A cigányság integrációjáról is szó volt a Magyar Katolikus Családegyesület családkongresszusán
November 12. és 14. között rendezik a 22. családkongresszust a máriabesnyői Mater Salvatoris házban Bíró László, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia családreferens püspöke vezetésével. A második napon többek között Székely János, az MKPK Caritas in Veritate bizottságának elnöke tartott előadást.
Székely
János esztergom-budapesti segédpüspök Mit tehetünk a társadalom
integrációjáért? címmel egy, a magyar nép számára sorsdöntő témáról
beszélt: a cigányság integrációjáról. Hangsúlyozta: csak úgy képzelhető el a
jövő, ha megtanulunk egymást tiszteletben tartva élni – mi, keresztények
azonban nem csak ezért fordulunk a cigányság felé.
A
püspök egy édesanyjához odabújó cigány gyermeket ábrázoló fényképet
vetített ki, és elmesélt mellé egy történetet egy munkahelyi pszichológiai
vizsgálatról, melynek során a pszichológus erősködött és fenyegetett, hogy az
anyuka mondja meg, melyik gyerekét szereti legjobban. Az édesanya végül azt
felelte: „ha valamelyik elesett és sír, azt jobban szeretem, (...) ha
valamelyik beteg és az ágya mellett virrasztok, azt jobban szeretem.” Így van
Isten is velünk: mindegyikünket végtelenül szeret, de talán különösen is
szereti a gyöngét. „Preferenciális szeretetnek” nevezi az egyház ezt a
kitaszítottak, gyengék felé irányuló szeretetet, és ez a szeretet önmagában is
gyógyító cigány testvéreink számára.
Székely
János beszélt arról, hogy a legtöbb cigány ember átoknak, bélyegnek fogja fel
származását, ami érthető is, hiszen ha belép egy szupermarketbe, rögtön
biztonsági őrök veszik körbe. Gyógyító a saját méltóságának felismerése, hogy ő
is Isten remekműve, az Ő szeretetéből van – a cigánypasztoráció egyik
legfőbb célja ennek a felismertetése.
A
rendszerváltás utáni időszakban sok cigány fiatal került idegösszeomlással
orvoshoz, ennek hátterét kutatva később kiderült: egyrészt a munkahelyek
elvesztése okozta ezt, másrészt az, hogy ezek a fiatalok megpróbálták leplezni
származásukat, megszakítottak minden kapcsolatot a családjukkal, cigány
ismerőseikkel, elvágtak minden gyökeret. A gyökerek hiánya viszont
boldogtalansághoz, néhány esetben tragédiákhoz vezetett.
A cigánypasztoráció fontos vonulata, hogy a cigányságot megismertesse saját múltjával – emelte ki a püspök. Fontos annak hangsúlyozása, hogy a cigány identitás nem ellentétes a magyar identitással – egyikről sem kell lemondani. Nem az a kérdés, hogy a „magyarok” mit tesznek a cigányokért, hiszen ők is magyarok. A hazai cigányság javarészét alkotó romungro csoport az 1300-as évek végén érkezett a Kárpát-medencébe – sokunknak a sváb ősei például jóval később.
Más
országokkal ellentétben Magyarországon viszonylag kevés konfliktus volt cigány
és nem cigány lakosság között, nem voltak olyan üldöztetésnek kitéve, mint
például a mai Németország,
Dánia vagy az Egyesült Királyság területén. Kivételt jelentett a Mária Terézia
uralkodása alatti rendelkezés, amikor kettő-négy éves cigány gyerekeket
elvettek szüleiktől és minél távolabb élő magyar családoknak adták oda őket. Ez
tragédiák sorát eredményezte. A II. világháború alatt nem tudni, pontosan hány
cigány származású ember vesztette életét, félmillióra becsülik az áldozatok
számát. Ezt a két időszakot leszámítva viszonylag békés együttélésről
beszélhetünk a Kárpát-medencében, és ezt kellene ápolni most is – emelte ki a
püspök.
Az
1893-as összeírás idején százezer fő alatt volt a cigányság létszáma az
országban; jelenleg a lakosság 7–8 százalékát teszi ki. Több gyermeket
vállalnak, és fiatalabb korban válnak szülővé – ez áll a gyors
népességnövekedés hátterében.
A
rendszerváltás után nagymértékben visszaesett a foglalkoztatás, emellett bezárt
sok munkásszálló – azzal pedig senki nem törődött, hogy mi lesz például
azokkal, akik állami gondozásban nevelkedtek, nincs mögöttük családi háttér. A
roma származásúak kiestek a munkaerőpiacról, és érdemben azóta sem tudott ezen
egyik kormányzat sem változtatni. A közmunka jelent némi segítséget az „emberi
talpraállásban”, minimális jövedelmet biztosít – ugyanakkor ezek nem igazi
munkahelyek. A célzott munkahelyteremtés az állam feladata, a probléma a
szabadverseny logikájával sohasem fog megoldódni – hangsúlyozta Székely János.
A vezetékes
víz, a fürdőszoba hiánya az első lépés a szegregáció felé; a kicsi szag is azt
eredményezi, hogy elhúzódnak a gyermektől a közösségben, ami sok esetben már
kisgyermekkorban keserűséget, dühöt vált ki; rossz irányba indul el az élet. A
katolikus egyház által működtetett 54 közösségi ház egyik alaptevékenysége a
tisztálkodás biztosítása.
A
másik alaptevékenység a korrepetálás, amely leginkább önkéntesek segítségével
valósul meg. A családban rengeteg szeretetet kapnak ezek a gyerekek, de kevés
nevelést, hiszen a szülők maguk sem kaptak irányokat; ez pedig megnehezíti az
iskolai beilleszkedést. Figyelembe kell venni, hogy a romák hatvan-hetven éve
léptek be intenzívebben a nyugati kultúrkörbe – hangsúlyozta Székely János.
Rámutatott: kezdetben a magyarságnak sem volt könnyű az európai normákhoz való
alkalmazkodás, például a magántulajdon tiszteletben tartása; őseinket is papok,
szerzetesek tanították, segítették a keresztény közösségbe való
beilleszkedésben.
Ugyanakkor
a cigány népesség iskolázottságára büszke lehet a magyar társadalom; a mutató
az egyik legjobb Európában. Csak Spanyolországban tudnak hasonló eredményt
felmutatni, ahol szintén régóta jelen van a cigányság, régen letelepedtek, és
jó a társadalom hozzáállása.
Az
egyház romapasztorációs stratégiája kapcsán Székely János elmondta: a 2005-ös
szentszéki dokumentum a cigánypasztoráció minden kérdését bölcsen érinti – ez a
dokumentum jelenti az alapot. Emellett az MKPK romapasztorációs terve és a
Boldog Ceferino Intézet jó irányba mutat; önálló entitással rendelkezik most
már ez a terület, ami nagyon fontos a tevékenység kibontakozásához.
A
nélkülözhetetlen három oszlop az oktatás, a munkahelyteremtés és a szív –
hangsúlyozta az előadó –: a szív, vagyis az evangélium örömhírének átadása és
befogadása. Beszélt a cursillós hétvégi intenzív lelkigyakorlatok áldásairól, a
megtérésekről: az evangélium gyógyító, életmegváltoztató hatásáról.
Nem a
szociális segítség a legfontosabb, hanem a befogadás, ez a cursillós
találkozások alkalmával is mindig kiderül. Felmérhetetlen hatása van annak,
hogy várják őket, hogy a nem cigány testvéreik segítenek vinni a csomagjaikat,
figyelnek rájuk – ilyet soha nem tapasztaltak előtte. „A cigány és nem cigány
emberek közötti szakadékot ők nem tudják átlépni, csak mi” – fogalmazott
Székely János. A papoknak viszonylag könnyen megy ez, mert nagy szeretettel
fogadják őket mindig; volt, ahol az segített, hogy a pap kitette a zászlók közé
a cigány zászlót is, ez jelezte a falubeli romák számára, hogy szívesen látják
őket, és egyre többen jelentek meg a szentmiséken; érezték, hogy itt nem kell a
sarokban meghúzódni, mindig a zászlójuk közelében foglaltak helyet.
Hívni
kell, elhozni, személyesen segíteni; mint az a tanítónő, aki elsős kis
tanítványáért elment szinte minden reggel a cigánysorra, ő ébresztette a
gyermeket, összekészítette, elvitte az iskolába, mert az egyébként jó
képességű, tehetséges gyerek nem tudta még komolyan venni az iskolába járást.
A nagy
társadalmi projektek, törvények sok mindent nem tudnak megoldani – a személyes
segítség sokszor többet jelent, például amikor az ügyintézés útvesztőjében
kellene boldogulni. Ebben tudnának segíteni keresztény családok, ha
fölvállalnának elesettebb családokat.
* * *
Bíró
László családreferens püspök, az eseményt szervező Magyar Katolikus
Családegyesület elnöke szerkesztőségünk kérdéseire válaszolva elmondta: a
családkongresszus egyik fő kérdése, mi az a társadalmi közeg, ahol szólnunk
kell a családokhoz. Beszélt Baritz Laura előadása kapcsán az érdekek és az
értékek kiengeszteléséről; majd a november 13-i előadásokat mutatta be. Székely
János után Diósi Dávid kolozsvári teológus beszélt arról, hogy a mai ember
lassan elveszíti a magabiztosságát, elindul a keresés felé – fontos, hogy mi
erre hogyan reagálunk, hogy ne taszítsunk, hanem vonzzunk – hangsúlyozta Bíró
László.
A tábori püspök elmondta, a következő előadó, Martos Balázs Jézus
Te-központú hozzáállásáról fog beszélni – mert csak ez a hozzáállás valóban
családbarát. November 14-én Vértesaljai László SJ osztja meg a résztvevőkkel a
családszinódussal, illetve a szinódus üzenetével kapcsolatos gondolatait és
tapasztalatait, majd Bíró László számol be a családok 8. világtalálkozójáról,
amelyet Philadelphiában rendeztek meg szeptember 22. és 27. között.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése