SZENT POIMEN
szerzetes
*Egyiptom, a 4. század közepe. +Szketisz? 450 körül.
Poimen szerzetes életútjáról keveset tudunk. Már ifjú
korában, mintegy 355 körül Szketisz pusztájába ment, ahol Egyiptomi Szent
Makariosz (lásd: 42. o.) is élt. Csaknem mindenütt, ahol Poimen felbukkan, hat
testvére is megjelenik vele együtt.
Az 5. század elején nehéz próbatétel látogatta meg a
Szketiszt. A mazikok rabló nomád törzse, évszázadok óta Egyiptom réme, rátámadt
a békés szerzetestelepre, szétrombolta a templomokat, kolostorokat és a
szerzeteslakokat, megölt sok szerzetest, a többieket pedig elűzte. Poimen
testvéreivel együtt Terenuthében telepedett le, amely a Nílus deltájának
délnyugati kezdeténél terült el, és a régi szerzetesség ismert központja volt.
A hét testvér ottani életéről fennmaradt egy jelentős
tudósítás. A kormányzást -- mint bizonyára egész életén át -- a legidősebb,
Szent Anub tartotta a kezében. Száműzetésük helyére érve elrendelte, hogy hét
közben valamennyien magányos cellákban tartózkodjanak, és csak hét végén
jöjjenek össze.
A testvérek elhatározták, hogy együtt maradnak
(valószínűleg tanítványok is tartoztak hozzájuk), Anub pedig kialakította a
közösség életrendjét. Éjszaka négy órát aludtak, majd négy órát zsolozsmáztak,
a fennmaradó négy órában pedig dolgoztak. Nappal a hatodik óráig dolgoztak, a
kilencedikig a Szentírás olvasásának szentelték magukat, majd elkészítették
szűkös ételüket, amely vadon termő gyümölcsökből és növényekből állt. Poimen
később egyszer elbeszélte: ,,Mindazt, amit a gondnok elénk tett, megettük, és
elképzelhetetlen volt, hogy valamelyikünk is azt mondta volna: ,Hozz nekünk
valami mást!'; vagy: ,Ezt nem kívánjuk.' Az egész időt békében és nyugalomban
töltöttük.''
Poimen valószínűleg még egyszer visszatért a
Szketiszbe övéivel együtt, amikor megint helyreállt a nyugalom, de 434-ben át
kellett élnie a mazikok második betörését is, amely ismét menekülésre
kényszerítette. Hogy ezúttal hová ment, és hol halt meg (azt mondják, 110 évet
ért meg), nem tudjuk biztosan.
Élete teljesen olyan volt, amilyen akkoriban az
egyiptomi szerzeteseké, s amelyet mindenekelőtt Makariosz élt a Szketiszben.
Poimen egész életén át szerzetes volt, semmi más. Magasabb képzettsége alig
lehetett, görögül bizonyára nem tudott. Nem is volt szervező vagy kifejezett
vezetői természet, vagy legalábbis nem akart vezetni. Amit mégis nagy mértékben
birtokolt, az volt, hogy -- amint testvére, Anub egyszer kifejezte --
rendelkezett a szó adományával, a ,,logosz karizmájával'', és ezzel az
adományával lett éppen ő az, aki a szketiszi szerzetesség lelkiségét továbbadta
a későbbi nemzedékeknek.
Személyes aszkézise szigorú és következetes volt.
Bevallotta, hogy gyakran több napon egymás után vagy egy egész héten át is
böjtölni szokott. Testvéreinek mégis a ,,könnyebb'', a ,,királyi utat''
tanácsolta, amennyiben hosszú tapasztalata alapján azt ajánlotta nekik, hogy
mindennap egyenek, de mértékkel. Egyébként is mindenkor kész volt a
mértékletességre. Feltehetően tőle származik ez a kijelentés: ,,Nem azt
tanultuk, hogy testünket öljük meg, hanem a szenvedélyeinket.'' Egy
testvérével, aki valami súlyos hibája miatt három éven át akart vezekelni, azt
közölte: három nap valódi bűnbánat elég arra, hogy megengeszteljük Istent. Egy
másik testvére lelki ínségében a nagyböjt folyamán a cellájában kereste fel
Poiment, s jó tanácsot és vigasztalást talált nála; távozásakor bevallotta,
hogy alig merészelt hozzá menni, mert félt, hogy a böjti idő miatt nem engedi
magához. Jellemző választ kapott: ,,Nem azt tanultuk, hogy a faajtót zárjuk be,
hanem sokkal inkább a nyelv ajtaját.''
Szigorúság önmagával szemben -- irgalmasság mások
iránt, minden nagy szív eme jellemzőit mutatta Poimen is. Egy napon néhány
testvér feltette neki a kérdést: ,,Atyánk, ha azt látjuk, hogy testvéreink az
istentiszteleten elbóbiskolnak, fel kell-e keltenünk őket?'' Poimen így
válaszolt: ,,Ha látom, hogy bóbiskol egy testvér, fejét a térdemre teszem, és
hagyom, hadd aludjék.'' Mint minden igazi szerzetes, ő is visszariadt attól,
hogy feltűnést keltsen. Alázatossága olyan nagy volt, hogy elmondhatták róla:
,,Poimen apát alázatosságból feláldozta saját akaratát, és a másik akaratát
követte.''
Egyáltalán nem veszett el a külsőséges aszketizmusban,
mély volt a benső élete, és valódi misztikus adottság járult hozzá. A misztériumok
ünneplése, amelyben Krisztus megváltói műve jelenvalóvá lesz a közösségben az
ünneplők számára, volt életének a középpontja. Mint az egész szerzetességben,
Poimen életében is döntő szerepet játszott a Szentírás. Ez volt szerzetesi
életének vezérfonala s az igazi istenfélelem útja. Találó képben hasonlította
össze egyszer Isten igéjének hatékonyságát a vízével. ,,A víz természete
szerint gyöngéd, a kő pedig kemény. Ha azonban egy vizesedény a kő fölött függ,
a víz cseppenként kivájja a követ. Így Isten igéje is finom és gyöngéd, a
szívünk pedig kemény. Ha mármost az ember gyakran hallgatja Isten igéjét, akkor
megnyílik a szíve az istenfélelem számára.''
Ennek a kegyelemmel elhalmozott tanítónak különleges
erősségét képezték rövid és nagyon találó mondásai, amelyek nagy számban
fennmaradtak:
,,Éberség, önuralom és megkülönböztetni tudás, ez a
három erény a lélek jó útitársa.'' -- ,,Minden rossz kezdete a szétszórtság.''
-- ,,Az ember akarata vasfal közte és Isten között, s az ellenállás sziklája.
Ha az ember lemond róla, elmondhatja: ,,Istenemben átugrom a falon.'' --
,,Tanítsd meg az ajkadat, hogy azt mondja, ami a szívedben van!'' -- ,,Fékezd
meg a szelet! Ha nem tudod megtenni, akkor felbukkanó gondolataidat sem tudod
megakadályozni. A te dolgod viszont az, hogy ellenállj nekik.'' --
,,Megtörténhet, hogy egy ember látszólag hallgat, a szíve azonban megítél
másokat; az ilyen ember szüntelenül beszél. Egy másik pedig, aki reggeltől
estig beszél, mégis hallgat, mert csak azt mondja, ami épüléséül szolgál.'' --
,,Aki Istenért beszél, jól teszi; aki Istenért hallgat, ugyanígy.'' -- ,,Ha
kevésre becsülöd magadat, nyugalmat találsz, bárhol telepszel is le.'' -- Egy
testvér megkérdezte Poimentől: ,,Mit kell tennem belső nyugtalanságomban?''
Poimen: ,,Minden nyomorúságunkban sírjunk az irgalmas Isten előtt, mígnem
irgalmassága szerint cselekszik majd velünk.'' -- ,,Ez a három dolog
mindenekelőtt hasznos: félni az Urat, imádkozni és felebarátunkkal jót tenni.''
-- ,,Minden szertelenség az ördögtől való.'' -- ,,Nincs szükségünk másra, csak
éber lelkületre.'' - - ,,Ne vess meg senkit, ne ítélj meg senkit, ne mondj
senkiről rosszat, és Isten nyugalmat ad neked.''
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése