Jézus Szent
Szíve
az úrnap nyolcadát követő péntek, az
egyházi év utolsó változó ünnepe* A Szent Szív a vallásos lélek
számára Jézusnak az emberért való önfeláldozó, megváltó szeretetét állítja oda
követelményül.
A kultusz nyomai már a középkorban,
így kódexirodalmunkban is felbukkannak. Hajnal Mátyás emlegetett,
emblémákkal, azaz szimbolikus képekkel is illusztrált imádságos könyve (1629)*mégsem
ebbe a kultikus áramlatba tartozik. Klaniczay Tibor és Holl Béla
vizsgálódásai*
szerint "a műfajok egyesítésének barokk eljárásával «lelki comoediá»-ban
jeleníti meg a léleknek mennyei jegyesével való misztikus kapcsolatát. A
Jézussal egyesülő szívnek ebben az allegorikus játékában felhasználja a bibliai
Énekek énekének szerelmi stilisztikáját is."
A kultuszt Alacocque Szent Margit
látomásai (1673–1625) szentesítették: a megjelenő Jézus különösen az emberi
hálátlanságot fájlalta, és a Szív tisztelőinek az engesztelést, a hónap első
péntekjén való gyónást, áldozást kötötte lelkükre.* Margit mindjárt a Szent Szív
különös oltalmába ajánlotta magát. Ezt a felajánlást később egészen napjainkig
jámbor egyének és közösségek, városok és nemzetek követik. Maga XI. Pius az Egyházat
is a Szív oltalmába ajánlotta.
A Szent Szív ikonográfiájának első
jelentős hazai barokk emléke a tihanyi bencés templom oltára (1750),*
továbbá a jezsuiták vízivárosi templomának képe (1765).*
A márianostrai hajdani pálos templom oltárképén Jézus hatalmas szívéből
kereszt nő ki, jelképezvén a szeretetből vállalt halált.
A felvilágosodás, illetőleg a
jozefinizmus nem kedvezett az ájtatosság terjedésének. Az 1814-ben
visszaállított Jézus Társaság azonban legfőbb tömegpasztorációs programjának
tekinti és az egész országra kiterjedő népmissziókon kedvelteti: a társadalmi
szolidaritás és megbékélés, a szociális megújhodás orvosságaként hirdeti. Alig
van hazánkban templom, ahol Jézus Szent Szíve-szoborral, képpel ne
találkoznánk.*
Ezekben azonban nincs köszönet, mert kevés kivétellel, lelketlen, giccses
tömegmunkák. Említést érdemel, hogy Varga János somogyi juhászember
fafaragványainak egyik legkedveltebb eleme a Szent Szív.
A kissé érzelgősre hangolt kultusz
általában megmaradt az egyházi, templomi keretekben, apácaközösségekben és a
magándevoció világában. Falusi népünk igazában és egészében máig sem vette
lelki tulajdonába. Ezt az is mutatja, hogy szakrális néphagyományt – tudomásunk
szerint – még nem sarjasztott. A napot a hívő nép legtöbb helyen nem tartja
számon. Színes megnyilatkozás volt Kalocsán és Mezőkövesden életre hívott Jézus
Szíve-körmenet, ahol különös alkalom nyílt az ünneplő népviseletben való
megjelenésre. Részt vett rajta a környékbeli faluk népe is. Ezt a jezsuiták a
hagyománytisztelet érdekében külön is szorgalmazták.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése