Beer Miklós a papi hivatásról: Engedjük, hogy belénk kapaszkodjanak az emberek
Ötvenéves papi jubileumát ünnepli Beer Miklós, a Váci Egyházmegye püspöke. A hálaadó szentmisét június 19-én, vasárnap 10 órakor mutatják be a váci székesegyházban. Papi hivatásáról, az ötven év tapasztalatairól kérdeztük a püspököt.
–
Mi vezette el ahhoz, hogy a papi hivatás mellett döntsön?
– Édesanyám
sokat imádkozott azért, hogy az első fia pap legyen. Aztán apám a háborúban
meghalt, így első és utolsó gyerek is voltam egyszerre, és ő továbbra is
imádkozott értem. 1951-ben kitelepítettek minket Budapestről és egy szabolcsi
kitérő után végül Zebegényben telepedtünk meg a nagymamánál. Az események
véletlenszerű egybecsengése folytán a következő évben politikai okokból oda
helyezték Esztergomból Vajda József atyát is, egy nagyon művelt, Rómában
tanult, szent életű papot. Nála ministráltam, hozzá jártam gyónni, illegális
cserkésztáborokba vitt – az ötvenes években ő nevelt. Később a váci gimnáziumba
kerültem, ahol Pálos Frigyes atya volt a káplán, aki egy lelkes, nagyszerű pap.
Ahogyan
közeledett az érettségi, egyértelmű lett számomra, hogy a papság az én utam.
Eljött a főiskolai, egyetemi jelentkezések ideje, de még nem akartam elmondani,
mi a szándékom, ezért beadtam a jelentkezésemet a műegyetemre. Akkor az
igazgató behívott és közölte, hogy a gimnázium nem támogatja a jelentkezésemet,
mert tüntető módon hittanra jártam, ministráltam és nem léptem be a KISZ-be. A
tanulmányokban ugyan osztályelső voltam, ezzel mégis az iskola szégyene lettem.
Vajda atyát kérdezgettem, nem kellene-e már jelentkezni a szemináriumba, hiszen
megjelent már a felhívás az Új Emberben. Azt mondta, én most csak a tanulással
törődjek. Keresztapám – aki három év után tért haza a hadifogságból, és a saját
családja mellett nagyon komolyan törődött velem is – májusban elvitt egy komoly
beszélgetésre a Duna-partra. Megkérdezte, valóban pap akarok-e lenni,
vajon nem csak azért-e, mert nem fognak felvenni az egyetemre. Elmondta,
tudna segíteni, hogy az iskola ajánlása nélkül is felvegyenek. „Keresztapa, ezt
én magamban eldöntöttem, tényleg pap szeretnék lenni” – válaszoltam. „Jó, akkor
imádkozom érted” – mondta. Itt kimondtam a döntést. Miután leérettségiztem,
Vajda atya elküldött az esztergomi érsekségre, ahol felvettek a jelentkezők
listájára, felvettek, majd a Központi Szemináriumba kerültem.
–
Az emberi kapcsolatok sokasága, az emberekhez való közelség jellemzi a
hivatásában. Honnan ered ez?
– Az
Úristen felkészített az életem során az emberekkel való kapcsolattartásra és az
együttérzésre. Árva gyerek voltam, ami nem egy vidám dolog, de ez az élmény
felkészített arra, hogy másképp nézzek az elvált szülők gyerekeire, az árva
gyerekekre. Anyámék négyen voltak testvérek, nagy család vesz körül – ma már
60-70 fő a szűk család –, ennek az élménye is bennem él. Nyolcéves gyerekként
megéltem, hogy kitelepítettek, el kellett hagynunk az otthonunkat, egy idegen
családhoz telepítettek be, nyomorúságos körülmények között éltünk egy Gégény
nevű szabolcsi faluban. Az első két osztályt Pesten jártam, aztán egy falusi
iskolába mentem, mindkét osztályommal máig él a kapcsolatom. A váci gimnáziumi
osztályommal is évente többször találkozunk. Vonaton utaztam sokat: mindennap
rengeteg ember között voltam. Nincs bennem gátlás az emberekkel való
kapcsolattartásban. Természetes számomra az utcán is megszólítani embereket, jó
reggelt kívánni, megkérdezni, hogy vannak. Ha tehetem, ma is mindig vonaton
utazom, ott mindig van alkalom a beszélgetésre. Uszodába járok, ott is remek
baráti köröm van. Megköszönöm a Jóistennek, hogy mindig emberek között
lehettem, az emberi sorsokat közelről láthattam.
–
Hogyan lehet megőrizni ezt a közvetlenséget rektorként, püspökként?
–
Szemináriumi tanári tevékenységem sem szakadt el a mindennapi élettől. Ha
találkozom régi tanítványaimmal, elmondják, várták a filozófiaórákat, mert
tetszett nekik, hogy azokba mindig beleszőttem a napi lelkipásztori
élményeimet, örömeimet, gondjaimat, így sokat megtudtak a papi életről.
Emlékezetes élményem, amikor kijött hozzám öt-hat kispap Pilismarótra, akiknek
Hegelről kellett beszámolniuk. Mielőtt elkezdtük volna a beszélgetést, kimentem
a temetőbe megnézni, minden rendben van-e a temetéssel, amelyet négy órakor
kellett tartanom. Délután egykor a sír még nem volt kiásva, a sírásó vidáman
énekelt az üres pálinkásüveg mellett. Négy órakor hogy lesz ebből temetés?
Kértem még két ásót a szomszédból, mondtam a fiúknak, hogy most előbb ki kell
ásni a sírt. Közben leültünk a ravatalozó lépcsőjére, ott tartottunk
filozófiaórát. Minden szakmát az alapoknál kell kezdeni, egy jó pap előbb sírt
ás – emlegettük sokáig ezt a bölcsességet.
–
Mit jelent püspök úr számára papnak lenni?
– A
közelgő papszentelés előtt azon gondolkodom, mit fogok mondani az új
papjaimnak. Mindig visszatér a gondolat, amit már néhány évvel ezelőtt mondtam:
engedni, hogy belénk kapaszkodjanak az emberek. Az irgalmasság évében konkrétabban
úgy fogalmaznám meg, mindig készen állni arra, hogy meghallgassuk az embereket,
meghallgassuk a gondjaikat. Papnak lenni azt is jelenti, vállalni sok ember
gondját, terhét, együttérzően segíteni őket.
–
Milyen elképzelésekkel indult el a papi szolgálat útján, hogyan teltek az évek
első állomáshelyein?
– 1966.
június 19-én szenteltek pappá. Nagyon emelkedett, „röpködős” hangulatban voltam
és szerettem volna minél hamarabb misézni. Délelőtt Esztergomban pappá
szenteltek és délután Zebegényben el is mondtam az első misémet. Akkoriban
helyezték oda plébánosnak Liska Zoltánt, aki egy bohém cserkészpap volt. El
voltam bűvölve tőle, mert mindig jókedvű volt, viccelt, nagy hatással volt rám
szabad lelkülete. Először Zuglóba kerültem, a Bosnyák térre, a szemináriumból
jártam ki misézni, gyóntatni erre a hatalmas plébániára, ahol a mélyvízbe
dobtak. Majd az első hivatalos kápláni helyem a kőbányai Szent László-templom
volt. Sok kapcsolatom megmaradt ezekből az időkből, az egykori ministránsokkal
ma is kapcsolatban vagyok. Olyan szociális körülmények között éltünk, hogy azt
ma el sem lehet képzelni: vaskályha volt a szobában, a heverőből kiálltak a
rugók, egy asztal, egy szék és egy könyvespolc volt a szoba berendezése. De
fiatal voltam és vidám, nem sokat törődtem ezzel, két szép évet töltöttem el
ott. Ekkor meghalt a nagymamám, így édesanyám egyedül maradt. A zebegényi
plébános kérte a püspök urat, helyezzenek a közelbe. Így kerültem Szobra, ahol
szintén egy nagyon szép évet töltöttem el. Robogóval gyakran átmehettem
anyámhoz Zebegénybe. Ipolydamásdra is kijártam, a szobi plébánia filiájára.
Karácsonykor nagy hóban gyalog mentem oda éjféli misére, még a határőr is
megállított, mit keresek ott.
–
További szolgálati helyein már plébánosként volt jelen, egy olyan korban,
amikor az egyház keze még mindig meg volt kötve.
–
1970-ben áthelyeztek Márianosztrára, ahol plébános lettem és vihettem magammal
édesanyámat is, hogy egymás gondját viseljük. Anyám főzött rám, orgonált a
miséken, szép életünk volt ott is. Márianosztrán a templom a börtönudvaron van:
a legjobb munkahely a településen a börtön volt, az ott dolgozók viszont nem
járhattak a templomba. Nem csináltam belőle nagy problémát, háznál
kereszteltem, eskettem, nagyokat kirándultunk a gyerekekkel. Az iskolaigazgató
egyszer behívatott, azt mondta, elég értelmes vagyok, mondjam meg neki, ugye én
sem hiszek abban a „hülyeségben”, hogy Isten létezik: mi modern emberek
vagyunk, ezzel ugye csak bolondítják az embereket. „Ki látta az Istent?” –
kérdezte. „Én is értelmesnek látom igazgatónőt, mégsem látom az eszét” –
válaszoltam.
Egy
alkalommal tűz ütött ki az erdőben és a hangosbemondóban meghallottam, hogy
várják a férfiakat tüzet oltani. Amikor az igazgatónő meglátott lapáttal
szaladni, elengedte velem a nyolcadikos fiúkat. Attól fogva nem piszkált.
Elkezdtünk járni a fiatalokkal a nagymarosi találkozókra is. Sokat kirándultunk
a gyerekekkel, a rendőrök, fegyőrök figyeltek, de nem történt semmi baj, nem is
gondoltam akkoriban arra, hogy a papok közül emiatt többen is vannak börtönben.
1976-ban
helyezett át Lékai László bíboros Pilismarótra, ahol aztán huszonegy évet
töltöttem, a Pilis lábánál, a Duna-parton. Egyre több időt tölthettem a
gyerekekkel, evezős túrákat, kerékpártúrákat szerveztem nekik. A nyolcvanas
években már az iskolai hittanórát is a templomban tartottam. 1990-ben
újraindulhatott a cserkészet, bele is vetettem magam, 1997-ig az országos
elnökség tagja voltam, táborokat szerveztem. A cserkészet iránti rajongás azóta
is él bennem, a legnagyszerűbb pedagógiai rendszernek tartom: természetközeli,
sportos, öntevékeny, vidám nevelés. Ott lehettem általa a fiatalok között és
megélhettem, amit Mécs László írt egy versében: „e fiúkért valaki felelős”.
Amikor őrségben voltam, ők aludtak és én imádkoztam értük. Az egész
Dunakanyarból jártak már hozzám ifjúsági hittanra és a cserkészcsapatba. Jó
volt a cserkészet által a természetben lenni. Emlékszem egy alkalomra, amikor
ültem a fűben a breviáriummal és egy kismadár egyre közelebb jött hozzám, és én
megbeszéltem vele a dolgokat…
–
Aztán jött a rektori, majd a püspöki kinevezés. Hogyan fogadta?
–
1979-től tanítottam a szemináriumban, összesen huszonöt éven keresztül oktattam
filozófiát. 1997-ben a belvárosi plébániára kerültem: ötvennégy éves voltam,
azt hittem, onnan megyek majd nyugdíjba. Két év múlva hívatott Paskai László
bíboros, hogy kinevezett rektornak a Hittudományi Főiskolára. Szomorúan hagytam
ott a híveket, hiszen nem maradhattam a plébánián. Az egyik filozófiaóra után,
2000. április 2-án hívtak a nunciatúráról, be is mentem még aznap délelőtt a
kis Suzukimmal. Rauber nuncius úr fogadott és közölte, hogy a Szentatya
kinevezett esztergom-budapesti segédpüspöknek. Elővette a fiókból a gyűrűt.
„Honnan tudja a Szentatya, hogy nekem ekkora ujjam van?” – kérdeztem. „A Vatikánban
mindent tudnak” – válaszolta mosolyogva.
–
Püspökként úttörő volt azon az úton, hogy a klerikusok mellett fontos a
civilek, nős diakónusok, akolitusok, lektorok beavatása az egyházi életbe.
Miért tartotta ezt fontosnak?
–
Egyrészt mert a papnevelésben eltöltött éveimben egészen konkrét tapasztalatot
szereztem a magyar papság helyzetéről, látom a drámai létszámcsökkenést:
2000-től 2016-ig a kispapok létszáma a felére csökkent. A teológián annak
idején Gál Ferenctől – akinek nagyon hálás vagyok, mert kiegyensúlyozott,
világos teológiai látásmódot adott át nekünk – megtudtuk, hogy az egyetemes
papság gondolata akkor, a II. vatikáni zsinat idején hangsúlyt kapott. Attól
kezdve foglalkoztatott, hogyan tudjuk ezt érvényre juttatni, hogyan tudunk kilépni
a klerikális szemlélet béklyóiból.
Megyéspüspökként
látom, hogy valamiképpen gondoskodni kell a közösségekről. Bosák Nándor
püspöktől hallottam először az akolitusszolgálatról, majd elkezdtük
Máriabesnyőn a képzést, és ma már évente 25-30 jelentkezőnk van. 250 körül van
az egyházmegye akolitusainak a száma, nagyszerű, rátermett férfiak. Bevesszük
őket a diakónusképzésbe is, amit az Esztergom-Budapesti Főegyházmegyével, Füzes
Ádámmal együtt, bíboros úr áldásával végzünk. Azzal még küszködöm, vajon mi a
diakónusi szolgálat Isten által elgondolt karizmája. Van két börtönlelkészünk,
van kórházlelkészi, drogprevenciós szolgálat – ezek mind szép diakónusi
szolgálatok. Egyházközségeket is bíztam diakónusokra, de úgy érzem, nem ez a
diakónusi szolgálat lényege, hanem inkább a szociális szolgálat, vagy akár az
egyházmegyei sajtószolgálat. És itt vannak a Karitász-csoportjaink is,
fantasztikus, amit tesznek: havonta több mázsa élelmiszert kapunk ingyen és
osztunk szét, a közmunkaprogramba, a háztáji gazdálkodásba, helyi piacokba is
belekezdtünk. A szociális otthonok vezetését is rábízhatjuk a civilekre: mindig
arra kell figyelnünk, mit akar a Jóisten. Ott vannak ezek a nagyszerű emberek
ezekre a feladatokra, csak meg kell szólítani őket.
–
Püspökként sem vesztette el kapcsolatát a szegényekkel. Mit jelent a velük való
találkozás?
–
Zebegényben az ötvenes években nehéz volt az élet, a nagymamám, az édesanyám is
özvegy volt, szegények voltunk. Jártunk az erdőre fát gyűjteni, megműveltük a
kertet, volt kecskénk, megtanultam a napi munkát. Gimnazistáként két nyáron is
a váci püspökségen voltam „konyhalány”, diákmunkát végeztem. Plébánosként, de
még rektorként is néha azokat a ruhákat hordtam, amelyeket a titkárnő talált
nekem a használtruha-szállítmányokban. Kimostuk, és örültem neki. Nem voltam
elkényeztetve, ez az élmény segít jobban megérteni a szegényeket.
Az
egyházmegyében találkozom a cigányság problémáival, látom a mérhetetlen
nyomort. Ezt csak akkor lehet látni, ha az ember bemegy a putrikba. A
kilátástalanság, a munkanélküliség, az iskolából való kimaradás… erre nem
mondhatjuk, hogy „mi közünk hozzá?”. Nagyon fontos szempont a papi életünkben,
hogy együtt tudjunk érezni az emberekkel, anyagi és szociális problémáikkal és
az is fontos, hogy ne igényeljünk a magunk számára luxus dolgokat.
Sokan
furcsállják, hogy Ferenc pápa nem jár a Castel Gandolfó-i rezidenciára. Több
mint húsz éven át nem voltam szabadságon én sem. De az is igaz, hogy el vagyok
kényeztetve: itt vagyok a Duna-parton, a Pilis, a Börzsöny lábánál, ki
kívánhatna ennél szebbet! Ráadásul van egy püspöki birtokom: „kibéreltem”
magamnak egy 20x20 centis területet, ahonnan rá lehet látni a Dunára.
–
Ötven év tapasztalata alapján mit mondana a fiatal papoknak arról, hogyan lehet
örömben megélni a papi szolgálatot?
–
Gyerekkoromtól kezdve szeretem nézni a csillagokat. Néha csendes estéken most
is felnézek rájuk, és visszasugárzik rám, mennyi gyönyörűség vesz körül.
Ahogyan Ferenc pápa is tanítja, fontos észrevenni Isten irgalmas szeretetét –
és megelégedve megköszönni mindent. Ezt tartom a döntő kérdésnek: irigykedem-e
másokra, igényelek-e többet, panaszkodom-e állandóan amiatt, amim nincs,
ahelyett, hogy észrevenném, mi mindent kapok.
Régi
tervem, hogy ha nyugdíjas leszek és ráérek írni, akkor a hála teológiájáról
írok majd. Amikor az ember a tudatára ébred annak, mennyi mindenért lehet
hálás, akkor ott van benne az öröm, a béke. Ezt szeretném átadni másoknak is:
ne mindig másokat irigyeljenek. Mint a gyerekek a tornasorban: ha mindig azokra
nézünk, akik előttünk állnak, akkor elégedetlenek, nyugtalanok leszünk, de ha észrevesszük,
hányan vannak alattunk, sokkal nehezebb körülmények között, akkor nem
panaszkodunk.
Tudom,
a Jóisten ajándéka, hogy ilyen természetet adott. Persze tudok dühös is lenni,
ha becsapnak, vagy csalódnom kell, de gyorsan túl tudok lenni rajta. Ilyenkor
elmondom Arany János Epilógusából, hogy „Nem pöröltem, – /
Félreálltam, letöröltem. / Hiszen az útfélen itt-ott, / Egy kis virág
nekem nyitott”. Ezt tartom az életfilozófiámnak.
–
Ötven év papság után mire kéri imáiban a Jóistent?
– Egyre többször gondolok arra, hogy szépen tudjam átadni a püspöki
szolgálatot: tudjam elengedni, tudjak félreállni. És arra is gondolok, hogyan
készülök az Istenhez. Hetvenhárom éves vagyok. Fiatalon már a hatvan-hetven
éves ember nagyon öregnek tűnt. „Ilyen öreg még sosem voltam, mint ma” –
viccelődtem valamelyik nap, aztán arra gondoltam, hogy ilyen közel sem voltam
még az elköltözéshez, mint ma. Úgy képzelem el az elkövetkezendő éveket, hogy
átadom a szolgálatot, és tudok készülni a nagy találkozásra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése