BOLDOG PERBOYRE JÁNOS-GÁBOR
lazarista misszionárius,
vértanú
*Puech, 1802. január 6. +Vucsangfu, 1840. szeptember
11.
Jean-Gabriel Perboyre 1802. január 6-án született a
dél- franciaországi Mongesty község egy kis tanyáján, mélységesen keresztény
lelkületű parasztcsaládban. Jövőjére döntő lett apja testvére, aki Páli Szent
Vince (lásd: A szentek élete, 542. o.) lazarista közösségének tagjaként a
legnehezebb években is a hit fenntartásán fáradozott, majd a forradalom által
feloszlatott kongregáció visszaállítása után a montaubani iskolát vezette.
János-Gábor két és fél évig járt ebbe az iskolába, majd érettségi vizsgát tett.
Egy népmisszió hatására elhatározta, hogy hithirdető lesz Kínában, ahol
1783-ban a francia lazaristák felváltották a francia jezsuitákat. Szilárd
elhatározása legyőzött minden ellenállást, még a nagybátyjáét is. Mivel azonban
a forradalom és a háborúk következtében még nem állt fenn rendezett noviciátus,
a nagybátyja nyújtotta számára az első bevezetést a szerzeteséletbe. 1820.
december 28-án János-Gábor letehette első fogadalmait. Elöljárói Párizsba
küldték tanulmányai folytatására. Legnagyobb mintaképei és tanítómesterei
voltak: a teológiában Aquinói Szent Tamás (lásd: A szentek élete, 67. o.), a
lelkiéletben Szent Bonaventura (lásd: A szentek élete, 352. o.), Clairvaux-i
Szent Bernát (lásd: A szentek élete, 470. o.) és különösen Avilai Szent Teréz
(lásd: A szentek élete, 589. o.).
Csaknem huszonkét évesen fejezte be János-Gábor
teológiai tanulmányait; mivel még túlságosan fiatal volt ahhoz, hogy pappá
szenteljék, tanítóként küldték a montdidier-i lazaristák kollégiumába. Két éven
át folytatta itt áldásos tevékenységét. Mint később Ozanam[15], tanítványait
rendszeresen magával vitte a szegényekhez, betegekhez és foglyokhoz, és
gyakorlatilag próbálta őket bevezetni a lazaristák alapítójának szellemébe.
1826. szeptember 23-án végre pappá szentelhették az irgalmas nővérek
anyaházának kápolnájában; annál az oltárnál mutatta be első szentmiséjét, amely
alá Páli Szent Vince csontjait rejtették a forradalom idején.
János-Gábort felszentelése után kinevezték a dogmatika
tanárává Saint- Flour szemináriumába. Spekulatív adottsága, amely már
Montdidier-ben is megmutatkozott és mély jámborsága kedveltté tették mint
tanárt. Ehhez járult természetes nyitottsága a kor iránt. Bár mindvégig éles
ellenzője volt az állami abszolutizmusnak és a gallikanizmusnak,
Lamennais[16]-nek és körének eszméit ifjúkori lelkesedéssel fogadta magába.
Lamennais római elítélése után azonban magatartása világos volt, és
egyértelműen azonosult a Szentszékével. János-Gábor olyan mértékben élvezte
elöljárói bizalmát, hogy már a következő évben egy kis szeminárium rektorává
nevezték ki. Fiatal és lelkes lazaristákból és világi papokból létrehozott egy
pompás élcsapatot, amely nemcsak az akkoriban ismét magasra csapó forradalmi
hullámokkal szállt szembe, hanem a fiatalságot is magával ragadta. Bár a
rábízott feladatot hűségesen teljesítette, a missziókért, különösen a kínai
misszióért való lelkesedése eleven maradt. Munkája annyira megviselte
egészségét, hogy az újoncmester könnyebb feladatával bízták meg.
1829-ben Louis (Lajos) testvérét a kínai misszióba
rendelték. 1830- ban indult el, de útközben 1831. május 2-án Indonéziában
meghalt. Négy kínai útitársát, akiket a franciaországi anyaházban szenteltek
pappá, a haldokló azzal vigasztalta, hogy testvére hamarosan megérkezik. János-
Gáborban egyre erősebben ébredt fel a vágy, hogy korán elhunyt testvére helyébe
lépjen. Úgy tűnt azonban, hogy a háziorvos határozott ellenvéleménye
meghiúsítja terveit. Csak amikor az utóbbi megváltoztatta ítéletét, vált
szabaddá János-Gábor számára az út Kínába. 1835. március 21-én indult el két
kísérőjével Le Havre-ból, s augusztus 29-én érkeztek meg Makaóba. A kínai
üldöztetés miatt, amely végül átterjedt a hosszú ideig megkímélt Kantonra is, a
francia lazaristák prokurátora, J. B. Torrette Makaó portugál gyarmatra
menekült; ott mint franciát nem fogadták éppen szívesen, de legalább megtűrték.
Így adódott, hogy az újonnan érkezetteknek csak az éj leple alatt volt tanácsos
felkeresni a prokuratúrát, s ott nagy visszavonultságban és rejtettségben
éltek. 1835. december 22-én -- megint csak az éjszaka sötétjében -- elhagyhatta
a várost, és tengeri úton eljutott Fukien tartományba. A belső-kínai Hupe
tartományt jelölték ki missziós területéül. A dzsunkán való utazást
nehezítette, hogy mint idegennek a szigorú kínai törvények miatt nappal el
kellett rejtőznie. Az utazás Kiangszi tartományon át Hupeig különösen keserves
volt: csaknem négy hónapig tartott, részben gyalog, részben kis csónakokban a
hajózható folyókon. 1836. július 27-én János-Gábor súlyos betegen érkezett
céljához. Csak három nap múlva tudta elkezdeni hittérítő munkáját; hosszú útját
és betegsége napjait a kínai nyelv tanulmányozására használta fel.
Felgyógyulása után elöljárója, A. Rameaux a szomszédos
Honan tartományba küldte az ott élő mintegy 1.500 keresztény lelki gondozására.
Egy éven belül sikerült János-Gábornak felkeresnie az óriási terület valamennyi
keresztényét. Eleinte egy kínai testvér kísérte. Felfedeztetés veszélye miatt
éjszakánként utaztak, a nappal apostoli munkában, a keresztények oktatásában és
a szentségek kiszolgáltatásában telt el. Az egyes közösségek nagysága szerint
nyolc- tizennégy napig maradt egy helyen. Az utak és a közlekedési eszközök
rossz állapota miatt nehéz apostolság volt ez. Ám társaival együtt minden
fáradságot magától értetődően vállalt. A misszió leírásakor így nyilatkozott:
,,... ha bárki is önsanyargatásra és nélkülözésre vágyakozik, itt bőven talál
alkalmat arra, hogy kincseket gyűjtsön az ég számára''.
1838 januárjában János-Gábort kinevezték a Hupe
tartománybeli Csajuenkov mintegy 2.000 keresztényt számláló közösségének
misszionáriusává. Csajuenkov messze a hegyek között feküdt, ezért viszonylag
nagy biztonságot jelentett, bár a keresztények nagy területen oszlottak el.
János-Gábornak a lelkipásztorkodás különféle területein már volt néhány
szerencsés kezdeményezése. Így például amikor Isten igéjének hirdetésébe
belevonta híveit, akik a vasár- és ünnepnapok délutánjain párbeszédes formában
adták elő a hithirdető által megadott témákat. Hívei szerették, mert
megértéssel és jó szívvel volt a szegény hegyilakók iránt. Európaiak és kínaiak
egyaránt szívesen keresték fel, hogy a hegyvidék nyugalmában felüdülésre és
vigasztalásra leljenek.
1839. szeptember 12-én Mária névnapját különleges
ünnepélyességgel ülték meg, mert három európai pap találkozott össze: két
lazarista és egy ferences (Rizzolati). Szeptember 15-én jelentették nekik, hogy
hamarosan mandarinok és katonák érkeznek. Mivel rövidesen kiderült, hogy ez a
népes csapat idegen misszionáriusokat és keresztényeket keres, a
misszionáriusok számára nem maradt más hátra, mint a menekülés. A másik két
hithirdetőnek már az első napon sikerült jelentős előnyre szert tennie az
üldözőkkel szemben. János-Gábor a legközelebbi hitoktatók egyikénél keresett
menedéket. Itt egy másik hitoktató árulása folytán már a következő napon
letartóztatták, és megkötözve Kucsing fogházába vitték. Megkezdődött csaknem
egy évig tartó szakadatlan keresztútja.
A tartomány fővárosában, Vucsangban az elfogott
keresztényekkel együtt polgári és katonai bíróság előtt fogták perbe. A
keresztények közül sokan elhagyták hitüket. Az állhatatosakat északra,
Tatárországba történő száműzetésre ítélték. A hatóságok egész dühe az
elgyengült és beteg francia papra összpontosult. Minduntalan visszatértek arra
az alapvető kérdésre, hogy megtagadja-e a hitét vagy nem. Ismételten megkérdezték
tőle, hogy tudja-e, hol tartózkodik a többi misszionárius. Minden tagadó
választ botbüntetéssel toroltak meg. Rizzolati, aki vucsangi rejtekhelyéről
figyelemmel kísérte az eseményeket, szégyenkezve közli, hogyan viselt el
János-Gábor érte is negyven bambuszütést. Az alkirály, aki magára vállalta a
per lefolytatását, nem tudott elérni semmit kegyetlenkedésével, úgyhogy nem
maradt más hátra, mint hogy kiszabja a halálbüntetést.
Mivel a halálos ítéletet a császárnak meg kellett
erősítenie, a foglyot felügyelőire bízták. Hősies állhatatosságával, állandó
szelídségével és türelmével sikerült megnyernie ezeknek a hétpróbás és durva
embereknek az elismerését. Ezt használta fel Rizzolati, hogy a fogolyról
közvetítők révén gondoskodjék. 1840. szeptember 11-én a császár megerősítette a
halálos ítéletet. Ugyanazon a napon kivégezték. Már 1843-ban megkapta az Isten
tiszteletre méltó szolgája címet, 1889. november 9-én pedig boldoggá avatták.
[15] Ozanam, Antoine-Frédéric (Milánó, 1813--Marseille, 1853): a
világiak szeretetszolgálatának egyik francia úttörője,
irodalomtörténész, a Sorbonne tanára. Boldoggá avatása 1954 óta folyamatban
van. [16] Lamennais, Hugues-Félicité-Robert (St.-Malo, 1782--Párizs, 1854): pap
a modern katolicizmus egyik úttörője. 1804-ben tért meg, írásaival a pápaságot
védelmezte, 1830-ban kiadta az első modern katolikus napilapot.
Demokrata-liberális nézetei miatt 1836-ban kiközösítették. Hatása egész Európa
filozófiájában és teológiájában érezhető volt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése