Családszinódus – Veres András: Lelkipásztori munkánk középpontjában a család
Az Új Ember katolikus hetilap interjút készített Veres Andrással, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia (MKPK) elnökével a szinódus kapcsán, még a püspökök vatikáni tanácskozása előtt. Az interjút teljes terjedelmében közreadjuk.
Az
október 5. és 25. között megrendezett XIV. rendes püspöki szinóduson hárman is
képviselik a Magyar Katolikus Egyházat: Erdő Péter bíboros, a szinódus
főrelátora; Kocsis Fülöp érsek-metropolita, a keleti rítusú egyházak
képviselője és Veres András szombathelyi megyéspüspök, a Magyar Katolikus
Püspöki Konferencia (MKPK) elnöke. Őt kérdezték a szinódus feladatairól,
munkájáról és arról, hogyan segítheti az egyház a családokat korunk kihívásai
közepette.
– A
püspöki konferencia még elnökké választásom előtt, nagyjából egy éve jelölt a
szinódusra. A tanácskozásra minden püspöki konferencia a létszáma arányában
küldhet delegáltakat. A magyar egyház nem tartozik a legnagyobbak közé, ezért
egy fő képviselheti a szinóduson. A küldött kiválasztásánál fontos szempont a
nyelvtudás, hiszen a szinódusi megbeszélések olaszul zajlanak. Emellett
lényeges az is, hogy a püspöki konferenciát képviselő delegáltnak közelebbi
ismeretei legyenek a tanácskozás témájával – jelen esetben a családok
helyzetével – kapcsolatban. Jómagam erkölcsteológusnak készülő hallgatóként
korábban a család témáját választottam a licenciátusom és a doktori
disszertációm tárgyául is.
–
Milyen megállapításokat tartalmaztak ezek a dolgozatok a családokra
vonatkozóan, és hogyan építhetők be ezek a tapasztalatok a szinódusi munkába?
– Ami
biztos: a házasság és a család vonatkozásában nincs újdonság az egyház
tanításában, amely Jézus Krisztus kinyilatkoztatásán alapul. Napjaink
társadalmi kihívásai azonban szükségessé tesznek bizonyos reflexiókat, hiszen
lelkipásztori munkánk során számos esetben találkozunk olyan helyzetekkel,
amelyek évtizedekkel korábban nem voltak olyan általánosak, mint napjainkban.
Mire
gondolok? A nyolcvanas években, amikor a dolgozatomat írtam, világosan
látszott, hogy a nyugati társadalmakban bizonyos politikai erők igyekeznek
meggyengíteni és aláásni a házasság intézményét. Ez a folyamat napjainkban már
egész Európát és számos, a kontinensen kívüli országot is érint. Jól látható,
hogy általánossá vált ez a probléma, ezért az egyháznak határozottan kell
állást foglalnia vele kapcsolatban. A szinódusnak az is a feladatai közé
tartozik, hogy világossá tegye az egyház tanítását, illetve olyan érveket
fogalmazzon meg, amelyek támpontot jelenthetnek a napjaink kihívásai közepette
élő ember számára. Beszélhetünk az elváltak kérdéséről is, hiszen
Magyarországon ma a házasságok fele válással végződik. Sajátos helyzetben lévő
csoportot alkotnak az újraházasodott elváltak is. A szinódus foglalkozni fog
ezekkel a témákkal, majd a tanácskozás végén megfogalmaz egy záródokumentumot,
amelyet átad a Szentatyának. A szinódus mint a pápa munkáját segítő testület
nem dönt, csupán tanácsokat ad a pápának, aki – a világegyház véleményét
megfogalmazó – javaslatokat esetleg felhasználja egy pápai enciklika vagy
apostoli buzdítás kiadásához.
–
Milyen válaszai lehetnek az egyháznak a családokat érintő problémákra? Hiszen
az egyneműek házasságát polgárjogilag már számos országban engedélyezték. Az
egyházra is erős nyomás nehezedik azzal kapcsolatban, hogy legyen megengedőbb a
házasságot, illetve a családokat érintő kérdésekben. Milyen változásokat hozhat
a szinódus e tekintetben?
– Az
egyháznak vannak korhoz kötött előírásai és megváltoztathatatlan törvényei. A
házasság és a család kérdésével kapcsolatban egy megváltoztathatatlan
tanítással állunk szemben. Jézus tanítása alapján egy férfi és egy nő
kapcsolatában az isteni terv valósul meg. Az azonos neműek közötti kapcsolatok
a dolgok természetéből fakadóan természetellenes kapcsolatok. Az egyház – jelen
esetben a szinódus – a társadalmi nyomás ellenére sem fog másfajta tanítást
megfogalmazni, hanem a problémákra reflektálva lelkipásztori útmutatást ad majd
azzal kapcsolatban, hogy milyen módon foglalkozzunk az ilyen életállapotban
lévő emberekkel. Az állásfoglalás várhatóan nem hat majd az újdonság erejével,
hiszen jelenleg is érvényben vannak bizonyos előírások ezekre az esetekre
vonatkozóan. Hangsúlyozom: az egyház az isteni kinyilatkoztatást a társadalmi,
politikai nyomás hatására sem változtathatja meg. Sőt, ebben a helyzetben még
határozottabban kell megfogalmaznia az álláspontját. Újra el kell magyaráznia a
kinyilatkoztatás igazságát, és elképzelhető, hogy több szempontból kell
megvilágítania a kérdéssel kapcsolatos véleményét.
–
A társadalom alapjának számító közösségek, a családok meggyengültek. Hogyan tud
segíteni az egyház abban, hogy visszanyerjék egységüket és erejüket?
–
Lelkipásztori tapasztalataim alapján meggyőződéssel vallom, hogy a tartós
kapcsolat legtöbbször azok számára jelent nehézséget, akiknek a családjában
előfordult válás, vagy éppen a szüleik házassága ment tönkre. Ez egyfajta
láncreakciót indít el. Az egyház akkor jár el helyesen, ha a felbomlott
házasságokból kikerülteket – és itt elsősorban az ilyen családokban felnőtt
gyerekekre gondolok – igyekszik megerősíteni a házasság szentségével
kapcsolatban. Az a feladatunk, hogy megértessük velük: nem szükségszerű, hogy a
házasság válással végződjön, akkor sem, ha a szüleiknek vagy nagyobb
testvéreiknek nem sikerült együtt maradniuk. Bátorítani kell ezeket a
fiatalokat, és megerősíteni abban, hogy a házasság isteni eredetű. Isten
férfinak és nőnek teremtette az embert azért, hogy együtt és egymás által
boldogok legyenek. A földi boldogság felé ez a normális út, amely minden
ellenkező példa ellenére is járható. Az egyház lelkipásztori munkával, illetve
lelkisegélyszolgálattal is igyekszik megerősítést adni a válságba jutott
házaspároknak.
A
nagyobb gond az, hogy ezeket a problémákat kevesen akarják az egyház segítségével
megoldani. Pedig meggyőződésem, hogy egy válságba került házaspár számára az
egyházi segítség lehet a leghatékonyabb, különösen akkor, ha a házasság
szentségi alapokon nyugszik. A probléma forrása gyakran abban keresendő, hogy a
fiatalok nem feltétlenül vallási elköteleződés alapján kötnek házasságot. Nem
fontos számukra a házasság szentségi jellege, csupán egy szép templomi esküvőt
szeretnének. Holott ha komolyan vennék, hogy Jézus rendelése alapján a férfi és
a nő szeretetszövetsége szentségi rangra emelkedik, és így különleges isteni
segítség kíséri, akkor sokkal könnyebben tudnának felülkerekedni a problémákon.
Ám ez csak azoknak adatik meg, akik vallási alapon állnak.
Familiaris
consortio kezdetű apostoli
buzdításában 1981-ben már Szent II. János Pál pápa is szorgalmazta, hogy a
lelkipásztorok fordítsanak nagy figyelmet a házasságra való felkészítésre,
hiszen sok múlik azon, hogy a fiatalok milyen lelki, szellemi útravalóval
ellátva állnak oltár elé. Hangsúlyozta azt is, hogy a családok lelkipásztori
gondozására is nagy szükség van. Ha ugyanis jól működő kis családi közösségek
jönnek létre, akkor a házaspárnak is sokkal könnyebb megküzdenie a
problémáival, hiszen mindkét félnek van kivel megosztania a gondjait és
válaszokat találnia azokra. Szent II. János Pál pápa kérte azt is, hogy az
egyház fordítson nagyobb figyelmet az újraházasodott elváltak lelkipásztori
gondozására. Törekedjen arra, hogy ezeknek a nehéz élethelyzetbe került
embereknek ne gyengüljön az Istenhez fűződő kapcsolatuk, és az imádság, illetve
a szolgálat által megmaradjanak a közösségben. Segíteni kell őket abban is,
hogy egy esetleges új kapcsolatban a születendő gyermekek sem lelkileg, sem
pedig hitükben ne sérüljenek a szülők élethelyzete miatt.
–
A szinódust előkészítő munkadokumentumok tartalmaznak-e új útmutatásokat
ezeknek a helyzeteknek a lelkipásztori kezelésére vonatkozóan?
–
Általánosságban azt mondhatom, hogy nem. Az apró részletek vonatkozásában
azonban előfordulnak hangsúlyeltolódások, amelyeket a Szent II. János Pál pápa
által kiadott útmutatás óta eltelt időszakban bekövetkezett változások idéztek
elő.
–
Az egyház számára komoly kihívást jelent az elváltak, illetve a később
újraházasodottak támogatásának kérdése. E tekintetben várható-e változás az
eddigi egyházi gyakorlathoz képest?
– Ez a
téma is hangsúlyos helyen szerepel a szinódus munkaanyagában, így biztosan elő
fog kerülni a munkacsoportokban és a plenáris üléseken is. Véleményem szerint
az egyház állásfoglalásának nyomatékosítása e kérdésben azért is szükséges,
mert a korábbi buzdítások ellenére a lelkipásztori munkában nem kaptak
megfelelő figyelmet ezek az emberek. Lehet, hogy e kérdés vonatkozásában a
szinódus újabb szempontokat fogalmaz meg, amelyek a jövőben megkönnyíthetik
majd a lelkipásztorok munkáját.
–
Milyen eredménnyel lenne elégedett?
– Legfőképpen az töltene el örömmel, ha a szinódusi tanácskozás
eredményeként megújulna és megerősödne a lelkipásztori munka a családok
gondozása és a házasságok előkészítése vonatkozásában. A jegyesoktatás, a
házasságra való felkészítés tartalma és minősége meghatározó a későbbi
házasélet szempontjából. Eddigi püspöki szolgálatom során is igyekeztem
hangsúlyozni: egész lelkipásztori munkánk középpontjában a családoknak kell
állniuk, hiszen az egyház a családokra épül, ezért csak családokban
gondolkodhat. Remélem, előbb-utóbb minden lelkipásztor és lelkipásztori
kisegítő felismeri, hogy ezen a téren megújulásra van szükség.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése