Bíró László: Új világ nyílik meg előttünk, ha a szentségek mélyebb vonatkozását megsejtjük
A házasság szentségének antropológiai megközelítése állt az őszi családpasztorációs papi találkozó középpontjában. A lelkipásztori tanácskozást kezdeményező Bíró László püspököt kértük értékelésre.
– Mire
helyezi a hangsúlyt a mostani családpasztorációs papi találkozó?
– A
huszadik konferencia körül járunk. Felépítésben követjük a korábbiakat, mert
olyan hangsúlyokat határoz meg a valóságunk, melyekkel nem lehet nem
foglalkozni. Antropológiai megközelítésből indultunk el, mert a keresztény
gondolkodás alaptörekvése, hogy az embert test és lélek együtteseként láttassa.
Az első nap Lukács László atya a test és lélek viszonyából, a személyből
kiindulva vizsgálta meg, mi az, amire a házasság épül. Ebből az elméleti
előadásból eljutottunk a házasság hétköznapjaihoz, amiről őszinte, mély
tanúságtétel hangzott el. Az esti fórum is a mindennapi valósághoz közelített.
Újságíró vendégünkkel arról beszélgettünk, hogyan kell ma kommunikálni a
házasság értékét, hogy az szélesebb rétegekhez eljusson. A beszélgetés fontos
dologra hívta fel a figyelmet.
– Megfogalmazná
ezt?
–
Mindig a nyelv a probléma, a közbeszéd fogalmakat sajátít ki, hamis tartalommal
megtöltve azokat. Az általunk használt nyelvvel kapcsolatban azonban felmerül a
probléma, hogy gettóba zárjuk magunkat. Hogyan kerüljük el ezt úgy, hogy mégis
elhangozzék az igazság? Ha úgy tudunk beszélni az igazságról, hogy a másik megérti,
amit képviselünk, nyitott marad, akkor megsejti az értéket. Előadásainkat
mindig azzal kezdjük: „Ki vagyok?”, holott arról kellene beszélnünk: „Miért
vagyok itt?”, „Hogyan csinálom?”, és csak utána arról, hogy „Ki vagyok?”. Ne
zárjuk ki eleve azokat, akik máshova tartoznak, kezdjük azt, mit miért teszünk,
mit jelent nekünk, hátha arra felfigyelnek. A kategorikus beszéd eleve kizárja
a hallgatót. A kommunikáció lényege, hogy nyitva tartsuk a befogadót azok felé
az értékek felé, amiket képviselni szeretnénk.
–
A találkozó középpontjában a házasság szentsége állt.
–
Jean-Yves Brachet domonkos szerzetes személyében olyan előadónk volt, aki
mélyen látja a házasság titkát. Ahogy hangsúlyozta, az egyház nem ismerhető meg
a házasság megismerése nélkül. Az előadó azt hozta közel hozzánk, papokhoz,
hogy a házasság szentsége szükségszerűen a megkeresztelt ember életéből fakad.
Ha valakinek nem mond semmit Jézus személye, az egyház valósága, akkor nehéz a
házasság szentségéről beszélni neki, akkor tortúrának éli meg magát a
szertartást is. Ma egy keresztény szülő sokkal többet beszél a gyerekének
gazdasági kérdésekről, mint a házasságról, annak szentségéről. Hogyan kaphat
kedvet egy fiatal, hogy a házasság szentségében éljen, ha nem hall róla? Sem a
szülőtől, sem a hitoktatásban. Mi, papok tanultunk a házasság egyházjogi
megközelítéséről, de keveset foglalkozunk vele szakramentális megközelítésben,
szentségi misztikája a háttérbe szorul. Ezért hozzuk elő újra és újra a
találkozón a témát, és hangsúlyozzuk mind elméletben, mind a beszélgetésekben
pasztorális oldalról a szentségek egymásra épülését.
–
A II. vatikáni zsinat óta egyre többet beszélünk a szentségek teológiája
megújulásának igényéről.
– Valóban. Statikusabb volt a szentség szemlélete, ez a gondolkodás zárt
valóságnak tekintette az embert és a szentségeket is. Társadalmi konvenció volt
szinte, hogy bizonyos életkorban elsőáldozó, majd bérmálkozó lett a gyerek,
majd a templomban kötött házasságot, ez jelentette számára a házasság
szentségét. Mindez konvenció volt, aminek az egyházhoz tartozó ember eleget
tett. Nem gondoltuk azonban végig, hogy a hitünkből, az emberlétünkből fakad,
amit az egyház tesz. Nem idegen dologként kell befogadnunk ezeket a
cselekményeket, hanem látnunk kell az egész szerves egységét, ahol minden
korrelációban van: ember–egyház–szentségek–megváltás. Fogalmilag tiszta volt ez
a régi statikus szemlélet, de a mindennapi élettel való érintkezési pontokat
kevésbé fogalmazta meg. A szentségek az életbe, az emberbe ágyazódnak, a
testért vannak. Ahogy Szent II. János Pál mondja, „az egyház a test ódája”. Az
atya megalkotja az embert férfinak és nőnek, Jézus magára veszi emberségünket,
a Szentlélek a szentségben a testen keresztül munkálkodik: a gyerek homlokát
kenik meg vízzel, a bűneinket nyelvünkkel valljuk meg. A test mindig jelen van
a szentségben. Új világ nyílik meg előttünk, ha a szentségek mélyebb
vonatkozását megsejtjük. A házasság szentsége arra figyelmeztet, hogy a
házasság esetében nem szociológiai jelenséget értelmezünk. A férfi és a nő
kapcsolatának megértésében egy titok tárulkozik fel, ami közel visz Isten és
ember kapcsolatának titkához. A szentségben a pap asszisztál Isten és ember
találkozásához, ami igazi feloldása minden problémának. Erről mondunk le, ha a
szentségeket pragmatikusan, csak funkciójukban használjuk, és mélyebb
vonatkozásuk rejtve marad előttünk. Erre hívta fel a figyelmet a találkozó.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése