Nagyszombat
A virrasztás a hűség és állhatatosság kifejezése az élő Isten
iránt, tehát alapvető evangéliumi magatartás. A Húsvét éjszakai virrasztás
„minden vigíliának anyja”, a Szent Háromnap csúcspontja. Ezért semmiféle
úgynevezett lelkipásztori szempont nem indokolhatja, hogy ezt a szent
virrasztást délutáni vagy kora esti időpontban tartsák, amikor a nap még
jócskán fenn van az égen – ebben az esetben nem is lehet virrasztásról
beszélni.
A szertartás a templomon kívül, a tűzoltárnál kezdődik. A tűzoltárt
a szabadban állítják fel, ezzel is jelezve, hogy Urunk megváltó áldozata és
dicsőséges feltámadása nem szakrális helyen történt, hanem a profán térben,
amely éppen őmiatta vált szentté. A tűz megáldása után az új tűz fényével vonul
be az ünneplő közösség a templomba, halad végig a sötét templomhajón, míg a
fény a szentélybe nem ér, s a gyertyát vivő diakónus háromszor egyre magasabb
hangon énekli: „Krisztus világossága!” A lucernárium csúcspontja a Húsvét
örömének meghirdetése, az Exsultet eléneklése. Az esztergomi rítus szerint
ennek a hatalmas áldó imádságnak a keretében, az éneklést bizonyos pontokon
megszakítva, a hívek szeme előtt „szerelte fel” a diakónus a húsvéti gyertyát:
elhelyezte rajta a öt aranyozott tömjénszemet, rákarcolta az évszámot, az Alfát
és az Ómegát – kifejezve ezzel, hogy Krisztusé az idő és az örökkévalóság –,
majd megáldotta, megtömjénezte és meghintette szenteltvízzel, s kezdte osztani
róla a fényt a híveknek. Mire az Exsultet éneklése véget ért, az egész templom
gyertyafényben úszott. Ez az ősi magyar hagyományt őrző megoldás nem nehezen
kivitelezhető, ugyanakkor a mai gyakorlatnál sokkal látványosabb, drámaibb,
kifejezőbb.
Az olvasmányokat már a Krisztus világosságába vetett hit fényében
olvassuk. Felidézzük Isten csodálatos tetteit, melyet az üdvösségtörténet
folyamán végbevitt: a teremtést, Izrael kiválasztását, az egyiptomi fogságból
való szabadulást, vagyis az első húsvétot, a próféták jövendöléseit, egészen a
beteljesedésig, a keresztség szentségének kiszolgáltatásáig. A mai éjszaka egy
titokzatos emmauszi út, ahol nem egyetlen szentírási szöveg ragyog fel az
éjszakában lámpásként, hanem egyszerre az egész ószövetségi Szentírás fénybe
borul a feltámadt Krisztus jelenléte miatt, aki Mózesen kezdve valamennyi
prófétánál megmagyarázza, ami az Írásokban őróla szól. Csak a Krisztusba vetett
hit fényénél és a kenyértörés eucharisztikus valóságában érthető meg mindez, s
válik nyilvánvalóvá: „Hát nem ezeket kellett elszenvednie a Messiásnak, hogy
bemehessen dicsőségébe?”
Az ősegyház Krisztus feltámadását a legérzékelhetőbben a keresztség
Húsvét éjszakai ünnepi kiszolgáltatásában élte át. A negyvennapos felkészülés
után íme, most elérkezett a szent pillanat, hogy a keresztelendők
beletemetkezzenek Krisztus halálába, eltemetvén a régi embert, és vele együtt
feltámadjanak az új életre. A liturgia mindig a teljes Egyház cselekvése.
Nemcsak a földi, a még zarándokúton járó Egyház, hanem a mennyei, a dicsőséges
Egyház is velünk együtt ünnepel. A Mindenszentek litániáját énekelve az Egyház
teljessége borul le a Szentháromság egy Isten előtt, és könyörög a
keresztelendőkért.
Igen kifejező a régi esztergomi szertartásrendben, hogy nem az
Evangélium, hanem éppen az új, a beteljesedett életről szóló olvasmány után
következett az életfakasztó forrás megnyitása, a keresztvízszentelés és a szent
keresztség kiszolgáltatása. Hiszen csak a „beavatottak”, vagyis a megkereszteltek,
megbérmáltak és a hittel áldozók „érthetik meg” a maguk teljességében az
Írásokat, mert itt nem összefüggések értelmi felismeréséről van szó csupán,
hanem arról, hogy Jézus Krisztus lángra lobbantja szívünket a Szentlélekkel,
aki a feltámadás Lelke.
Ez a megvilágosítás és lángra lobbantás végigvonul az Egyház egész
történelmén, valahányszor a Szentlélektől sugalmazott Írásokat a Szentlélek
fényénél értelmezik. Őt jelképezi a tűz, amelyet a mai szertartás kezdetén
megáld az Egyház, hogy erről gyújtsuk meg a húsvéti gyertyát, a Feltámadott
jelenlétének látható jelét, valamint saját gyertyáinkat is, mert bennünk is él
és világít a Jézust feltámasztó Lélek. Majd a keresztkút megáldásakor a tűz
mintegy beleereszkedik a vízbe, e szent jelek által kinyilvánítva, hogy
mindnyájan vízből és Szentlélekből születünk újjá.
Hálát adunk Neked, feltámadott Urunk, ezért a szent éjszakáért,
melynek közepén az emmauszi tanítványok boldog és megrendítő felismerésével
ülhetünk asztalodhoz, de nekünk nem kell visszasietnünk Jeruzsálembe, mert a
szentmisén abban az apostoli közösségben vagyunk, ahol Péter vezetésével már
teljessé vált a hitvallás. Áraszd ránk, kérünk, bőségesen Húsvétod kegyelmeit,
s tégy minket feltámadásod hiteles tanúivá az emberek között.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése