Évközi 23 hét csütörtök
Kol 3,12-17 Lk 6,27-38
„Bármit tesztek, szóval vagy tettel, mindent az Úr Krisztus nevében
tegyetek!"
Régen is ismerték a formaruhát. Bizonyos társadalmi csoportok
azonos színű és szabású ruhát varrattak és ezzel jelezték hovatartozásukat.
Amikor keresztény lett valaki, bokáig érő fehér ruhába öltöztették, és egy
hétig abban járt. A hét elmúltával levetették ugyan, de a templomba vitték,
szentmise alatt a miséző oltárra helyezték. Ezzel jelezték, hogy Jézus
kegyelméből mindig tisztán akarnak élni. Szent Pál ennek a tiszta, Istennek
tetsző életnek fontosabb erényeit sorolja fel, hogy ezeket állandóan
gyakorolják, így ismerjék fel őket, mint Isten gyermekeit. Az irgalom érzülete
azért fontos, hogy le ne nézzék a még nem keresztényeket, különböző bűnök
foglyait. Jusson eszükbe, hogy ők is ilyenek voltak, és Isten irgalmából lettek
tiszták. A jóság arra utal, hogy a keresztény megfelel a céljának, azt teszi
mindig, ami egyezik Isten akaratával. Az alázatosság nem engedi, hogy magának
tulajdonítsa állapota értékeit, hanem mindig tisztában legyen azzal, kitől
kapta mindazt, amije van. Egy másik levelében tökéletesen megfogalmazza ezt a
nagy erényt: „Isten kegyelméből vagyok az, ami vagyok, és nekem juttatott
kegyelme nem volt hiábavaló. Sőt, valamennyiüknél többet munkálkodtam, bár nem
én, hanem Isten kegyelme velem együtt". (lKor 15,10) A szelídség ad erőt
ahhoz, hogy ingerült társadalmunkban is megőrizzük nyugalmunkat, és kíméletesek
legyünk a nehezen elviselhető emberekhez is. A béketűrés a szelídséget
gazdagító erény: nemcsak megőrizzük lelkünk egyensúlyát az idegesítő
körülmények között, hanem elviseljük mások méltánytalan veselkedését is.
„Viseljétek el egymást, és bocsássatok meg egymásnak, ha valakinek panasza van
a másik ellen! Ahogy az Úr megbocsátott nektek, úgy tegyetek ti is! Mindezek
fölött pedig öltsétek magatokra a szeretetet, amely a tökéletesség
köteléke!" (13- 14) Ez a szeretetre való megállapítás azt jelenti, hogy
mindezek az erények egyetlen gyökérből származnak, egyetlen erény a szeretet,
amely az embertestvérekkel való kapcsolatunkat tökéletessé tudja tenni, mert ha
szeretünk, mindig az illető javát akarjuk cselekedni. Szent Pál érzett rá az
Egyház szemléletes megfogalmazására. Benne érett meg egy új látásmód a hívek
közösségéről. Rádöbbent, hogy a keresztségben nemcsak egy üdvösségre meghívott
tömeg egyik egyede lettem, hanem ebben a közösségben valami olyan összeköttetés
alakul ki a tagok között, mint a föld legtökéletesebb szervezetében, az emberi
testben: „Mert amint a test egy, bár sok tagja van, a testnek pedig minden
tagja, bár sok, mégis egy test, úgy Krisztus is. Mi ugyanis mindnyájan egy
Lélekben egy testté keresztelkedtünk, akár zsidók, akár görögök, akár szolgák,
akár szabadok, és mindnyájunkat egy Lélek itatott át". (lKor 12,12-13) Itt
a Kolosszei levélben is utal erre a később kiforrott meglátására: „S Krisztus
békéje, amelyre meghívást kaptatok egy testben, uralkodjék a szívetekben! Legyetek
hálásak!" (Kol 3,15) Aki ezt a gyönyörű gondolatot ihlette Pálban, aki
bennünk, ebben a széthúzó, szétszórt családokban élő, önző, garázda világban
élünk, mégis reményt ébreszt, megérdemli, hogy imában és boldog énekben
köszönjük meg neki minden nap.(l6-17)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése