Erdő Péter a Szent Jobb jelenlétében Mohácson: Keressük önzés nélkül a közösség javát!
A mohácsi vész 490. évfordulóján augusztus 28-án Mohácsra látogatott a Szent Jobb. A program keretében a fogadalmi templom előtti szabad téri oltárnál engesztelő-emlékező szentmisét mutattak be, amelynek főcelebránsa és szónoka Erdő Péter bíboros volt.
A
püspöktemplomnál litániával készültek a Szent Jobb fogadására, amely Snell
György esztergom-budapesti segédpüspök, a Szent Jobb őre és a honvéd koronaőrök
kíséretében, páncélozott járműben érkezett a Baranya megyei városba. Udvardy
György pécsi megyéspüspök imádsággal fogadta Szent István ereklyéjét, majd
elindította az engesztelő körmenetet, amely a város főterére, a Széchenyi térre
vonult.
A
fogadalmi templom előtti szabadtéri színpadnál „Légy áldott, Szent István
király!” címmel közel egyórás áhítatra került sor, gyermek- és felnőtt kórusok
részvételével, az Intelmekből vett idézetekkel. Eközben a hívek és az
érdeklődők a Szent Jobb előtt tiszteleghettek.
Az
áhítatot követően szentmisében emlékeztek az 1526-os mohácsi csatára és az ott
elhunyt magyarokra. Erdő Péterrel koncelebrált Udvardy György jelenlegi és
Mayer Mihály nyugalmazott pécsi megyéspüspök, Snell György segédpüspök és a
Pécsi Egyházmegye számos lelkipásztora.
Azokra
emlékezünk, akik a 490 évvel ezelőtti csatában keresztény hitükért áldozták
életüket – fogalmazott Udvardy György a szentmise elején mondott köszöntőjében.
A megyéspüspök utalt arra, hogy Király József 1817-ben indított útjára a
mohácsi vészhez kötődő engesztelő imádságot, amelynek hagyományát ez a
szertartás is követi.
Erdő
Péternek a szentmisén elmondott homíliáját teljes terjedelmében közöljük.
„Hősvértől
pirosult gyásztér, sóhajtva köszöntlek,
Nemzeti nagylétünk nagy temetője, Mohács!”
Nemzeti nagylétünk nagy temetője, Mohács!”
Ezekkel
a szavakkal ábrázolja a költő a 490 évvel ezelőtti végzetes ütközet színhelyét.
Megjelenik szemünk előtt a csatatér, ahol holtan fekszenek a hűségesek: maga
Lajos király és azok, akik engedelmeskedtek felhívásának és az ország védelmére
keltek. Holtan feküsznek ezen a szörnyű csatatéren a püspöki kar tagjai is: a
fővezér, Tomori Pál, a magyar prímás, az egyszerű sorból magas hivatalra
emelkedett esztergomi érsek, Szalkai László, aki biztos nem ilyen karrierről
álmodott, de becsületből mindhalálig kitartott királya mellett. De ott
nyugszanak a püspöki kar többi tagjai is. Csak Brodarics István maradt meg élve
– hírmondónak. A költő azonban nemcsak a temetetlen holtak sokaságán tekint
végig keserű szívvel, de meglátja azt is, hogy a vesztes csata után gazdátlanul
maradt harcmező országunk és népünk egész sorsát jelképezi. A győztes a háborús
szokásjoggal ellentétben nem takarította el a csatateret. A halottakat majd
Kanizsai Dorottya temetteti el, amikor a testeket már vadak és madarak marcangolják
és járvány sújtja a vidéket.
Kanizsai
Dorottya bátor helytállása nemcsak az elhunyt hősöknek és áldozatoknak adta meg
a tiszteletet, hanem segítette azt is, hogy a sokat szenvedett túlélő lakosság
részben mégis megmaradjon ezen a földön. Emlékeznünk kell erre most, az
irgalmasság évében, amikor újra meg újra felidézzük, hogy a holtak eltemetése
az irgalmasság cselekedete. Így beszél erről a Biblia Tóbiás könyvében és így
tartjuk ezt ma is. Mert a halállal nem pusztul el az ember, hiszen örök életre
hivatott. Ezt jelzi sírjainkon a kereszt. Erről olvastunk az imént a szentmise
olvasmányában, ahol a Zsidókhoz írt levél a mennyei Jeruzsálemről beszél, az
égben számon tartott elsőszülöttek ünnepi sokadalmáról és Jézus Krisztusról,
akinek ránk hulló vére örök boldogságunk ígérete (vö. Zsid 12, 22-24). Ma is el
kell temetnünk halottainkat. Mert senki sem lehet halála után a hozzátartozók
és a rokonok tulajdona. Az ember szabadnak születik és teste az Istené: „Senki
sem él és senki sem hal meg önmagának. Amíg élünk, az Úrnak élünk, s ha
meghalunk az Úrnak halunk meg.” (Róm 14, 7) Ha pedig Krisztussal halunk meg,
vele fogunk élni is (Vö. 2 Tim 2,11). De a halottak eltemetése és tisztelete az
élők közössége számára is üzenetet hordoz. Továbbra is tagjai az élők
családjának. Élnek leszármazottaikban, élnek műveikben, élnek munkájuk
eredményében, élnek a tudásnak és a szeretetnek abban a kisugárzásában, amelyet
környezetüknek ajándékoztak. De élnek személyesen is. Tagjai a szentek
közösségének, amiről a Hitvallás beszél, mert a földön élők, az üdvözültek és a
tisztulás állapotában lévők együtt alkotják az egyházat is. Segítjük
halottainkat, ha imádkozunk értük, ha szentmisét ajánlunk fel, de mi magunk is
kérhetjük a szentek közbenjárását.
A mohácsi
csata hőseinek és áldozatainak emléke egész népünk öröksége. Üzeni a későbbi
koroknak, hogy nem hajszolhatjuk mindennapi érdekeinket olyan féktelenül, hogy
közben megfeledkezzünk a közösség javáról, nem áldozhatunk fel mindent a
személyes vagyonszerzés érdekében, ha közben az egész ország megsemmisül és
azok sorsa is tragédiában végződik, akik magukat az események haszonélvezőinek
gondolják.
A
mohácsi csata emléke hitünk fényében felelősségre és éleslátásra tanít. Isten
színe előtt kell megkérdeznünk magunktól, mi válik igazán az emberi közösség
javára, mitől függ népünk élete és megmaradása?
Az
élet többet ér az eledelnél, a test értékesebb a ruhánál (vö. Mt 6, 25). Az
emberi szeretet és okosság pedig a létnek egy sokkal magasabb szintjét
képviseli, mint a puszta anyagi érdekek. A családalapítás bátorsága, a
gyermekek vállalása és gondos nevelése Isten színe előtt is végtelen érték,
mert a jövőbe, sőt az örök életbe mutat.
Ha
Mohácsra emlékezünk, lelkünkben végig kell járnunk az azóta eltelt évszázadokat
is. Kudarcok és pusztulások időszakain keresztül mégis az isteni gondviselés
vezetett minket. Ennek jelképe és bizonyítéka Szent István király leghíresebb
ereklyéje, a Szent Jobb is. Első szent királyunk a gondviselés eszköze volt
népünk életében. Jobb keze csodával határos módon maradt fenn Dubrovnikban a
török hódoltság hosszú évtizedein át. A remény jele, hogy ez az ereklye ma
minden viszontagság után mégis itt van a mohácsi csatatéren. Tekintsünk hát mi
is felelősen saját életünkre. Keressük önzés nélkül a közösség javát.
Szolgáljuk hittel és szeretettel az életet. Becsüljük meg halottainkat és
hőseink emlékezetét. Tanuljunk a történelemből és újítsuk meg bizalmunkat az
isteni gondviselésben!
Szent
István király, könyörögj értünk! Magyarok Nagyasszonya, Boldogságos Szűz Mária,
könyörögj értünk! Ámen.
***
A
szentmisét követően rövid megemlékező ünnepség zajlott a fogadalmi templom
előtt. Először Szekó József, Mohács polgármestere szólt az egybegyűltekhez.
Beszédében az ereklyéje formájában jelen levő Szent Istvánt méltatta.
Rámutatott, hogy Szent István élt és nem visszaélt hatalmával, és hogy nem
önmagát, hanem országának, nemzetének megmaradását, gyarapodását helyezte
uralkodása középpontjába. Szent István tudta, hogy hit nélkül nem lehet teljes
életet élni, II. Lajos is tisztában volt ezzel, és egész Európát is védeni
akarta, az már nem az ő hibája volt, hogy ez nem valósulhatott meg – mondta a
polgármester.
Soltész
Miklós egyházi, nemzetiségi és civil társadalmi kapcsolatokért felelős
államtitkár II. Lajos búcsúlevelének részletével kezdte ünnepi beszédét, hogy
érzékeltesse, mennyire előrevetítette az a rá következő – török hódoltság
alatti – idők hangulatát. Az államtitkár rámutatott, hogy nagyon is figyelmen
kívül hagyta az akkori idők jeleit, problémáit Európa: a magyar vezetők között
is széthúzás volt, a magukat kereszténynek mondó államok is kicsinyes, önző
politikát folytattak, és a keresztények között is szétszakítottság volt
jellemző. Soltész Miklós párhuzamot vont a 490 évvel ezelőtti és a mai
politikai helyzet között, és úgy vélte, hogy többnyire most is egymással
marakodó és a saját érdekeit néző, de a keresztény értékeket semmibe vevő
hatalmak feszülnek egymásnak. Mikor ismerik fel a nagyhatalmak, hogy a
demokrácia- és fegyverexportjuk melyen pusztító és a népvándorlás már csak ezek
súlyos következménye? – tette fel a kérdést az államtitkár. Az államtitkár
szerint meg kell erősíteni keresztény hitünket, ki kell állni mind az európai,
mind a keleti keresztények mellett, de a muszlim híveknek is szabad vallásgyakorlást
kell biztosítani Európában. Soltész Miklós szerint a beteg menekülteket
segíteni kell, de a kopogtatás helyett fenyegetőkkel nem lehetünk szolidárisak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése