heródesnek, hogy esküvel ígérte, bármit kér is, megadja neki. Az -
minthogy anyja előre kitanította, -- így szólt: „Add nekem egy tálon Keresztelő
János fejét!’ A király elszomorodott, de az esküre és a vendégekre való
tekintettel megparancsolta, hogy adják neki oda. Lefejeztette hát Jánost a
börtönben. Fejét elhozták egy tálon, odaadták a lánynak, az meg elvitte az
anyjának. Akkor eljöttek tanítványai, elvitték és eltemették a holttestet,
aztán elmentek és hírül adták Jézusnak” (Mt 14,1-12) Sajnálatos tény, hogy az
emberek egy része veszi magának a bátorságot,azt képzelve, hogy Isten helyett ő
lehet az élet ura. Az elszámolástól azonban nem menekül meg senki.
2016. augusztus 13., szombat
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése