Palmer-Buckle ghánai érsek: A keresztény Európa elárulja a kereszténnyé lett Afrikát!
Charles Palmer-Buckle, a ghánai Accra érseke Erdő Péter bíboros, prímás meghívására érkezett Magyarországra április közepén. Országáról és az afrikai egyház helyzetéről kérdeztük.
–
Európában keveset tudunk az egyes afrikai országokról. Hogyan jellemezné néhány
szóban országát, Ghánát?
– Amikor
Európában nem beszélnek egy afrikai országról, az szerencsére azt jelenti, hogy
ott nincs baj. Ghána körülbelül háromszor akkora, mint Magyarország, 29,4
millió lakosa van, ebből 65 százalék 35 év alatti. A keresztények az ország
lakosságának 71 százalékát teszik ki, ebből 13,1 százalék katolikus, rajtuk
kívül vannak protestánsok (metodisták, anglikánok, presbiteriánusok, baptisták
– összesen 14 felekezet) és hatalmas növekedést mutatnak a pünkösdi
szabadegyházak, a lakosság 24 százalékát teszik ki. A keresztény lakosság egy
része nem azonosul egyik egyházzal sem. Az emberek 13,4 százaléka muszlim, 5
százalék a törzsi vallásokat követi.
– Mit
jelent a pünkösdi szabadegyházak ilyen nagymértékű növekedése a Katolikus
Egyház számára?
–
Hatalmas kihívás, mert ők igyekeznek áttéríteni a már megtért keresztényeket
is. Kicsit szinkretista kereszténység ez, az érzelmekre épít, igyekszik a mai
problémákra válaszolni – de inkább az egzisztenciális, anyagi jellegű, nem
pedig az esszenciális, lényegi problémákra; anyagi sikert ígérnek.
Spontaneitásukkal vonzzák a fiatalokat, sokat beszélnek ördögűzésről,
gyógyulásról. A fiatalok élni akarnak, sikeresek akarnak lenni, jól akarnak
élni. Nekünk arra kell nevelnünk őket, hogy mélyen gyökerezzenek a katolikus,
keresztény hitben, erkölcsben, mert ez védi meg őket a globalizáció, a
szekularizáció és az iszlám kihívásától is.
– Hogyan
tud a Katolikus Egyház vonzó lenni?
– Három
csatornán keresztül evangelizálunk: hirdetjük Krisztus örömhírét; hitre
nevelünk, a szentségek felvételére készítve és azután is; mások szolgálatával
teszünk tanúságot hitünkről. Szociális, egészségügyi, oktatási szolgáltatásokat
nyújtunk.
1951 óta
kiváló kapcsolatunk van az állammal, ez minden kormány alatt megmaradt. A
kezelésünkbe adnak sok iskolát, közoktatási intézményt: az állami iskolák 25–27
százaléka – több mint kétezer általános iskolánk és több száz középiskolánk van
–, az egészségügyi intézmények 11 százaléka van a Katolikus Egyház kezelésében.
A karitatív szolgáltatások 58 százalékát működteti az egyházunk, amely 1880 óta
van jelen az országban.
– Ez azt
jelenti, hogy a katolikusok jelen vannak a közéletben, hallatják a hangjukat a
politikában?
– Igen,
a Katolikus Egyház felvállalja ezeket a szolgálatokat, amelyeket felsoroltam,
másrészt a katolikus oktatás, képzés minőségi, ezért a katolikusok jelen vannak
a politikai, gazdasági, kulturális életben. Mindezt más keresztény
felekezetekkel együtt tesszük, akik szintén sok szolgáltatást nyújtanak a
kormánnyal együttműködve.
– Jól
működnek az ökumenikus kapcsolatok?
–
Remekül. Nagyon jók a kapcsolatok, bármikor felhívhatom a protestáns
püspököket, személyes kapcsolat van közöttünk. Évente egyszer találkoznak az
egyházvezetők, de év közben is vannak ökumenikus találkozóink. Olykor közös
körlevelet írunk politikai, morális, lelkipásztori kérdésekről, és évente
két-három alkalommal találkozik velünk a kormány is.
– Az
Egyház fel mer vetni a kormánynak kényelmetlen kérdéseket is?
– Igen,
az Egyház prófétai szerepet vállal. Európában a hit ehhez képest sokkal inkább
a privát szférába tartozik és ezt nagyon sajnálom. A kereszténység nem lehet
„sekrestyekereszténység”, az Areioszpagoszon kell megélni, ahol a döntések
születnek, a nép között. Hogyan lehetünk a föld sója, ha a sót a sekrestyében
tartjuk? Jelen kell lenni a társadalmi, politikai, kulturális, gazdasági,
pénzügyi élet terein, ahol a globalizáció zajlik. Ott kell lennünk, bátraknak
kell lennünk, nem maradhatunk kívül, el kell vinnünk az evangélium sóját a közoktatásba,
és mindenhová, ahol a morális jellegű döntések megszületnek. A kereszténységnek
az élet középpontjában kell lennie.
– A
globalizáció nagy kihívás elé állítja az Egyházat minden földrészen. Hogyan
néznek szembe vele?
–
Mielőtt idejöttem, Lisszabonban voltam a SECAM (Afrikai Püspöki Konferenciák és
Madagaszkár Szimpóziuma) képviseletében, a szokásos háromévenként megrendezett
találkozón, ahol az Európai Püspöki Konferenciák Tanácsa (CCEE) képviselőivel
most a globalizáció támasztotta kihívásokról tanácskoztunk. Áttekintettük az
evangelizációra tett pozitív és negatív hatásait, és azt, hogy mit tehet a
Katolikus Egyház nemzetközi, egyetemes szinten, gazdasági, politikai,
kulturális téren. Beszéltünk a migráció pozitív és negatív hatásairól, kihívásairól
is; beszéltünk a kölcsönös együttműködésről vallási, kulturális téren, valamint
arról, hogy papjainknak el kell menniük a másik kontinensre, hogy meglássák az
Egyház valóban katolikus, egyetemes arcát. Európa számos részén vannak már
afrikai missziós papok.
– Mi
lehet az oka annak, hogy Afrikában oly sok papi hivatás születik?
– Ennek
két legfontosabb oka a demográfiában és a vallásosságban keresendő. Az afrikai
ember nagyon vallásos, szociológiai szempontból pedig tény, hogy Afrika nagyon
fiatal kontinens, lakosságának 65 százaléka 35 év alatti. Ebből következik,
hogy mindenütt növekedés tapasztalható: vallási, kulturális téren is, sőt az
iszlám is növekszik. A kereszténység is fiatal Afrikában: van, ahol ötszáz éve
van jelen, de átlagban inkább kétszáz éve. Vonzó, pozitív, Krisztus örömhírét
hirdeti, akit örömmel befogadhatunk, reményt hirdet egy jobb életre. Az Accrai
Főegyházmegyében nyolc férfi és huszonkét női szerzetesrend működik. Tíz
egyházmegyés és nyolc szerzetes papot szentelek a nyár folyamán. A liturgiáink
is vonzóak, sokat énekelünk, táncolunk.
– Az
afrikai liturgiákból árad az öröm...
– Igen,
ez nagyon fontos. Ferenc pápa is sokat beszél az örömről, az örömhír öröméről
írta az Evangelii
gaudiumot, az ökológia öröméről a Laudato si’ enciklikát. Afrika azt
bizonyítja, hogy kevés dolog birtokában is örömteliek lehetünk. Nem kell sok
hozzá, az öröm belülről jön, nem az anyagi, hanem a lelki dolgokból. Itt,
önöknél is megvan az öröm, lángra kell lobbantani.
– Milyen
problémákkal néz szembe az afrikai egyház?
– Az
európai posztkeresztény kor elkeserít minket. Gondoljunk csak bele, keresztény
misszionáriusaink főként Európából érkeztek: holland, ír, angol, német,
francia, olasz, spanyol, portugál misszionáriusok. Egészen megdöbbent minket,
hogy ma pedig olyan dolgokat hallunk keresztény gyökerű európai országok
kormányaitól, amelyek szöges ellentétben vannak azzal, amit a misszionáriusaik
hirdettek nekünk. Mondok egy példát: a család. Nálunk, Afrikában nagycsalád
van. Ősiem még poligám családokban éltek. Jött a kereszténység, és azt tanította,
a házasság egy férfi és egy nő köteléke. Nehezen, de megértettük, elfogadtuk,
ma nagyrészt monogám házasságokban élünk mi is. És akkor az európai kormányok
elkezdik azt hirdetni nekünk, hogy a házasság nem egy férfi és egy nő
közössége, hanem lehet két férfi és két nő között is. A mi kultúránkban ez
tabu. És most Anglia, Hollandia, Spanyolország, Portugália, akiknek
misszionáriusai megtanítottak minket a házasság értékére, azt mondják, hogy
vagy elfogadjuk az egyneműek házasságát, vagy nem adnak pénzt a fejlesztésre, a
betegek kezelésére, a gyerekek oktatására. Természetesen a homoszexuális ember
is Isten gyermeke, tiszteletben kell tartani. De hogy rákényszerítenek egy
országra egy másik kultúrát, ez érthetetlen: vagy törvénybe foglaljuk az egyneműek
házasságát, vagy nem tudjuk kezelni a betegeinket. Szenvedünk ezektől a
feltételektől, amelyeket a nyugati világ, a Világbank, az ENSZ támaszt.
Megpróbálunk ellenállni, de sokszor a politikusok a hatalmukat féltve nem
állnak ellen, eladják a méltóságukat.
A
2014-es maputói jegyzőkönyvet a nők abortuszhoz való jogáról Ghána még nem írta
alá, de sok afrikai ország igen. A mi népünk szereti az életet, szereti a
gyermekeket. És akkor azt akarják megértetni a nőkkel, hogy akkor lesznek
szabadok, ha jogukban áll megszabadulni a terhességtől. Mintha a terhesség
egyfajta betegség lenne, amely akadályozza a nőt a szabadságában, méltóságában.
A nők tudják, hogy annak a magzatnak is megvan a maga méltósága, amelyet
tiszteletben kell tartani – és ezt akarják elvenni tőlük.
Az
International Planned Parenthood Federation azt akarja, hogy írjuk alá a
protokollt. Nagy a nyomás, szenvedünk alatta. Kértük a CCEE püspökeit, hassanak
a politikusaikra, hogy meg tudjuk védeni az életet a fogantatástól a
természetes halálig.
– Milyen
hatással van az afrikai emberekre ez az európai gondolkodásmód?
– Vannak
néhányan a keresztény fiatalok között, akik éppen emiatt tolódnak az iszlám
fundamentalizmus felé. Mert az iszlám igent mond az életre, a sok gyermekre és
nemet mond a homoszexualitásra. Amikor egy fiatal keresztény azt látja, hogy a
keresztény Európa elárulta őt, és jön egy muszlim, aki azt mondja, boko
haram – ami azt jelenti, hogy minden, ami nyugatról jön, negatív –
akkor hajlik arra, hogy őt kövesse. Növekvőben van Afrikában ez a jelenség, a
fiatalok vonzódása az iszlám szélsőségesség felé.
–
Milyennek ismeri az afrikai iszlámot?
–
Nyugat-Afrikában nagyon szép, csodálatra méltó a kapcsolatunk az iszlámmal.
Amikor az iszlámról van szó, a legtöbben a radikalizmus példáira gondolnak,
Észak-Nigériára, Malira, Dél-Szudánra, Afrika szarvára… Pedig felhozhatnánk
példának Szenegált, ahol a lakosság 96 százaléka muszlim, és nagyon jó
kapcsolatban vannak a keresztényekkel; Sierra Leonéban 90 százalék felett van a
muszlimok aránya, és ott is remek kapcsolat van a keresztényekkel. Ghánában
soha nem volt semmi problémánk a muszlimokkal, hála az Úrnak, nagyon jók a
vallásközi kapcsolatok, harmóniában élünk. Bármikor felhívhatom a főimámot,
hogy meglátogatnám, ő pedig „fiam”-nak nevez és meghív magához.
– Ez a
békés afrikai iszlám milyen kapcsolatban van az iszlám radikalizmussal?
– Nekik
sem tetszik a radikalizmus, ami agresszióhoz, emberek meggyilkolásához,
pusztuláshoz vezet. Ugyanakkor meg kell értenünk, milyen nehéz helyzetben
vannak, mert az iszlám fundamentalisták nem hallgatnak senkire. Terroristák,
akik gyakran a nem fundamentalista muszlimokat támadják meg. Észak-Nigériában
Jos püspökének remek kapcsolata van az imámokkal, gyakran találkoznak együtt az
elefántcsontparti Abidjan bíborosával is. Ezek az imámok azonban nem tudják
ellenőrzésük alatt tartani a terroristákat az iszlám nevében.
– Ki
adhat választ erre a súlyos helyzetre, ki képes reagálni a terrorizmusra?
– Sajnos
azt kell mondanunk, hogy a fundamentalizmus kiindulópontja az emberek
elégedetlensége. A szociális, anyagi, kulturális hátrány utat ad a radikális
gondolatoknak. Én a hetvenes években éltem Olaszországban, tanúja voltam a
Vörös Brigádok terrorjának, láttam Németországban a Vörös Hadsereg Frakciót,
Latin-Amerikában a Fényes Ösvény gerillaszervezetet. Ugyanaz a radikalizmus élt
a fiatalokban: egy igazságosabb társadalomra vágytak, de végül
radikalizálódtak. És Olaszországban, Németországban is nagyon sok idő kellett
arra, hogy felszámolják ezt a szociokulturális jelenséget. Sok idő kell ahhoz
is, hogy véget vessünk ennek a mostani, sajnos vallási jellegű radikalizmusnak.
Veszélyes
lehet, mégis az egyetlen út a párbeszéd útja. Megérinteni ezeknek a fiataloknak
a szívét, találkozni velük, tanúságot tenni előttük. Egészen a vértanúságig:
nem vágyunk a vértanúságra, de szükség van olyan keresztényekre, akik készek
odaállni ezek elé a fiatalok elé, akiket egy olyan lélek ejtett rabul, amely
szemben áll bármely vallással. Ahogyan Benedek pápa mondta, a vallás nevében
senki nem ölhet meg egy másik embert. Isten, az egész emberiség atyja nevében
senki nem ölhet meg egy másik embert. Hogyan győzzük meg a Boko Haram, az
al-Shabaab, az ISIS, az al-Kaida fiataljait? Egyrészt nagyon sok párbeszédre
van szükség, másrészt becsületes politikára és gazdaságra Európa és Amerika
részéről. Sajnos a politika becstelen, kettős mércét alkalmaznak.
Globalizációról, nyitottságról beszélnek, a határok megnyitásáról a gazdasági
mozgás érdekében, és aztán a multinacionális vállalatok belépnek a nyitott
határokon az országomba és elveszik az egyszerű emberek földjeit, éhbérért
dolgoztatják az embereket, aztán nyugaton jó pénzért eladják a kakaót, a kávét.
Európában a mi fiataljaink kárára növekszik így a jólét.
–
Ghánából is kivándorolnak a fiatalok?
– Igen,
sokan elindulnak Európa felé, a Földközi-tengeren keresztül. Elmennek a tanult
fiatalok, akik munkát találnak Európában mint orvosok, mérnökök… olyan szakmák
képviselői, amelyekre oly nagy szükségünk lenne az ország fejlődése érdekében.
Elmennek a tanulatlan fiatalok is, mert azt látják a tévében, milyen jó az élet
Európában. Aztán kihasználják, új rabszolgaságba vetik őket, elveszik az
irataikat. Vannak olyan közel-keleti országok, ahol a ghánaiak 16–20 órát
dolgoznak éhbérért, embertelen körülmények között. A kormányunk igyekszik
visszahívni az elmenekült fiatalokat. Erről is beszéltünk európai püspöktársainkkal:
próbálják meggyőzni a politikusaikat, hogy a világpolitika ne veszítse szem
elől a fejlődő országok érdekeit.
– Milyen
reményekkel tekint Afrika jövőjére?
– Afrika
a világ reménysége, tavasza. A népesség fiatal, míg Európa a demográfiai télbe hajlik.
Ha sikerül helyben tanítani, képezni a fiatalokat, önállóvá tenni őket, hogy
segítsék országaik fejlődését, akkor olyan tudósok születnek majd, mint
Einstein, Galilei, Leonardo da Vinci, olyan zenészek, mint Verdi, Mozart, olyan
kémikusok, mint Pasteur, Marie Curie. Az afrikai ember agya még szűz, nincs jól
kihasználva. Be kell fektetnünk a fiatalokba, mindent meg kell tenni azért,
hogy otthon érezzék jól magukat. Úgy kell nevelnünk őket, hogy mélyen
gyökerezzenek a család, a humanizmus, a demokrácia értékeiben. Az afrikai
demokrácia problémás kérdés, azonban ennek geopolitikai okai is vannak. Nincs
béke a nagy tavak vidékén, mert hihetetlenül értékes ásványkinccsel
rendelkeznek, amelyet a világ meg akar szerezni, mert Európa, Kína, Amerika
geopolitikailag érdekelt a területen.
Szegény
Afrika! Ha Európa valóban keresztény lenne, Afrika valóban fejlődne. A
Katolikus Egyháznak ezért nagy feladata van: az örömhír hirdetése, az emberek
elméjének formálása, és a szeretetben való szolgálat. Evangelizálni kell
Afrikát, és Európát is újra kell evangelizálni. Keresztény, humanista
politikusokat kell nevelni. Ahogyan Gandhi mondta: „A Föld mindenki
szükségletét ki tudja elégíteni, csak a kapzsiságát nem.” A globalizációt a
kapzsiság uralja, ezen kell változtatnunk.
– Hogy
érezte magát Magyarországon?
–
Csodálatos hetet töltöttem itt, nagyon köszönöm Erdő Péter bíborosnak, hogy
meghívott és vendégül látott. Örömmel tartottam előadást a Szent Adalbert
Központban az Esztergom-Budapesti Főegyházmegye köznevelési intézményeinek
vezetői és munkatársi éves találkozóján, melyen az oktató-nevelő munka és a
katolikus identitás kérdése állt a középpontban. Voltam Egerben is,
Ternyák Csaba érseknél. Csodálatos ország, nemcsak a látnivalók, hanem az
emberek is, műveltek, kedvesek. Tegnap este színházban voltam, Verdi Álarcosbálját
láttuk, gyönyörű volt. Láttam a mezőgazdasági művelést, a katolikus iskolákat,
csodás templomépületeket. Nagyon finom ételeket ettem, remek borokat ittam.
Voltam a Balatonon is, a tihanyi bencés kolostorban: micsoda kultúra, micsoda
művészet, micsoda építészet, micsoda konyha! És a Balaton! Nem is tó, olyan,
mint a tenger! Gyönyörű ez az ország! Szeretnék ide küldeni néhány papot, tanulni,
tapasztalatot szerezni. Szeretném, hogy ösztöndíjjal jöhessenek ide tanulni a
fiataljaink: informatikát, kultúrát, építészetet, orvostudományt. Ki tudja,
egyszer majd misszionáriusokat is küldhetünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése