Évközi 21. hét péntek
Nagypéntek és Húsvét nem két egymást lerontó valóság,
hanem egyazon misztériumnak, Isten világ iránti irgalmának, eredeti, soha
vissza nem vont szeretetének két oldala. Ezért bár Krisztus nincs már a
kereszten, értünk felajánlott halálát, keresztáldozatát, melyből üdvösségünk
fakadt, a világ végezetéig hirdetjük. Ennek legelső, legalapvetőbb helye és
formája a szentmiseáldozat bemutatása, ahol titokzatos módon, vérontás nélkül
jelenvalóvá lesz az Úr kereszthalála. Ahogy ugyancsak a korintusiaknak írt első
levelében mondja az Apostol: „Mert amikor ezt a kenyeret eszitek, és ezt a
kelyhet isszátok, az Úr halálát hirdetitek, amíg el nem jön.” Az ige nem
felszólító módban áll, vagyis nem arról van szó, hogy az utolsó vacsora
felidézésekor a megfeszített Krisztusról kell prédikálni, hanem maga a
szentmiseáldozat bemutatása a hirdetés, amely még nem a kívülállóknak szól,
hanem az Egyház tagjainak, hogy az Egyház Egyház maradjon, sőt egyre jobban
azzá váljon.
A megfeszített Krisztus hirdetésének második módja,
mely a szentmisében való igazi részvételből fakad, hogy életünk áldozatait
egyesítjük Krisztus áldozatával – ahogy a pap imádkozza a misekánonban: „…hogy
híveid élő áldozattá váljanak”. A Keresztrefeszített hiteles és gyümölcsöző
szóbeli hirdetése csak ezután és csak ennek az aranyfedezetnek a birtokában
következhet. Akinek életében nincs jelen a kereszt és az áldozat, az lényegében
idegen Krisztustól, kereszténysége sajátos ideológia csupán, s amit hirdet, az
nem a megfeszített Krisztus, hanem csak önmaga.
Urunk, Jézus Krisztus, töltsd el lelkünket halálod és
feltámadásod szent misztériuma iránti hódolattal, és add meg nekünk
kegyelmesen, hogy életünk kisebb-nagyobb áldozatait, felajánlásainkat,
lemondásainkat, szenvedéseinket a Te áldozatoddal egyesítve részt vállaljunk
abból a szenvedésből, amelyet Te érettünk, a mi üdvösségünkért vállaltál, s
elmondhassuk Szent Pállal, hogy testünkben, földi életünkben a Te jegyeidet
viseljük.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése