Az Irgalmasság Szent Éve 213.
Ezt
mondja az Úr
„Ezt mondja az Úr:Izraelnek három, sőt négy bűne miatt nem változtatom
meg szándékomat. Eladják az igazat ezüstért, a szegényt meg egy pár saruért; a
szegényeknek a fejükön gázolnak, és a gyöngéket eltérítik útjukról. Apa és fia
egyazon lányhoz jár, hogy szent nevemre szégyent hozzon. Minden oltár közelében
zálogba vett ruhákra telepszenek, és Istenük házában az elítéltek borát isszák,
noha én söpörtem el előlük az amoritákat, akik magasak voltak, mint a cédrus,
és erősek, mint a tölgyfa, mégis elpusztítottam felül a gyümölcsüket, alul meg
a gyökerüket. Én hoztalak fel titeket Egyiptom földjéről, vezettelek benneteket
a pusztában negyven éven át, hogy elfoglaljátok az amoriták földjét”(Ám 2,6-10)
Ámosz próféta II. Jerobeám izraeli király (783-743) idejében kapott prófétai
szolgálatra meghívást, az ország elpusztítása előtt húsz évvel. Arra utalnak a
prófétai megrovások, hogy nagy volt a szegénység az országban. Az óriási adók
miatt az egyszerű földművelők tönkrementek.A próféta is a legszegényebbek közé
tartozott: pásztorember volt, alacsony bérért nap-mint-nap összeszedte a gazdák
jószágait és estig a legelőn vigyázott rájuk. Maguk a gazdák is nyomorultak
voltak. Nem tudták fizetni a királyi adót, amely a katonaság és a királyi
udvartartás költségei miatt évről évre nőtt. A fizetni nem tudók házát az
adószedők fillérekkel számolták el, a fizetésképtelen családfő az elmaradt adó
fejében ragszolga lett. A család szentségét a Teremtő írta elő. Ha az apa és
fia azonos nővel szemérmetlenkedett, ami a jövő társadalmat nem
erősítette,Isten a bűnökért keményen büntet: „Nos hát, rátok nehezedem, ahogy a
kévével rakott szekér a földre nehezedik. Nem lesz menedéke a gyors futónak, az
erős mit sem kezdhet erejével, a bátor nem menti meg életét. Az ijász nem áll
helyt, a fürgelábú nem tud elmenekülni, s a lovas sem menti meg életét. A hősök
között a legbátrabb is ruhátlanul menekül azon a napon, mondja az Úr” (13-16)
„Halljátok az ítéletet, amelyet az Úr kimondott rátok, Izrael fiai, azokra a
nemzetségekre, amelyeket felhoztam Egyiptom földjéről: A föld nemzetségei közül
nem ismertem mást, csak titeket, ezért megtorlom rajtatok minden
gonoszságtokat. (A prófétai hivatásnak nem lehet ellenállni). Jár-e együtt két
ember, ha nem értenek egyet? Nem akkor ordít-e az oroszlán, ha nem talál
prédát? Nem akkor bömböl-e búvóhelyén az oroszlánkölyök, ha nem szerez semmit?
Leesik-e a madár a földre, hogyha nincsen csapda? Csattan-e a csapda, ha nincs
mit fogjon? Megszólal-e a kürt a városban anélkül, hogy a nép meg ne rémülne?
Jön-e valami rossz a városra, amit nem az Úr hozna rá? Valóban, az Isten, az
Úr, nem tesz semmit anélkül, hogy szándékát el ne árulná szolgáinak, a
prófétáknak. Ki ne félne, ha ordít az oroszlán? Ki ne jövendölne, ha ha szól az
Úr, az Isten?”(Ám 3,1-8) „Felforgattalak titeket, miként az Isten felforgatta
Szodomát és Gomorrát; olyanok lettetek, mint a tűzből kimentett üszök, és
mégsem tértetek vissza hozzám-, mondja az Úr. Ezért bánok így veled, Izrael.
Mivel így bánok majd veled, készülj fel, hogy találkozzál a te Isteneddel,
Izrael!” (4,11-12) Szentséges Atyánk elevenen tárja elénk a Szentírásban az
irgalmasság szentévének tanítását: az isteni igazságosság méltó büntetését, a
felbecsülhetetlen irgalmát a gondolatsor hegycsúcsára emeli: gyere, te
istenszomorító tékozló fiú.Nem azért kapsz irgalmat,meg nem érdemelt
bocsánatot, mert megérdemled, hanem mert az Úr szeretete még a
legmegátalkodotabb gonoszságból is megpróbál kimenteni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése