Krisztus közel van hozzánk! – Krizmaszentelési szentmise a Szent István-bazilikában
Erdő Péter bíboros, prímás a budapesti Szent István-bazilikában mutatott be krizmaszentelési szentmisét április 18-án, nagycsütörtökön. A hagyományoknak megfelelően, a homíliát követően a főegyházmegye lelkipásztorai megújították a felszentelésükkor tett papi ígéreteiket.
Erdő
Péter bíboros Michael August Blume SVD érsekkel, apostoli nunciussal, az
Esztergom-Budapesti Főegyházmegye segédpüspökeivel, papjaival és szerzetes
papjaival mutatta be a szentmisét, amelyen részt vettek a főegyházmegye
diakónusai és számos hívő is.
Nagycsütörtök
este a harangok Rómába mennek – tartja a mondás. A krizmaszentelési szentmise
előtt viszont a belvárosban járó ember jogosan úgy érezhette, az Egyház papjai
mind a bazilikába mennek. A zebránál az átkelésre várva egyszerre legalább tíz
reverendás férfi gyűlt össze, akik beszélgetve tartottak a szertartásra. A
belvárost járó turisták fényképezték őket, a húsvéti ajándékokat és
élelmiszereket őrült izgalommal vásárlók némi értetlenséggel szemlélték e
látványt.
Elgondolkodtam:
hányan vannak vajon közülük, akik tudják, hogy a negyvennapos böjti idő a
végéhez közeledik a keresztény hívők számára? Vajon hányan tudják, mi a szent
három nap? Vajon hányan tudják, hogy szerte a világban, a püspöki
székesegyházakban nagycsütörtök délelőtt olajszentelési misét tartanak, este
pedig minden templomban az utolsó vacsorára, az Oltáriszentség és az egyházi
rend alapítására emlékeznek?
Nem
tudom minderre a választ, de a pár perces séta elgondolkodtatott: vajon én a
negyven napot miként töltöttem? Megtartottam az elején tett ígéreteimet?
Felkészültem a húsvét igazi megünneplésére? Nem merem leírni a választ…
A
bazilikába lépve a főhajó első fele már szinte tele volt az egyházmegye papjaival,
a hátsó fele pedig a világi hívekkel. A szentmise kezdetén az asszisztencia
után bevonuló papokat követte a nuncius, az egyházmegye segédpüspökei, végül a
főcelebráns bíboros.
A
köszöntés után Erdő Péter e szavakkal fordult a hívek felé: nagycsütörtök van,
az olajszentelési szentmisét végezzük. Ilyenkor a püspök, a papság és az egész
hívő közösség egységét ünnepélyesen kifejezzük. A szentelt olaj és maga az
Eucharisztia, amelynek majd ma este az alapítását ünnepeljük egyetlen
közösséggé, egyetlen családdá fog össze minket. Itt, az egyházmegyében most
látható módon is, de az egész Világegyházban is. Ennek a testnek nem szenvedhet
egyetlen tagja sem úgy, hogy ne szenvedjen vele együtt a többi is, és nem
örvendhet, nem élheti át az áldásnak, sikernek a pillanatait egyetlen tagja sem
úgy, hogy ne örvendjen vele együtt az egész Egyház. Amikor most majd megújítjuk
papi ígéreteinket, gondoljunk arra, hogy egymással szorosan összetartozunk,
mert mindannyian Krisztus munkatársai lettünk az egyházi rend szentségében.
A
templomba rendszeresen járó hallhatta, hogy az énekek és a szentmisén a hívek
által mondott válaszok különös erővel zengtek a templomban – a papság énekelte,
mondta most azokat is. Nyugodtan szégyenkezhetünk hát mi, hívek, hiszen sokszor
alig-alig hallani a szertartásokon hangunkat, válaszainkat.
Az
olvasmányok és az evangélium felolvasása után következett Erdő Péter homíliája,
melyet teljes terjedelmében közlünk.
Főtisztelendő apostoli nuncius úr, kedves testvéreim a püspöki és papi rendben, kedves diakónus testvéreim, Krisztusban kedves testvérek!
Főtisztelendő apostoli nuncius úr, kedves testvéreim a püspöki és papi rendben, kedves diakónus testvéreim, Krisztusban kedves testvérek!
Egyházunk
egyik legrégibb szertartása az olajszentelés. Már a Traditio Apostolica néven
ismert ősi egyházi rendtartásban ezt olvassuk: „Ha valaki olajat ajánl fel, a
püspök ugyanúgy adjon hálát, mint a kenyér és a bor felajánlásakor, bár nem
ugyanazokkal a szavakkal, de ugyanolyan értelemben. Ezt mondja: Amiként ennek
az olajnak a megszentelésével, amellyel felkented a királyokat (1Kir 1,39; 2Kir
9,6), a papokat (Lev 8,12–30) és a prófétákat (1Kir 19,16; Ez 29,7), üdvösséget
adsz, Istenünk azoknak, akik ezt használják és megkapják, úgy hozzon ez az olaj
megerősödést azoknak, akik megízlelik, és üdvösséget azoknak, akik használják”
. A mediterrán világban különösen nagy a szerepe az olajnak a mindennapi
életben, de a szent szertartásokban is. A felkenés a lélek különleges
ajándékát, vagy akár magát a Szentlelket közvetíti. A püspökök és áldozópapok
tisztségét pedig már nagyon korán úgy tekintették, mint részesedést Krisztus
papságában. A püspökökről és a diakónusokról úgy tartották, hogy ők látják el a
próféták és a tanítók szolgálatát.
A IV.
század végére már az is világos, hogy krizmát csak a püspök szentelhet, de a krizmával
való megkenést, így a bérmálást a püspök megbízásából a papok is
kiszolgáltathatják. Fontosnak tartották, hogy a püspök a húsvét előtti időben
szentelje meg a krizmát, hogy azt a diakónusok elvihessék a távolabb levő
templomokba úgy, hogy a szentelt krizma húsvét napjára megérkezzen.
Kedves
paptestvérek! Megkaptuk a Szentlélek ajándékát, bemutathatjuk a szentmisét,
kiszolgáltathatjuk a szentségeket és taníthatunk a Lélek erejében. De hogyan
legyünk próféták a mai világban? Sokszor úgy érezzük, hogy csökken az
érdeklődés, hogy szétszórtság vesz minket körül, hogy magunkban is küzdenünk
kell a lelkesedésért. És mégis: Krisztus erejére, világosságára a világnak ma
talán jobban szüksége van, mint bármikor. Az emberiség olyan vadul fogyasztja a
természetnek azokat az ajándékait, amelyektől az élete függ: a termőtalajt, az
ivóvizet, a tiszta levegőt, hogy ebbe sokan már belegondolni se mernek. Mintha
recsegnének-ropognának a társadalmak eresztékei is. A tudás átadásának módja, a
körülöttünk levő világ megértése komoly válságba került. Ha száz évvel ezelőtt
sokan büszkén azt mondhatták, hogy minden lényeges dolgot tudunk a
természetről, ma sokkal inkább úgy érezzük, hogy a valósághoz képest szinte
semmit sem tudunk. Amit pedig tudunk, az egy nagyon szűk tudományos elitnek,
vagy talán már csak a gépeknek hozzáférhető, az átlagember pedig mindezt már
felfogni sem képes. Márpedig a helyes élet útját a valóság alapján kell
keresnünk és megtalálnunk. Az erkölcs nem választható el a világnézettől.
Prófétai küldetésünk elsősorban azt kívánja, hogy hitünk alapvető igazságairól
tanúságot tegyünk. Ennek alapján találhatunk rá a helyes cselekvés útjára.
Köszönetemet
fejezem ki minden püspök- és paptestvéremnek, minden kedves diakónusunknak az
áldozatos és alázattal vállalt szent szolgálatért, a hűségért, azért, hogy
Krisztust közvetítik az emberek felé. Ha máskor nem, a mai ünnepen, amikor este
már az utolsó vacsorára emlékezünk, kérdezzük meg magunktól, hogy miért vagyunk
papok.
Három
fiatal jött be a sekrestyébe egy szombat esti szentmise után. Egy barátjuk
kedvéért voltak ott. Azelőtt soha nem jártak hozzánk. Rácsodálkoztak arra, amit
itt láttak. Az egyik nagyon egyszerű volt, talán butának is mondhatnám. „Mi
ez?” – kérdezte. A másik gonoszkodó volt, finoman ellenséges. „Minek ez az
egész?” – ezt morogta. A harmadik értelmesnek tűnt. Nyitott tekintettel
kérdezte: „Miért van ez?”
Az első
kérdésre nem lehetett igazán felelni. Minden meghatározás gyengének és
halványnak tűnik, vagy olyan elméleti, hogy a kívülálló nem tud vele mit
kezdeni. A második kérdés valójában nem is kérdés, hanem válasz: Nincs szükség
az egészre. Meg kell szüntetni. El kell törölni! Csak a harmadik kérdésre
lehetett válaszolni.
Igen,
azért történt, amit ma este átéltünk, mert atyáink és őseink a hitben ott,
Jeruzsálemben együtt voltak a názáreti Jézussal. Uruknak és Mesterüknek mondták
őt. Ő pedig az utolsó estén, mielőtt elfogták, elítélték és keresztre
feszítették, együtt evett tanítványaival. Kenyeret vett a kezébe és azt mondta:
Vegyétek, egyétek, ez az én testem. Ugyanígy kezébe vette vacsora után a borral
telt kelyhet és azt mondta: Igyatok ebből mindnyájan! Ez az én vérem kelyhe, az
új szövetségé, mely értetek kiontatik a bűnök bocsánatára.
És a
tanítványok érezték, hogy itt valami titokzatos dolog történt. Valami, ami
nagyobb, mint mi vagyunk. Valami, amit újra és újra ismételni kell, hogy
megjelenjen közöttünk az Esemény, az egyszeri, a megismételhetetlen, az erőt
sugárzó. Mert a Mester testét átszegezték, vérét kiontották, de harmadnap
feltámadt a halálból.
Ezért
égnek hát a gyertyák, ezért hangzanak el újra és újra a szavak családi
otthonokban, fényes templomokban, börtönökben és munkatáborokban, titokban és
nyilvánosan. Mi, papok pedig ezért vagyunk.
* * *
A
szentbeszéd után következett a papi ígéretek megújítása, melynek során a püspök
kérdésére, többek közt, hogy akarnak-e Jézus Krisztussal egyre szorosabban
összeforrni, önmagukról lemondva hozzá hasonlóvá lenni, a megváltás hűséges
szolgáiként az Eucharisztia szent áldozatát bemutatni, Isten igéjét hirdetni,
Krisztust, mint a Pásztort követni, a papság egyszerre válaszolta: akarjuk.
A
bíboros főpásztor a világi hívekhez fordulva arra kérte őket, hogy imádkozzanak
papjaikért, árassza el őket az Úr bőséges kegyelmével. A megújított papi
fogadalmak és a hívekhez intézett kérés után Erdő Péter bíboros elé vitték az
előkészített edényekben lévő olajakat, aki megszentelte a krizmát, a betegek és
a keresztelendők olaját.
A
szentmise záróáldása előtt Erdő Péter bíboros néhány szóval megemlékezett arról
a tragikus eseményről, hogy a nagyhét első napján pusztító tűz tette tönkre a
párizsi Notre-Dame székesegyházat. A főpásztor elmondta: a tűzben többen látni
vélték Krisztus alakját. Hozzátette: az első keresztény vértanúk szenvedését a
leírások szerint csodák kísérték. Amikor nagy bajban vagyunk, Krisztust közel
érezhetjük magunkhoz. Az idősebbek ezt megtapasztalhatták az Egyház nehéz
időszakában is. Kérjük tehát Urunkat, Jézus Krisztust, hogy
megpróbáltatásainkban ma is legyen mellettünk!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése