SZENT ADALBERT*
Libice (Kelet-Csehország), 956 körül
+Tentikken (Danzig közelében), 997. április 23.
Adalbert
kora a német-római szent birodalom fölemelkedésével és a keletnémet területek
evangelizálásának kezdetével esik egybe. A germánok és a szlávok, a
kereszténység és a pogányság közötti egyre gyakoribb összeütközések kora ez,
bizonyos tekintetben a későbbi közép- európai feszültségeknek, a kelet-nyugat
ellentétének előrevetett árnyéka és előíze.
Adalbert
származásában is megjelenik ez a polaritás. Ereiben apja, a cseh Szlavnik
fejedelem részéről szláv, anyja, Adilburg részéről pedig szász, tehát germán
vér folyt. A jó megjelenésű kis Vojtechet (így hívták) már származása miatt is
kitűnő világi pályára szánták, de szellemi adottságai is jóval az átlag fölé
emelték. Isten azonban áthúzta az emberi számításokat, mert nagyobb dolgot
akart vele és képességeivel megvalósítani: magasztos apostoli hivatásra
választotta ki. Súlyos betegséggel látogatta meg tehát a fiút, s a szülők
fölismerték a jelet: a gyermeket Isten lefoglalta magának, az ő szent
szolgálatára kell tehát adni.
Így
került a fölgyógyult fiú 972-ben a magdeburgi dóm jónevű iskolájába, hogy itt
készüljön a papi hivatásra. Vallásosságával és okosságával kitűnt társai közül.
Bérmáláskor vette föl az Adalbert nevet pártfogója, a magdeburgi érsek iránti
tiszteletből. Az érsek halála után, 981-ben visszatért Prágába, ahol az első
prágai püspök, Dietmar szentelte pappá. 983-ban, Dietmar halála után a
püspökség alapítója, II. Boleszláv fejedelem, a papság és a nép egy akarattal
Adalbertet választotta püspökévé. Daliás alakja, főnemesi származása, cseh
nemzetisége, a társadalmi érintkezésben való jártassága, szelídsége és
képzettsége mind-mind jó ajánlólevél volt számukra. II. Ottó császár is
jóváhagyta a választást. Adalbert családi kapcsolatait (anyja I. Henrik rokona
volt) és német műveltségét tekintve ez érthető is. Különben sem akart
ellentmondani az általános óhajnak, hogy ti. a püspökségnek hazai gazdája
legyen. Így a veronai birodalmi gyűlésen 983. február 22-én beiktatták őt. A
mainzi érsek, Willigis szentelte püspökké még ugyanazon esztendő június 29-én.
Az
otthoni fogadtatás örömmámorával szöges ellentétben állt a pásztor és a nyája
között csakhamar megszülető feszültség. Adalbert befelé forduló természete,
kolostor csendjére vágyódó lelke nem volt fölkészülve arra a küzdelemre és
keménységre, melyet e félig civilizált és megtért nép vezetése, a sok pogány
maradvány kiirtása (soknejűség, rabszolgatartás, varázslás, papok nősülése
stb.) igényelt. Az állandó sikertelenségek, a hol innen, hol onnan fölbukkanó
ellenállás megérlelték benne az elhatározást: 988-ban Rómába ment a pápához, s
kérte, engedje őt zarándokként Jeruzsálembe, hogy ott szegényen és magányosan
szolgálja az Urat. A montecassinói apát tanácsára változtatta meg a tervét, s lett
bencés szerzetes 990- ben a Rómában fekvő aventinói görög kolostorban.
A
csehek azonban a mainzi érsekkel szövetkezve ismét megostromolták kéréseikkel.
A pápa és az apátja iránti engedelmességből Adalbert ismét Prágába készült. A
római kolostorból magával vitte 12 társát, s megalapította velük a brevnovi
apátságot. Ez az apátság idővel igazi szellemi-lelki középponttá lett: sok
püspököt, apátot, szerzetest adott Cseh-, Morva-, Lengyel- és Magyarországnak,
számos misszionáriust küldött Oroszországba. Évszázadokon keresztül a
keresztény vallás és kultúra sugárzó központja volt a nyugati szlávok számára.
Adalbert már ezzel az egyetlen alapításával is kitörölhetetlenül beírta nevét
Európa civilizációjának és hitterjesztésének történetébe.
Az
otthoni állapotok azonban nemigen javultak. A sok ünnepélyes ígéretből nem lett
semmi. Alig törődtek az egyházi előírásokkal (pl. menedékjoggal) és a
lelkipásztorok erőfeszítéseivel. Adalbert akarva, nem akarva belekeveredett a
szlavnikidák (saját családja) és a premyslidák közt dúló harcba. A békére és
kiengesztelődésre törekvő püspök ismét föladta az egyenlőtlen harcot, s részben
önként, részben kényszerítve, ismét elhagyta Prágát.
994--995-ben
Magyarországon térített. Ő keresztelte és bérmálta meg többek között Szent Istvánt.
Máig is ő az esztergomi egyházmegye védőszentje. 996-ban megint visszatért
római kolostorába. Ez év májusában koronázták császárrá III. Ottót, akire mély
benyomást tett Adalbert őszinte és komoly vallásossága, jámborsága. Barátok
lettek.
Ismét
kiragadták szerzetesi magányából: a pápa, a császár, az érsek erélyesen
sürgette, hogy folytassa prágai tevékenységét. A bencés szerzetes számára szent
volt az engedelmesség. Hazafelé menet elkísérte III. Ottót Németországba, és
hosszabb ideig nála maradt Mainzban. Jelentős része volt a császár vallásos és
politikai gondolkodásának formálásában; megnyerte őt a keleti misszió ügyének
is. Útközben kapta a hírt, hogy legközelebbi rokonait Csehország hercege, II.
Boleszláv kegyetlenül meggyilkoltatta. Látva, hogy a családja nyújtotta
támogatás semmivé lett, s nemzetségének esküdt ellensége került hatalomra, az
eredményes munkát teljesen reménytelennek tartotta. Úgy látta, hogy a Prágába
vezető út lezárult előtte. Prága helyett tehát Lengyelországba ment, és megalapította
Meseritz kolostorát. Chrobry Boleszláv fejedelem támogatta, hogy
továbbutazhassék az északon élő balti törzsekhez (Pruzzi, Prussen, később
Preussen = poroszok), akik még nem kerültek érintkezésbe a civilizált világgal,
s pogányság, erkölcsi elvadultság uralkodott közöttük. Adalbert 996/997 telén
térített közöttük, de munkájának olyan leküzdhetetlen akadályai voltak, hogy
úgy döntött, társaival együtt elhagyja a terméketlen ugart, és a litvánokhoz
megy misszionálni. De mielőtt még elindulhatott volna, a pogányok egy
lándzsával megölték: 997. április 23-án halt vértanúhalált Krisztusért a Nagat
és az elbingi Weichsel közti Tentikkennél. Itt nyerte el ez a valóban szent
élet a koronáját, a nagy célt, amely után ő is, mint minden tökéletességre
törekvő keresztény, annyira vágyott.
A lengyel herceg kiváltotta
testét a gyilkosoktól, és Gnieznóban temette el. Már 999-ben a szentek sorába
iktatta őt Szilveszter pápa. Sokan elzarándokoltak csodatévő sírjához, többek
között barátja, III. Ottó császár is (1000). A császár, élve az alkalommal,
Gnieznót a szent iránti tiszteletből érsekséggé avatta. És ami életében nem
adatott meg Adalbertnek, hogy Prágában otthont és békés nyugalmat találjon, azt
megadta az utókor a földi maradványainak, melyeket 1030- ban vittek a csehek
Prágába. Adalbert tisztelete azóta nőttön nő, s a prágaiak hazájuk védőszentjét
tisztelik benne. --------------------------------------------------------------------------------
Mindenható, örökkévaló Isten, ki a mai napon Szent Adalbert püspököt, a te vértanúdat szenvedésének érdeméért szentjeid közé emelted, kérünk, add meg nekünk, hogy az ő példája nyomán mi is eljuthassunk az örök hazába!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése