Szentségre várva
Ismeritek a mi Urunk Jézus Krisztus kegyelmét, hogy értetek szegénnyé lett,
bár gazdag volt, csak hogy az Ő szegénysége által ti gazdaggá legyetek!"
(2Kor 8,9) Elmélkedés Kín Városa A kárhozatot éppen a megbántott, megcsúfolt,
kárvallott Szeretet teszi érthetővé, sőt -- szükségessé! Úgy szerette Isten a
világot, hogy egyszülött Fiát adta érette!" -- Ebben benne van az is: Az
ember kísértve van a bűnre (kárhozat-veszélyben forog)! Nem kegyetlen dolog-e
Isten részéről eltaszítani magától és a kínok emésztő tüzére vetni azt az
embert, akit maga Isten alkotott olyan esékenynek és gyarlónak, hogy a bukás,
vétkezés szinte második természete? Elméjének kötöttsége, szívének
állhatatlansága, vágyainak csapongása, a külső világ csábítása, emberek és
helyzetek nyomása, a konstitúció és öröklöttség terheltsége -- nem inkább
ezekből fakad-e a bűn, mint tudatos gonoszságból, Isten-tagadásból,
Isten-ellenes lázadásból? Nem siet-e minden bűnösnek annyi mentő körülmény a
segítségére, hogy a legszigorúbb bíró is, ha a törvény betűje értelmében
kénytelen volna is elmarasztalni a vádlottat, éppen a mentő körülményekre való
tekintettel, a törvény szellemében, mégis fölmentő ítéletet hozna? Az
univerzalisták, az irgalmasszívűek örök-kárhozattagadásának körülbelül ez a
teológiája és egyben a filozófiája. És mégis igazat adtunk Danténak, aki a
pokol föliratában azt a mondatot is olvasta, hogy fecemi'l primo Amore"
(az Ős-Szeretet alkotott engem): a kárhozat is az ős Szeretetnek, tehát a
mérhetetlenül irgalmas isteni szeretetnek műve. Hogyan lehetséges ez?
Mindenekelőtt meg kell tisztítani a szeretetet, és vele az irgalmat is, azoktól
a mozzanatoktól, melyeket emberi tökéletlenség, korlátoltság, elvtelenség
rakott rá. Nevezetesen meg kell látni, hogy nem irgalom, hanem perverzitás az
az irgalmas lelkület, mely csodálatosképp éppen a gazságot, vagy legalábbis a
negatívumot keresi és találja meg irgalma tárgyául. Gondolok itt arra az
irgalomra, mely egy fél világ törvényhozását meg tudja mozgatni például a
törvénytelen anyaság érdekében, ugyanakkor, amikor a törvényes anyaság számára
nincs egy szava; mely tud börtöntöltelékek érdekében humanitárius
világmozgalmakat indítani, amikor a becsületes, csöndes szenvedők számára még
szeme sincs, nemhogy szíve és szava; az az irgalom, mely tud állatkínzás ellen
egyesületeket egyesület után alapítani, az emberkínzás azonban hidegen hagyja.
Az igazi irgalom és szeretet egyetemes. És ha van egyáltalán különbség hűség és
lázadás, jámbor lelkület és istentelenség, fegyelem és züllés között, akkor az
irgalom a hűeknek, a békés jámboroknak, fegyelmeseknek, áldozatosoknak is szól;
s lehetetlen azt a lázadókkal, istentelenekkel és züllöttekkel szemben úgy
gyakorolni, hogy irgalmatlanság ne legyen amazokkal szemben. Nem gondolom, hogy
merné valaki irgalmas tettnek minősíteni, ha irgalom címén a fegyház lakóit
egyszer csak úgy rászabadítanák a békés dolgozókra... Isten a halált nem
alkotta és nem örül az élők vesztének; az az Isten nem úgy áll az emberrel
szemben, hogy lesi, mikor bonyolódik bele a bűn tőrébe, hogy azután hirtelen
lecsapjon reá; hanem hosszútűrő és kegyes, és nem akarja, hogy egy bűnös is elvesszen,
hanem, hogy megtérjen és éljen (2Pt 3,9). S ez a kárhozat nagy igazolása: az
ítéletben és minden egyes elítéltnek lelkiismeretében kigyullad az ítélet
megokolása: Nem Isten ítélt el engem, hanem magam: nem Isten irgalmán múlt,
hanem az én igyekezetemen. Az isteni irgalom és szeretet nem jár más úton, mint
az isteni igazság és bölcsesség. Ez az örök Valóság kiváltsága és jellemzéke,
amit Szent Ágoston az ő csattanós módján így fejez ki: Istennek minden
tulajdonsága az ő lényege". Tehát az ő irgalma egyben az ő igazsága stb.,
és a kettő egyúttal az ő bölcsessége. Ez a bölcsesség pedig szent bölcsesség,
és mint ilyen, nem teheti meg, hogy fehérnek mondja azt, ami fekete,
világosságnak azt, ami sötétség. Ha prófétája által jajt kiált azokra, kik az
igazat hamisnak mondják és a hamisat igaznak (Iz 5,20), ez a jaj visszahullana
Őreá magára, ha egyoldalú irgalomból eltörölné a kárhozatot. Mert akkor egy
színvonalra süllyesztené a hűséget és hűtlenséget, istenességet és
istentelenséget, alázatot és hybrist [gőgöt]. Hisz a végén csattan az ostor; és
ha előbb-utóbb egy végre jutna igazság és gazság, egyforma értékű is volna, és
mindegy volna a lelkiismeret számára, melyiket vállalja. A kárhozat tehát nem
más, mint az erkölcsi rend megpecsételése, mint elmozdíthatatlan határkő, mely
szétválasztja a világosságot a sötétségtől. (Schütz: Örökkévalóság, 256)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése