A pakisztáni tankönyvek gyűlöletet keltenek a keresztények ellen
A pakisztáni püspöki kar által alapított Igazságosság és Béke Nemzeti Bizottsága (NCJP) nyilatkozatában aggodalmának adott hangot annak kapcsán, hogy a pakisztáni állami iskolai tankönyvek nagy része számos olyan utalást tartalmaz, amelyek gyűlöletet keltenek a diákokban a nem muszlimokkal szemben.
A L’Osservatore
Romano vatikáni napilap augusztus 6-i számában Van, aki gyűlöletet és
békétlenséget vet címmel írt a témáról. „A probléma nemcsak a kisebbségek
kérdése, hanem az egész nemzetet érinti – hangsúlyozza Cecil Shane Chaudhry, a
Pakisztáni Katolikus Püspöki Konferencia által 1985-ben létrehozott
Igazságosság és Béke Nemzeti Bizottsága (National Commission for Justice and
Peace – NCJP) elnöke, és azt kéri, hogy a kormány foglalkozzon az üggyel.
A
társadalmi igazságosság kérdéseivel foglalkozó püspöki bizottság tanulmányt
készített a pakisztáni iskolai tankönyvek vallási és etikai vonatkozásairól, és
ennek eredményét mutatták be, egyúttal jelezve, hogy a katolikus egyház kész
együttműködni a kormányzati szervekkel.
A
negyvenoldalas tanulmány rámutat, hogy valóságos kapcsolat létezik az iskolai
könyvek uszító hangneme és a mindjobban növekvő erőszak és vallási fanatizmus
között.
„Amikor
középiskolás voltam – magyarázta Cecil Shane Chaudhry a dokumentum
sajtótájékoztatóján –, büszkén olvastam a tankönyvekben az apámról, aki
országosan ismert repülő, katolikus tudós és aktivista volt. Mire egyetemista
lettem, az ő neve, a többi hasonló, nem muszlim jeles emberével együtt
elhalványodott, aztán eltűnt. Ezek a szándékos változtatások kongatják meg a
vészharangot.” A püspöki bizottság vezetője megjegyezte: „Pakisztán és
Afganisztán az a két dél-ázsiai ország, amelyek iszlám tanításra köteleznek,
miközben kizárnak minden más vallást a programjaikból. Amióta Pakisztánban az
iszlámábádi hatóságok 2006-tól elindították a nevelésről szóló párbeszédet, a
katolikus nevelők a tanulmányi rendszer megreformálását kérik.”
A
pakisztáni Igazságosság és Béke Nemzeti Bizottsága tanulmánya saját felmérésre
hivatkozva megállapítja, hogy az államilag jóváhagyott tankönyvek 74 százaléka
militáns magatartásra és gyűlöletbeszédre hív fel a nem muszlimokkal szemben. A
tanulmány idéz egy tipikus példát, melyet a tálib szélsőségesek uralta Pesavar
város iskoláiban használt történelemkönyvekben lehet olvasni: „Az angolok a
kormányt a muszlimok fölé rendelték, hogy ők a muszlimokat ellenségüknek
tekintsék, és elzártak tőlük minden lehetőséget a fejlődésre. Ennélfogva nem
maradt már lehetőségük a muszlimoknak, mint hogy harcoljanak az angolok ellen.
Az angol pásztorok pedig erőszakosan a keresztény hitre térítették a helyi
lakosságot.”
„Ahogy meghosszabbodik a szakáll, úgy rövidül meg az emberiesség” –
foglalja össze a változást Cecil Shane Chaudhry, aki szerint az egész jelenség
legfájdalmasabb mozzanata, hogy a keresztény és más felekezetű iskolák diákjai
ugyanezeket a könyveket kötelesek használni, hogy elkerüljék a lehetséges
retorziókat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése