Nagyszombat a csend napja, az Anya órája
Nagyszombat a „köztes” nap a Jézus halála miatti fájdalom és a
feltámadás öröme között. A templomokban nem végeznek szertartásokat, a
hitközösség csendben várakozik és emlékezik az apostolok szétszóródására
Krisztus halála után. Ezen a napon a főszerep a befeléfordulásé és az
elmélkedésé. Rylko bíboros a Vatikáni Rádiónak nyilatkozva Szűz Mária
jelentőségéről szólt Nagyszombat összefüggésében.
Nagyszombatot
a „leghosszabb napnak” is nevezik. Az elmélkedés napja, liturgiamentes nap, nem
járulunk szentáldozáshoz, hanem csendben várakozunk, hogy újra átéljük a
tanítványok csüggedését Jézus halálát követően. A szombat esti húsvéti vigília
szertartás viszont már a feltámadás húsvéti liturgiájának a része. Az Ige
„válságának” napja is a Nagyszombat: az Evangéliumok sem beszélnek róla.
Elképzelhetjük, hogy ez az az időszak, amikor Jézus teste a sírban nyugszik,
míg az apostolok a zsidó pihenőnapon továbbra sem tudják, mi történik majd.
Nem mindig volt csend...
XII.
Piusz liturgikus reformja bizonyos értelemben „helyreállította” Nagyszombatot,
mint a csend és a várakozás napját. A keresztények Krisztus és saját halálukról
elmélkednek és felkészülnek földi életük elkerülhetetlen végére. Ezen a napon
próbatétel elé kerül a hit, mert a Messiás meghalt és nem lehet tudni, mi
történik és csak várni lehet, hogy ez az űr majd feltöltődik.
A poklokba alászállás napja
Mégha
minden mozdulatlan is, Krisztus cselekszik. Az ősi hagyomány szerint ezen a
napon Jézus alászállt a poklokra, a holtak birodalmának mélyére, hogy üdvözítse
az embert és magával vigye a mennybe, ahol előttünk jár és ahová tárt karokkal
vár minket. A pokolban találkozik Ádámmal, az első emberrel, aki az egész
emberiséget jelképezi. Felrázza, felébreszti és hirdeti neki az üdvösséget,
amelyből senki sincs kizárva. Gyakorlatilag hidat képez a sír és Isten országa
között. Jézus hordozza a Kereszt tévedhetetlen fegyverét, mert a halállal
legyőzte a halált.
Az Anya órája
Közel 30
év óta Nagyszombaton ünnepeljük a bizánci hagyomány szerint az Anya óráját.
Mária személyére összpontosítunk, akiben ezen a napon jelen van a fia halála
miatti fájdalom és a feltámadásába vetett remény. Máriát Loyolai Szent Ignác
óta Mater Dolorosának, Fájdalmas Anyának nevezzük. A Kereszt lábánál láttuk őt,
akit Fia elhagyott, mert meghalt, de utolsó lehelete előtt még Jánosra bízta.
Mária ugyanis, aki meghívást kapott az anyai küldetésre, nem maradhat gyermek
nélkül. Mária fájdalmából és hitéből születik meg az egész egyház, amely a
Szűzanyával együtt ott áll a Kereszt lábánál, hogy megvilágosuljon a remény
által. A Mária-évnek kihirdetett 1987-es év óta a Mária órája szertartást
Rómában a Santa Maria Maggiore bazilikában tartják.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése