A CCEE Caritas in Veritate Bizottságának közleménye Európa társadalmi helyzetéről
Az Európai Püspöki Konferenciák Tanácsának (CCEE) Caritas in Veritate Bizottsága november 11-én, Szent Márton napján közleményt adott ki, amelyben Európa társadalmi helyzetével kapcsolatos meglátásait teszi közzé.
Gondolatok
Európa társadalmi helyzetéről
Az alábbiakban a CCEE Caritas in Veritate Bizottságának a megfontolásait tesszük közzé Szent Márton napja alkalmából (2015. november 11-én), a szent születése 1700. évfordulója alkalmából meghirdetett jubileumi év kezdetén. A dokumentum tervezetét a CCEE Szentföldön megtartott közgyűlésének nyújtottuk be, 2015. szeptember 13-án.
Az alábbiakban a CCEE Caritas in Veritate Bizottságának a megfontolásait tesszük közzé Szent Márton napja alkalmából (2015. november 11-én), a szent születése 1700. évfordulója alkalmából meghirdetett jubileumi év kezdetén. A dokumentum tervezetét a CCEE Szentföldön megtartott közgyűlésének nyújtottuk be, 2015. szeptember 13-án.
1. A történelem jelen szakaszában Európa önmagával és a
saját jövőjével küszködik, igen nehéz helyzetben. Ugyanakkor a külső tényezők
súlyosan ránehezedő nyomása nem feledtetheti el, milyen gazdag belső
tartalékokkal rendelkezik a kontinens. Az út e szakaszának nehézsége arra kell,
hogy ösztönözzön bennünket, hogy még mélyebben kutassuk az anyagi és lelki
erőforrásainkat.
2.
Napjainkban a különböző ideológiák arra törekszenek, hogy Európát megfosszák
értékeitől, és megosszák aszerint, hogy támogatják vagy ellenzik azokat a
modelleket, amelyeket nem a közös európai történelemre építettek, hanem
ideológikus alapon konstruáltak meg. A nyomást gyakorló gazdasági és kulturális
érdekcsoportok tevékenyen dolgoznak Európában Európa ellen. A földrész
intézményei megszenvedik azt az ellentétet, amely az európai népek identitása
és az apparátusok nagysága között feszül, mivel ez utóbbiak elvont
paramétereknek felelnek meg és olyan funkcionáriusok vezetése alatt állnak,
akik nem ritkán távol állnak az európai polgárok valós életétől. A vallások
együttélését veszélybe sodorja a vallási közönyön alapuló politika és az a
törekvés, hogy a vallást eltávolítsák a közszférából a magánszférába. Ugyanúgy,
mint az európai történelem bizonyos más korszakaiban, úgy állítják be, mintha a
vallás jelensége veszélyt jelentene, ám ez csak annak a politikának köszönhető,
amely nem hajlandó olyan közgondolkodásra építeni, amely megkülönbözteti a
vallásokat az egyetemes emberi értékek alapján. A gazdasági aggodalmak sokszor
a politikai vagy pénzügyi aggodalmak függvényei. A valós gazdaság és a munka
kézzelfogható volta két elvont megközelítés foglya: az ideologikus politikáé és
a pénzügyi világé, amelyet a spekuláció vezérel. Az államok rossz állapotban
vannak és nehezen közvetítenek tényleges módon a népek és az európai nemzetek
feletti intézmények között.
3. A nehézségeknek ebben a kontextusában Európa új
problémákkal és régi problémák új aspektusaival kénytelen szembesülni. Ezekre
válaszul bölcs realizmussal meríthet a saját történelméből, innen nyerve a
hivatásához tartozó erkölcsi és lelki energiát. Jelenleg folyamatban van az
európai összetartó egység meggyengítése, csakúgy a népek, mint az államok
közötti találkozásban. A részleges megoldások előtérbe kerülését könnyű
„populistaként” megbélyegezni, miközben ezek, még ha nem a kellő formában,
mégis a széles körben elterjedt értetlenség megjelenítői. Az egyes államok
között új megosztottságok jönnek létre: az erős és a gyenge államok között, az
uralkodó kultúra mellett felsorakozó és az azzal szemben ellenállást tanúsító
államok között, és ez utóbbiakat sem lehet másodrangúaknak tekinteni. A közös
értékek keresése nem jelentheti azt, hogy mindenkire ráerőltetjük egyesek
értékeit, hanem azt, hogy osztozunk a mindenki számára igaz és érvényes
értékekben. Úgy tűnik, újra előtörnek olyan szembenállások, amelyekről már azt
hittük, hogy eltemettük a múltba, s olyan félelmek és feszültségek kerülnek
előtérbe, amelyek más korszakokat jellemeztek. Görögország jelenlegi súlyos
helyzete olyan problémákat hozott felszínre, amely jóval meghaladják a kicsiny
ország, sőt egész Európa látóhatárát. Igen súlyos aggodalmak fogalmazódnak meg
az ukrajnai nyílt konfliktussal kapcsolatban, ezen a kontinensünk számára
történelmileg is olyan fontos földön, amelynek kultúrája Kelet és Nyugat
találkozópontja.
4.
Mindezekkel a témákkal kapcsolatban Európának alapos önvizsgálatot kell
tartania. Olykor az európai intézmények magatartását a népek arrogánsnak
értékelik. Éppen ezért az integrációs folyamat megfordulni látszik. A népek
attól tartanak, hogy olyan csapdába kerülnek, amely megmásítja történelmi és
kulturális sajátosságaikat. Ahhoz, hogy megbizonyosodhassanak ennek
ellenkezőjéről, valós garanciákra van szükség.
5.
Európa első számú céljának a béke megteremtését kell tekinteni, ám ehhez
földrészünknek realistább látásmódra van szüksége. A béke a rend nyugalma,
vagyis egy mindent átfogó igény, nem csupán katonai kérdés. A biztonságos és
biztonságot nyújtó Európa a rend kontinense, ahol a különböző társadalmi
intézmények az őket igazságosan megillető helyre kerülnek. Ha valahol nem
tisztelik az életet és a családot, azzal konfliktust hoznak létre és
meggyengítik a békét. Ugyanez érvényes a vallással, kiváltképpen a keresztény
vallással szembeni megvetésre vagy üldözésre is, és ugyancsak a fiatalok etikai
anarchiában történő nevelésére. Amennyiben nincsen biztosíték az
igazságosságra, és a bírói hatalom lép nem csupán a két másik hatalmi ág
helyébe, hanem a népek ethoszát is helyettesíti és át akarja rendezni, akkor a
konfliktusokból nincsen kiút.
6.
Ahhoz, hogy szembenézhessen az új problémákkal és a régi problémák új
vetületeivel, az európai kontinensnek mindezeken a területeken aktív
szereplőnek és nem a folyamatok passzív elviselőjének kell lennie. A migrációt
bölcsen és felelősen irányítani szükséges, nem pusztán elviselni. „E jelenség
összetett volta, s ennek elkerülhetetlen sokfélesége azt kívánja meg az egyes,
alapvetően eltérő helyzetű államok részéről, hogy kellő figyelemmel és
megfelelő gyorsasággal reagáljanak az azonnali segítséget és befogadást igénylő
emberek szükségleteire, akiket a háború, az üldöztetés és a nyomor okozta
kétségbeesés hajszol. Az egyes államok, az erre a célra szolgáló intézményeken
keresztül fenn kell, hogy tartsák a közrendet, mindenki számára biztosítaniuk
kell az igazságszolgáltatást és nagylelkű segítséget kell nyújtaniuk
mindazoknak, akik valóban szükséget szenvednek abban a reményben, hogy a
tisztelet és az együttműködés szellemében integrálni lehet őket. Nagyon komoly
elkötelezettséggel dolgoznak ezen Európa egyházai, amelyek Ferenc pápa
iránymutatásait követve együttműködnek az egyes államokkal, amelyek a népek
társadalmi és gazdasági életének első számú felelősei. A már megvalósult
kezdeményezések arra bátorítanak bennünket, hogy folytassuk a munkát és
fokozzuk erőfeszítéseinket (a
CCEE plenáris ülésének üzenete, 2015. szeptember). A migráció kezelésében,
amely napjainkban a humanitárius szükséghelyzetet jelent, Európának nem szabad
lemondania saját jogi kultúrájáról és alapvető értékeiről, amelyek a
természetes erkölcsi törvényen alapulnak, s amelyeket a keresztény hagyomány
gazdagított és hagyományozott tovább a földrészen, miközben ugyanúgy jelen van
más kultúrákban és vallásokban is. Nem vonhatja ki magát az alól az
elkötelezettség alól sem, hogy a válsághelyzetben ne csupán a befogadással
foglalkozzon, hanem főként olyan külpolitikát valósítson meg, amely
szembeszegül a mondott jelenségeket kiváltó alantas érdekekkel. Ám Európa
egymaga nem tudja mindezzel felvenni a küzdelmet. „Minthogy a helyzet igen
összetett és a humanitárius tragédia igen széles körben kitapintható,
kívánatosnak tartjuk, hogy az ENSZ is vegye komolyan fontolóra a helyzetet és
hozzon hatékony intézkedéseket nem csupán az elsődleges befogadás terén, hanem
azokban az országokban is, ahonnan a migránsok érkeznek. Olyan
kezdeményezésekre van szükség, amelyek véget vetnek az erőszaknak és
létrehozzák a békét, valamint biztosítják a fejlődést minden nép számára. A
Közép-Kelet és Észak-Afrika békéje létfontosságú Európa számára” (uo.).
7.
Európa nem tud megfelelőképpen megküzdeni ezzel a fontos helyzettel, ha önmagát
elhagyja, és visszavonulót fúj. Éppen ellenkezőleg: fel kell mutatnia a saját
arcát, annak a földrésznek az arcát, amely történelme során megtapasztalta, mi
az igazság az emberekkel és az emberi együttéléssel kapcsolatban és hajlandó
felelősséggel osztozni e gazdagságán. Az ökológia konkrét problémáját
leszűkítések nélkül kell megoldani, a „teljes értékű ökológiai szemlélet”
jegyében, amely tekintetbe veszi a természetes környezet ökológiája mellett a
humán ökológiát is. A munka égető kérdését is együttes erővel kell megoldani, a
tényleges európai térben, új életre keltve régi és új mesterségeket,
felszabadítva az energiákat a pazarlástól való elszakadás, a pozíciókból fakadó
jövedelmek és az eltúlzott adóterhek felszámolása által, amelyek az általános
elven működő, nem mindig kellőképpen a szubszidiaritáson alapuló jóléti
rendszerek nyugszanak.
8.
Ugyancsak a bölcs és konkrét megoldást kereső lelkület, amely nem habozik felmutatni
tipikusan európai arcát, segíthet számunkra, hogy megtaláljuk a vallások
közötti, s főleg az iszlámmal való párbeszéd útját. Az emberi jogok, a béke, a
kézzelfogható, de nem csupán anyagiakat, hanem lelkieket is jelentő közjó, a
család, a személyek egyenlő méltósága, a politika és a vallás közötti korrekt
szétválasztás egyszerre európai és emberi értékek. Európának védelmeznie kell
ezeket, s ezeken alapuló vallások közötti párbeszédet kell megvalósítania.
9. A katolikus egyház, amely jelen van a különböző európai
nemzetekben, jól tudja, hogy első számú feladata Jézus Krisztus hirdetése,
mivel a fejlődés legfontosabb tényezője az evangélium. Tudja, hogy ezt úgy kell
tennie, hogy ápolja a barátságot mindenkivel, s eközben megőrzi önmaga
felépítését, amely Jézus Krisztus igazságán alapul. Krisztus hirdetésének
elfogadásából új kapcsolatok, új látásmódok születnek, a szolidaritás és az
emberek közötti barátság új lendületet kaphat, új meggyőződés jöhet létre, hogy
küzdenünk kell az egyes személyek emberi és transzcendens érdekeiért.
* * *
A CCEE
Caritas in Veritate Bizottságának elnöke Giampaolo Crepaldi trieszti érsek.
Három szekcióból áll, melyeknek elnökei: Josip Bozanić bíboros, zágrábi
érsek (Migráció); André-Joseph Léonard nyugalmazott mechelen-brüsszeli
érsek (A teremtett világ megőrzése); valamint Giampaolo Crepaldi trieszti érsek
(Társadalmi kérdések).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése