Erdő Péter: Az egyház emberei inkognitóban voltak a Keletinél
Erdő Péter bíboros az Index portálnak adott interjúját közöljük.
Kiragadták
mondandója nagyobb összefüggéseiből azt a mondatot, amely akkora vihart kavart,
hogy még a brit Guardian is az egyháziak legfelháborítóbb menekültügyi
megnyilatkozásai közé sorolta – ezt állítja Erdő Péter bíboros,
esztergom-budapesti érsek. A főpap szerint az egyház készült ingatlanokkal a
menekültek fogadására, és emberei is kivették a részüket a Keletinél a
segélyezési munkából, csak nem magamutogató stílusban.
–
Nagyon komoly egyházellenes hullámokat keltett a püspöki kari konferencia után
elmondott mondata, amelyben azzal magyarázta az egyház menekültügyben
tanúsított magatartását, hogy kimerítették volna az embercsempészet
tényállását, ha befogadták volna a Keletinél táborozó embereket. A mondat még
az angolszász sajtót is megjárta, ahol a legfelháborítóbb egyházi
megnyilvánulásnak minősítették. Továbbra is tartja-e ezt az álláspontját?
–
Félreértés ne essék, nem az én álláspontom volt. Azon a sajtótájékoztatón,
amelyről az RTL Klub tudósított, nagyobb összefüggéseiben arról volt szó, hogy
sok jogi akadálya van a menekültekkel való munkának. De arról is volt szó, hogy
a jogi helyzet bizonytalansága ellenére a püspöki kar két ingatlant már
kijelölt, és amennyiben lehetőség nyílik a fogadásukra, akkor mi is igyekszünk
kivenni a részünket. Voltak olyan barátok, ismerősök, akik személyesen
felajánlották a házukat. Én magam jártam közben egy húsz lakásos háznak az
ügyében. A Budapest környéki tulajdonos kifejezetten a menekültek
rendelkezésére kívánta bocsátani.
–
Ha ennyi szálláshely volt, akkor miért nem fogadták be végül a pályaudvaron
zsúfolódó emberek egy részét?
– Mert
a helyzet nem ilyen egyszerű. Számos adminisztratív problémával kellett
szembenéznünk, amelyek nem tették lehetővé, hogy az épületeket azonnal
használni lehessen. Ezek idővel persze megoldódnak, de a sajtótájékoztatón
erre, a tevékenységünk jog környezetére tettem egy utalást. Az az egy mondat,
így ki lett ragadva az összefüggéseiből.
–
Akkor helyezzük vissza az összefüggéseibe!
–
Összefüggéseiben arról van szó, hogy az egyház nagyon sokrétű tevékenységet
folytat a menekültek érdekében. A tevékenységek között van az
élelmiszer-segélyezés, az egészségügyi, sőt a kiskorúaknál a pszichológiai
segítségnyújtás, sok mindent ajánlunk. Technikai eszközöket ajánlottunk fel a
Karitászon keresztül a kiskorúakkal foglalkozó egészségi szervezeteknek.
Ezenkívül
ott vagyunk a különféle szervezetek révén nemcsak Budapesten, hanem az ország
több pontján is. A Máltai Szeretetszolgálat Nyugat-Magyarországon már hosszabb
ideje segíti a menekülteket. De az egyházban van egy stratégiai gondolkodás a
tartósabban az ország területén letelepedő menekültek esetleges ellátásáról. A
nyugat-európai egyházak ezt a feladatot már most is ellátják, de nálunk
egyelőre az a fő tendencia, hogy a menekültek tovább akarnak menni.
–
A hétvégén kiderült, hogy a pannonhalmi apátság mégis megnyitotta a kapuit a
határ felé igyekvő menekültek előtt, pedig azóta nem változott a jogi helyzet.
– Ez
is a mi egyházunk hiteles akciója. Mindenki keresi a módját, hogy a legjobban
segítsen.
–
A menekültkrízis szimbolikus központja hetek óta egyértelműen a Keleti
Pályaudvar előtti aluljáró, ahol százak, ezrek élnek a földre terített
takarókon. Az ott kialakult körülményeket látva beindult a budapesti civil
szféra újraszerveződése, magánszemélyek és szervezetek osztottak élelmet,
vittek nap mint nap adományokat. Az ott dolgozó civileknek, majd a médiának az
tűnt fel, hogy nem látni az egyház fellépését és a szervezetei tevékenységét.
– Nem
a magamutogatás a Karitász stílusa. Másrészt a jelvényében egy kereszt is benne
van. Voltak olyan élelmiszerosztások, ahol a kereszt miatt elutasították az
adományt. Több oka is van tehát, hogy miért nem kibontott zászlóval megyünk az
ilyen akciókra.
–
Ezzel azt mondja, hogy az egyház emberei lényegében inkognitóban voltak a
Keletinél?
–
Igen, és nem csupán a Karitász, hanem más szervezetek emberi is kint voltak.
Tudomásom szerint a Szent Egyed Közösség sem tűzött ki semmilyen zászlót, de a
tagjai mentek és segítettek.
A
Máltai Szeretetszolgálat pedig hetek óta folyamatosan orvosi segítséget visz a
pályaudvarhoz, ők egyáltalán nem inkognitóban voltak. A krisztusi
szeretetparancs az, ami minket motivál, és ez az, amit mindig az első helyre
teszünk. Számos társadalmi probléma, számos globális probléma van, amelyeket
egymagunkban nem tudunk megoldani, de a szeretet parancsa a bajba jutottak
iránt akkor is kötelez. A regisztráltakkal és nem regisztrált menekültekkel
kapcsolatban egyaránt.
A kormányzati kommunikáció határozott különbséget tesz menekült és menekült között. A háborús országok polgárai, ha tudják bizonyítani, hogy onnan érkeztek, talán beléphetnek, az úgynevezett gazdasági bevándorlók, akik „csak” jobb életet keresnek, viszont nem.
Nem az egyház adja a tartózkodási engedélyt. Ez egy világi jogi kérdés, mi azonban nem azt kérdezzük, hogy ki miért jött ide, hanem azt, hogy mire van szüksége, és mi az amit elfogad tőlünk.
A kormányzati kommunikáció határozott különbséget tesz menekült és menekült között. A háborús országok polgárai, ha tudják bizonyítani, hogy onnan érkeztek, talán beléphetnek, az úgynevezett gazdasági bevándorlók, akik „csak” jobb életet keresnek, viszont nem.
Nem az egyház adja a tartózkodási engedélyt. Ez egy világi jogi kérdés, mi azonban nem azt kérdezzük, hogy ki miért jött ide, hanem azt, hogy mire van szüksége, és mi az amit elfogad tőlünk.
–
Ferenc pápa gyakran nyilatkozik meg a migrációs kérdésekkel kapcsolatban. Egyik
legutóbbi interjújában azt mondta, hogy a nagylelkűségnek kell vezetnie a
menekültekkel kapcsolatos tetteinket. A magyar kormányzat viszont éppen nem a
nagylelkű viselkedést propagálja, hanem félelmet, gyanakvást kelt velük
szemben, és igyekszik minél könnyebben büntethető páriákkal degradálni őket. A
magyar katolikus egyház mit kezd ezzel az iránymutatással?
–
Egyáltalán nem reális felvetés, hogy a menekültek elveszik a magyarok munkáját.
Itt egyáltalán nem ilyen jelenlétről van szó. Azt hiszem nagyon sok magyar
ember, akinek el kellett hagyni az országot, találkozott befogadó jóindulattal,
segítőkészséggel, amit máig nem felejtett el, és találkozott elutasítással is.
Az
egyház dolga, hogy befogadóan, emberségesen közelítsen mindenkihez. Ebbe
természetesen beletartozhatnak azok is, akik a jobb, nyugodtabb megélhetés
lehetőségét keresik. Az európai katolikus egyházak álláspontja és módszertana
ebben a kérdésben egységes. Mi az Európai Püspöki Konferenciák Tanácsában össze
tudjuk hasonlítani a különböző országok munkamódszereit. Azt látjuk, hogy
intézményesen rákészülnek a befogadásra, a bevándorlók segítésre
nyelvtanfolyamokkal, szállás biztosításával, vagy ha mód van rá,
munkalehetőségek biztosításával.
–
A magyar egyházat hogyan jellemezné a nemzetközi összehasonlításban?
– Azt
gondolom, hogy nálunk sűrűn változnak a feladatok. Nekünk most kell készülnünk
olyan természetű tevékenységre, amelyeket a nyugat-európai országokban már nagy
tapasztalattal végeznek. A pillanatnyi segítségnyújtásból is igyekszünk kivenni
a részünket, - lehet, hogy mások jobban teszik ezt, - de nekünk továbbmenve előre
is gondolkodnunk kell. A jezsuiták pénteken adtak ki egy tervezetet, amely a
menekültügy hosszú távú kezelésére tesz javaslatot. Ebben például ők is
hivatkoznak a nemzetközi tapasztalatokra.
–
Korábban elterjedt az a magyarázat is a Keletivel kapcsolatban, hogy az
egyházak azért maradtak távol, vagy azért nem indítottak nagyobb szabású
akciókat, mert a kormány nem bátorította őket a részvételre.
– Nem tudom, erről én nem hallottam. Lehet, hogy az állam is
bizonytalan volt. Az biztos, hogy a Karitász korábban írásban is megkereste a
kormányzatot, és érdeklődött, hogy hol tud segíteni. Erre nem érkezett válasz.
A Karitász egyébként nagyon keveset költ önreklámra, pedig közben nagy volumenű
akciókat hajtott végre Kárpátalja és Ukrajna segélyezésében, valamint az
iskolakezdési támogatások megszervezésében. De párhuzamosan viszi végig a
teljes éves segélyezési programját is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése