Az Isten Báránya 3.
Az
Isten Báránya
Jeremiás próféta önmagáról mintázta a szenvedő bárány képét. Prófétai
alakja azonban nem előzmény nélküli, az üldözött, megalázott, ennek ellenére a
szenvedést némán, beletörődve vállaló Isten Szolgájáról már nagyon plasztikus
képet festett Izajás próféta az ún. Ebed Jahveh dalokban (Iz 52,13-53,12) Itt
úgy szerepel az egész emberiség, mint Istennek hatalmas nyája. A juhok sokasága
elveszti a bárány szelídségét, a nyáj egységének szolgálatát, az összetartozást
szolgáló önfeláldozó szeretetet, s ezért kell az egyetlennek olyan rettenetes
szenvedéseket némán, a bárány hamisítatlan természete szerint elviselnie:
„Mindnyájan, mint a juhok, tévelyegtünk, mindenki a maga útjára tért; és az Úr
őrá rakta mindnyájunk bűnét. Megkínozták, és ő alázatos volt, nem nyitotta ki a
száját, mint a bárány, melyet leölésre visznek, és mint a juh, mely nyírói
előtt elnémul, nem nyitotta ki száját”. (Iz 53,6-7) Ez az alázatos, néma,
teljes önmagát szenvedésre átadó magatartásjellemző Jézus Krisztusra. Amikor az
etióp királynő, Kandaké, magas rangú udvari tisztje Jeruzsálemből, az igaz
Isten temploma meglátogatása után hazafelé kocsikázott, a Szentlélek az út
mentére küldte Fülöp szerpapot. Ő a kocsi mellett gyalogolva hallgatta, mit
olvas hangosan az utas. Fülöp sejtette, hogy nem érti; amit olvas, ezért
segítőkészen megszólította az ismeretlent: „Azt gondolod, hogy érted; amit
olvasol? Az így felelt: Hogyan érteném, ha nincs, aki megmagyarázza nekem?”
(ApCsel 8,30-31) Aztán megkérte a beszélgetésre kész fiatalembert, üljön
melléje a díszülésre, és magyarázza meg az Írás értelmét. A Szentlélek
megértette a pogányból egyistenhívővé lett idegennel, hogy az emberek életüket
ösztönösen védelmező szokásával ellentétesen a Messiás, Jahveh Szolgája
ellenállás nélkül átadta magát a szenvedésre. Mint a bárány, amikor elnémul,
szinte elernyed, hagyja, hogy megöljék. Ez az önfeláldozás olyan elemi erővel
hatott a tisztviselőre, hogy a Szentlélek kegyelméből megértette a megváltás
lényegét, megtörténtét, egyetemes voltát, és alkalmasnak érezte magát arra, hogy
a keresztség felvételével maga is Jézushoz kapcsolódjék. Szent Pál is erre a
csodálatos lelkületre hivatkozott, amikor a filippi hívek szemét rányitotta a
szenvedés értelmére. „Ugyanazt az érzést ápoljátok magatokban; amely Krisztus
Jézusban is megvolt. Megalázta magát, engedelmes lett a halálig, mégpedig a
kereszthalálig. Ezért Isten felmagasztalta őt”. (Fil 2,5.8-9) Jézus nemcsak
testi erővel nem védekezett, hanem csodálatos ékesszólásával sem igazolta magát
ellenségei vádaskodásával szemben. Nem hívta fel a főtanács figyelmét, hogy Ő
nem názáreti születésű, hanem betlehemi. Júda törzséből, Dávid király
családjából származik. Úgy, ahogyan a próféták megjövendölték a Messiásról.
Néma maradt: „Jézus csak hallgatott” (Mt 26,63), az ellene felsorakoztatott vádpontokra
sem válaszolt. Persze, amikor a főpap tiszte szerint feltette neki a történelmi
kérdést: „Megesketlek téged az élő Istenre, mondd meg nekünk, te vagy-e a
Krisztus, az Isten Fia? Jézus azt felelte neki: Te mondtad. De mondom nektek,
most már látni fogjátok az Emberfiát a Hatalmasnak jobbján ülni, és eljönni az
ég felhőin”. (Dán 7,13; Zsolt 110,1)(Mt 26,63-64) Jézus tehát nem makacsul
hallgatott, hanem a rosszakaratot tűrte el alázattal. Ugyanígy tett a pogány
bíró előtt is. Amikor Pilátus meghallotta, hogy Jézust azzal vádolják
ellenségei, hogy „Isten Fiává tette magát”(Jn 19,7), megkérdezte Jézust:
„Honnan való vagy te?” (9) Jézus nem felelt neki, mert a több istenhívő
pogánynak nyilván valami babonás félelme ébredt. Amikor komoly kérdés hangzott el,
arra ott is válaszolt: „Pilátus azt mondta neki: Nekem nem válaszolsz? Nem
tudod, hogy hatalmam van arra, hogy szabadon bocsássalak, és arra, hogy
megfeszítselek? Jézus azt felelte: Semmi hatalmad sem volna felettem, ha onnan
felülről nem adatott volna neked. Ezért annak, aki engem kezedbe adott, nagyobb
a bűne”. (10-11) Lehetséges, hogy negyven napos böjtje után Keresztelő János is
próféta elődei nyomán tesz ilyen formán tanúságot: „íme, az Isten Báránya, aki
elveszi a világ bűnét!” (Jn 1,29)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése