Christus vivit – III. rész: Karikatúrák helyett sokszínű keresés
Április 2-án a Szentszék Sajtótermében bemutatták Ferenc pápa „Christus vivit” (Krisztus él) kezdetű, fiataloknak szóló apostoli buzdítását, melynek ismertetésére Görföl Tibort, a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola oktatóját kértük fel. Elemzését több részben adjuk közre.
A 2018.
október 3. és 28. között a fiatalok, a hit és a hivatás kérdéseiről tanácskozó
püspöki szinódus után Ferenc pápa Gyümölcsoltó Boldogasszony ünnepén, 2019.
március 25-én a loretói kegyhelyen írta alá Christus
vivit, azaz Krisztus
él kezdetű
apostoli buzdítását, amelyet főként a fiatalokhoz, de természetesen Isten egész
népéhez is intézett.
Annak
köszönhetően, hogy a Christus vivit kezdetű apostoli
buzdítás a kendőzetlen valóságot állítja olvasói elé, s egyensúlyt tud
teremteni a szokatlanul felrázó erejű intések és a nyugodt szemlélés (főként
Jézus szemlélése) között, nem elképzelhetetlen, hogy lesznek fiatalok, akik az
utolsó három fejezetet is készek lesznek áttanulmányozni. Ugyanakkor a fiatalok
pasztorációjáról (202–247), a hivatásról (248–277) és a szellemek
megkülönböztetéséről (278–298) szóló fejezetek már inkább felelős egyházi tevékenységet
végző felnőttekhez szólnak, s ritkábban is szólítják meg közvetlenül a
fiatalokat.
A három
fejezet egyszerre tanúskodik Ferenc pápa valóságérzékeléséről, jezsuita
identitásáról és a néphez való közelségéről – három olyan vonásról, amely
látszólag nehezen egyeztethető össze, ebben a sok szempontból formabontó
pápában mégis meggyőző egységbe kerül egymással. A 7. fejezet nyomban a
valósággal szembesít minket. Nem csak azzal, hogy a bevett struktúrákban a
fiatalok sokszor nem találnak választ a kérdéseikre, s ezért inkább új
közösségeket hoznak létre maguknak, de azzal is, hogy az alapvető
intézményeknek számos tekintetben önkritikát kell gyakorolniuk, főként a
katolikus iskoláknak (221), mert a lelkipásztori tevékenységet hajlamosak a
hitoktatásra korlátozni, elzárkózó „bunkerré” változnak, s nem nyújtanak
lehetőséget a hívő tapasztalat elsajátítására. Ugyanilyen probléma,
hangsúlyozza a pápa, hogy az Egyház ügyének nagy nehezen megnyert fiatalok
kezdeti lelkesedését sokszor lehűti, sőt kioltja az a tanítás, amelyen kívül
mást nem mindig tudnak kínálni nekik: az Egyház társadalmi tanítása, a házasság
előtti tisztaság, a házasságkötés és a családtervezés hamar „unalmassá” (212)
válik a fiataloknak. Ezek természetesen fontos témák, de ha elszakadnak a hívő
élet nagy egészétől, elvesztik életerejüket, és ugyanúgy az ifjúsági
lelkipásztorkodás „karikatúrája” (221) lesznek, mint a steril iskolák.
A 7.
fejezetnek több csúcspontja is van. Az egyik a 216. pont, ahol Ferenc pápa
korunk árváiról beszél, azokról a gyermekkorú, fiatal és felnőtt árvákról, akik
nem részesülnek szeretetben és figyelemben. Olyan emberekről, akik a szüleik és
nagyszüleik ellobbant álmai után hátramaradó hamvak között nőttek fel, s ezért
nincs erejük ahhoz, hogy elviseljék a nagy célok és eszmények lobogását. Nekik
olyan új helyekre van szükségük, ahol szívélyes befogadást élhetnek át. A másik
csúcspontot a „népközeli” lelkipásztorkodásról szóló pontok alkotják (230–238).
Ferenc pápa arra int, hogy a fiataloknak sokszor már eleve megvannak a saját
vezetőik, akiket az Egyháznak nem szabad korlátozásokkal és megkötésekkel
sújtania, hanem teret kell adnia a Szentlélek karizmáinak. Az ilyen fiatalok
olyan nyitott tereket tudnak létrehozni, ahol helyet találhatnak maguknak a
nyitott szellemű (és nem feltétlenül katolikus identitású) fiatalok, mert nem
bezárkózó körökre lelnek, hanem a fiatalok számára vonzó életre. Az ilyen
fiatalok számára pedig sokszor vonzóak a népi vallásosság formái, például a
zarándoklatok (238), amelyekkel érdemes élni.
A dokumentum
mindeközben kiegyensúlyozottságra törekszik. Lehetetlen nem észrevenni, hogy
miközben arról beszél, mennyire nem kérnek a fiatalok a pasztorális tervekből
és a kiszámítható menetrendekből (204), számba veszi azokat a területeket, ahol
életszerű lehet a fiatalok pasztorációja (212); miközben a fiatalok karizmáit
dicséri, a felnőtt kísérés fontosságát is hangsúlyozza; s miközben a hívő
tapasztalat nélkülözhetetlenségére mutat rá, a kulturális képzést is
középpontba állítja. Sokat elárul Ferenc pápáról, hogy milyen sorrendben szól
azokról a területekről, amelyeken növekedni tud a fiatalok keresztény
érettsége: csend és imádság, mások szolgálata, művészet, sport, természet
(224–228).
Egészen
természetes, hogy a hivatásról és a megkülönböztetésről szóló két utolsó
fejezetben már Ferenc pápa jezsuita látásmódja is nagymértékben érvényesül – de
nem csak az. Kifejezetten szóba kerül ugyanis az ifjúsági szinódusra beérkezett
vélemények összeredménye a hivatással kapcsolatban: a fiatalok szerint a
legégetőbb kérdést e téren a család és a munka jelenti. De a II. vatikáni
zsinat szellemisége is eleven erővel jelentkezik, hiszen a dokumentum az
életszentségre szóló egyetemes keresztény hivatásra, a zsinat egyik nagy és
üdítően friss témájára helyezi a hangsúlyt, mégpedig a Christus
vivit korábbi jézusi szakaszaival összhangban a Jézussal való
barátság formájában. Ebben a fejezetben nem találunk olyan szakaszt, amelyben
Ferenc pápa tekintete türelmesen elidőzne Jézus alakjánál, találunk viszont egy
különösen szép pontot, amelyben magáról Jézus tekintetéről esik szó: Jézus ma
is közöttünk jár, mint egykor Galileában, a mi utcáinkon sétál, meg-megáll, és
sietség nélkül a szemünkbe néz – mi viszont állandó sietségünkben csak nehezen
tudjuk viszonozni a tekintetét, s csak bajosan halljuk meg a hívását (277).
Jóllehet
érdemes hallgatni rá, mert útmutatásával nem tönkretenni akarja az embert,
hanem a valódi élethez segíteni. A fiatalokhoz intézett szavaiban Ferenc pápa
rendkívül szerencsésen ötvözi a modern élet kifejezéskészletét és a teológiai
nyelvezetet. Figyelmeztetése szerint az emberhez intézett isteni hívás nem
letölthető program, nem applikáció, hanem a szeretet jegyében álló isteni
történetben kíván részt adni, egy olyan történetben, amely összefonódik az
ember saját élettörténetével (252). Mivel történetről van szó, nem lehet minden
részletét előre tudni, inkább egyetlen nagy irányt kap annak az élete, aki
követni meri Isten hívását, s olyan folyamat kezdődik meg, amelynek során ki
tudja bontakoztatni egész valóját (254).
A
„karikatúrák” ismeretében az olvasó fellélegezhet, amikor látja, hogy a
családdal kapcsolatban a szexualitás dicsérete csak kevés helyet foglal el
(261), és igazi erő inkább azokat a mondatokat tölti meg, amelyekben Ferenc
pápa a szeretet és a szerelem szenvedélyességéről beszél. Az igazi szeretet és
az igazi szerelem mindig szenvedélyes, kiáltja szenvedélyes szavakkal a Christus
vivit, merjetek hát házasságot kötni, fiatalok, ne hagyjátok, hogy
a zabolátlanság vagy a tunyaság elorozza tőletek a nagy szerelmet, legyetek
forradalmárok, és ússzatok szembe az árral, azaz merjetek hűségesek lenni és
kitartani egyetlen ember mellett (263–264). De a munka világában se adjátok fel
álmaitokat, s bár nem gondolhatjátok, hogy munka nélkül is lehet élni, ne temessétek
el vágyaitokat, ha nem kapjátok meg azonnal azt a munkakört, amit szeretnétek
(272). Szintén a nagy eszmények vállalására biztató bölcsesség nyilatkozik meg
abban a figyelmeztetésben, mely szerint minden keresztény fiatalnak el kell
gondolkodnia a papság és a szerzetesség lehetőségén – más szóval minden
fiatalokkal foglalkozó keresztény felnőttnek fel kell tennie azt a kérdést az
ifjaknak, nem kellene-e papi vagy szerzetesi életet élniük (274). E nélkül
nyilván csonka és torz lenne a keresztény hivatásról rajzolt kép.
A
mindössze húsz pontból álló 9. fejezetben igazi „jezsuita” témához, a szellemek
megkülönböztetéséhez érkezünk. A fejezet részben azért rövid, mert a Gaudete
et exsultate már alkalmat adott Ferenc pápának arra, hogy kifejtse
idevágó elgondolásait, részben pedig azért, mert a következő püspöki szinódus
ezen a vonalon fogja folytatni a reflexiót. Ennek ellenére a szöveg lendülete
nem törik meg. Az előző fejezethez visszakapcsolódva kiemeli, hogy a hivatás
nemcsak magát az egyént érinti, hanem elsődlegesen másokra, mások javára
irányul, s ezért nem pusztán arra a kérdésre kell választ találnia a hivatását
kereső fiatalnak, hogy „ki vagyok én”, hanem arra is, hogy „kiért vagyok én”
(286). Az egész dokumentum jézusi lehorgonyzásának megragadó jele, hogy Ferenc
pápa kiemeli: a jézusi hívás mindig egy barát hívása, aki azzal, amit adni
kíván az embernek, belsőleg boldoggá akarja tenni és mindennél nagyobb
lelkesültséggel akarja eltölteni (287–290). Azért, mert a hivatás mindig az
ember egész életéhez van szabva. Végül a jezsuita hagyomány gazdag
eszköztárából olyan megfontolások kerülnek egymás mellé, amelyek arra mutatnak
rá, mire kell figyelnie azoknak, akik segíteni próbálnak a fiataloknak
hivatásuk megtalálásában.
„Kedves
fiatalok, örülni fogok, ha látom, hogy gyorsabban haladtok, mint azok, akik
lassúak és félelmekkel teltek. […] Az Egyháznak szüksége van a ti
lendületetekre, intuícióitokra, hitetekre. Szükségünk van minderre! És ha
eljuttok oda, ahova mi még nem érkeztünk meg, kérlek, várjatok be minket
türelmesen.” Így fejeződik be a Christus vivit hosszú okfejtése. A
buzdításokból és lelkesítő bátorításokból, a türelmes szemlélődésekből és
teológiai fejtegetésekből, a korunk tényleges állapotát bemutató leírásokból és
a nagy valóságismeretről tanúskodó figyelmeztetésekből olyan fiatalok eszményi
képe rajzolódik ki, akik Jézus barátságában gyökerezve, az egyoldalú és
hatalomra törekvő propagandától védve, a világ tényleges helyzetét ismerve
szeretnek élni, szenvedélyesen szeretnek élni, s tudnak támaszkodni az idősek
bölcsességére. Sokszínű útkeresésük nem pasztorális terveket kíván, hanem
önálló karizmák éltetik, s csak így járulhatnak hozzá ahhoz a „csodálatos
poliéderhez” (207), amely maga a Katolikus Anyaszentegyház.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése