Akik a szenvedésben is képesek mosolyogni – Interjú Federico Trinchero kármelita misszionáriussal
Federico Trinchero kármelita misszionárius a 37. Rimini Meeting keretében, augusztus 21-én, vasárnap számolt be a Közép-afrikai Köztársaság fővárosában, Banguiban betöltött missziójáról. A Zenit internetes újság készített vele interjút, amelyet teljes terjedelmében közlünk.
Federico Trinchero előadását a legnagyobb elismeréssel
fogadták a 37. Rimini Meeting résztvevői. A 39 éves kármelita szerzetes 2009
óta él a Közép-afrikai Köztársaság fővárosában, Banguiban, amelyet még mindig
polgárháború szaggat szét. Bár szülőföldjére tért vissza a találkozó idejére,
Afrikában máris sokak számára hiányzik.
Tanúságtételében
a misszionárius beszámolt arról, hogy néhány helyi lakos – tudomást
szerezve közeli utazásáról Riminibe – miként ajánlotta fel azt, hogy
kitisztítják cipőit gondoskodásuk és szeretetük jeleként. Tény, hogy
Közép-Afrikában nagy hálát éreznek az európai misszionáriusok iránt, akik saját
kolostorukban alakítottak ki menekülttábort, és a polgárháború legsötétebb
időszakában sem menekültek el.
Az is
tény azonban, hogy Ferenc pápa látogatása után, aki tavaly november 29-én
nyitotta meg az első szentkaput Banguiban, a világ lelki fővárosává téve a
Közép-afrikai Köztársaságot, valami jobbá vált. Trinchero atya a remény apró
jeleiről beszélt a Zenit magazinnak múlt vasárnapi beszámolóját követően
Riminiben.
***
–
Federico atya, miért fontos Ferenc pápa múlt novemberi látogatása? Milyen
változásokat hozott magával?
– A
Gondviselésnek köszönhetően Bangui történelmének két legfontosabb pillanatában
lehettem jelen. Mindenekelőtt a mostani háborúról kell szólnom, amely a
legvéresebb, amit Közép-Afrika valaha látott. Annak ellenére, hogy a múltban
sem hiányoztak a puccsok és a fegyveres konfliktusok, az erőszak soha nem
látott mértékben nőtt. A másik fontos esemény Ferenc pápa látogatása volt a
háború kellős közepén. A Szentatya látogatása, úgy tűnik, elindította a béke
útját. Azt nem mondhatjuk, hogy a háború véget ért, de nincs olyan mértékű
lövöldözés, mint a kezdetekkor.
–
Véleménye szerint a Szentatya mely szavai érintették meg az afrikai lakosság
szívét?
– Bizonyosan azok a szavak, amelyekben Ferenc pápa
kifejtette, hogy Bangui a világ lelki fővárosa. Ez a mondat teljesen meglepett,
megdöbbentett bennünket, és valójában még mindig nem tudjuk teljesen megérteni
ennek a jelentőségét. A közép-afrikaiakat nem annyira a „lelki” szó döbbentette
meg, hanem inkább a „főváros”. Egyik oldalról azokhoz az „utolsókhoz” tudtak
kapcsolódni, akik az evangélium tanúsága szerint „elsők” lesznek. Hozzászokva
az utolsó hely elfoglalásához, a pápa a „tribünre” állított bennünket. Nem azt
mondom, hogy másoknak tanítanunk kellene valamit – ez büszkeség lenne –, de
most talán van valami, amit el tudunk mondani a világnak és erre nem
számítottunk. „Lelki”-nek kell lennünk: ez az a feladat, amelyet a pápa ránk
bízott, és amelynek értelmét az elkövetkezendő években fogjuk megérteni
mélyebben.
–
Mi az, ami a leginkább jellemző a közép-afrikaiakra?
– Ők
azok az emberek, akiket évről évre egyre jobban megismerek és egyre jobban
szeretek. A napi együttélés képessé tett arra, hogy jobban lássam
hiányosságaikat, és erényeiket éppen ezért ennél is jobban értékeljem. Az egyik
legjobb tulajdonságuk, hogy a szenvedésben is képesek mosolyogni. Sok olasz
ember, akiknek megmutattam a menekülttábor képeit, azt mondta nekem, hogy ezek
az emberek bár elveszítették mindenüket, mégis boldognak tűnnek. Sok mindent
képesek elviselni, képesek mosolyogni a szenvedés idején, és mindennek a
pozitív oldalát látni a kétségbeesés helyett. Passzívnak látszanak és nem
tűnnek túl dinamikusnak, a valóságban azonban elkötelezettek és a legjobbat
adják önmagukból.
–
Mennyire befogadóak a keresztény üzenetre?
– A
hit szempontjából tekintve, látjuk a fiatal egyház összes gyengeségét és
erényét. Sokkal nagyobb a lelkesedés; a templomok zsúfolásig megtelnek; a
lelkiségi mozgalmakban sokan vesznek részt, a fiatalok elkötelezetten jelen
vannak az egyház életében. Míg itt, Európában a papok már azt sem tudják, hogy
mit találjanak ki, hogy bevonzzák a fiatalokat, Közép-Afrikában néha nem is
hirdetünk egy eseményt, mert attól tartunk, hogy túl sokan fognak jönni! Isten
nem probléma számukra, Ő nem az a valaki – gyakran mondom ezt –, akiről, hanem Akivel
beszélgeünk. Számukra ez olyan, mintha Isten a család baráti köréhez tartozna.
Ezzel
ellentétben a problémák a népi vallásosság hitrendszeréből való megtérésből
fakadnak, amelyek leginkább a boszorkánysághoz kapcsolódnak. A legnagyobb
nehézséget az okozza, hogy hogyan válik az evangélium életté, és miképpen
változtatja meg a morális viselkedést. Különösen a családok és a házasságok
tekintetében van szükség nagy változásokra. Leginkább a szentségi házasságtól
való félelemre gondolok a fiatal párok részéről. Sajnos nagyon kevés egyházi
házasság köttetik, és azok is, akik emellett döntenek, idősebb párok, akik már
több éve élnek együtt és több gyerekük is van. A másik akadály a hozomány. Ezen
kívül nagyon sok szexuális rendezetlenséggel találkozom, általános a partnerek
gyakori cserélgetése, az otthontalanság, és az olyan egyedülállók is sokan
vannak, akiknek több kapcsolatból születtek gyerekei, illetve ebből kifolyólag
azok a gyerekek száma is magas, akik az apa, a családfő jelenléte nélkül nőnek
fel. Az egységes család nagyon ritka.
–
Mi a helyzet a különböző vallások egymás mellett élésével?
– A
háború előtt Közép-Afrikára a keresztény és iszlám közötti jó viszony volt
jellemző. Hivatalos adatok szerint, amelyeket meglátásom szerint frissíteni
kellene, Közép-Afrika 25%-a katolikus, másik 25 %-a protestáns; így
Közép-Afrika fele úgy tűnik, hogy keresztény. Ezen kívül 15 % muszlim, a
népesség fennmaradó része pedig animista. A muszlimok aránya csökkent, nagyon
sokan elmenekültek, így a katolikusok talán valamennyivel többen lehetnek most.
Sajnos a háború, amelyet gazdasági okok váltottak ki, a vallások közötti
konfliktust is magával hozta, amely nagyon elfajult. Kezdetben a muszlimok zaklatták
a keresztényeket, amelynek következményeként, az Antibalaka mozgalmon keresztül
az utóbbiak megbosszulták magukat: a muszlimok templompusztításaira a mecsetek
megsemmisítésével válaszoltak. Évekbe fog telni, amíg visszatérhetünk az ezt
megelőző állapotokhoz, bár már érzékelhetőek ez előrelépés jelei. Valószínű az
is, hogy a keresztények részéről volt egy eredendő frusztráció, mivel
kiszolgálói voltak a gazdaság nagyobb részét birtokló muszlimoknak. A többség
ellenére azonban ők is a kirekesztettségtől szenvedtek.
–
Mi volt a Banguiban töltött eddigi évei alatt a legszebb, amit átélt?
–
Ahogy korábban mondtam, a keresztények és muszlimok közötti kapcsolat
visszarendeződésének vagyok tanúja mostanában. Nem annyira régen székeket
szállítottam autóval egy muszlim férfi segítségével. Ő volt az első muszlim
hívő, akivel a háború két éve óta beszéltem. A szállítás során hibát követtem
el, és egy behajtani tilos táblán kanyarodtam be. A rendőr meg akart büntetni,
de a muszlim barátom megakadályozta, mondván, hogy Isten szolgája vagyok. Én
szerettem volna kifizetni a büntetést, de neki sikerült ezt meggátolnia. Ez egy
olyan gesztus volt, amit nagyon nagyra értékeltem.
Tavaly karácsonykor pedig egy valóságos csodának lehettünk tanúi. Szerettük
volna megajándékozni a menekülttáborban élő mintegy ötszáz gyermeket. Ez
december 24-éig nem is látszott megvalósíthatónak, amikor két autó érkezett a
Kármelbe. Jól öltözött úriemberek szálltak ki, és lerakodtak 1600 darab
ajándékot és játékot a gyerekek számára. Ezután úgy tűntek el, hogy nem is
tudtuk, kik voltak, honnan jöttek, és nem is láttuk őket többé. A Gondviselés
meghallgatott bennünket: nekünk, akik szerettük volna megajándékozni a
gyerekeket, elküldte „szolgáit”, így pár órán belül mindenkinek tudtunk
ajándékot adni a táborban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése