LABRE SZENT BENEDEK-JÓZSEF
zarándok
*Amettes,
1748. március 26. +Róma, 1783. április 16.
Benoit-Joseph
Labre 1748. március 26-án született Artois-ban, Amettes faluban. Szülei,
Jean-Baptiste és Anne-Barbe Grandsire szerény birtokukon gazdálkodtak, s
emellett egy kis rövidáru-kereskedést is vezettek. A család mélységesen hívő
életet élt. Tizenöt gyermekük közül Benedek volt a legidősebb. Az amettes-i
falusi iskolában, majd később a szomszédos Nédon mezőváros iskolájában csupán
gyenge képzettséget szerzett. Szokatlanul szelídnek és alkalmazkodónak, egyben
hallgatagnak ismerték. Rendkívül jámbor volt. Amikor tizenkét éves lett,
magához vette nagybátyja, François Labre, aki az Amettes-től mintegy húsz km-re
levő Erin plébánosa volt. Itt járult 1761. szeptember 4-én elsőáldozáshoz és
bérmáláshoz. Nagybátyja ezután latinra tanította, Benedek azonban csak közepes
tanulónak mutatkozott. Az imádság és a szemlélődő élet vonzotta, a tanulás
iránt nem volt érzéke, még kevésbé mutatott hajlandóságot a papi hivatás iránt.
Később nagy érdeklődéssel olvasta az oratoriánus Jean Lejeune (1592--1672)
prédikációit, amelyek teljesen a janzenista ridegség szellemét lehelték és mély
hatást gyakoroltak rá. Hasonlóképpen behatóan foglalkozott a domonkos Granadai
Lajos (1504--1588) misztikus írásaival, és megtanulta, hogy egész életén át
nagyra becsülje őt.
Magányosságra
hajlamos temperamentumát egyre alkalmatlanabbnak érezte a világban való életre.
Azon a napon azután, amelyen hallgatta nagybátyjának egy vendégét, aki
elbeszélte a nagy trappista kolostor (Grande Trappe) életét, úgy hitte, hogy
végre rátalált az útjára. Nagybátyja is, szülei is ellenezték azt a kívánságát,
hogy trappista legyen, így hát jól-rosszul folytatta tanulmányait, míg
nagybátyját 1766-ban el nem ragadta egy pestisjárvány. Ezt követően néhány
hetet a szüleinél töltött, majd rábízták anyai nagybátyjára, Jacques Vincent-
ra, egy szent életű papra, aki káplán volt Conteville-ben, és mélységesen
megragadta unokaöccse lelkét. Miután hiábavaló látogatást tett
Val-Sainte-Aldegonde karthauzi kolostorában, nagybátyja közvetítésével 1767-ben
a Montreuil-sur-Mer közelében levő Neuville karthauzi kolostorában
próbálkozott. Itt is visszautasították, mivel nem találták kielégítőnek
képzettségét. Ekkor egy ideig Ligny-les-Aire egyházi iskolájába járt, majd
ismét megkísérelte Neuville-ben, hogy beléphessen a karthauziak közé. Megint
kudarc érte. Nyugtalanságoktól és kétségektől marcangolva hat hét múlva arra
kényszerült, hogy visszatérjen családjához. Jövője homályosabbnak tűnt előtte,
mint bármikor, mert továbbra is hiányzott az a képessége, hogy alkalmazkodni
tudjon a világban való élethez. 1767 novemberében a Grande Trappe-ban kérte
felvételét, ám ott is visszautasították; ezúttal azért, mert még nem töltötte
be huszonnegyedik évét. A boulogne-i de Pressy püspök tanácsára, akivel egy
misszió alkalmával ismerkedett meg, újból kísérletet tett a neuville-i
karthauzi kolostorban, de sikertelenül. Elhatározta, hogy nem kerül még egyszer
övéi szeme elé; ismételten a Grande Trappe-ba ment, de felvételét ezúttal is
elutasították. 1769 novemberében a Moulins közelében levő Sept-Fonds-ban végre
felvették a trappisták a noviciátusba.
Néhány
hónapi megnyugvás után belső bizonytalankodása olyannyira elhatalmasodott, hogy
belebetegedett. 1770 júliusában el kellett hagynia a noviciátust; lassanként
kezdte megérteni: egészen egyéni hivatása az, hogy ,,ide-oda bolyongó''
feltétlen önkiüresítésben éljen. Egy ismeretlen pap, akivel később találkozott,
megerősítette szándékában.
Így
hát tudatosan és világos szándékkal magára vette a nyomorúságos, lerongyolódott
csavargó életét, abban a meggyőződésben, hogy ez számára az üdvösség egyéni
útja, melyen haláláig ki kell tartania. Ettől kezdve szüntelenül zarándokként
bolyongott Európa útjain, kegyhelytől kegyhelyig; csak csekély alamizsnát
fogadott el, hogy éhen ne haljon és meg ne fagyjon. Elutasított minden
lehetőséget, hogy bárhol is letelepedjék. A rendelkezésünkre álló bizonyítékok
csekély és pontatlan volta sajnos alig nyújt lehetőséget arra, hogy vándorlásai
útvonalát követhessük. Úgy látszik, hogy útjait terv nélkül, teljesen
önkényesen választotta meg. A hagyomány így közli, hogy merre haladt át: Sept-
Fonds-ból való útnak indulása után Paray-le-Monial kórházába fogadták be;
ezután pedig Lyonon át Itáliába ment. A Piemontban levő Chieriből írta 1770.
augusztus 31-én utolsó levelét hozzátartozóinak. Felkereste Loretót és Assisit,
majd decemberben Rómába érkezett. Sokáig tartózkodott itt anélkül, hogy valahol
is véglegesen megtelepedett volna. Megszerette Rómát, amelynek templomai és
szent helyei határtalan területet kínáltak jámbor gyakorlatai számára. Nehézség
nélkül el tudott tűnni a római koldusok tömegében. Ezenkívül elég menedékhelyet
is talált itt. Miután egy ideig valami barlangfélében lakott a Quirinal
közelében, a Kolosszeum egy falmélyedésében talált menedéket. Az volt akkoriban
mindenféle elhagyatott és nyomorult menedékhelye. 1771 tavaszán újból vándorolni
kezdett, ezúttal Dél-Itáliába. 1772 elején több hetet töltött Nápolyban, majd
onnan is tovább indult március közepén. Miután májusban visszaérkezett Rómába,
Spanyolországba indult, s elzarándokolt Compostellába és Burgosba. Ezt követően
a Provence-ban, majd 1774 húsvétján ismét Rómában találjuk. A következő éveket
más zarándokutak töltötték ki, ezek időbeli sorrendje azonban alig ismeretes.
Bizonyos csak az, hogy többször is elzarándokolt Loretóba, és Németországban is
hosszú vándorutakat tett. 1776 őszétől hosszabb ideig Rómában időzött. Utolsó
loretói zarándokútjára 1782 márciusában indult; teljesen kimerülve ment onnan
tovább, s megjósolta közeli halálát.
Szentsége
átsugárzott ócska, piszkos ruháján. Az utcagyerekek gyakran követték gúnyos
kiáltozásaikkal, de mind több olyan ember akadt, aki nyomorúságában is
felismerte a szentség fényét. Sohasem esett abba a kísértésbe, hogy más
elfoglaltságot keressen magának, vagy hogy bevonuljon valamilyen szerzetbe.
Csodákat és rendkívüli jelenségeket is tulajdonítottak neki. Feltételezhetjük,
hogy igen nagy fokban tapasztalta meg az Istennel való misztikus egyesülést;
bizonyosat azonban nem tudunk róla, csak néhány jelre vagyunk utalva. A
hihetetlenül primitív életkörülmények tönkretették Benedek egyébként sem igen
ellenálló szervezetét. Visszatért Rómába, s 1783 elején megbetegedett, de még
így sem mondott le arról, hogy körbejárja a templomokat. 1783. április 16-án,
nagyhét szerdáján az utcán összeesett. Egy közeli házba vitték, s ott estére
meghalt. Már másnap reggel így kiáltoztak a gyerekek Róma utcáin: ,,Meghalt a
szent!'' A tömeg áramlott a halottasházhoz, majd hosszú időn át a sírjához.
Boldoggá avatási eljárása nagyon hamar megkezdődött, de a politikai események
miatt elhúzódott, és csak 1859-ben fejeződött be.
1881.
december 8-án avatták szentté.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése