Bemutatták Ferenc pápa “A szeretet öröme” kezdetű apostoli buzdítását
Lorenzo
Baldisseri bíboros, a püspöki szinódus főtitkára és Christoph Schönborn
bíboros, bécsi érsek a megnyitón - AP
Április
8-án, pénteken délben a Szentszék sajtótermében óriási érdeklődés mellett
mutatták be a sajtónak Ferenc pápa „Amoris laetitia” kezdetű szinódus utáni
buzdítását. A nagy várakozással várt dokumentumot Lorenzo Baldisseri bíboros, a
püspöki szinódus főtitkára, Christoph Schönborn bíboros, bécsi érsek, Francesco
Miano, a római Tor Vergata Tudományegyetem erkölcsfilozófiai docense, illetve
felesége, Giuseppina De Simone, a nápolyi Dél-olaszországi Teológiai Fakultás
filozófiatanára mutatták be.
A
család-dokumentum az irgalmasság jubileum összefüggésében
Baldisseri
bíboros felszólásában a pápai buzdítás címéről, értelmezési kulcsáról,
szerkezetéről és a tanítás kiemelkedő pontjairól beszélt. A pápa március 19-én,
Szent József ünnepén írta alá az apostoli buzdítását, de a húsvéti ünnepek
miatt annak bemutatójára csak az irgalmasság vasárnapja után került sor.
Jelentősnek nevezte a bíboros a tényt, hogy a buzdítás éppen az irgalmasság
jubileumi évében jelenik meg, ezt maga a pápa is hangsúlyozza, hiszen háromszor
utal a szentévet megnyitó bullára. A dokumentum mintegy megkoronázza a
kétlépcsős szinódusi munkát, mely a család intézményének összes dimenzióját
érintette. „A konfliktus és erőszak megjelölte mai világban szükség van a
kiengesztelődésre és a megbocsátásra, amit az emberi élet alapsejtjében, a
családban kell elkezdeni”.
A
cím folytonosságra utal az evangélium és a család között
Az
Amoris Laetitia buzdítás címe teljesen összhangban van az Evangelii Gaudium
címével és irányt is jelez: az egyház az evangélium örömétől a családban megélt
szeretet felé tart, hiszen mindkét latin szó - amor és laetitia – az örömet
jelentik. A szinódusi útvonal a családi élet szépségét mutatta fel, amikor a
szeretetről beszélt. Ez a szeretet képezi ugyanis a családi intézmény
fundamentumát, mert az Isten maga a szeretet három személyben és a
Szentháromság nem magány. „A szinódusi atyák hozzászólásainak egésze, amit nagy
figyelemmel hallgattam, úgy tűnt nekem – írja a pápa a bevezető 4. pontban –
mint egy értékes poliéder” és ez a megközelítés a részegyházak tapasztalatainak
és különböző szempontjainak a sokféleségére utal.
Időt
hagyni a folyamatoknak
Baldisseri
bíboros utalt a pápa egyik hangsúlyozott alapelvére, ami szerint „az idő
felülmúlja a teret”, vagyis idő szükséges a folyamatokhoz. Másfelől pedig
különféle körülményekre kell tekintettel lenni és ebből adódóan megoldást
találni rájuk. A buzdítás ebben az összefüggésben három időbeli folyamatot emel
ki: a házasságra előkészítés, a gyermekek nevelése és a családot ért gyász
feldolgozásának az időszakát.
A
buzdítás értelmezési kulcsa
Teljesen
összhangban az egyház jubileumi évével, a dokumentum ennek megfelelő
értelmezési kulcsa – ahogy a pápa maga megfogalmazza – „a lelkipásztori
irgalmasság logikája” (AL, 307-312). A pápa főként a III. fejezetben világosan
leszögezi az egyháznak a tanítását a házasságról és a családról, mint ami
„feladhatatlan eszmény”. A fiatalokhoz szólva kijelenti: „Azért, hogy
elkerüljünk minden téves értelmezést, emlékeztetek arra, hogy az egyház semmiféle
módon nem mondhat le a házasság eszményéről, mint egy isteni terv
nagyszerűségéről, továbbá a tévedések lelkipásztori kezelésénél ma sokkal
fontosabb az a lelkipásztori erőfeszítés, mely megszilárdítja a házasságokat
(AL,307). Másfelől pedig a pápa nem felejti el, hogy figyelemmel forduljon a
családok törékenysége felé. Anélkül, hogy kisebbítenénk az evangéliumi ideált,
irgalommal és türelemmel kell elkísérni az emberek növekedésének lehetséges
szakaszait, úgy, hogy helyet hagyunk az Úr irgalmassága számára (AL, 308).
Az
apostoli buzdítás szerkezeti felépítése
A
közel 250 oldalas kis füzet formátumát rendes írólapra átfordítva, a buzdítás
86 sűrűn gépelt oldalt jelent, tehát terjedelmes munka. Ferenc pápa a múlt év
októberében végetért rendes család-szinódus után mintegy négy hónap alatt írta
meg a buzdítást, döntő mértékben támaszkodva a szinódus záródokumentumára.
Kilenc fejezet tárgyal a szeretet örvendezéséről a következő témákat érintve:
1.
Isten Szava világosságánál (8 – 30)
2.
A családok valósága és kihívásai (31 – 57)
3.
Jézusra fordított tekintet: a család hivatása (58 – 88)
4.
A szeretet a házasságban (89 – 164)
5.
A szeretet, mely termékennyé válik (165 – 198)
6.
Néhány lelkipásztori távlat (199 – 258)
7.
Megerősíteni e gyermekek nevelését (259 – 290)
8.
Elkísérni, megkülönböztetni és integrálni a törékenységet (291 – 312)
9.
Házastársi és családi spiritualitás (313 – 325)
A
dokumentumot a már ismert imádság zárja a Szent Családhoz és 391 lábjegyzet
pontosítja a pápa mondanivalóját és adja meg a hivatkozásokat. Ferenc pápa a
bevezető részben megadja a szöveg hosszúságának a magyarázatát. A szinódusi út
megfontolásait az apostoli buzdítás csak úgy tudta értelmezni, hogy nem csak a
szoros értelemben vett családi témákkal foglalkozott, hanem sok más egyéb
kérdéssel is. Éppen ezek nyugodt és átgondolt bemutatása nagyobb terjedelmet
igényel.
Az
apostoli buzdítás forrásai
Ferenc
pápa „Amoris laetitia” kezdetű szinódus utáni buzdítása valójában egy jeles
összefoglalása eddigi pápaságának, amennyiben egy világos szintézis és egyfajta
kitekintés távolabbi horizontok felé. A buzdítás alapja a két megelőző
családszinódus, ezt jelzi az 52 idézet a 2014-es Relatio Synodi-ból és 84
idézet a tavalyi Relatio Finalis-ból. Ez a 136 hivatkozás azt mutatja, hogy a
Szentatya milyen nagy jelentőséget tulajdonított a kollegiális-szinodális
munkának, amelyet felvett és integrált a dokumentumba.
Az
egyéb hivatkozások tekintetében nagyban támaszkodik az egyházatyákra, mint Nagy
Szent Leó és Szent Ágoston, továbbá a középkori szerzőkre, mint a 19-szer
idézett Szent Tamás, aztán Szent Domonkos, Loyolai Szent Ignác, Bellarmin Szent
Róbert, Keresztes Szent János. A modern kor tekintélyei körül Joseph
Pieper, Antonin Sertillanges, Gabriel Marcel, Erich Fromm, Lisieuxi Kis Szent
Teréz, Ditriech von Bonhoefer, Jorge Luis Borges, Octavio Paz, Mario Benedetti,
Martin Luther King szerepelnek. A pápaelődök közül a buzdítás XI. Piusz Casti
Connubii, XII. Piusz Mystici Corpori Christi, Boldog VI. Pál pápa Humanae
Vitae dokumentumából idéz, ez utóbbiból összesen nyolc alkalommal. Kiemelt
szerepet kap Szent II. János Pál pápa magisztériuma, a Catechesi sull’amore
umano írásából 3 alkalommal, a Familiaris Consortio-ból 27-szer idéz. XVI. Benedek
pápa Deus Caritas Est enciklikája tízszer nyer említést. Ferenc pápa buzdítása
29-szer fordul a II. Vatikáni Zsinat tanításához, 15-ször a Katolikus Egyház
Katekizmusához. Ferenc pápa sokszor merít saját korábbi megfontolásaiból, így
50-szer használja a szerdai általános kihallgatások során mondott
családkatekézisek anyagát. Említésre méltó a pápa stílusa, ahogyan a szinódusi
atyák hozzászólásaiból idéz, többnyire ilyen formákkal: „támogatom, elfogadom,
figyelemre méltónak tartom”.
A
buzdítás tanításának jelentősebb pontjai
Ferenc
pápa család-buzdítása pozitív szemmel néz a házastársi szeretetre és a
családra. Jól mutatja ezt a 4. és 5. fejezet tágassága, mely a házasságot
megalapozó szeretetről a páli szeretethimnusz szavainak az elemzésével szól,
egészen konkrét útmutatásokat is adva a családoknak, amelyeken érződik a
lelkivezetés által nyert valós tapasztalat. A pápa a püspökökre bízza a
dokumentumot, nekik ajánlotta kézzel írt személyes szavaival és őket bízza meg
egyházmegyéjükben a családok ügyeinek a vezetésével. Ahogy ezt már a két Motu
propriojával (Mitis iudex Dominus Iesus e Mitis et misericors Iesus) is
jelezte, konkrét egyházjogi hatáskörük gyakorlására buzdítja őket, illetve
decentralizáló módon a helyi szinten várja a megoldásokat.
Ferenc
pápa atyai buzdítása „a konkrét helyzetek megszámlálhatatlan sokféleségére
utal” (AL 300), aminek jegyében nem szabad elvárni a szinódustól vagy most
ettől az apostoli buzdítástól, hogy „kánonjogi típusú általános normákat
határozzon meg”, „hiszen a felelősség foka esetenként más és más”. A „házasság
utáni második kapcsolatban élőket integrálni kell, nem pedig kizárni az egyház
közösségéből…, az ő részvételük különféle formában fejeződhet ki, éppen ezért
van szükség a jelenleg használt kizáró formák megkülönböztetésére és ha lehet,
azokra megoldást kell keresni”.
Baldisseri bíboros felszólalását Schönborn bécsi bíboros érsek követte,
aki személyes hangon számolt be meglátásairól és szinodális élményeiről.
Hozzászólását szombati adásunkban ismertetjük.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése