PELLETIER SZENT MÁRIA-EUFRÁZIA
apáca,
rendalapító
*Noirmoutier,
1796. július 31. +Angers, 1868. április 24.
A
19. század rendalapítónőinek többsége a nemességből vagy a paraszti környezetből
származik. Mária-Eufrázia a kivételek közé tartozik: családja apai és anyai
részről egyaránt polgári származású volt. Mint vendée-i földijeik nagyobb
része, jámbor és jótékonykodó emberek voltak, szilárdan gyökereztek keresztény
hagyományaikban. A vendée-i Sallans-ban laktak, amikor kitört a forradalom. A
katolikus hit melletti nyílt kiállásuk miatt arra kényszerültek, hogy
félrevonuljanak Noirmoutier szigetére. Itt született Róza-Virginia 1796. július
31-én. 1810 végén a család visszatért Sallans-ba, Róza-Virginiát pedig Tours-
ba küldték az ,,Association chrétienne'' (Keresztény Társulat)
nevelőintézetébe. A leány már évek óta táplálta magában a szerzetesélet iránti
vágyat; kívánsága egyre határozottabb formában vonzotta a Szeretetről nevezett
Miasszonyunk Nővérei (Soeurs de Notre-Dame de la Charité) közé, akik Tours-ban
menhelyet tartottak fenn. Ez a 17. században Eudes Szent János (lásd: A szentek
élete, 467. o.) által alapított kongregáció mindenekelőtt a bűnbánó nők,
bűnbeesettek és árvák közötti apostolkodásnak szentelte magát. Róza-Virginia
terve környezetében élénk ellenállásra talált. Időközben elvesztette a szüleit;
gyámja minden formában megtagadta a szerzetbe lépéshez az engedélyt. 1814 őszén
végre mégis engedett azzal a feltétellel, hogy nem tesz fogadalmat nagykorúsága
előtt.
1814-ben
Róza-Virginia belépett ,,A keresztény Szeretetről nevezett Miasszonyunk
Nővérei''-hez, 1815. szeptember 6-án beöltözött, majd 1817. szeptember 9-én
,,Szent Eufráziáról nevezett Mária'' néven fogadalmat tett. Az a ház, amelybe
belépett, nem tartozott a legjobbak közé: a kevés, többnyire idős nővér
teljesen a forradalom bénító ijedtségének a hatása alatt élt. Az utánpótlás
hiányzott, a bűnbánók közti apostolkodás pedig nagyon nehéznek mutatkozott,
mert csak kevés képzett munkatársuk volt. Mária-Eufrázia nővért csakhamar
újoncmesternővé nevezték ki, és mint ilyen erős tekintélyt szerzett, amely a
belőle áradó természetfölötti kisugárzáson nyugodott. Mélységes alázatossága
ellenére természetes és természetfölötti adottságai gyorsan az egész közösség
középpontjává tették. Már 1825. május 26-án - - nem tekintve fiatalságát, a
szükséges felmentéssel -- főnöknővé választották.
Erőteljes
vérmérséklete az addig hiányzó életerővel töltötte el a menhelyet; a ház vonzóereje
megnőtt, és sok fiatal lány kérte felvételét a kongregációba. Mária-Eufráziát
felkarolta és támogatta a papság és a város művelt lakossága. Egyik első önálló
létesítménye a Magdolnák szemlélődő életet élő közössége volt; a bűnbánókból
toborozta őket. Hasonló jellegű korábbi kísérletei, amelyeket más menhelyeken
valósított meg, csak nagyon mérsékelt eredményekkel jártak. Mária- Eufrázia
anya megértette: ha célhoz akar jutni, a legnagyobb mértékű követelményt kell
velük szemben támasztania. A Magdolnákat, akik a Kármel regulája szerint éltek,
teljesen elválasztotta a többi háztól; a siker teljes lett. Még előkelőbb
családokból való, feddhetetlen életű fiatal lányok is beléptek a Magdolnákhoz.
A
nővérek száma olyan mértékben nőtt, hogy más települések alapítására is kellett
gondolnia. 1829 májusában azt a javaslatot terjesztették a főnöknő anya elé,
hogy Angers-ben alapítson menhelyet. A helyi körülmények gondos vizsgálata
alapján már júniusban meg is érkezett ide néhány nővér kíséretében. Az első
idők nagy anyagi nehézségeit sikerült csökkenteni egy barátjának, de Neuville
úrnak önzetlen segítségével, aki megingathatatlan nagylelkűséggel egész
vagyonát ennek az intézetnek áldozta. A legsürgősebb kérdések megoldása után
Mária-Eufrázia anya visszatért Tours-ba, mert főnöknői hivatalának hatéves
ideje a végéhez közeledett. 1831-ben az angers-i ház főnöknőjévé nevezték ki;
az ugyanis addig alig fejlődött valamit. Mihelyt Mária-Eufrázia odament,
megváltozott ez az állapot. A nővéreket, a bűnbánókat, a Magdolnákat és az árva
gyermekeket külön közösségekbe fogta össze; később még más osztályokat is
csatolt hozzájuk: a ,,megőrzötteket, a ,,megszabadultakat'' és a
,,beavatottakat''. Ez utóbbiak e kori bűnbánó nők voltak, akik vonzódtak a
szerzetesi élethez, de nem merték vállalni a Magdolnák szigorú életmódját.
Számos novícia áramlott hozzá. Egyikük, egy fiatal özvegy, Cesbron de la Roche
vagyonával, kapcsolataival és képességeivel felbecsülhetetlen támaszt jelentett
a főnöknő számára.
A
Le Mans-i új alapítás 1833 áprilisában a főnöknőt belesodorta első vitájába.
Mindaddig a menhelyek teljesen függetlenek voltak egymástól, s ez a helyzet
súlyos hátrányokkal járt. Mária-Eufrázia anya elhatározta, hogy az angers-i
házat rendi szervezet központjává teszi, s a jövő mutatja majd meg, hogy helyes
volt-e ez az elgondolás. Ez a döntése először is a többi menhely részéről
támasztott nehézségeket; szemére vetették ugyanis, hogy idegen jogokhoz akar
nyúlni, a maga számára pedig tekintélyen alapuló helyzetet kíván teremteni.
Évekig tartó vitára került sor az eudista atyákkal, s nézeteltérése támadt a
tours-i érsekkel is. Eközben az angers-i püspök támogatásával sikerült két új
alapítást életre hívnia Poitiers-ban és Grenobleban. 1834-ben egy új incidens a
Le Mans-i ház elszakadásához vezetett. A főnöknő anya Rómához fordult, a jámbor
Carlo Odescalchi (1786--1841) bíboroshoz, aki jóindulattal viseltetett iránta.
Egy 1835. január 16-án kiadott szentszéki dekrétum szerint Angers lett a
központja a Jó Pásztor Szeretetéről nevezett Miasszonyunk nővérei
kongregációjának, amelynek védnökévé hamarosan kinevezték Odescalchi bíborost.
Az új alapítások tovább szaporodtak, és a főnöknőt állandó utazásra
kényszerítették, útjait azonban májbaja egyre nehezebbé tette. A kongregáció
1841-ben már huszonhat házat számlált Franciaországban, Belgiumban,
Németországban, Angliában és Itáliában.
A
főnöknő anya utolsó éveit is beárnyékolta még egy hosszan elnyúló vita.
1841-ben msgr. Angebault, egy makacs breton és megrögzött gallikán lett Angers
püspöke. Az a tudat, hogy egyházmegyéjében olyan kongregációt kell megtűrnie,
amelyet egy római bíboros vezet, elviselhetetlennek tűnt számára; önmagát
akarta általános szuperiorként elismertetni. Szűnni nem akaró viszálykodás tört
ki, mely még a főnöknő anya halála után is folytatódott.
1845.
április 14-én megjelent egy római dekrétum, amely nem adott igazat a püspöknek.
Ennek azután ideiglenesen nagyon hátrányos következményei lettek a kongregáció
utánpótlására nézve. A főnöknő azonban folytatta utazásait és új alapításait.
1847 februárjában abban az örömben volt része, hogy Párizsban találkozott Barat
Szent Magdolna- Zsófiával (lásd: 285. o.) és Boldog Javouhey Anna-Mária (lásd:
375. o.) anyával. 1852-ben a kormányzat hivatalosan elismerte kongregációját.
Az alapítások növekvő száma miatt kongregációját öt tartományra osztotta, s
mindegyiknek tartományi főnöknője és saját noviciátusa lett. A házak száma most
már ötvenháromra emelkedett; közülük huszonnégy volt Franciaországon kívül.
1867
májusában egy tüdőgyulladás csaknem teljesen mozgásképtelenné tette. 1868.
április 24-én halt meg nagy fájdalmak közepette, rákban. 1933. április 30-án
boldoggá, 1940. május 2-án pedig szentté avatták.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése