Pünkösdre várva 19.
Néhány
elgondolkodtató szentírási szövegre hívja fel a figyelmünket mind az Ó-, mind
az Újszövetség. Az Ábrahámnak adott áldást is az utolsó mondat fényében kell
néznünk: „Általad nyer áldást a föld minden nemzetsége” (Ter 12,3b)
Amikor Ábrahám legyőzi a Szodomát és szövetségeseit fogságba ejtő négy királyt,
s győztesen halad szolgáival sátortábora felé, „Szodoma királya eléje jött Sáve
völgyében (ez a Királyok völgye) Melkizedek, Sálem királya pedig kenyeret és
bort hozott. Ő ugyanis a magasságbeli Isten papja volt. Megáldotta és így szólt
hozzá: Áldott legyen Ábrám a magasságbeli Isten előtt, aki az eget és a földet
teremtette. S áldott legyen a magasságbeli Isten, aki kezedbe adta
ellenségeidet’. Ő pedig tizedet adott mindenből” (amit zsákmányolt) (Ter
14,17b-20) Isten akarta így, aki kiválasztotta Ábrámot, hogy a Messiást
szülő nép ősapja legyen, de ugyanakkor világossá tette azt is, hogy a
megváltás nem Ábrahám népéből, hanem a népből született Messiás
áldozatából jön létre. Ezt emeli ki a tény, hogy Isten eléje küldi Ábrámnak az
Őt elsődlegesen képviselő főpapját, és vele áldatja meg Ábrámot, aki ezt
tizeddel viszonozza és ismeri el felettesének. Az ezer évvel később élt Dávid
királynak ezért kellett a már idézett 110. zsoltárban hangsúlyosan leírnia:
„Azt mondta az Úr az én Uramnak (a Messiáskirálynak) Ülj jobbomra, és minden
ellenségedet lábad elé teszem zsámolyul. Az Úr megesküdött és nem bánja meg:Te
pap vagy mindörökké Melkizedek rendje szerint. Jobbodon áll az Úr: haragja
napján királyokat tipor le, a pogányok között ítéletet tart” (Zsolt 110,1.
4-6a) Félreérthetetlenül azt jelenti az ábrámi áldás utolsó sora,
hogy nem csak az ősapa miatt, hanem mert Ő, a Messiás, a második Isteni
Személy, ezért végtelen értékű az önmaga feláldozása. Ugyanígy
érvel a Zsidóknak írt levél: „Vajon melyik angyalnak mondta valaha: A
Fiam vagy, ma szültelek? Vagy:Én Atyja leszek, Ő meg a Fiam „Ám
amikor elsőszülöttét bevezeti a világba, ezt mondja: Imádja őt Isten minden
angyala.(Zsid 1,5-6) „Ezért, amit hallottunk, azt teljes odaadással meg
kell tartanunk, hogy a célt el ne tévesszük. Ha már az angyaloktól meghirdetett
tanítás annyira kötelező volt, hogy minden törvényszegés és engedetlenség
elvette méltó büntetését,hogyan menekülhetnénk meg mi, ha semmibe vesszük azt a
mérhetetlen üdvösséget, amelyet először az Úr hirdetett, azután a fültanuk
megszilárdítottak köztetek, az Isten pedig különféle jelekkel, hatalmas
csodákkal,és a Szentlélek tetszése szerint osztogatott adományaival igaznak
bizonyított”(2,1-4) „Így Krisztus sem önmagát emelte főpapi méltóságra, hanem
az, aki így szólt hozzá: A Fiam vagy, ma szültelek . Másutt meg ezt mondja: Pap
vagy mindörökké Melkizedek rendje szerint. Földi életében hangosan kiáltozva,
könnyek között imádkozott s könyörgött ahhoz, aki meg tudta menteni a haláltól,
és hódolatáért meghallgatásra talált. Annak ellenére, hogy ő volt a Fiú, a
szenvedésből engedelmességet tanult. Műve befejeztével pedig örök üdvösséget
szerzett azoknak, akik engedelmeskednek neki, mert az Isten őt hirdette ki
főpapnak, Melkizedek rendje szerint” (5,5-10) Az Ószövetségnek el kellett
múlnia: „Áldozatot és felajánlást nem kívántál, de testet alkottál nekem. Nem
kedves előtted az engesztelő és égőáldozat. Akkor így szóltam:Íme, jövök,
Istenem, hogy teljesítsem akaratodat, amint a könyvtekercsben rólam írva van. E
szerint az akarat szerint Jézus Krisztus testének feláldozása által egyszer s
mindenkorra megszentelődünk” (10,5-7;10) „Már csak rövid, nagyon rövid idő,
aztán eljön az eljövendő, és nem késik. Az igaz ember a hitből él, de ha
elpártol, nem telik benne kedvem” (37-38)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése