Erdő Péter Pannonhalmán: Szent Márton megmutatja az isteni szeretet mélységét
Szent Márton emléknapján, november 11-én Erdő Péter bíboros mutatott be ünnepi szentmisét Pannonhalmán a Szent Márton-év megnyitása alkalmából. Az ünnepen jelen volt és beszédet mondott Áder János köztársasági elnök.
A
szentmisén koncelebráltak: Várszegi Asztrik OSB pannonhalmi főapát; Márfi Gyula
veszprémi érsek; Pápai Lajos győri megyéspüspök; Orosz Atanáz miskolci
megyéspüspök; Korzenszky Richárd OSB tihanyi perjel; Labancz Zsolt SP
tartományfőnök, a Férfi Szerzetes-elöljárók Konferenciájának elnöke; Dékány
Sixtus OCist zirci főapát; Fazakas Márton OPraem csornai apát; Mohos Gábor, a
Magyar Katolikus Püspöki Konferencia titkára és a bencés kongregáció tagjai.
A
pannonhalmi ünnepen jelen volt Deák Hedvig OP, a Magyarországi Rendfőnöknők
Konferenciájának elnöke; Puskás Tivadar szombathelyi és Bagó Ferenc pannonhalmi
polgármester; valamint Hafenscher Károly, a Reformáció Emlékbizottság
munkájának segítéséért felelős miniszteri biztos.
Erdő
Péter homíliáját teljes terjedelmében közöljük.
Igen Tisztelt Köztársasági Elnök Úr!
Főtisztelendő Főapát Úr!
Kedves Ünneplő Közösség!
Igen Tisztelt Köztársasági Elnök Úr!
Főtisztelendő Főapát Úr!
Kedves Ünneplő Közösség!
Szent
Mártont ünnepelni jöttünk Pannonhalmára, Szent Márton hegyére. Különös alkalom
a mai. Most nyitjuk meg azt az emlékévet, amelyet Szent Márton püspök születése
1700 éves jubileumának szentelünk.
Márton
püspök itt született Pannóniában, alig három évvel a keresztényüldözések korát
lezáró milánói rendelet után. A súlyos válsággal küzdő Római Birodalom a
kereszténységből új erőt merítve igyekezett ismét magára találni. De messze
volt még a lakosság nagy része a keresztény vallástól. Márton édesapja is
hivatásos katonatisztként inkább a háború istenére, Marsra gondolt, amikor fiát
Martinusnak, kis Marsnak nevezte el. Évekkel később, amikor a család az apa
áthelyezése miatt már Észak-Itáliában élt, Márton valahogyan – talán társai
révén – megismerkedett a kereszténységgel. Alig lehetett több tíz évesnél,
amikor már szeretett volna a keresztségre jelentkezni. De közben a hittanulók
útját járta. Évekig tartott a felkészülés. Valószínűleg a helyi püspök számára
sem volt sürgős, hogy konfliktusba kerüljön a tábornok családjával. Közben a jó
képességű fiatalember az akkori időkben lehetséges korkedvezmény alapján már
tizenöt éves korában belépett a hadseregbe, hogy letegye a katonai esküt és
hivatásos tiszt legyen. A keresztséget valószínűleg csak huszonkét vagy
huszonhárom éves korában vette fel. Bár életrajzírója rövidebb katonáskodásról
beszél, a mai kutatások szerint mintegy húsz éven át szolgált a hadsereg
kötelékében. Olyan időket élt akkor a társadalom és az Egyház, hogy sokan
cserélték volna fel a közigazgatásban betöltött tisztviselői szerepüket vagy a
katonai pályát az egyházi hivatással. Az Egyház saját szabályai azonban
tiltották, hogy hivatásos katonát fölvegyenek a klérusba.
Ebből a háttérből emelkedik ki a híres epizód, hogy Márton még keresztsége előtt megosztotta köpenyét a didergő koldussal. Csodálatos eseménynek tulajdonították a kortársak azt is, ahogyan Mártonnak sikerült leszerelnie a hadseregből. Egy ütközet előtt, amelyre a mai történészek szerint 354-ben kerülhetett sor, a parancsnok pénzt osztott a katonáknak. Márton ezt visszautasította és azt kérte, hogy elhagyhassa a hadsereget. A tábornok erre gyávának nevezte. Márton csak azt felelte, hogy másnap a csata előtt egyedül és fegyvertelenül megy ki az arcvonal elé, csak a kereszt jele fogja védeni. Szaván is fogták. Láncra verve őrizték másnap reggelig, és egyedül küldték előre a hadsereg előtt. Amikor elindult az ellenség felé, a barbárok követet küldtek, hogy békét kérjenek. A keresztények pedig azt kiáltották, hogy csoda történt. Markáns vonásokkal rajzolódik ki Márton képe: hivatásos katona, szolgálatmegtagadó, kemény ember, aki nem félti az életét. Hilarius, Poitiers püspöke vette fel először a klérusba, ördögűzővé avatta. Minden bizonnyal itt szentelték diakónussá és pappá is.
Közben
pedig a városon kívül lakott, ami akkor még nem volt magától értetődő. A papok
ugyanis, a presbiterek testületet alkottak a város püspöke körül. A IV. század
az az időszak, amikor nyugaton még nem szilárdult meg a plébániarendszer,
amikor a kereszténység még többnyire városi vallás volt, a falusiak pedig, a
paganusok, még a hagyományos pogány kultuszokat követték, vagy ha keresztények
voltak is, igen keveset tudtak a hitről. Ekkor ismerte fel Márton, hogy milyen
nagy szükség van a falvak lelkipásztori gondozására. Márton szerzetes módjára
élt tanítványai körében, így hirdette az evangéliumot a környék lakóinak: már
ebben az időben terjedni kezdett csodáinak híre. Azt beszélték, hogy halottakat
támasztott fel, előbb egy katekument, aztán pedig egy fiatal rabszolgát, aki
felakasztotta magát. A goromba életkörülmények hátteréből az irgalmas szeretet
megrendítő képe bontakozik ki ezekben az eseményekben. És egy olyan csodatevő
arca, aki nem azt nézi, hogy mekkora a bűne a vidéki birtokon öngyilkosságba menekülő
kétségbeesett rabszolgának, hanem megmutatja az isteni szeretet mélységét.
Ilyen a híre Mártonnak, amikor meghívják, hogy Tours város püspöke legyen.
Ezt a küldetését újszerű, személyes és nagyszabású tettek jellemezték. Látogatta a környék falvait, ismerte a szegény telepesek és a nagybirtokon élő rabszolgák nyomorúságát. Addig az ő érdekükben szinte semmi sem történt. Márton nagy koncepciója, ha tetszik: püspöki stratégiája, a vidék evangelizálása volt. Felismerte, hogy ehhez papokra van szükség. Tehát a városban élő papi testületen kívül vidékre is papokat, méghozzá jól képzett papokat kell küldeni az egyes közösségekbe. Ez az a folyamat, amit ma a plébániarendszer kialakulásának nevezünk. Ehhez alkotta meg Márton egész Galliában elsőként azt a központot, ahol a klerikusokat az egyházmegyei szolgálatra kiképezték. Szerzetesi ihletésű életeszmény és lelkipásztori elkötelezettség jellemezte munkásságát.
Fontosnak
tartotta, hogy a papság egyszerű életet éljen, de könyveket másoltatott, mert
érezte, hogy a papi munkához sok és jó könyvre van szükség. Igazhitű és jó
prédikátorokat akart képezni.
Márton
püspöki tevékenysége alkotó és küzdelmes volt. Harcolt a keresztény köntösben
is megjelenő babonaság, a szegénység, a nyomorúság és minden fajta gonoszság
ellen. Katonás, bátor és egyszerű életet élt, ami távol állt püspöktársai
előkelő életmódjától. Ezért is zárták szívükbe az emberek, akik a csodatevőt is
elbűvölten tisztelték benne.
Amikor
a szinódus végén Ferenc pápa mindnyájunknak egy könyvet ajándékozott, egy
válogatást a püspöki küldetésről szóló beszédeiből és írásaiból, Szent Márton
jutott az eszembe. Mikor a pápa azt mondja, hogy a püspök legyen jó pásztor,
akin megérezni a nyáj illatát, megjelenik előttünk a tours-i püspök képe, aki
papjaival együtt az egyszerű földművesek módján élt, hogy mindenkihez elvihesse
az evangélium jó hírét.
Ez az emberközeli élet a szegények szeretetét is jelentette, amiről a mai evangélium szól. Amikor az idők végén az Emberfia magához hívja a népeket, ő is pásztor módjára választja el a juhokat a kosoktól. És nem a divatot és nem az illendőséget kéri számon, nem is a földi értelemben vett sikert, hanem azt kérdezi majd, hogy hogy is volt az a dolog az éhezővel. Hogy tudtunk-e segíteni, önzetlenül szeretni, mindenkinek az igazi javát akarni és szolgálni. Hogy miért kell ezt tennünk, arra ad választ a hitünk, az a hit, amelyet Márton hirdetett, az a hit, amelyre Európa népeinek és az emberiségnek ma is szüksége van.
Kérjük
az idén Szent Márton közbenjárását népünkért, Európa népeiért és minden
emberért, hogy válságoktól, az átalakulás kínjaitól terhelt korunkban hitünk
fényében értelmét lássuk minden igaz emberi erőfeszítésnek, és el is tudjuk
végezni azt a munkát, amely ránk magunkra és egész nemzedékünkre hárul. Szent Márton
püspök, könyörögj érettünk! Ámen.
* * *
A szentmise végén Áder János köztársasági elnök beszédében úgy fogalmazott, Szent Márton természetességével erős közösséget épített, szerény és tiszteletre méltó vezetőként kormányozta a rábízottakat, példát adott a kitartásra, a bátorságra, a jólelkűségre. Ezért lett Márton számos élethivatás apostola. Katonák védelmezője, betegek gyámola, szerzetesek oltalmazója, királyok lelkiismerete, földművesek és borászok védőszentje – legfőképpen és mindenekfelett pedig a szolgáló, a felemelő szeretet szentje.
A
köztársasági elnök Pannonhalma történetét felidézve rámutatott: a
pannonhalmi bencések Szent Márton örökségének őrzőivé, minden történelmi
viharban országunk lelki támaszává váltak, és ma sem szűnnek imádkozni „pro
stabilitate regni”, „az ország fennmaradásáért”. Hivatásukká lett nemcsak a
regula szerinti élet, de az is, hogy példájukkal figyelmeztessenek minket a
változatlan, örök értékekre.
E
monostor szerzetesei több mint ezer éve tanítják a magyaroknak a keresztény
hitet – hangsúlyozta Áder János, majd Szent II. János Pál pápát idézte, aki
1996-ban így jellemezte a millenniumát ünneplő Pannonhalmát: „mint hegyre
épült város”, mint „fényforrás e vidék és az egész nemzet számára”.
Az államfő arra figyelmeztetett, hogy Szent Márton példáját követve meg kell mutatnunk, hogy van bennünk figyelem és megértés a körülöttünk élők gondjai iránt. Meg kell mutatnunk, hogy az alázat nem divatjamúlt tulajdonság. Hogy egy több mint ezeréves kultúra nem régi, hanem ma is élő alkotóerő. Hogy a hagyomány nemcsak köt a múlthoz, de megtart a jövőben is. Hogy az emberi munkának ma is célja, értelme és becsülete van.
A
köztársasági elnök szerint a Szent Márton-év üzenete az, hogy gazdag szellemi
örökségünk nemcsak kulturális értékeket jelent, hanem az erkölcsi tanítások
folytatását is. És országunkban minden adott ahhoz, hogy a jóság és tisztesség
közösséget formáljon, de ehhez bátraknak és nagylelkűeknek kell lennünk.
A szentmisén elhangzott Orbán György Missa Sancti Martini című műve az Officina Mariae kórus és zenekar előadásában, Déri András vezényletével. Szólót énekelt Patak Zita.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése