Az irgalom mindig kapcsolat – Interjú Alois testvérrel
A szeptember 24-én, Pannonhalmán megrendezett taizéi ifjúsági találkozó alkalmával Alois testvérrel, a franciaországi taizéi közösség elöljárójával beszélgettünk az irgalomról.
– A
taizéi közösség életének középpontjában az öröm, az egyszerűség és az
irgalmasság áll. Hogyan kapcsolódnak ezek egymáshoz?
– Roger
testvér, közösségünk alapítója írta le ezeket a szavakat szabályzatunkban,
amelyek azóta is fontosak számunkra. E szavak a nyolc boldogság lelkületét
hordozzák. Jézus „boldogságmondásaiban” azt fogalmazza meg, hogy boldogok a
szegények, boldogok, akik sírnak, boldogok a békességszerzők, boldogok, akiket
üldöznek – ez utóbbi újra aktuálissá vált. Így tehát a nyolc boldogságban fedezhető
fel az öröm, az egyszerűség és az irgalmasság. Az irgalom az evangélium szíve:
a szerető Isten, aki megbocsát, aki irgalmas, aki befogad bennünket – Ő áll a
középpontban. Az irgalmat nagyon egyszerűen lehet csak kifejezni. Az
irgalmasság egyszerűséget kíván meg az emberi kapcsolatokban, ami anyagi
egyszerűséget is jelent. Ha gazdagok vagyunk, nem tudunk irgalmasok lenni,
hiszen saját gazdagságunk elválaszt bennünket a szegényektől. Az irgalmasság
tehát áthidalja, felülmúlja az egymástól való elkülönülést. Ezért van szükség
az egyszerűségre, amely képessé tesz bennünket, hogy odalépjünk másokhoz.
Taizében is ez történik mindennap: átlépjük, meghaladjuk az elválasztó
határokat. És így megtapasztaljuk az örömöt.
Taizében
nemrégen befogadtunk néhány menekültet. Bár óriási gondból adódik, mégis nagy
öröm számunkra, hiszen megnyitja szemünket a szenvedéssel teli emberi
helyzetekre az egész világon. Amikor osztozunk mások nehézségeiben, abban már
benne rejlik az öröm is, hiszen ott közösség és barátság születik.
– Az Irgalmasság ikonja, amelyről reggeli bevezetőjében is beszélt, az irgalmas szamaritánus történetét ábrázolja Krisztus alakjához kapcsolódóan. Az utolsó jelenet egy lakomát ábrázol, ahol a fogadós, a szamaritánus és a támadást elszenvedő ember együtt étkezik. Ez a kép emlékeztet a Szentháromságra, különösen Rubljov ikonjára. Mi tehát a kapcsolat az irgalmasság és a Szentháromság között?
– Az
irgalom mindig kapcsolat, amelyben minden személy teljesen szabad. Emellett
állandó adás is: önmagunk átadása a másik embernek. Ez a Szentháromság lényege.
Személyek egysége, akik nem létezhetnek egymás nélkül. Taizéi közösségünkben is
így próbálunk meg élni, hogy minden testvér szabad lehessen, ne csak egy
szervezet tagja. Egy szabad, autonóm személy, aki ugyanakkor közösségben is él,
hiszen csak egymással együtt létezhetünk. Ez az irgalom. Valóban így van, hogy
az ikonon ábrázolt utolsó kép a Szentháromságra emlékeztet, amely ellentétes az
első jelenettel, ahol útonállók támadják meg a vándort. Ott az erőszak kerül a
középpontba, míg az utolsó képen a harmónia.
– Marco Roncallival készített kötetében úgy emlékezik Roger
testvérre, mint aki inkább szeretett volna másokat megérteni, mintsem hogy őt
értsék meg. Ez a hozzáállás éppen úgy igaz lehet Szent Mártonra is, aki
megosztotta köpenyét a szegénnyel…
– Igen,
itt a megértésről az empátia értelmében beszélhetünk: hogy mit jelent
együttérezni a másikkal. Azt gondolom, hogy ma nagyon sok fiatalban van meg az
együttérzésre való képesség. Ha földrengés sújt egy területet, vagy más
természeti katasztrófa történik, nagyon sokakat megmozgat a szinte azonnal
elérhető képeken keresztül a szenvedés látványa. Ezáltal közel érezzük magunkat
a történtekhez. Az egyetlen kérdés az, hogy ezek az érzések miképpen válnak
tettekké. Hogyan leszünk képesek lépéseket tenni, ahogyan Szent Márton is, hogy
megosszunk valamit abból, amink van? Ezt meg kell tanulnunk; egy egész életen
át ezt kell gyakorolnunk.
– Hogyan
élhetjük meg az egységet mindennapi életünkben?
– Imádkozva egymásért, imádkozva együtt. Jövőre a reformáció
kezdetének 500. évfordulója alkalmából a korábbiaknál is jobban kell
imádkoznunk egymásért, a más felekezetű keresztényekért, hogy Krisztus
ténylegesen egyesítsen bennünket. Ez az egység nemcsak a kereszténységen belüli
szakadásokra vonatkozik, hanem családjainkra, plébániáinkra, az élet minden
területére. Fontos azonban tudatosítanunk, hogy az egység soha nem lehet
tökéletes, de mindennap tehetünk egy apró lépést az egység felé
közösségeinkben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése