Schönborn bíboros a pápai buzdításról: Mindenkit integrálni kell az egyház közösségébe
Örömmel
és lelkesedéssel szólt a buzdításról - AP
Az
„Élet öröme” kezdetű pápai buzdítás pénteki sajtóbemutatóján másodikként
szólalt fel Christoph Schönborn bécsi bíborosérsek, aki előadásában jól
kiegészítette Baldisseri bíboros, szinódusi titkár tárgyilagos kiértékelését.
Amíg az egyik inkább tartalmi elemzést adott, addig a másik a dokumentum
stílusát és hangulatát elemezte és így a kettő együttese adja a teljesebb képet
Ferenc pápa igazi szándékáról.
Személyes
hangú, pozitív üzenet
A
bécsi bíboros ráadásul az előadását mosolyogva, derűsen tartotta meg, amivel
„konkrét, egyszerű és érthető” jelét adta az ő személyes véleményének. Meg is
vallotta, hogy „ez a buzdítás egy olvasható pápai megnyilatkozás”, szemben az
egyébként „nehezen megemészthető” szentszéki dokumentumokkal. A pápa
személyes hangú üzenete személyes állásfoglalásra készteti az olvasót és a
bíboros nem rejtette el a lelkesedését. Többek között azért lelkesedett, mert a
buzdítás elkerülte a „kétvágányúság” veszélyét, amely szemlélet a családokat
„szabályos” és „szabálytalan” kategóriákra osztályozza. A dokumentum ezzel
szemben azt hangsúlyozza, hogy mindnyájan Krisztuséi vagyunk.
Mindenkit
integrálni kell az egyház közösségébe
Ferenc
pápa alapgondolata, hogy „mindenkit integrálni kell az egyház közösségébe” (AL
297), mert hiszen ez magának az evangéliumnak az alapvető meggyőződése:
„mindnyájan Isten irgalmára szorulunk”. A pápa magyarázatképpen idézi Jézus
kérdését, melyet a vádaskodó farizeusoknak tesz fel: „Aki bűn nélkül való
közületek, az vesse rá az első követ” (Jn 8,7). „Azok a «szabályos» családok,
ahol minden a helyén van, ők is úton vannak, nekik is tovább kell növekedni,
tehát még tanulni kell ahhoz, hogy az előttük álló újabb szakaszokat
végigjárják”.
A
buzdítás mindenkire tekintettel van
A
Szentatya úgy tud beszélni mindenkiről – állította Schönborn bíboros – hogy
senkit nem kategorizál, hanem egyenlőképpen fordul bárki felé, méghozzá „az
Isten szívével és Jézus szemével” (AL 297), mert az Isten magához fogad
mindenkit és mindenkinek megadja az evangélium örömét. Így tekintve az „Élet
öröme” kezdetű pápai buzdítás „megerősítő” jellegű, hiszen senkit nem ítél el,
senkit nem zár ki, és éppen ebből adódik az olvasó öröme.
Változás
történt az egyház nyelvezetében
„Számomra
az „Amoris Letitia” mindenekelőtt és első helyen „nyelvi esemény”, hasonlóan az
„Evangelii Gaudium”-hoz. Változás történt ugyanis az egyházi nyelvezetben és ez
érezhető volt már a szinódusi megbeszélések során” – utalt a bíboros saját
tapasztalatára. Ez a váltás nem csak egy nyelvi stílus, hanem mély tisztelet a
másik iránt, és nem is annyira a „problémás esetekre” tekint, hanem a másik
megismételhetetlen személyére. Ilyen értelemben mondta Ferenc pápa az
Evangélium öröme enciklikájában, hogy a „másik ember előtt le kell vetnünk a
saruinkat” (EG 36). Ez a szemlélet, mely alapvető jellegű a buzdításban, két
mai kulcskifejezésben ölt testet, ezek pedig a megkülönböztetés és a személyes
kísérés. Ez a szemlélet nemcsak a szabálytalan esetekre vonatkozik, hanem
minden emberre, minden házaspárra és minden családra”.
„Az én
legnagyobb örömem, emelte ki Schönborn bíboros, abban áll, hogy a buzdítás
következetes módon meghaladja a mesterséges, külsőleges, tiszta felosztást a
szabályos és szabálytalan esetek között és mindenkit az evangélium egyetemes
elvárása elé állít, amit Szent Pál így fogalmaz meg: „Isten ugyanis
minden embert az engedetlenségben fogott össze, hogy mindenkin könyörüljön”
(Róm 11,32).
A
relativizmus veszélyével szemben
A
bécsi bíboros őszintén felvetette a kérdést, hogy vajon ez a „mindenkit
belefoglalás” szemlélet vajon nem kedvez-e a relativizmusnak? Az irgalmasság
ilyen erős hangsúlyozása vajon nem vezet-e túlságos engedékenységhez és végül
nem jutunk-e oda, hogy mindenki mindent megtehet? Válaszként a bíboros a
buzdítás 35. pontjából idéz: „A házasság kapcsán nem mondhatunk le arról, hogy
szembeálljunk a jelenlegi mentalitással, hogy a divatot kövessük, hogy ne
érezzük magunkat alsóbbrendűnek ezzel az erkölcsi és emberi hanyatlással
szemben. Megfosztanánk így a világot azoktól az értékektől, amit lehet és kell
is nekik nyújtanunk. Biztos, nincs értelme annak, hogy megálljunk a jelenlegi
rossz dolgok szónoki bejelentésénél, mintha mi nem tudnánk változtatni rajta.
Az sem vezet semmire, hogy normákat szabunk a hatóság számára. Felelős és
nagylelkű erőfeszítésre van szükség, mely felsorakoztatja a házasság és a
család érdekeit szolgáló érveket és szempontokat oly módon, hogy az emberek
készségesebben tudjanak válaszolni az Isten nekik nyújtott kegyelmére (AL 35).
A
házasság és a család keresztény szemlélete ma is változatlan vonzerővel bír
Ferenc
pápa meggyőződése, hogy „a házasság és a család keresztény szemlélete ma is
változatlan vonzerővel bír, de egy egészséges önkritikus magatartást igényel,
vagyis alázatosnak és realistának kell lennünk. „Lehet, hogy talán az a mód,
ahogy keresztény meggyőződésünket prezentáltuk, váltotta ki azt a magatartást,
ami miatt most éppen panaszkodunk. Sokszor a házasságnak túlságosan is elvont,
néha mesterségesen épített eszmei-teológia megközelítését adtuk, mely távol
maradt a konkrét helyzetektől és a családok valóságos lehetőségeitől. Ez a
túlzott eszményesítés, különösen amikor nem ébresztettük fel a bizalmat az
Isten kegyelme iránt, okozta azt, hogy a házasság nem lett már többé kívánatos
és vonzó” (AL 38).
A
személyes vallomás alázatra nevelt
Schönborn
bíboros megosztotta az újságírókkal egyik tanulságosan szép szinódusi
tapasztalatát: „A szinódus tizenhárom nyelvi csoportjából kettőben a résztvevők
megosztották egymással saját családjaik helyzetét, örömeiket és gondjaikat.
Kiderült, hogy szinte minden résztvevő tágabb családjában vannak szabálytalan
esetek. Amikor a többi csoport is spontán átvette ezt a megoldást, egyetemessé
vált a tapasztalat, hogy mennyire törékeny családokban élünk, mi katolikusok
is. Ebből a megosztásból, amin keresztül megismertük, hogy milyenek is vagyunk,
egyáltalán nem következik, hogy eltávolodnánk az ideáljainktól, hanem Ferenc
pápa a két szinódus reális tapasztalatából kiindulva egyértelműen pozitív,
reménységgel teli tekintettel fordul a mai családok felé. Ez a rátekintés
azonban egy lelkipásztori megtérést igényel, amiről már az „Evangelii Gaudium”
is enciklikájában lelkesen beszélt”.
Hivatásunk
a lelkiismeret formálása és nem annak a helyettesítése
„Sokáig
azt hittük, hogy a doktrinális, bioetikai és erkölcsi kérdéseket hangoztatva –
anélkül, hogy a kegyelemre megnyílást motiváltuk volna – mintha máris
elégségesen támogattuk volna a családokat, a házastársi kötelék létrehozásával.
Nehézségünk van abban, hogy a házasságot inkább a növekedés és a megvalósulás
dinamikájában mutassuk be, nem pedig úgy, mint egy egész életre szóló
elhordandó terhet. Óvakodunk attól, hogy teret adjunk a hívek lelkiismeretének,
akik sokszor a lehető legjobban válaszolnak az evangéliumra saját határaik
között és előre tudják vinni saját személyes megkülönböztetésüket azokról a
helyzetekről, melyben minden minta összetörik. Arra szól a hivatásunk, hogy
formáljuk a lelkiismeretet, és ne pedig a helyére lépjünk” (AL 37).
Bizalomból
kiindulni és kísérni
Ferenc
pápa az emberek szívében és vágyakozásában rejlő mély bizalomból kiindulva
beszél. Jól kifejezik ezt a nevelésről szóló kifejezései. Észre lehet venni itt
a személyes felelősségre nevelés nagy jezsuita hagyományát. Két ellentétes
veszélyről beszél: a „laissez-faire, hadd csinálja” elve egyfelől és a megátalkodott
ellenőrzés és uralom másfelől. Egyfelől igaz, hogy a család nem mondhat le
arról, hogy a támasz, a kísérés és a vezetés helye legyen…, mindig szükség van
éberségre” (AL 260).
Nagy
szeretettel gyarapítsuk a gyermek szabadsága növekedését
„De az
őrködést nem szabad eltúlozni. A rögeszmésség nem nevelő, nem ellenőrizhetünk
minden helyzetet, amibe a gyermekünk belekerülhet. Ha egy szülő rögeszmésen
tudni akarja, hol van a gyermeke, mert ellenőrizni akarja minden mozgását, és
ha csak arra törekszik, hogy mindent ellenőrizzen, akkor így nem nevel, nem
készíti fel az élet kihívásaira. Ezzel szemben alapvető szándéka legyen,
hogy a gyermekében nagy szeretettel gyarapítsa a szabadsága növekedésének a
folyamatait” (AL 261).
Személyes
megkülönböztetés révén érett személyiséget
Schönborn
bíboros a pápa nevelésről szóló gondolatait az egyház lelkipásztori
gyakorlatára vonatkoztatta, hiszen a pápa sokszor beszél a hívek
lelkiismeretébe vetett bizalomról. Arra szól a hivatásunk, hogy formáljuk a
lelkiismeretet, és ne pedig a helyére lépjünk” (AL 37). Az igazi nagy kérdés
az, hogy miként formáljuk a lelkiismeretet? Mert ebben áll az egész
dokumentum megértésének a kulcsa, amit a pápa „személyes megkülönböztetésnek”
nevez, főként a súlyos helyzetekben. A megkülönböztetés az ignáci
lelkigyakorlatoknak a központi fogalma – értelmezte a pápa kulcsfogalmát a
bécsi bíborosérsek.
Ne
képezzünk távirányítású robotokat, hanem Krisztus barátságában megérlelődött
személyeket!
Ez
ugyanis segít abban, hogy megkülönböztessük az Isten akaratát az élet konkrét
helyzeteiben. Ez a megkülönböztetés csinál az emberből érett személyiséget és
így az ember keresztény útja ennek az érettségnek az elérésére törekszik. Ne
képezzünk távirányítású robotokat, hanem Krisztus barátságában megérlelődött
személyeket! Ott, ahol fokozatosan megérlelődött ez a megkülönböztetés, ott el
lehet jutni a „lelkipásztori megkülönböztetésig”, mely főként olyan
helyzetekben szükséges, melyek nem válaszolnak teljesen arra, amit az Úr nekünk
javasol” (AL 6).
Erről
a „lelkipásztori megkülönböztetésről” beszél a buzdítás nyolcadik fejezete,
melyet valószínűleg nagy érdeklődéssel fogad majd az egyházi vélemény és a
sajtó is.
Beszéljünk
a szeretetről! – Ferenc pápa alapvetése a központi fejezetekben
Schönborn
bíboros ugyanakkor arra emlékeztetett, hogy Ferenc pápa a negyedik és ötödik
fejezeteket nevezte központi részeknek és nemcsak földrajzi értelemben, mert
hiszen azok éppen a két középső fejezet, hanem főként tartalmi
szempontból. „Nem bátoríthatnánk a hűség és a kölcsönös önátadás útját, ha nem
ösztönöznénk a növekedést, a hitvesi és családi szeretet megszilárdítását és
elmélyítését (AL 89). Sajnos éppen ezt a két fejezetet fogják sokan átugrani,
hogy azonnal az égető kérdésekhez jussanak. Ferenc pápa tapasztalt pedagógusként
jól tudja, hogy semmi nem motivál és vonz jobban annál, mint a szeretet pozitív
tapasztalata. Beszéljünk a szeretetről! – egyértelműen ez a gondolat tölti el
nagy örömmel Ferenc pápát és beszél róla nagy élénkséggel, megértéssel és
empátiával.
A
szeretet dinamikus növekedéséről
A
negyedik fejezet egy terjedelmes kommentár a szeretethimnuszhoz. Mindenkinek
ajánlom ezeket az oldalakat, mert arra bátorítanak, hogy higgyünk a szeretetben
és bízzunk az erejében. Aztán itt van a növekedés, ami az „Amoris
Laetitia” egy másik kulcskifejezése. Sehol másutt nem beszél erről ennyit és
ilyen kifejezően: növekedni a szeretetben, mint egy dinamikus folyamatban,
melyben a szeretet gyarapodhat, de ki is hűlhet. Ferenc pápa itt a
szenvedélyek, az érzelmek, az érosz, a szexualitás szerepéről beszél, melyet a
házastársi és családi életben betöltenek. Érdekes módon éppen itt szólaltatja
meg Ferenc pápa Aquinói Szent Tamást, akit a modern kor pedig hiteltelenített
és elhanyagolt.
A
szeretet sebeinek ápolása, avagy az irgalmasság tesztje
Ebben
a részben értjük meg teljesen a pápa buzdítása címének az értelmét: Amoris
Laetitia! Itt értjük meg, hogy miként sikerült felfedeznie a házasság értékét
és gazdagságát. De ugyanakkor azzal is számot vet, hogy mennyi rosszat tesznek
a szeretet sebei és mennyire gyötrelmesek a kapcsolatok kudarcainak a
tapasztalatai. A nyolcadik fejezetben érinti aztán a pápa ezen sebek
gyógyításának a kérdését, miként is viszonyul az egyház ezekhez a sérülésekhez,
hogy is kezeli azokat! Ebből az eljárásból, mint egy tesztből meg lehet érteni,
hogy vajon az egyház tényleg az Isten irgalmasságának a helye?
A
szinódusi atyák szellemében a befogadás lelkületével
E két
fejezet témáin nagyon sokat dolgozott a szinódus és ez köszönhető a tágas
vitáknak, melyek nyilvános és egyházias véleményekben formálódtak. Itt látható
Ferenc pápa eljárásának termékenyítő módja. Ő ugyanis kifejezetten akarta a
nyílt megbeszélést az összetett helyzetekről nyílt viták keretében és ezek után
bőségesen tudott építeni ezekre a szövegekre, melyek azt mutatják meg,
hogyan lehet „kísérni, megkülönböztetni és integrálni a családok
törékenységét (AL 291). Kifejezetten hivatkozik is erre a munkára, ilyen módon:
„A szinódusi atyák általános egyetértésre jutottak, amit én támogatok” (AL
297). Ami az elvált és polgárilag házasodott párokat illeti: „Elfogadom a sok
szinódusi atya megfontolásait, akik azt akarták megállapítani, hogy.. az
integrálás logikája a lelkipásztori kísérésüknek a kulcsa. Ne is csak ne érezzék
magukat kizárva, hanem élhessenek és növekedhessenek, mint az egyház élő
tagjai, azzal a segítséggel, amit az egyház mint egy anya ad tud nekik adni (AL
299).
Kísérés
és megkülönböztetés útja - az egyház értelmezése szerint
A pápa
buzdítása világos tisztázás és útmutatás a követendő irány számára: „Ha számba
vesszük a konkrét esetek megszámlálhatatlan sokféleségét, akkor érthető, hogy
nem lehet várni a szinódustól vagy ettől az apostoli buzdítástól kánjogi
jellegű általános normákat (AL 300). Sokan vannak, akik ilyen szabályokat
vártak, ők csalódnak, magyarázza a bécsi bíboros. De végül is akkor mi lesz
most lehetséges? A pápa világosan válaszol a kérdésre: „Csak egy új bátorítás
lehetséges a személyes és lelkipásztori felelős megkülönböztetésre a különleges
esetek ügyében”. A kísérés és megkülönböztetés útjáról van szó, mely eligazítja
a híveket az Isten előtti állapotuk tudomásulvételéről. A pápa nyomatékkal
hozzáteszi, hogy ez a megkülönböztetés nem tekinthet el az evangélium igazsága
és szeretete követelményétől, ahogyan azt az egyház értelmezi.
„Bizonyos
esetekben”, egyszerű és alázatos körülmények között
Ferenc
pápa jelzi két félreértés lehetőségét: az egyik a szigorúság, mely a szabályok
köveivel hajigálná meg a szabálytalan helyzetben élőket, míg a másik a lazaság.
Ezzel szemben leszögezi, hogy egyáltalán nem szabad lemondani az Istennek a
házasságról alkotott eszményéről, mint egy tervről.
Végül
Schönborn bíboros a buzdítás, az elvált és új kapcsolatban élők lehetséges
szentáldozáshoz járulása kapcsán, követve Szent II. János Pál pápa útmutatását,
kimondja, hogy „bizonyos esetekben”, egyszerű és alázatos körülmények között
meg lehet adni a szentségek segítségét (AL 351). Ferenc pápa ismét jelzi, hogy
a „gyóntatófülke nem lehet kínzókamra, az Eucharisztia pedig nem a
tökéleteseknek szánt jutalom, hanem nagylelkű gyógyszer és táplálék a
gyengéknek” – fejezte be az „Amoris Laetitia” kezdetű pápa buzdítás bemutatását
Schönborn bíboros a pénteki vatikáni sajtókonferencián.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése