SZENT I. MÁRTON
PÁPA
+Cherson
(Krím), 655. szept. 16.
Márton,
akit az Egyház vértanúnak tisztel, 649--653 között volt pápa. Az umbriai
Todiból származott. Mielőtt megválasztották, a pápa követe volt a
konstantinápolyi császári udvarban. Pápai feladataihoz és sorsának további
alakulásához jó iskola volt ez. Ismerte a császárváros életét, az udvar
politikai légkörét és az ott uralkodó teológiát.
A
bizánci teológusokat akkoriban az a kérdés foglalkoztatta, hogy vajon a
megtestesült Fiúistennek egy vagy két akaratot kell-e tulajdonítani? A vitatott
kérdés része volt annak a véget nem érő vitaáradatnak, amelyet a kalcedoni
zsinat váltott ki Jézus két természetéről szóló tanításával. A bizánci
császárok a kalcedoni tanítás ellenzőinek ismételten egységesítő formulákat
kínáltak föl, azzal a céllal, hogy helyreállítsák az Egyház egységét, s egyben
megszilárdítsák az ugyancsak veszélyeztetett békét. Hérakleiosz császár
(610--641) is közzétett egy ilyen formulát 638-ban, mely azonban kétértelműen
fogalmazott, s ezért nem érhette el célját, sőt új árkokat szántott és további
szakadáshoz vezetett. A tudós bizánci szerzetes, Maximosz lett a hamisítatlan
kalcedoni hitvallás elnyomhatatlan hangú védelmezője, és ezért a ,,Hitvalló''
nevet kapta.
II.
Konstans császár (641--668) hatalmi szóval akart véget vetni a teológiai
vitáknak. 645-ben császári rendelettel érvénytelenítette elődje rendelkezését,
és így határozott: ,,Parancsként adjuk minden alattvalónknak, hogy a mai naptól
fogva tilos a Krisztusban lévő egy vagy két akaratról még vitázni is. Aki ezt a
parancsolatot megszegi, először is a mindenható Isten rettenetes ítéletét vonja
magára, másodszor a császár büntetését is: hivatalból való elmozdítást, ha
püspök az illető, vagyonelkobzást ha előkelő, korbácsolást és száműzetést ha
egyszerű állampolgár.''
Ez
a császári döntés a szabad teológiai vitatkozás végét és az állami üldöztetés
kockázatát jelentette minden bátor hittudósnak. Ilyen körülmények közt
választották Mártont 649-ben Róma püspökévé. Fölszenteltette magát, mielőtt
megkapta volna a választáshoz a császári jóváhagyást. Ez olyan esemény volt,
amely nem csökkentette a helyzet feszültségét. Nem sokkal hivatalának
elfoglalása után zsinatot hívott össze Rómába. Az itáliai püspökök meglehetősen
szép számban össze is jöttek, a teológiai tanácskozások tulajdonképpeni
kezdeményezői és irányítói azonban azok a görög szerzetesek voltak, akik
hazájukból Rómába menekültek. Hitvalló Maximosz közöttük volt. Ez már meg is
szabta a zsinat irányát. A zsinat, amelynek eredeti okmányai ránk maradtak,
visszautasította a császár parancsát, és a kalcedoni hitvallás ellenzőit
kiközösítéssel sújtotta.
Konstans
császár semmiképpen sem volt hajlandó az ügyet elnézni vagy akaratából engedni.
Olympiosz exarchát kettős megbízatással Itáliába küldte: gondoskodjék róla,
hogy a római egyház területén elfogadják a császári rendeletet, és tartóztassa
le Mártont. Erre a hatalmi föllépésre azonban nem került sor, mert Olympiosz
föllázadt a császár ellen. Itália önálló uralkodójává tette magát, és az is
maradt három éven át, míg 652-ben el nem esett Szicíliában az arabok ellen
vívott harcban. Márton ez idő alatt háborítatlanul láthatta el hivatalát. Más
kérdés, hogy milyen mértékben pártolta Olympioszt. Az biztos, hogy semmi oka
sem volt arra, hogy szembehelyezkedjék vele: Olympiosz volt Itália ura, a
császár messze volt -- és eretnek volt.
Olympiosz
halála után azonban új exarcha jött Itáliába, aki könyörtelenül teljesítette
császári megbízatását. Róma püspökét, az egyház fejét letartóztatták, és
betegen Konstantinápolyba hurcolták. Három hónapon át megalázó és szigorú
fogságban tartották. Azután lefolytatták ellene a pert, amelyet eleve
kirakatperként rendeztek meg. A hittel kapcsolatos kérdéseket, melyekre Márton
az eljárás folyamán rá akart térni, elutasították: ,,Ne jöjj most elő
dogmatikai kérdésekkel. Egyes-egyedül felségsértéssel vádolunk. Mi is rómaiak
vagyunk, keresztények és igazhitűek.'' Tanúk léptek föl, akik egy Olympiosszal
való összeesküvést akartak rábizonyítani: ,,Egy gyékényen árult Olympiosszal,
halálos ellensége a császárnak és minden római műveltségnek.'' Márton egyedüli
azzal védekezett, hogy tehetetlen volt Olympiosz katonai hatalmával szemben, és
föltette a kérdést: ,,Hát én tettem Olympioszt exarchává?'' E reménytelen
helyzetben Róma püspöke így fejezte be védőbeszédét: ,,Tegyétek csak meg velem
azt, amit akartok és már régen elhatároztatok. Csak egyre kérlek Isten nevében:
hamar tegyétek. Tudja az Isten, hogy a halál akármelyik fajtájával a legnagyobb
szolgálatot teszitek nekem.''
A
per fölségsértés címén kimondott halálos ítélettel végződött, Újabb
bebörtönzéssel, zaklatásokkal és fenyegetésekkel akarták a halálraítéltet
engedékennyé tenni. Rá akarták kényszeríteni, hogy vegye föl az egyházi
közösséget a konstantinápolyi pátriárkával. Márton állhatatos maradt: ,,Még ha
darabokra szabdaltok, akkor sem fogok a konstantinápolyi egyházzal közösséget
vállalni.'' Ismét eltelt közel három hónapi fogság, s akkor a halálos ítéletet
száműzetésre változtatták. A beteg püspököt a Krím-félszigetre, Chersonba
szállították.
Ebből
a száműzetésből Márton néhány levelet írt hű barátainak. Beszámolt a
nyomorúságról, amelyet a száműzetésben el kellett szenvednie, soraiból kicseng
az idős ember keserűsége, aki elhagyatva és segítség nélkül érzi magát. A
rómaiak már az előző évben új püspököt választottak I. Jenő személyében. Ezt a
hírt is a tehetetlenségre kárhoztatott ember lemondásával vette tudomásul. A
Krím-félszigeten halt meg 655. szeptember 16-án.
Nyomasztó
szomorúság árnyékolja be ennek a római püspöknek a hivatali idejét és
szerencsétlen életét. Egy kis baráti kör kitartott ugyan mellette; egyik
barátjának köszönhetjük a konstantinápolyi perről szóló híreket. De ez a
beszámoló irodalmi értelmezés és alakítás nyomait hordja magán. Régebbi
vértanútörténeteket, sőt magának Jézusnak a szenvedéstörténetét is szeme előtt
tartotta az író, és ezzel megvetette az alapját annak, hogy később vértanúnak
tiszteljék a püspököt.
Görög
életrajza a halála napját április 13-ra teszi, a bizánci rítusban mindig ezen a
napon ünnepelték. Egy 9. századi martirológium november 12-én hozza a napját, s
Rómában a 11. század óta ekkor ünnepelték. 1969-ben áthelyezték ünnepét a
halála napjára, április 13- ra.
--------------------------------------------------------------------------------
Néhány
részlet a hitvalló pápa leveleiből hitelesen bizonyítja, milyen szenvedéseket
kellett hűségéért elviselnie.
Még
mielőtt a császári bíróság elé állították Mártont, a ,,keresztény''
Konstantinápolyban megalázó börtönt kellett elviselnie. Márton így ír erről:
,,Már 47 napja nem kapok vizet mosakodásra. Megdermedek a hidegtől és
végtelenül gyenge vagyok. Szüntelen vérhasban szenvedek, nem tudok fölegyenesedni.
Az étel, amit adnak, utálatos és undorító. Remélem, Isten hamarosan elvisz
ebből a világból, és üldözőimet bűnbánó érzületre indítja.''
Krími
száműzetésének idején ezt írja a szenvedő pápa hű barátainak: ,,A kenyérnek itt
csak a nevét ismerik. -- Csodálkoztam, és most is csodálkozom azoknak a
közömbösségén és irgalmatlanságán, akik valamikor hozzám tartoztak, barátaim és
felebarátaim voltak, hogy szerencsétlenségemre teljesen elfelejtettek, és amint
vélem, már arra sem kíváncsiak, hogy élek-e még vagy sem.''
Keserűen
érinthette, hogy közben Rómában új pápát választottak, de nem tagadja meg tőlük
imáit: ,,Azok ott Itáliában elfelejtettek, mintha már nem is volnék a világon,
én azonban nem hagyom abba, hogy kérjem Istent, Szent Péter közbenjárására őrizze
és tartsa meg őket rendületlenül a katolikus hitben.''
--------------------------------------------------------------------------------
Mindenható Istenünk, ki Szent Márton pápát
megsegítetted, hogy sem a fenyegetések, sem a kínzások meg ne törjék, kérünk,
segíts, hogy erődre támaszkodva mi is állhatatosan viseljük a világ
zaklatásait!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése