DI GIROLAMO SZENT FERENC
jezsuita, pap
*Grottaglie, 1642. december 17. +Nápoly, 1716. május 11.
A Taranto közelében levő Grottaglie nevű kisváros nemességéhez tartozó di
Girolamo családból több pap került ki. Miután Ferenc a helyi iskolába járt, és
megszerezte ott az egyetemre való érettséget, 1659- ben Tarantóba ment. A
szemináriumban lakva a jezsuita kollégium előadásait látogatta 1665-ig. Ezután
diákonusként a nápolyi jezsuita kollégiumban teológiát és mellette jogtudományt
is tanult. 1666 márciusában szentelték pappá.
Először nevelőként alkalmazták egy fiúintézetben. Néhány év múlva
elhatározta, hogy belép a jezsuita rendbe, amelyet tanulmányi ideje alatt
közelebbről megismert. Nápolyban töltött novíciusi éve után,1671 nyarán szűkebb
hazájába, Leccébe helyezték, hogy onnan kiindulva végezze első lelkipásztori tevékenységét.
Ezekben a kezdeti években alakította ki saját módszerét. Ragyogó szónok volt,
mégsem hagyatkozott pusztán retorikai adottságaira, hanem írásban készült
prédikációira. Egész életéből tízezer prédikáció kézirata maradt fenn.
Prédikációi természetesen kora érzésvilágának felelnek meg, a barokk stílusnak,
amelyet a dél-itáliai vérmérséklet még inkább felfokozott; ma már ezért
idegennek és meghaladottnak tűnnek számunkra. Megbízható magvukat azonban nem
lehet félreismerni. A Szentírás és az egyházatyák buzgó tanulmányozása --
amelyek hatása bőségesen meg is található nála -- segített abban, hogy
prédikációi ne váljanak puszta barokk szócifrázatokká.
Ferenc már Leccében kialakította az utcai prédikációk rendszerét.
Hihetetlen sikerei ellenére azokban az években érlelődött meg benne a gondolat,
hogy a külföldi pogánymissziónak szenteli életét. A rend generálisát ostromolta
tengerentúlra küldéséért, de valamennyi levelére ugyanazt a választ kapta: a
fiatal jezsuita buzgósága dicséretes, kívánsága azonban teljesíthetetlen: ,,A
fáradozásban és lelkekben gazdag Indiát Nápolyban is megtalálja, ott fejtse ki
hát lelkipásztori buzgóságát!''
1674-ben, tanulmányai befejezése után Nápolyba küldték Ferencet. Több mint
negyven éven át egészen haláláig kellett e ,,missziós területén'' maradnia.
1678-tól Nápoly misszionáriusa volt a hivatalos címe. Lelkipásztori módszerét
csakhamar a nagyvárosi körülményekhez alkalmazta. Mindenekelőtt három, helyileg
is elkülönült feladatra irányította egész erejét:
Első helyen álltak a Nápoly nagy terein és élénk utcáin tartott
népmissziói. Középpontjuk az Anjou-kastély előtti tágas tér volt, akkoriban nagy
szórakozópark, amely orgazdáknak, szemfényvesztőknek, kitartottaknak és más
csirkefogóknak szolgált találkahelyül. Különösképpen ádventben és a nagyböjtben
tartotta meg a rendíthetetlen misszionárius -- egy csapat tevékeny világi
támogatásával -- eme népség közepette prédikációit, a kor stílusának
megfelelően, képszerűen és nagyon erőteljesen bemutatva a bűn megvetendő voltát
és a pokol büntetésének borzalmait. A kor minden rémítő eseményét (a
földrengést, a pestist vagy a Vezúv kitörését) belefoglalta prédikációiba, hogy
megrendült hallgatói érzésvilágát még inkább megragadja.
Második feladata a város rossz hírű negyedeibe, elsősorban a kikötő
közelébe vezette, ahol számos prostituáltat sikerült megtérítenie. Bűnbánó
körmenetekkel, nyilvános ostorozásokkal és erős hangú rövid prédikációkkal
kísérelte meg, hogy a lányokkal való garázdálkodást legalább korlátozza, ha
teljesen megszüntetni nem is tudta. Emiatt többször is az életére törtek,
céljától azonban nem hagyta magát eltántoríttatni. Tudatában volt annak, hogy a
prostitúciónak szociális okai is vannak.
Mivel akkoriban a nő számára tiszteletben tartott életútnak csak a
házasságot vagy a kolostort tekintették, sok szegény családból való lányt az
ínség prostitúcióra kényszerített. Ferenc -- mint előtte néhányan már mások is,
köztük rendjének alapítója, Loyolai Szent Ignác (lásd: A szentek élete, 387.
o.) is -- megkísérelte, hogy megfelelő intézkedésekkel enyhítse ezt a
szükséghelyzetet. Otthonokat alapított és támogatott, amelyekbe a szerencsétlen
nőket legalább egy időre felvették, és megtett minden tőle telhetőt, hogy
megkönnyítse számukra az átmenetet a rendezett életbe.
A megelőző intézkedésekkel is azon fáradozott, hogy gátat vessen a
prostitúció továbbterjedésének. Lényeges változást neki sem sikerült ezen a
téren elérni. Az a tény, hogy élete végéig újból és újból magára vette az
ilyesmikért való fáradozást, igazolja, hogy milyen csekély lehetett az elért
eredmény, jóllehet a krónikások számos megtérésről tudósítanak.
Harmadik feladatköre túlterjedt Nápolyon, és Ferencet különösen a nyári
hónapokban a várost környező helységekbe is elvezette. A vallási élet
hatékonyabbá tétele céljából a hónap minden harmadik vasárnapján Nápoly
jezsuita templomában közös áldozást hirdetett. A város különböző plébániáiról
és Nápoly környékéről népes körmenetek vonultak a Gesů Nuovóhoz, a jezsuiták
nápolyi templomához, ahol számos pap gyóntatott. A havi közös áldozás e
vasárnapjain a hívők ezrei vettek részt.
Az akkori idők számára és az adott körülmények között kimondottan korszerű
lélekgondozás volt az, amit Ferenc Nápolyban kezdeményezett és
kibontakoztatott. Bizonyos, hogy külső formájukat illetően közülük néhány
nagyon korhoz kötött volt, és barokk, déli jellege miatt túlságosan
felfokozottnak, sőt érthetetlennek is tűnik. De maradandó érték és példa Ferenc
személyisége, önzetlen, fáradhatatlan buzgósága, amely töretlen hitéből és
Istenbe vetett erős bizalmából fakadt. 1806- ban boldoggá, 1839. május 26-án
szentté avatták.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése