Az Irgalmasság Szent Éve 254.
Az
első kenyérszaporítás
Az Isten Országának kezdete, az Egyház. Jézus Názáretben. „Amikor ezeket
a példabeszédeket elmondta, Jézus eltávozott onnan. Visszament városába, és az
ottaniakat tanította a zsinagógákban. Azok csodálkozva kérdezgették: Honnan van
ennek a bölcsessége és a csodatevő ereje? Nem az ácsnak a fia? Nem
Mária az anyja, nem Jakab, József, Simon és Júdás a testvérei? S nővérei nem
mind itt élnek köztünk? Honnét vette hát mindezeket? És megbotránkoztak rajta.
Jézus erre megjegyezte: A prófétának csak a saját hazájában és házában nincs
becsülete. Hitetlenségük miatt ott több csodát nem is tet.” (Mt 13,53-58) Jézus
karrierjét nem Názáretnek köszönheti. Amikor a zsidók ős apját, Ábrámot Isten
kiválasztotta, hogy a bálványimádásba süllyedt emberiségből indítsa el a világ
megváltását, egy csomó tekintélyes zsidót ösztönzött arra, hogy egy jelentéktelen
törzsből, József, kisebbik fiának, Efraimnak törzséből származzék Sámuel
próféta, aki kenje fel Sault királynak, majd amikor elvesztette Isten kegyét,
akkor a betlehemi Jesszének a legkisebb fiát, Dávidot kenje felt királlyá.
Dávid Isten választottja volt. Élete vége felé egy másik próféta, Nátán
értesíti arról, hogy az ezer évvel későbbi leszármazottja lesz majd a
világ örökös királya, akit egy szeplőtelen Szűz szül, és Mária lesz a neve. (Lk
1,26-33) Jeruzsálem pusztulása előtt Mikeás próféta megjövendöli, hogy a
Messiást Édesanyja Betlehemben szüli meg, bár akkor már Názáretben lakik. Nem
ő, hanem Isten rendezi így el a római császár öntudatlan közreműködésével (Lk
2,1-7) Nagy Heródes római helytartó, király elől Isten Egyiptomba menekíti Fiát,
és onnét pár év múlva visszarendeli Zsidó országba, Szent József dönt újra
Názáret mellett. Ezt a helyzetet használják ki a zsidó főtanács vezetői, és nem
teszik fel Jézusnak a kérdést a döntő tárgyaláson (és azóta sem, soha: Te
Názáreti Jézus tulajdonképpen hol születtél?) Mikeás prófétát persze mindenki
tudja idézni: „De te, (Betlehem) Efrata, bár a legkisebb vagy Júda nemzetségei
között, mégis belőled szülik majd nekem, aki uralkodni fog Izrael felett.
Származása az ősidőkre, a régmúlt időkre nyúlik vissza, Ezért elhagyja őket az
Úr, míg nem szül, akinek szülnie kell, és testvéréhez, Izrael fiaihoz, vissza
nem tér a maradék. Föllép és legelteti nyáját az Úr erejében, az Úrnak, az ő
Istenének fenséges nevében. Letelepedhetnek, mert hatalmát kiterjeszti egészen
a föld határáig. Ő maga a béke lesz”(Mik 5,1-4a)Keresztelő János halála.
„Akkoriban Heródes negyedes fejedelem hallotta Jézus hírét. Ez Keresztelő János
– mondta szolgáinak --, feltámadt, innen van benne a csodatevő erő. Heródes
ugyanis elfogatta Jánost, bilincsbe verette és börtönbe vetette fivére, Fülöp
felesége, Heródiás miatt. János ugyanis figyelmeztette: Nem lehet a tiéd! Meg
is akarta ölni, de félt a néptől, mert prófétának tartották. Heródes születése
napján történt, hogy Heródiás lánya táncolt a vendégeknek. Annyira megtetszett
Heródesnek, hogy esküvel ígérte, bármit kér is, megadja neki. Az - minthogy
anyja előre kitanította, így szólt: „Add nekem egy tálon Keresztelő János
fejét!’ A király elszomorodott, de az esküre és a vendégekre való tekintettel
megparancsolta, hogy adják neki oda. Lefejeztette hát Jánost a börtönben. Fejét
elhozták egy tálon, odaadták a lánynak, az meg elvitte az anyjának. Akkor
eljöttek tanítványai, elvitték és eltemették a holttestet, aztán elmentek és
hírül adták Jézusnak” (Mt 14,1-12) Sajnálatos tény, hogy az emberek egy része
veszi magának a bátorságot, azt képzelve, hogy Isten helyett ő lehet az élet
ura. Az elszámolástól azonban nem menekül meg senki.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése