Az Irgalmasság Szent Éve 198.
Tizenharmadik
elmélkedés
Jézus földi életének utolsó napjaiban, majd dicsőséges feltámadása után
a földön töltött negyven nap alatt rendszeresen fölkereste apostolait.
Megjelent néha másoknak is, de az igazi célja az volt, hogy az apostoli
kollégium megmaradt tizenegy tagja lássa, hallja, érintse a feltámadt testét,
mert nekik szavatolniuk kell a megtérők előtt, hogy érzékszerveikkel is
tanúskodhatnak a feltámadt Test és a kereszten meghalt test azonosságában. Azt
is vállalták, hogy ezt vérük ontásával is tanúsítják majd, amikor annak ideje
elérkezik. Húsvét napjaitól kezdve már a Szentlélek titkos működése is
meg-megjelent, amit követnie kellett megjelenésének is: „De megkapjátok a
Szentlélek rátok leszálló erejét, és tanúim lesztek Jeruzsálemben s egész
Júdeában és Szamáriában, sőt egészen a föld végső határáig” (ApCsel 1,1-8)
Miután Jézus ezeket közölte velük, az Olajfák hegyéről fölment az égbe. „Erre
az Olajfákról elnevezett hegyről, amely Jeruzsálemtől egy szombatnapi járásra
van, visszatértek Jeruzsálembe. Amint megérkeztek, fölmentek az emeleti
terembe, ahol együtt szoktak lenni: Péter és János, Jakab és András, Fülöp és
Tamás, Bertalan és Máté, Alfeus fia, Jakab, a buzgó Simon, és Jakab testvére
Júdás. Mindannyian egy szív, egy lélekkel állhatatosan imádkoztak az
asszonyokkal, Máriával, Jézus anyjával és testvéreivel együtt”(12-14) Az ima
ereje arra ösztönözte Pétert, hogy elkezdje gyakorolni egyházfői hivatalát:
„Testvérek, férfiak! Be kellett teljesednie az Írásnak, amelyet a Szentlélek
Dávid szájával Júdásról, azok vezetőjéről jövendölt, akik elfogták Jézust.
Közénk számított, a mi szolgálatunk jutott neki is részül. Gonoszsága bérén
telket szerzett magának, amikor pedig lezuhant, kettérepedt, és kifordultak a
belei. Erről Jeruzsálem minden lakója tudomást szerzett, úgyhogy azt a telket
az ő nevükön Hakeldamának, azaz Vérmezőnek nevezték el. Benne van ugyanis a
Zsoltárok könyvében: Lakóhelyük váljék sivataggá, ne lakja senki sátrukat. És:
Tisztségét kapja meg más’” (16-20) Péter tehát lezárja Júdás ügyét.Péter
gyakorolja teljhatalmát, egyben kötelességét. Jézus tizenkét apostolt
választott ki a kezdet kezdetén. Ezt a választást megismételte, amikor már
rengetegen hallgatták és a meggyógyításukat kérték tőle: „Amikor látta a
tömeget, megesett rajta a szíve, mert olyan volt, mint a pásztor nélküli juhok:
elcsigázott és kimerült. Az aratnivaló sok, de a munkás kevés, mondta akkor
tanítványainak. Kérjétek hát az aratás urát, küldjön munkásokat az aratáshoz’”
(Mt 9,36-38) „Összehívta tizenkét tanítványát, s hatalmat adott nekik, hogy
kiűzzék a tisztátalan lelkeket, és meggyógyítsanak minden betegséget, minden
gyengeséget. A tizenkét apostol neve a következő: Az első Simon, más néven
Péter, aztán testvére András, Zebedeus fia, Jakab és testvére János, Fülöp és
Bertalan, Tamás és Máté, a vámos, Jakab, Alfeus fia és Tádé, a kánai Simon
és a karióti Júdás,aki később árulója lett”(Mt 10,1-4) A hivatását
eljátszott Júdás helyett sürgősen utódot kellett keresni. Természetesen olyat,
aki kisebb tanítványként velük együtt járt, szem és fültanúja volt Jézus minden
cselekedetének: „Kell tehát, hogy azok közül, akik mindig velünk tartottak,
amikor a mi Urunk, Jézus Krisztus közöttünk járt-kelt, kezdve János
keresztségétől egészen mennybevétele napjáig, valaki együtt tanúskodjék
feltámadásáról. Kijelöltek hát kettőt: Józsefet, akit Barszabbásznak, vagy más
néven Jusztusznak hívtak, és Mátyást. Majd imádkoztak: Uram, ki belelátsz
mindenkinek a szívébe,mutasd meg, e kettő közül kire esik választásod, hogy
átvegye az apostoli szolgálatban azt a helyet, amelyet Júdás hűtlenül
elhagyott, hogy az őt megillető helyre jusson’. Ezután sorsot vetettek. A
sors Mátyásra esett, így a tizenegy apostolhoz sorolták” (21-26) Az Egyház
jelöl, a Lélek választ.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése